Talouskasvu jää haaveeksi, investointiohjelma ei turvaa kasvua
Talousarvioesitys vuodelle 2025 sisältää n. 1,8 mrd. euroa menoleikkauksia. Tämän lisäksi kuntien verotulomenetysten korvaukset pienenevät n. 0,3 mrd. eurolla. Tästä huolimatta määrärahat kasvavat lähes miljardin vuoden 2024 talousarviosta.
Hallituksen suurista menoleikkauksista huolimatta valtion rahankäyttö vähenee siis vain hyvin vähän ensi vuonna, toisin kuin sopeutuksesta käydystä julkisesta keskustelusta voisi päätellä. Velkaantuminen jatkuu, velkaa otetaan ennätysmäärä, eikä Orpon hallitus pääse tältäkään osin tavoitteisiinsa.
Hallituksen toimissa on kyse ennemmin menojen uudelleen kohdentamisesta kuin varsinaisesta menojen vähentämisestä. Siksi myös ensi vuoden budjetin alijäämä pysyy lähes yhtä suurena kuin tänä vuonna. Hallituksen tavoitteet työllisuuden ja talouden parantamisen suhteen jäävät toteutumatta mutta haitat realisoituvat mm. pienituloisuus lisääntyy massiivisesti, ilmastotavoitteet karkaavat ja kasvun käynnistyminen viivästyy. Kärsijöinä ovat suomalaiset nyt ja tulevaisuudessa.
Talousvaliokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan hallituksen budjetin pohjana toimiva kasvuennuste on yksi budjetin pehmeistä kohdista. Riskin tulevien Suomen vuosien talouskasvulle aiheuttavat euroalueen, erityisesti Suomelle tärkeän vientimaan Saksan, rakenteelliset ongelmat energiajärjestelmässä sekä takamatka teknologisessa kehityksessä esimerkiksi autoteollisuudessa. Toisaalta tulevina vuosina tehtävät julkisen talouden sopeutukset kaikissa suurissa, mutta myös useissa pienissä Euroopan unionin jäsenmaissa uhkaavat hidastaa kasvua enemmän, kuin valtiovarainministeriön ja komission arvioissa on esitetty. Laajat sopeutukset yhdistettynä vastustukseen mm. Mario Draghin ehdottamia unionin yhteisiä investointeja kohtaan uhkaavat syventää Euroopan talousongelmien ja heikon kasvun juurisyytä eli tuottavuuden heikko kehitystä.
Kasvupolitiikassa hallitus nojaa T&K-panostusten lisäämiseen edellisen hallituksen aikana saavutetun parlamentaarisen yhteisymmärryksen mukaisesti. Parlamentaarisesta sovusta poiketen hallitus suuntaa rahoituksen hyvin voimakkaasti yritystukia painottaen ja vastaavasti perustutkimuksen pitkäjänteinen rahoitus jää sovittua pienempään osaan. Investointeja pyritään vauhdittamaan myös erityisin toimin mm. yhteisöveron huojennuksella ns. vihreille investoinneille, jotka alkavat vuonna 2025. Hyvityksen investointeja lisäävä vaikutus on kuitenkin kyseenalaistettu ja fiskaaliset vaikutukset toteutuvat vasta seuraavalla vaalikaudella.
Valtio pyrkii myös lisäämään pääomasijoituksia yrityksiin. Tätä varten Tesille siirretään voimavaroja 300 miljoonaa euroa, josta 100 miljoonaa vuonna 2025. Tämän sinänsä oikeansuuntaisen, mutta todennäköisesti itsessään riittämättömän, toimen vaikuttavuus tulee ratkeamaan Tesin uuden teollisuuspoliittisen tehtävän tarkemman määrittelyn myötä. Hallitus pyrkii vahvistamaan kasvun edellytyksiä julkisilla investoinneilla infrastruktuuriin. Investoinnit on tarkoitus rahoittaa valtion omaisuutta myymällä. Kasvupolitiikan toimien riittävyys, ja etenkin vaikuttavuus kasvun merkittäväksi vahvistamiseksi, on kyseenalainen. Erityisesti kasvutoimista puuttuvat osaavan työvoiman saatavuutta edistävät toimet koulutusjärjestelmässä ja työperäisen maahanmuuton edistämisessä.
Vuoden 2025 talousarvioesityksessä on investointiohjelmaan sisältyen 200 miljoonaa korjausvelan purkamista ja 26 milj. määrärahoja investointiohjelman hankkeille 2025 sekä 70 miljoonaa yksityislääkärin vastaanottokäynnin Kela-korvausten kompensaatioihin.
Lisäksi budjettiriihen yhteydessä päätettiin 472 miljoonan ja 140 miljoonan valtuuksista liikehankkeisiin ja puhtaan energian kärkihankkeisiin. Nämä valtuudet näkyvät tulevien vuosien budjeteissa menoina. Hallitusohjelmassa mainittu 4 miljardin euron kertaluonteisten investointien kokonaisuus on tarkoitus rahoittaa valtion omaisuustuloilla, purkamalla valtio-omisteisten listaamattomien yhtiöiden ylipääomituksia ja tekemällä tuloutuksia Valtion asuntorahastosta. Ohjelmalla muutetaan valtion omaisuustuloja liikenneinfrastruktuuriksi. Pidempiaikainen tulovirta tällaisista investoinneista jää laihaksi. Selvää on, ettei hallituksen ajama rahoitusmalli liikennehankkeiden rahoituksesta valtion tuottavaa omaisuutta realisoimalla ole kestävä ratkaisu tulevaisuuteen. Vielä käsittämättömämpi on yksityislääkärikäyntien Kela-korvausten nostamisen kutsuminen investoinniksi.
Tuloutukset valtion asuntorahastosta saattavat puolestaan johtaa tulevaisuudessa suuremman budjettirahoituksen tarpeeseen, koska ne heikentävät rahaston edellytyksiä huolehtia sitoumuksistaan. Asuntorahaston romuttaminen heikentää myös tulevaisuuden välineitä vastasykliseen politiikkaan esimerkiksi asuntorakentamista ja korjausrakentamista tukemalla matalasuhdanteessa. Asuntorakentamisen akuuttiin kriisiin reagoimattomuus, asuntorahaston romuttaminen ja hallituksen asumistukileikkausten yhteisvaikutus asuntomarkkinoihin tulee tulevina vuosina olemaan dramaattinen. Asuntomarkkinoiden ongelmat tulevat osaltaan heikentämään työvoiman liikkuvuutta ja talouden kasvua.
Energia- ja ilmastopolitiikka
Kunnianhimoisilla ilmastotavoitteilla luodaan uutta kasvua ja markkinoita vähähiilisille teknologioille ja ratkaisuille. Tätä Suomi todella nyt tarvitsee. Toteutuakseen vihreät investoinnit vaativat kuitenkin johdonmukaista ja ennakoitavaa politiikkaa, eivät tempoilevia ohjauskeinoja ja ailahtelevaa toimintaympäristöä, jonka hallitus on politiikallaan valitettavasti luonut.
Hallituksen ilmastotoimet eivät ole linjassa ilmastolain mukaisen keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelmaan (KAISUun) kirjattujen toimenpiteiden kanssa ja hankaloittavat taakanjakosektorin, eli esimerkiksi liikenteen, päästövähennystoimia. Hallituksen budjettilakiesityksen biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nousun hidastamisesta arvioidaan lisäävän päästöjä merkittävästi suhteessa aiemmin päätettyyn jakeluvelvoiteuran kehitykseen. Lisäksi maankäyttösektorin nielujen romahtaminen uhkaa tuoda Suomelle miljardilaskun, kun joudumme ostamaan tulevaisuudessa päästöyksiköitä muilta Euroopan unionin jäsenmailta. Ilmastovelan kasvaminen ei hallitusta huolestuta, vaan se jää tulevien hallitusten ja viime kädessä suomalaisten veronmaksajien murheeksi.
Vihreän siirtymän rahoituksen jatkuvuuteen ja kustannustehokkuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota ja osa tuista, kuten energiaintensiivisen teollisuuden sähköistämistuki, vaatii myös kriittistä arviointia. Sähköistymisen tuki energiaintensiiviselle teollisuudelle, 150 miljoonaa euroa nykymuodossaan, ei ohjaa merkittävästi päästöjen vähentämiseen, vaan toimii ennemmin suoran tuotantotuen muodossa. Sähkön hinnan ollessa taas alhaalla energiaintensiivisellä teollisuudella on kannustin sähköistää prosessejaan ja tuen voi lakkauttaa jo etuajassa. Markkinoiden vahva ohjaus ja teknologian kehittyminen toteuttavat sähköistämisen tuen tavoitteita, eikä julkiselle tuelle ole enää aiemman kaltaista perustetta.
Uusien teknologioiden kehittämisellä ja käyttöönotolla on keskeinen rooli fossiilisista tuontipolttoaineista irtautumisessa, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja uusien teknologioiden kaupallistamisessa. On varmistettava, että TKI-tuet johtavat osaltaan tulevaisuudessa uusien puhtaiden teknologioiden tarjonnan lisääntymiseen. Tarvittavan muutoksen nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi, on tutkimus- ja demonstraatiovaiheessa olevia uusia teknologioita syytä tukea. Kehitysvaiheen jälkeen kaikkien teknologioiden tulee pärjätä kilpailluilla markkinoilla.
Hallitus ei tällä hetkellä juurikaan kannusta kotitalouksia energiamurrokseen, kun suurin osa kotitalouksille kohdistetuista energiamurrosta vauhdittaneista tuista (YM:n hallinnonalalla) leikattiin jo 2024 talousarviossa eikä näihin ole luvassa lisärahoitusta ensi vuodellekaan.
Energiatuki
Energiatukien määrärahat laskevat huomattavasti. Samalla edellisen hallituksen kertaluonteiset tulevaisuusinvestoinnit ja Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRF) rahoituskierrokset ovat päättyneet. Vaikka RRF-hankkeista on vielä jäljellä määrärahoja, energiatukiin — jotka tukevat uuden teknologian käyttöönottoa, kaupallistamista ja energiatehokkuusinvestointeja — on vuodelle 2025 osoitettu uusien sitoumusten osalta vain 14 miljoonaa euroa. Energiatuki on osa taloudellista ohjausta, jolla energiajärjestelmää pyritään ohjaamaan tehokkaampiin ja ilmaston sekä ympäristön kannalta parhaisiin ratkaisuihin, joilla on myös kaupallista potentiaalia.
Energiatuen valtuus on pienempi kuin tuoreimmassa ilmasto- ja energiastrategiassa ehdotettu määräraha. Energiatuen merkitys ohjauskeinona vähenee näin merkittävästi ja heikentää muiden hallituksen toimien lisäksi ilmastotavoitteen saavuttamista. Vuonna 2023 energiatukea myönnettiin 296 miljoonaa euroa 1,2 miljardin euron investointeihin. Vuodelle 2025 tavoitteena on 14 miljoonan euron energiatuki, jolla saataisiin aikaan 56—70 miljoonan euron investoinnit. Talousarvioesityksen mukaan valtion tähän tukimuotoon käyttämä euro tuottaa arviolta 4—5 euron verran investointeja. Kun energiatuen valtuus laskee, myös vivutettujen investointien volyymi laskee.
Energiatukea tarvitaan erityisesti uuden teknologian käyttöönoton ja kaupallistumisen edistämiseen ja energiatehokkuusinvestointien tukemiseen. Energiatuki on investointihankkeissa enintään 30 % ja selvityshankkeissa enintään 40 % hyväksyttävistä kustannuksista. Lisäksi tukea voidaan korottaa investointihankkeessa 10 %-yksikköä hankkeen sisältämän uuden teknologian osalta. Kilpailuilla markkinoilla kehittyneille tuotantomuodoille ei tarvita tukia, mutta T&K-panostuksien lisäksi uuden teknologian kaupallistamiselle ja demonstraatiohankkeille on tärkeä kohdentaa määrärahoja. Energiatuki tulee jatkossa ulottaa teknologianeutraalisti esimerkiksi pienydinvoiman kehittämiseen. Jatkossa energiatuen mallin pohjalle tulee valmistella laajempi teknologiatuki, jolla voidaan tukea esimerkiksi tekoäly- tai kvanttilaskentainvestointeja.
T&K, työvoiman saatavuus, korkeakoulutus
Hallitus on sitoutunut kansalliseen tavoitteeseen nostaa Suomen tutkimus- ja kehittämismenot (T&K-menot) 4 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuoteen 2030 mennessä. Kansallisen tavoitteen ja voimassa olevan T&K-rahoituslain mukaisesti valtion T&K-rahoitus nousee 1,2 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuoteen 2030 mennessä sillä edellytyksellä, että yksityisen sektorin panostukset kasvavat 2,67 prosenttiin suhteessa BKT:hen. Taustalla on Marinin hallituskaudella hyväksytty rahoituslaki, jota Orpon hallitus ei ole onneksi lähtenyt säästötalkoissaan romuttamaan. T&K panostusten vaikuttava kohdentaminen on hallituskauden tärkeimpiä toimia kasvun ja uudistumisen näkökulmasta. Siinä ei ole varaa epäonnistua.
Hallituksen T&K politiikkaa haastaa kuitenkin pula osaajista. T&K-osaajien määrän lisääminen on edellytys kunnianhimoisen T&K-toiminnan kasvattamiselle ja rahoituksen tehokkaalle hyödyntämiselle. Arvioiden mukaan tutkimus- ja kehittämistehtäviin tarvitaan vuosina 2024—2030 vuosittain 2000 uutta tohtoria. Hallitus on käynnistänyt tarpeeseen vastaamiseksi määräaikaisen tohtoripilotin. Pilotin määräaikainen rahoitus on ainut yliopistojen saama erä kasvavasta T&K-rahoituksesta ja hyvistä puolista huolimatta riittämätön. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen on kasvettava samassa suhteessa muiden T&K-toimijoiden perusrahoituksen kanssa.
Tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa. Hallituksen politiikkaa alleviivaa päinvastaista, etteivät ulkomaiset osaajat olisi tervetulleita. On kuitenkin ilmeinen riski, että osaajapula muodostuu kasvua rajoittavaksi tekijäksi suhdannetaantumasta toivuttaessa, jos nettomaahanmuutto jää jatkossa valtiovarainministeriön ennusteen mukaiselle noin 15 000 hengen tasolle. Työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton vakiinnuttaminen noin 40 000 hengen tasolle (vuosien 2021—23 keskiarvo on 38 000), olisi järkevä tavoite ja politiikan olisi huolehdittava sen mahdollistamiseksi.
Viimeistään vuoden 2025 kehysriihessä tarvitaan päätöksiä pitkäjänteisestä ja pysyvästä rahoitustason nostosta yliopistojen toimintaan. Yliopistojen T&K rahoituksen vahvistaminen on välttämätöntä, jotta tutkimusperusta kaikilla sektoreilla pysyy kunnossa ja T&K-tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Yksinkertaisinta olisi osoittaa lisärahoitusta yliopistojen perusrahoitukseen ja kohdentaa rahoitus T&K-toimintaan budjettikirjauksella. Kasvava TKI-rahoitus kohdistuu nyt tehottomasti. Perustutkimus vaatii lisäresursointia.
Parlamentaarisen TKI-työryhmän loppuraportissa yksiselitteisesti esitettiin, että rahoitusta tulisi kohdentaa myös suoraan korkeakouluille perusrahoituksen kaltaisessa muodossa. T&K- panostusten merkittävä lisääminen TKI-toimintaan ennen koulutustason nostoa johtaa investointien valumiseen palkkoihin tai huonosti toteutettuihin hankkeisiin riittävän osaamisen puuteen vuoksi. Sama haaste koskee tohtorikoulutuksen lisäpanostuksia, joiden vaikuttavuus voisi olla suurempi, jos panostukset olisi laitettu alkuvaiheessa alemman ja ylemmän korkea-asteen koulutusmäärien lisäämiseen. Koska tohtorikoulutusta alempia tutkintoja ei voida laskea T&K-rahoituksen piiriin, tulisi hallituksen huolehtia koulutuksen riittävästä pitkäjänteisestä rahoituksesta muilla keinoilla.
On positiivista, että vuonna 2026 korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämiseen osoitetaan 3,8 miljoonaa euroa. Määrällä ei käännetä koulutustasoa tavoitteiden mukaiseen nousuun, mutta se on pieni askel oikeaan suuntaan. Suomi tarvitsee lisää korkeakoulutettuja osaajia. Laajasti jaettu tavoite siitä, että 50 prosentilla 25—34 -vuotiaista on korkeakoulututkinto, ei näillä päätöksillä toteudu lähitulevaisuudessa. Korkeakoulutettujen osuus on Suomessa pysynyt n. 40 %:ssa koko 2000-luvun ja tippunut OECD-maiden keskitason alapuolelle. Hallitusohjelmassa on linjattu korkeakoulutettujen osuuden lisäämisestä. Koulutustason nostamiseen tarvittavista toimenpiteistä on tehtävä yli vaalikausien ulottuva suunnitelma, jonka toteuttaminen voidaan aloittaa nopeasti.
Vienninedistämispalveluiden toiminta tulee turvata muutoksista huolimatta
Vienti- ja kansainvälistymispalvelujen uudelleenjärjestely uhkaa muodostua kasvavien T&K-panostusten hyödyntämisen kannalta kriittiseksi haasteeksi. Budjettiriihessä päätettiin, että Business Finlandin ulkomaantoimintojen budjettirahoitus siirretään ulkoministeriön hallinnonalalle vuoden 2025 alusta. Siirto toimeenpannaan täydentävän talousarvion yhteydessä. Rahoituksen siirto johtaa siihen, että koko Business Finlandin ulkomaanverkosto ja mahdollisesti myös kotimaassa sijaitsevaa johtamis- ja tukitoimintojen henkilöstöä tehtävineen siirtyy nopealla aikataululla pois Business Fin-landin organisaatiosta ulkoministeriön hallinnonalalle. Yritysten vienninedistämiseen ei saa hallinnollisista muutoksista johtuen tulla katkosta vaan palveluiden on toimittava muutoksista huolimatta.
Business Finlandin toimintamenoista suhteellisesti suurin leikkaus kohdistuu matkailun edistämisen resursseihin. Visit Finlandin toimintamenot ovat vuonna 2025 laskemassa 7,8 milj. euroon tämän vuoden 11,8 milj. euron tasosta.
On positiivista, että talousarvioon sisältyy 10 miljoonan euron suuruinen myöntövaltuus av-tuotantokannustimelle. Valitettavasti sitä koskevat uudet rahoitusehdot vuodelle 2025 tekevät kotimaisille yrityksille sen hyödyntämisen vaikeaksi.