Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hyvinvointialueesta annettua lakia (611/2021, jäljempänä hyvinvointialuelaki) sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annettua lakia (615/2021, jäljempänä Uusimaa-laki).
Hyvinvointialuelakiin ehdotetaan lisättäväksi ennakollinen talouden ohjauksen menettely, jonka tarkoituksena on tukea hyvinvointialuetta tilanteissa, joissa hyvinvointialueen talouden tila on vaarantumassa merkittävällä tavalla. Kyseessä on hyvinvointialueen ja valtiovarainministeriön neuvottelumenettely, johon myös sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö osallistuvat. Menettely on harkinnanvarainen ja se voidaan käynnistää vain laissa säädettyjen taloutta kuvaavien tunnuslukujen tai talousarvion- ja suunnitelman sisältöä ja toteutumista koskevien kriteerien perusteella. Menettelyssä voidaan antaa hyvinvointialueelle suosituksia, mutta hyvinvointialue tekee itse ratkaisunsa tarvittavista toimenpiteistä. Ennakollisen talouden ohjauksen menettelyn tavoitteena on ehkäistä hyvinvointialueiden joutumista tilanteeseen, jossa hyvinvointialueen arviointimenettelyn käynnistäminen tai lisärahoitus osoittautuisivat välttämättömiksi.
Hyvinvointialueen arviointimenettelyä koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi muun muassa siten, että arviointimenettely on mahdollista käynnistää jo silloin, kun hyvinvointialueelle on myönnetty hyvinvointialueiden rahoituksesta annetussa laissa (617/2021, jäljempänä rahoituslaki) tarkoitettua lisärahoitusta yhden kerran. Myös arviointiryhmän tehtäviin ja hyvinvointialueen toimenpiteiden toteutumista koskevaan raportointiin ehdotetaan eräitä täydennyksiä. Lisäksi hyvinvointilakiin ehdotetaan tehtäväksi yksittäisiä pienempiä tai teknisluonteisia muutoksia.
Esityksen tavoitteena on edistää ja tukea hyvinvointialueiden kestävää taloudenhoitoa tunnistamalla talouden merkittävä vaarantuminen ja sen ehkäisemisemiseksi tehtävät toimenpiteet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tavoitteena on osaltaan varmistaa, että hyvinvointialueille kohdennettu rahoitus riittää ja takaa palvelujen saatavuuden. Hallintovaliokunta pitää näitä tavoitteita tärkeinä. Lainmuutosten lähtökohtana on vahvistaa valtion ja hyvinvointialueiden yhteistä tietopohjaa ja muodostaa tarkempi yhteinen tilannekuva hyvinvointialueen talouden tilasta sekä siihen vaikuttaneiden taloutta ja toimintaa koskevien päätösten toteutumisesta. Hallintovaliokunta katsoo, että ennakollisen talouden ohjauksen menettelyn avulla voidaan parantaa hyvinvointialueen talouden ja toimenpideohjelmien seurantaa ja tukea hyvinvointialuetta löytämään pitkällä aikavälillä taloudellisesti kestäviä ratkaisuja.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta (StVL 12/2024 vp) pitää ehdotettua sääntelyä ennakollisesta ohjausmenettelystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena hyvinvointialueiden taloudenhoidon ja rahoituksen riittävyyden seuraamiseksi ja arvioimiseksi sekä yhteisen käsityksen luomiseksi haastavassa taloudellisessa tilanteessa olevan hyvinvointialueen ja ministeriöiden kesken. Valiokunnan mukaan säädösehdotukset varmistavat osaltaan sitä, että heikentynyttä taloustilannetta korjaaviin toimiin ryhdytään ajoissa ja siten vältytään laajakantoisemmilta hallintotoimilta sekä ennen kaikkea turvataan hyvinvointialueen lakisääteisten palvelujen toteutuminen koko maassa.
Perustuslakivaliokunta (PeVL 40/2024 vp) pitää asianmukaisena, että ennakollisesta talouden ohjauksen menettelystä säädetään lailla. Vaikka ehdotetut muutokset lisäävät edelleen hyvinvointialueiden valtiollista ohjausta ja siten edelleen jossain määrin kaventavat hyvinvointialueiden jo nyt suhteellisen ohutta itsehallintoa, eivät muutokset valiokunnan mielestä olennaisesti muuta hyvinvointialueiden oikeudellista asemaa nykyiseen verrattuna. Perustuslakivaliokunnan mielestä merkityksellisenä on pidettävä sitä, että ehdotetulla neuvottelumenettelyllä, jonka tavoitteena on osaltaan varmistaa, että hyvinvointialueille kohdennettu rahoitus riittää ja takaa palvelujen saamisen, on yhteys myös perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen oikeuksien turvaamiseen. Ehdotettu ennakollista talouden ohjauksen menettelyä koskeva sääntely ei valiokunnan mukaan muodostu ongelmalliseksi perustuslain 121 §:n 4 momentin kannalta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Hallintovaliokunta pitää hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin huomioin. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon viitaten hallintovaliokunta ehdottaa tässä yhteydessä myös tehtäväksi korjauksen hyvinvointialuelain sääntelyyn, joka koskee luottamushenkilön vaalikelpoisuutta hyvinvointiyhtymän toimielimiin. Hallintovaliokunta viittaa tältä osin jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin esitettyyn.
Ennakollinen talouden ohjauksen menettely ja sen käynnistymisen perusteet
Hyvinvointialuelakiin ehdotettu ennakollinen talouden ohjauksen menettely (uusi 13 b §) on tarkoitettu ainoastaan tilanteisiin, joissa hyvinvointialueen talouden tila olisi vaarantumassa merkittävällä tavalla. Hallintovaliokunta tähdentää, että menettely on tarkoitettu käytettäväksi ainoastaan yksittäisissä tilanteissa eikä se ole osa säännöllistä vuosittaista ohjausta.
Ehdotuksen mukaan valtiovarainministeriö voi käynnistää menettelyn laissa säädettyjen taloutta kuvaavien tunnuslukujen, muissa prosesseissa annettujen ehtojen toteutumisen tai talousarvion ja -suunnitelman sisältöä ja toteutumista koskevien kriteerien perusteella. Kriteerit ovat sellaisia, että hyvinvointialue voi seurata niiden täyttymistä omissa sisäisissä prosesseissaan ja ottaa tilanteen huomioon päätöksenteossaan. Menettelyn harkinnanvaraisuuden avulla voidaan huomioida esimerkiksi kertaluonteiset kriteerien täyttymiseen vaikuttavat tekijät, joilla ei ole pysyvää vaikutusta hyvinvointialueen talouden tilanteeseen ja sitä kautta palvelujen järjestämiskykyyn.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitänyt tärkeänä, että hallintovaliokunta arvioi, ovatko ehdotetut kriteerit ja niiden sanamuodot riittävän selkeitä ja yksiselitteisiä siten, etteivät ne mahdollista valtiovarainministeriölle liian laajaa harkintavaltaa, vaan kriteerejä koskevat säännökset kuvaavat tosiasiassa riittävän selkeästi ja yksiselitteisesti talouden vakavaa vaarantumista. Hallintovaliokunta toteaa tältä osin seuraavaa.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että kriteerit kuvaavat talouden merkittävää vaarantumista eri näkökulmista ja ovat yhteydessä hyvinvointialuelain 13 luvun taloutta ja raportointia koskevaan sääntelyyn sekä lainanottovaltuuden muuttamista ja lisärahoituksen myöntämistä ja arviointimenettelyä koskeviin prosesseihin. Valiokunta toteaa, että talouden tunnuslukuja koskevassa 13 b §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetussa kriteerissä käytettävien tunnuslukujen heikkona pidettävät raja-arvot ovat yksiselitteiset. Muihin kriteereihin ei voida asettaa vastaavia täsmällisiä esimerkiksi numeerisia raja-arvoja, koska ne koskevat hyvinvointialueelta edellytettyjä toimenpiteitä, toimenpiteiden toteutumatta jäämistä sekä hyvinvointialueen päätöksiä ja talouskehitystä. Valiokunta katsoo, että päätettyjen toimenpiteiden toteutumista ja vaikutuksia palveluihin on tarkoituksenmukaista arvioida tässä yhteydessä. Toisaalta menettelyn käynnistäminen voi olla yksiselitteistä esimerkiksi silloin, jos hyvinvointialueelta edellytetyistä toimenpiteistä ei ole tehty päätöksiä.
Momentin 4 kohdan kriteeri kuvaa hyvinvointialueen talouskehityksen poikkeamaa talousarviosta. Talouskehityksen heikkoudelta edellytetään säännöksessä oleellisuutta. Oleellisuudella tarkoitetaan sitä, että hyvinvointialueen talouden heikon kehityksen arvioidaan johtavan palvelujen vaarantumiseen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan menettely voisi käynnistyä raportoitujen tietojen puutteiden perusteella vain, jos raportoinnin puutteet vaikeuttavat hyvinvointialueen kokonaistalouden ja siten palvelujen järjestämiskyvyn arviointia. Yksittäisten tietojen mahdolliset puutteet, kuten inhimilliset virheet sekä vähäiset viiveet, korjataan raportointiprosessissa, jossa tietoja toimitetaan Valtiokonttorille.
Hallintovaliokunta toteaa, että ennakollisen talouden ohjauksen menettelyn ja arviointimenettelyn käynnistämisen kriteerit poikkeavat toisistaan menettelyjen luonteen mukaisesti, vaikka osin säännöksissä tarkastellaan samoja tunnuslukuja. Ennakollisen talouden ohjauksen tavoitteena on nimenomaan ennalta ehkäistä talouden tilan vaarantumista. Ennakollinen talouden ohjauksen menettely ja arviointimenettely eroavat myös muun muassa siinä, että ennakollisen talouden ohjauksen menettelyn käynnistäminen ei rajoita hyvinvointialueen viranomaisen toimivaltaa, mikä hyvinvointialuelain 124 §:n perusteella seuraa arviointimenettelyn käynnistämisestä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa lausunnossaan, että talouden ja toiminnan arviointi vaatii kattavia ja yhtenäisiä vertailutietoja, mitkä mahdollistaisivat palvelutarpeen, kustannusten, tuotannontekijöiden sekä tuotannossa ja järjestämisessä tehtyjen ratkaisujen vertailun alueiden välillä. Valiokunta pitää tärkeänä, että kansallista tietopohjaa kehitetään ohjauksen edellytysten parantamiseksi. Hallintovaliokunta yhtyy tähän näkemykseen.
Arviointimenettelyä koskevat ehdotukset
Hyvinvointialuelakiin ehdotetaan myös eräitä hyvinvointialueen arviointimenettelyä koskevia muutoksia. Ehdotetun 123 §:n mukaan valtiovarainministeriö voi käynnistää hyvinvointialueen arviointimenettelyn, jos hyvinvointialueelle on myönnetty yhden kerran rahoituslain 11 §:ssä tarkoitettua lisärahoitusta. Ehdotuksella ei muuteta rahoituslain 11 §:n sääntelyä.
Ehdotetun muutoksen tarkoituksena on yhtenäistää lisärahoituksen ja lainanottovaltuuden antamista koskevat arviointimenettelyn käynnistämisen edellytykset sekä mahdollistaa nopeampi puuttuminen hyvinvointialueen vaikeuksiin ja turvata siten peruspalvelujen toteutuminen. Arviointimenettelyn käynnistäminen talouden perusteella on kuitenkin edelleen voimassa olevan sääntelyn mukaisesti valtiovarainministeriön harkinnassa. Menettely voidaan siten jättää käynnistämättä esimerkiksi tilanteessa, jossa lisärahoituksen ja sille asetettujen ehtojen voidaan yksinään katsoa turvaavan palvelujen järjestämistä.
Hyvinvointialuelain 122 §:ssä säädetyn arviointiryhmän tehtäviä ehdotetaan täydennettäväksi siten, että arviointiryhmän tulee käsitellä myös hyvinvointialue- ja maakuntajakolain (614/2021) 6 §:ssä tarkoitettu ehdotus hyvinvointialueen muuttamisen vireillepanosta. Arviointiryhmällä on voimassa olevankin sääntelyn perusteella laaja arviointi- ja selvitysvelvollisuus, mutta myös oikeus esittää tarpeellisiksi katsomiaan toimia. Arviointiryhmällä on siten ollut myös tähän saakka mahdollisuus esittää hyvinvointialueen muuttamisen vireillepanoa. Valiokunta pitää kuitenkin sääntelyn täydentämistä perusteltuna. Valiokunta pitää tärkeänä, että vireillepanoa käsitellään arviointiryhmän tehdessä toimenpide-ehdotuksia, vaikka arviointiryhmän käsittelemä ehdotus ei korvaakaan hyvinvointialue- ja maakuntajakolain 8 §:ssä tarkoitettua aluejakoselvitystä.
Lisäksi lain 122 §:ssä säädettyä hyvinvointialueen raportointia ehdotetaan täydennettäväksi. Ehdotuksen mukaan aluevaltuuston päättämistä toimenpiteistä raportoidaan myös osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä sekä hyvinvointialuelain 13 a §:ssä tarkoitetussa vuosittaisessa neuvottelussa. Ajantasaista raportointia toimenpiteiden toteutumisesta ja riittävyydestä voidaan pitää tarpeellisena arviointimenettelyn ja sen johdosta tehtävien hyvinvointialueen palveluja turvaavan päätösten ja toimenpiteiden luonteen ja tarkoituksen vuoksi.
Lain 122 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi myös mahdollisuudesta käynnistää aluejakoselvitys ilman uutta arviointimenettelyä tilanteessa, jossa aiemmassa arviointimenettelyssä esitetyt ja aluevaltuuston päättämät toimenpiteet eivät ole toteutuneet ja arviointimenettelyn edellytykset täyttyvät edelleen. Muutos mahdollistaa sen, että aluejakoselvitys voidaan asettaa aiempaa nopeammin esimerkiksi tilanteissa, joissa uudessa arviointimenettelyssä ei arvioida voitavan tehdä enää vaikean taloudellisen tilanteen kannalta hyvinvointialueen palvelujen edellytysten turvaamiseksi tarvittavia uusia toimenpide-ehdotuksia. Toisaalta valtiovarainministeriö voi edelleen myös päättää uudesta arviointimenettelystä. Ehdotus jättää siten valtiovarainministeriölle mahdollisuuden käyttää harkintaa. Ehdotettu sääntely vastaa kuntalakiin vuonna 2021 lisättyä sääntelyä (419/2021).
Hallintovaliokunta pitää hyvinvointialueen arviointimenettelyä koskevia muutoksia tarkoituksenmukaisina. Ehdotukset eivät muuta arviointimenettelyä koskevan sääntelyn perusratkaisua.
Uusimaa-laki
Ehdotettua sääntelyä ennakollisesta talouden ohjauksen menettelystä sovelletaan myös HUS-yhtymään ja Helsingin kaupungin eriytettäviin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtäviin. Tätä koskevat säännökset ehdotetaan lisättäväksi Uusimaa-lain 2 ja 17 §:ään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa on nostettu esiin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esiin tuotu näkemys siitä, että kaikissa tapauksissa ei olisi tarkoituksenmukaista käynnistää menettely yhtä aikaa esimerkiksi kaikkien Uudenmaan hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän osalta, tai että HUS-yhtymän rahoitukseen vaikuttavia kustannuksia ei olisi tarkoituksenmukaista käsitellä ainoastaan yhden Uudenmaan hyvinvointialueen menettelyssä.
Ehdotuksen mukaan HUS-yhtymän neuvottelumenettelyyn osallistuvat HUS-yhtymän lisäksi myös kaikki Uudenmaan hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Hallintovaliokunta pitää tätä perusteltuna, koska HUS-yhtymän järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien rahoitus katetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin saamalla rahoituslain mukaisella rahoituksella. Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kustannuksiin vaikuttavat niiden HUS-yhtymälle suorittamat maksuosuudet.
Hallintovaliokunta toteaa, että ennakollisen talouden ohjauksen menettely voidaan käynnistää ainoastaan laissa säädettyjen kriteerien perusteella. Hyvinvointialueen tulee voida ennakoida oman taloutensa tietojen ja omien tekemiensä päätösten perusteella menettelyn edellytysten täyttyminen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan HUS-yhtymän kustannuksia voidaan tapauskohtaisesti käsitellä osana sen rahoittamisesta vastaavien tahojen menettelyä. Menettelyssä mahdollisesti annettavat suositukset voivat koskea esimerkiksi osuutta näistä kustannuksista. Valiokunta tähdentää, että mahdolliset päätökset edellyttävät kuitenkin hyvinvointialuelain sekä HUS-yhtymän perussopimuksen mukaisia päätöksiä ja prosesseja.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvioinut ennakollista talouden ohjausta koskevan sääntelyn soveltamista Helsingin kaupunkiin. Vaikka kunnallisen itsehallinnon perustuslain suojasta johtuu lausunnon mukaan tiukempia vaatimuksia valtionohjaukselle kuin kuntia suurempien hallintoalueiden osalta, ei ehdotetun uuden neuvottelumenettelyn ulottaminen koskemaan myös Helsingin kaupungin eriytettäviä tehtäviä merkitse perustuslakivaliokunnan mielestä niin merkittävää puuttumista kunnallisen itsehallintoon, että se muodostuisi valtiosääntöoikeudellisesti ongelmalliseksi.