Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallitus leikkaa hyvinvointialueilta peruspalveluiden vahvistamiseen varattua rahoitusta. Hallitusohjelman mukaisesti hallitus esittää hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksen (0,7) voimaantulon lykkäämistä, eli vanhustenhoidosta ympärivuorokautisessa palveluasumisessa leikataan 89 000 000 euroa vuosittain koko hallituskauden ajan. Hallitus pysäyttää myös perustason kiireettömään hoitoon pääsyn tiukentamisen, eli jättää hoitotakuun 14 vuorokauteen. Tästä arvioidaan säästöä ensi vuodelle 5 miljoonaa euroa, ja jatkossa 30 miljoonaa euroa vuosittain. Lastensuojelusta hallitus leikkaa laskemalla jälkihuollon ikärajaa 23 vuoteen. Lastensuojelun säästöksi lasketaan ensi vuodelle 12 000 000 euroa ja jatkossa 24 000 000 euroa.
Pidämme säästöesityksiä lyhytnäköisinä ja huonosti perusteltuina. Kehitys kohti aiemmin eduskunnassa hyväksyttyjä tavoitteita on sekä henkilöstömitoituksen että hoitotakuun osalta edennyt johdonmukaisesti ja odotusten mukaisesti. Nyt hallitus pysäyttää kehityksen ja vie hyvinvointialueilta rahat näiden peruspalveluiden vahvistamiseen.
Lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskeminen kohdistuu erityisen haavoittuvassa asemassa olevien nuorten palveluihin tilanteessa, jossa hallitus muutenkin kohdistaa etuusleikkausten kautta huomattavia leikkauksia vaikeassa asemassa oleviin ihmisiin. Säästötavoitteen toteutuminen on epätodennäköinen ja saattaa johtaa suurempiin kustannuksiin elämäntilanteen vaikeutuessa ja palvelutarpeen kasvaessa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,