Yleistä
(1) Valtioneuvoston ajankohtaisselonteossa turvallisuusympäristön muutoksesta kirjatut arviot ovat yleisluonteisia ja esittävät kattavasti Euroopan muuttuneen turvallisuustilanteen yleisellä tasolla. Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että selonteon rakenne on vanhanaikainen, sillä se rakentuu hallinnolliselle jaolle eikä esitä arvioita ilmiöiden ja toimintojen kautta. Jatkossa saattaa olla perusteltua tarkastella turvallisuuspoliittista tilannetta ilmiöiden ja toimintojen kautta.
Hybridivaikuttaminen ja kyberturvallisuus
Hybridivaikuttaminen.
(2) Selonteon mukaan muuttunut turvallisuusympäristö edellyttää valtioneuvostolta jatkuvaa uhka-arviointia ja kokonaiskoordinaation parantamista sekä hybridiuhkien entistä parempaa tunnistamista ja torjumista.
(3) Selonteon tavoin valiokunta kiinnittää huomiota kansainvälisen tiedusteluyhteistyön merkitykseen hybridiuhkien tunnistamisessa ja torjunnassa.
Informaatiovaikuttaminen.
(4) Luotettavalla tiedonvälityksellä ja joukkotiedotusvälineillä on suuri merkitys hybridivaikuttamisen ja informaatiovaikuttamisen minimoimisessa. On tärkeää, että kansalaisilla on saatavilla luotettavaa ja ajankohtaista tietoa. Informaatiovaikuttamisen tunnistamisessa ja torjumisessa valiokunta kiinnittää huomiota myös Yleisradio Oy:n julkisen palvelun tehtävän tärkeään rooliin. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että kansalaisten medialukutaitoa ylläpidetään ja kehitetään siten, että kaikilla ikäluokilla on tarvittavat medialukutaidot.
Kyberturvallisuus.
(5) Selonteon mukaan Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, poliisi, tiedusteluviranomaiset ja Puolustusvoimat tekevät tiivistä yhteistyötä kansallisen kyberturvallisuuden varmistamiseksi ja kyberhyökkäyksien pysäyttämiseksi. Valiokunta pitää hyvänä, että viranomaisten välillä on tiivistä yhteistyötä, ja korostaa, että viranomaisyhteistyötä ja johtovastuita tulee selkeyttää. Kyberturvallisuuteen tarvittavien resurssien riittävyydestä tulee huolehtia.
(6) Kansallisen yhteistyön lisäksi kansainvälisellä kyberturvallisuusyhteistyöllä on keskeinen merkitys mahdollisten uhkien tunnistamisessa ja torjumisessa sekä toimenpiteiden koordinoimisessa. Valiokunta pitää hyvänä, että koordinoitua tunnistus- ja vastatoimikykyä kehitetään EU:ssa ja yhdessä samanmielisten maiden kanssa.
(7) Viranomaisten rinnalla yritysten ja organisaatioiden tietoturva-ammattilaiset ovat olennaisen tärkeässä roolissa kybervarautumisen toteuttamisessa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa onkin hyvää IT-osaamista ja kyberturvallisuuden tuntemusta. Toisaalta nähdään kuitenkin myös tarve kouluttaa lisää tietoturva-ammattilaisia ja kyberturvallisuusosaajia.
Huoltovarmuus, logistiikka ja kriittinen infrastruktuuri
Huoltovarmuus.
(8) Selonteon mukaan kriittisen infrastruktuurin varautumista kehitetään sen keskeisiin osa-alueisiin keskittyvillä ohjelmilla. Huoltovarmuustoiminnan varoja ja resursseja kohdennetaan lisääntyvästi näiden ohjelmien toteuttamiseen. Valiokunta pitää hyvänä, että selonteossa kiinnitetään huomiota muun muassa kyberturvallisuusuhkiin, digitaalisen yhteiskunnan tietojärjestelmien sekä viestintäpalveluiden ja -verkkojen varmistamiseen sekä toimiviin logistisiin palveluihin ja verkostoihin.
Logistiikka.
(9) Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi logistiikalla ja erityisesti merikuljetuksilla on suuri merkitys Suomen yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle. Lähes 90 % Suomen tavaraviennistä ja noin 80 % tavaratuonnista kulkee meriteitse. Valiokunta korostaa, että mahdollisten kriisitilanteiden varalta tulee myös varautua korvaaviin kuljetusmuotoihin ja reitteihin maitse ja myös ilmateitse.
Kriittinen infrastruktuuri.
(10) Kriittistä infrastruktuuria ovat digitaalisen yhteiskunnan tietojärjestelmien sekä viestintäpalvelujen ja -verkkojen lisäksi myös fyysinen varsinkin huoltovarmuuteen liittyvä sekä liikenne- että viestintäinfrastruktuuri. Molempien infrastruktuurien osalta meriyhteydet ovat keskeisiä. Valiokunta korostaakin, että näiden yhteyksien toimivuus tulee turvata. Tämän lisäksi on välttämätöntä panostaa myös vaihtoehtoisiin paremmin turvattaviin pohjoisiin maayhteyksiin.
Yhteenveto
(11) Valiokunta toteaa, että selonteossa esitetään kattavasti liikenne- ja viestintäsektorien osalta yleistilanne ja mahdollisia toimenpiteitä yleisen turvallisuuspoliittisen tilanteen suhteen. Selonteon tavoin valiokunta näkee, että Suomen hyvää varautumista voidaan lisätä ja kehittää kansainvälisen yhteistyön kautta. Valiokunnan näkemyksen mukaan eri vaihtoehtoja on kehitettävä rinnan siten, että mitään mahdollisuuksia ei missään vaiheessa suljeta pois.