Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan ulkomaalaislakia (301/2004) muutettavaksi siten, että työntekijän oleskeluluvan myöntämisen edellytykseksi lisätään erillinen palkkaraja, jonka taso määritellään valtioneuvoston asetuksella. Lisäksi sääntelyä toimeentuloedellytyksen alarajasta osa-aikatyössä täsmennetään. Esitys perustuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan työntekijän oleskeluluvan tuloraja nostetaan siten, että se on alakohtainen työehtosopimuksen minimi, kuitenkin vähintään 1 600 euroa kuukaudessa.
Lakimuutoksen tavoitteena on varmistaa, että työperusteinen maahanmuutto vahvistaa julkista taloutta, ilman että palkkarajan asettaminen rajoittaisi liikaa työvoiman saatavuutta. Tavoitteena on myös varmistaa, että maahan saapuvilla työntekijöillä on todellinen mahdollisuus elättää itsensä ansaitsemallaan palkalla, ja lisätä kokoaikatyön määrää Suomessa.
Hallintovaliokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina. Myös työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kannattaa esityksen tavoitteita (TyVL 10/2024 vp). Hallintovaliokunta katsoo, että uusi palkkaraja antaa paremmat mahdollisuudet elättää itsensä ansaitsemallaan palkalla kuin nykyinen työttömyysturvalain (1290/2002) mukainen tuloraja (1 399 euroa/kk vuonna 2024). Selvityksen mukaan uusi palkkaraja on myös linjassa työperusteista maahanmuuttoa tarvitsevien alojen työehtosopimusten kokoaikaisesta työstä maksettavien vähimmäispalkkojen kanssa. Esityksen mukainen palkkaraja täyttyy tai ylittyy jo nykyisin lähes kaikissa kokoaikaisissa töissä. On myös huomattava, että kaikille töille ja aloille ei ole työehtosopimusta, jolloin kohtuullisen tulorajan on hyvä olla olemassa.
Esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä todetuin huomioin sekä lain voimaantuloajankohtaan liittyvin teknisin muutosehdotuksin.
Palkkaraja
Esityksen mukaan palkan tulee ylittää palkkaraja koko sen ajan, kun henkilö työskentelee luvan turvin Suomessa. Palkkarajan tulee ylittyä laskennallisesti kuukausittain työntekijän oleskeluluvan voimassa ollessa ja tämä tarkistetaan viimeistään jatkolupaharkinnassa. Mikäli sille on hyväksyttävä syy, ettei palkkaa tiettynä kuukautena ole kertynyt, kuten esimerkiksi että henkilö ei ole saapunut maahan heti kun lupa on myönnetty, voidaan tämä jatkolupaharkinnassa ottaa huomioon.
Palkkarajan täyttymisen arvioinnissa ei oteta huomioon palkanlisiä. Tämä johtuu siitä, että erilaisten lisien kertyminen on oleskelulupaa hakiessa epävarmaa, eikä niiden suuruutta voida varmasti arvioida. Sen sijaan jatkolupaa hakiessa, kun takautuvasti arvioidaan, onko palkkaraja ylittynyt edellisen luvan voimassa ollessa, lisät voidaan huomioida, koska niiden suuruus on todennettavissa.
Hallintovaliokunta kiinnittää kuitenkin huomiota esityksen perusteluissa olevaan mainintaan siitä, että arvioinnissa ei otettaisi huomioon vuosilomiin liittyviä korvauksia (esim. vuosiloma-ajan palkka, lomakorvaus). Valiokunta toteaa, että vuosiloma-ajan palkka ei ole palkanlisä, vaan normaalia palkkaa, jota maksetaan siltä ajalta, kun henkilö on vuosilomalla, joten se tulee otettavaksi huomioon osana palkkarajaa. Mikäli työsuhteen päättyessä jää lomia pitämättä, maksetaan ne loppupalkassa lomakorvauksena. Valiokunta katsoo sen olevan vuosiloma-ajan palkkaan verrattava eikä palkanlisä.
Luontoisedut hyväksytään osaksi palkkaa, kunhan ne ovat korkeintaan Verohallinnon vuosittaisen päätöksen (Verohallinnon päätös toimitettavassa verotuksessa noudatettavista luontoisetujen laskentaperusteista) mukaisia eivätkä ole rahapalkkaa suuremmat. Tällä pyritään varmistamaan se, että työntekijälle jää riittävä rahapalkka.
Palkkarajan soveltamisala
Asetettava palkkaraja koskee ainoastaan työntekijän oleskelulupaa. Palkkaraja ei koske muita työnteon perusteella myönnettäviä oleskelulupia (esim. kausityö, erityisasiantuntijat). Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että esityksellä ei ole vaikutusta myöskään ammattiurheilijoiden asemaan. Urheilijat tulevat Suomeen ns. muu työnteko -luvalla (Ulkomaalaislain 74 §: Muu oleskelulupa ansiotyötä tai elinkeinon harjoittamista varten), johon nyt ehdotettu palkkaraja ei sovellu.
Palkkaraja ei myöskään koske muilla oleskelulupaperusteilla maassa oleskelevia kolmannen maan kansalaisia. Esimerkiksi apurahalla työskentelevät ovat ns. opiskelija-tutkijalain (laki kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella 719/2018) mukaisia tutkijoita. Työntekijän oleskelulupaa, jota asetettava palkkaraja koskee, ei voi saada apurahatulojen perusteella.
Palkkarajan asettaminen
Hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti esityksessä ehdotetaan ulkomaalaislakiin lisättäväksi valtioneuvostolle asetuksenantovaltuus, jonka perusteella säädetään palkkarajan suuruudesta. Ehdotuksen mukaan palkkarajan tulee olla euromääräinen ja se tulee asettaa sellaiselle tasolle, että työvoiman maahanmuutto vahvistaa julkista taloutta eikä työvoiman saatavuus vaarannu tarpeettomasti. Lisäksi on otettava huomioon työehtosopimusten mukaiset kokoaikaisen työn vähimmäispalkat.
Esityksen säännöskohtaisissa perusteluissa kuvataan tarkemmin sitä, minkälaisten laskelmien perusteella palkkarajan taso tulee määritellä. Vaikutuksia julkiseen talouteen arvioidaan elinkaarilaskelmien avulla ja vaikutuksia työvoiman saatavuuteen ammatti-, toimiala- ja aluekohtaisesti työvoimapula huomioiden. Nämä arviot asettavat valtioneuvostolle raamit, joiden puitteissa palkkaraja tulee asettaa. Arvioissa huomioidaan myös yleinen ansiotason kehitys.
Toimeentuloedellytystä koskeva sääntely
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että työntekijän oleskelulupaan ei sovelleta ulkomaalaislain 39 §:n mukaista yleistä toimeentuloedellytystä, vaan lain 71 §:n 3 kohdassa säädettyä toimeentuloedellytystä, jonka mukaan toimeentulon on oltava turvattu ansiotyöstä saatavalla tulolla. Sen sijaan tilanteessa, jossa lapsen huoltajalla on työntekijän oleskelulupa ja lapsi hakee oleskelulupaa perhesiteen perusteella, voidaan lapsen toimeentuloedellytyksestä poiketa ulkomaalaislain 39 §:n nojalla, eli jos siihen on poikkeuksellisen painava syy tai lapsen etu sitä vaatii. Sama koskee puolison perhesideperusteista oleskelulupaa. Esityksellä ei muuteta tätä sääntelyä.
Lain voimaantulo
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.11.2024. Esityksen käsittelyn yhteydessä on käynyt ilmeiseksi, ettei kaavailtu voimaantuloajankohta ole mahdollinen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan laki olisi käytännössä mahdollista saattaa voimaan 1.1.2025. Tällöin ulkomaalaislain 72 a §:ään ehdotettua muutosta ei kuitenkaan tarvita, koska pykälän voimassaolo lakkaa vuodenvaihteessa. Tämän vuoksi hallintovaliokunta ehdottaa 72 a §:n poistamista lakiehdotuksesta. Myös lain siirtymäsäännöstä on tästä syystä tarpeen tarkistaa.