Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle asetuksenantovaltuussääntelyn päivittämistä oikeusministeriön hallinnonalalla koskevaksi lainsäädännöksi (HE 73/2024 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 24 oikeusministeriön hallinnonalan lakia siten, että niiden asetuksenantovaltuuksia koskevat säännökset päivitettäisiin vastaamaan nykyisiä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksia. Voimassa olevassa lainsäädännössä on edelleen runsaasti niin kutsuttuja yleisvaltuuksia, jotka eivät täytä näitä vaatimuksia.
Esityksen tavoitteena on mahdollistaa uusien asetusten antaminen ja asetusten muuttaminen valtuussäännösten nojalla sekä poistaa turha valtuussääntely. Muutettavien lakien nojalla annetut asetukset säädetään pysymään edelleen voimassa.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.
Esityksessä on kyse 24 oikeusministeriön hallinnonalan lain muuttamisesta siten, että niiden asetuksenantovaltuuksia koskevat säännökset päivitetään vastaamaan nykyisiä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksia. Voimassa olevassa lainsäädännössä on edelleen runsaasti niin kutsuttuja yleisvaltuuksia, jotka eivät täytä näitä vaatimuksia. Esityksen perusteluissa on selostettu perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntöä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksista, jotka laissa säädetyn asetuksenantovaltuuden tulee täyttää (ks. HE, s. 6 ja 16). Esityksen tarkoituksena on huolehtia siitä, että uusien asetusten antaminen ja asetusten muuttaminen on mahdollista säädettyjen valtuuksien nojalla. Lisäksi säädöshuollollisena tavoitteena on, että lainsäädännöstä saadaan poistettua turhat säännökset.
Esityksen mukaan valtuussäännökset päivitetään kumoamalla tarpeettomat yleisvaltuudet ja säätämällä lakiin tarvittaessa yleisvaltuuden tilalle täsmälliset ja tarkkarajaiset valtuudet. Esityksessä ehdotetaan päivittämisessä käytettäväksi lakikohtaisesti erilaisia lakiteknisiä toteutustapoja riippuen siitä, onko lain nojalla annettu asetuksia vai ei ja onko laissa jo olemassa yleisvaltuuden lisäksi täsmälliset ja tarkkarajaiset valtuudet vai ei. Kumottavien tai muutettavien pykälien nojalla annetut voimassa olevat asetukset säädetään pysymään voimassa.
Hallituksen esityksen ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja vähäisin muutosehdotuksin.
21 §. Rekisteri.
Lakiehdotuksen 21 §:n 1 momentin sisältämän muutosehdotuksen mukaan "Tuomioistuimen ilmoituksesta ja rekisteriin merkittävistä tiedoista säädetään valtioneuvoston asetuksella." Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että kyseistä muotoilua voidaan pitää ongelmallisena muun muassa sen vuoksi, että kyseisessä laissa jo määritellään rekisteriin merkittävät tiedot. Myös tuomioistuimen ilmoituksen perussisältö määräytyy lain mukaan. Asetuksentasoisessa sääntelyssä on sen sijaan kysymys tarkemmasta sääntelystä. Edellä todetun vuoksi lakivaliokunta ehdottaa 10. lakiehdotuksen 21 §:n 1 momentin viimeisen virkkeen tarkistamista siten, että sen mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tuomioistuimen ilmoituksesta ja rekisteriin merkittävistä tiedoista.
Esityksen perusteluissa (HE, s. 15) selostetuin tavoin kumottavaksi esitettävän 20 §:n sisältämän yleisen asetuksenantovaltuuden nojalla on annettu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annettu asetus (960/1996), joka on annettu myös maakaaren (540/1995) sekä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annetun lain (353/1987) 17 ja 22 §:n nojalla. Laki 353/1987 on kumottu kirjaamisasioiden siirtämistä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetulla lailla 584/2009, jonka 3 §:n mukaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annettu asetus jää voimaan. Maakaaressa on voimassa olevat täsmälliset ja tarkkarajaiset valtuudet, joiden nojalla lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annettua asetusta voidaan tarvittaessa muuttaa jatkossa. Esityksen mukaan asetus säädetään pysymään voimassa, vaikka maakaaren voimaanpanosta annetun lain yleisvaltuus kumotaan.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin, että maakaaren 7 luku sisältää laintasoista sääntelyä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä ja että asetuksentasoisen sääntelyn kumoamismahdollisuutta olisi paikallaan jatkossa selvittää.
Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että edellä todetuin tavoin maakaaren 7 luku sisältää laintasoiset säännökset lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä. Voimaan jäävä lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annettu asetus sisältää kuitenkin rekisterinpidon kannalta tarpeellisia tarkempia säännöksiä. Lakivaliokunta on hiljattain toisen uudistuksen yhteydessä (ks. LaVM 4/2024 vp, s. 3) kiinnittänyt huomiota siihen, että maakaaren uudistuksen toimivuutta ja vaikutuksia on jatkossa aiheellista seurata. Valiokunta on pitänyt myös perusteltuna, että sääntelyn kehittämismahdollisuuksien ja -tarpeiden arviointia myöhemmin jatketaan. Lakivaliokunnan nyt käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä saaman selvityksen mukaan on mahdollista, että maakaaren sääntelyä jatkossa kehitettäessä ajankohtaiseksi tulee myös tarve lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä annetun asetuksen sääntelyn kokonaisvaltaiseen tarkasteluun. Mainitussa yhteydessä voi tulla tarkasteltavaksi myös asetuksentasoisen sääntelyn kumoaminen, jollei sääntelyä maakaareen mahdollisesti jatkossa tehtävien muutosten valossa pidetä tarpeellisena. Edellä selostetun valossa lakivaliokunta pitää perusteltuna, että asetustasoisen sääntelyn tarpeellisuutta jatkossa arvioidaan osana maakaaren kehittämistarpeiden arviointia.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut