Yleistä
(1) Valiokunta pitää hyvinä niitä periaatteita ja lähtökohtia, joihin sekä asetus lentoliikenteen kestävistä polttoaineista että jakeluinfrastruktuuriasetus perustuvat. Valiokunta pitää myös hyvänä, että hallituksen esitys, jolla täsmennetään ja täydennetään näitä EU-asetuksia, on askel kestävämpään lentoliikenteeseen.
(2) Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että täsmentävän ja täydentävän kansallisen lainsäädännön toimeenpanossa pyritään ratkaisuihin, jotka aiheuttavat lentoliikenteelle mahdollisimman vähän lisäkustannuksia ja -rasitteita. Varsinkaan pienille lentokentille ei pidä syntyä kohtuuttomia lisäkustannuksia.
Kestävien polttoaineiden saatavuus
(3) Valiokunnan huomioon on saatettu kestävän polttoaineen saatavuuteen ja korkeampiin kustannuksiin liittyviä ongelmia. Valiokunta kantaakin huolta kestävän polttoaineen riittävästä saatavuudesta, varsinkin huomioon ottaen lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen (ReFuelEU Aviation) 12 artiklan 3 kohta, joka edellyttää jäsenvaltioita varmistamaan, että kaikille unionin lentoaseman pitäjille, jotka eivät toteuta tarvittavia toimenpiteitä sen korjaamiseksi, että ilma-alusten käyttäjillä ei ole riittävää pääsyä kestävien lentopolttoaineiden vähimmäisosuuksia sisältäviin lentopolttoaineisiin 6 artiklan 3 kohdan mukaisesti, määrätään sakko. Tosin liikenne- ja viestintäministeriö on todennut, että tämä velvoite liittyy käytännössä tarvittavaan infrastruktuuriin ja sen mahdollistamiseen, ei lentopolttoaineiden markkina- tai saatavuuskysymyksiin. Toisin sanoen seuraamusmaksua ei määrättäisi sillä perusteella, että lentoasemalla ei joustomekanismin vuoksi ole saatavilla kestäviä lentopolttoaineita vähimmäisosuudet sisältäviä lentopolttoaineita. Saadun selvityksen mukaan toimivaltainen viranomainen arvioi seuraamusmaksun määräämistä aina tapauskohtaisesti.
Joustomekanismi
(4) Liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan joustomekanismista on säädetty asetuksessa; siitä ei myöskään voi säätää kansallisesti. Joustomekanismin osalta jäsenmaille ei ole jätetty sääntelyllistä liikkumavaraa.
(5) Valiokunta korostaa, että lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen joustomekanismia tulee asetuksen toimeenpanossa voida hyödyntää kansallisten tarpeiden mukaisesti. Valiokunnassa on esitetty epäilyjä siitä, vaikuttavatko hallituksen esityksen määritelmät joustomekanismin toteutumiseen erityisesti unionin tasolla. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hallituksen esityksen määritelmä polttoaineen toimittajasta voi vaikuttaa siihen, tulkitaanko lentopolttoaineen toimittajaksi taho, joka toimii vain yhdessä jäsenvaltiossa tai useammassa jäsenvaltiossa. Tämän vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä, että asetuksen toteutumista ja erityisesti joustomekanismin toteutumista seurataan tarkoin. Tarvittaessa on myös ryhdyttävä toimenpiteisiin, jotta joustomekanismi voi toteutua asetuksen tarkoittamassa laajuudessa. Valiokunta esittää, että eduskunta hyväksyy lausuman, jonka mukaan eduskunta edellyttää,
että valtioneuvosto seuraa tarkoin lentoliikenteen kestävistä polttoaineista annetun asetuksen toteutumista ja erityisesti joustomekanismin toteutumista unionin tasolla ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin, jotta joustomekanismi voi toteutua asetuksen tarkoittamassa laajuudessa. Päästökauppa
(6) Valiokunta kiinnittää huomiota lentoliikenteen päästökauppaan ja korostaa, että lentoliikenteen päästökaupasta kertyvien varojen pitää palautua alan käyttöön uusiutuvien polttoaineiden kehitykseen ja niiden käytön edistämiseen.
Viranomaisresurssit
(7) Valiokunta kiinnittää huomiota valvovien viranomaisten resursseihin ja korostaa, että uusille pakollisille valvontaresursseille tulee varata riittävät resurssit tehtävien hoitamiseen.