Viimeksi julkaistu 18.6.2024 11.18

Valiokunnan mietintö MmVM 6/2024 vp HE 43/2024 vp Maa- ja metsätalousvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kasvinsuojeluaineista annetun lain ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kasvinsuojeluaineista annetun lain ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta (HE 43/2024 vp): Asia on saapunut maa- ja metsätalousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 23/2024 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Hannu Miettinen 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • johtava asiantuntija Tove Jern 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Heini Färkkilä 
    oikeusministeriö
  • ryhmäpäällikkö Kaija Kallio-Mannila 
    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
  • ylitarkastaja Suvi Raitala 
    Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)
  • kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen 
    Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • asiamies Rikard Korkman 
    Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • ympäristöministeriö
  • Oikeusrekisterikeskus
  • Ruokavirasto
  • Elintarviketeollisuusliitto ry
  • Hedelmän- ja Marjanviljelijäin liitto ry
  • Kasvinsuojeluteollisuus ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Luonnonvarakeskus

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kasvinsuojeluaineista annettua lakia ja sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. 

Esityksen mukaan kasvinsuojeluaineista annettuun lakiin lisättäisiin elintarvikeketjun virallista valvontaa koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen täydentämisen edellyttämät säännökset. Lakiin esitetään lisättäviksi myös säännökset kasvinsuojeluaineen levittämisestä miehittämättömällä ilma-aluksella tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettavissa kokeissa ja levittämisestä kaasuttamalla. 

Lain hallinnollisiin pakkokeinoihin ehdotetaan lisättäväksi hallinnollinen seuraamusmaksu, jolla voitaisiin nopeammin reagoida mahdollisiin laiminlyönteihin. Samalla ehdotetaan muutettavaksi myös sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Lisäksi kasvinsuojeluaineista annettuun lakiin tehtäisiin eräitä kansallisesta tarpeesta johtuvia muutoksia ja täsmennyksiä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä hallituksen esityksestä

Esityksen mukaan kasvinsuojeluaineista annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi elintarvikeketjun virallista valvontaa koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (jäljempänä valvonta-asetus) täydentämisen edellyttämät säännökset. EU:n valvonta-asetus on ollut jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa EU-lainsäädäntöä jo 14.12.2019 lähtien, ja maa- ja metsätalousvaliokunta on käsitellyt jo useita valvonta-asetuksen edellyttämiä täydentäviä kansallisia lainsäädäntömuutoksia. Lisäksi kasvinsuojeluaineista annettuun lakiin esitetään tehtäväksi tiettyjä kansallisesta tarpeesta johtuvia muutoksia, joista osaa on käsitelty tarkemmin jäljempänä. Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa ehdotettavin vähäisin muutoksin. 

Kasvinsuojeluaineita käytetään suojelemaan kasveja ja kasvituotteita kasvintuhoojilta maa-, metsä- ja puutarhataloudessa. Valiokunta toteaa, että kasvinsuojeluaineiden käytöllä varmistetaan sekä määrältään että erityisesti laadultaan hyvä sato, ja vaikutetaan olennaisesti ruokaturvan toteutumiseen. Kasvinsuojeluaineiden epäasianmukaisella käytöllä voi kuitenkin olla kielteisiä vaikutuksia maaperään, veteen ja maatalouden biologiseen monimuotoisuuteen. EU:n sisällä kasvinsuojeluaineiden myynnin kehityksessä on suuria jäsenmaakohtaisia eroja. Neljän suuren EU:n jäsenmaan eli Saksan, Espanjan, Ranskan ja Italian kasvinsuojeluaineiden myynti on kattanut noin kaksi kolmasosaa koko EU-alueen myynnistä. Euroopan maatalous on tällä hetkellä vielä hyvin riippuvaista kasvinsuojeluaineista ja niiden valmistuksessa tarvittavista kemikaaleista, ja maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tärkeänä, että tätä riippuvuutta hallitusti vähennetään. EU:n Pellolta pöytään -strategiaan sisältyykin tavoite kasvinsuojeluaineiden kokonaiskäytön ja niistä aiheutuvien riskien sekä tavanomaista haitallisempien kasvinsuojeluaineiden käytön vähentämisestä 50 prosenttia nykyisestä vuoteen 2030 mennessä.  

Suomessa kasvinsuojeluaineiden ympäristövaikutukset ovat eurooppalaisessa vertailussa vähäisiä, mikä johtuu maatalousmaan pinta-alan pienestä osuudesta sekä kasvinsuojeluaineiden verrattain vähäisestä käytöstä peltohehtaaria kohti. Suomessa kasvinsuojeluaineiden käyttö perustuu integroidun, kestävän kasvinsuojelun periaatteisiin, ja kemiallisten kasvinsuojeluaineiden käyttö on jo nyt alhaisinta tasoa EU-maista. Valiokunta korostaa, että ilmastonmuutos aiheuttaa Suomen maataloudelle uusia uhkia, kun eri kasvitauti- ja tuholaisriskit kasvavat vaikuttaen haitallisesti ruoantuotantoon. Jotta muuttuviin kasvinsuojeluriskeihin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti, on tärkeää varmistaa, että erityisesti muissa EU-maissa jo hyväksyttyjä ja toimiviksi koettuja kasvinsuojeluaineita voidaan ottaa myös Suomessa käyttöön tarvittaessa joustavasti (ks. MmVL 9/2024 vpE 28/2024 vp). 

Kasvisuojeluaineiden levitys

Hallituksen esityksen mukaan kasvinsuojeluaineista annettuun lakiin lisätään säännökset kasvinsuojeluaineen levittämisestä miehittämättömällä ilma-aluksella eli dronella tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettavissa kokeissa ja kasvinsuojeluaineen levittämisestä kaasuttamalla. Kasvinsuojeluaineiden lentolevitys on lähtökohtaisesti kielletty eikä voimassa oleva laki tunnista mahdollisuutta kasvinsuojeluaineiden levittämiseen dronella edes poikkeusmenettelyin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi ehdotuksen mukaan myöntää luvan kasvinsuojeluaineiden levittämiseen dronella tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettavissa kokeissa. Hallituksen esityksen mukaan droneruiskutuksen levitystasaisuus ja biologinen tehokkuus vaativat vielä lisää tutkimusta ja tekniikkaa on kehitettävä, jotta droneja voidaan hyväksyä normaaliin kasvinsuojeluaineiden levitykseen. 

Hallituksen esityksessä todetaan, että dronelevityksellä voidaan todennäköisesti tulevaisuudessa korvata kasvinsuojeluaineiden ruiskutuksia ja näin vähentää käytettyjen kasvinsuojeluaineiden käyttömääriä tapauksissa, jossa torjunnan tarve on pistemäistä. Dronejen käytöstä on kuitenkin saatava käytännön kokemusta ennen laajempaa käyttöönottoa. Jotta koetoiminnan ympäristö- ja terveysvaikutusten estämisestä voidaan huolehtia asianmukaisesti, ehdotetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille toimivaltaa kieltää kasvisuojeluaineiden lentolevitys tapauksissa, joissa voi aiheutua vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle tai kohtuutonta haittaa ympäristölle. Valiokunta pitää hallituksen esityksessä esitettyä sääntelyä tarpeellisena, ja katsoo, että dronejen hyväksyminen normaaliin kasvinsuojeluaineiden levitykseen tulee mahdollistaa lainsäädännössä ripeästi, kun edellytykset sille ovat olemassa. Muuttuvassa ilmastossa kasvintuhoojien hallinta voi vaikeutua, minkä vuoksi kaikki ympäristön ja terveyden kannalta turvalliset mahdollisuudet uuden ja olemassa olevan teknologian hyödyntämiseen on käytettävä. Kasvinsuojeluaineiden dronelevitys on tulevaisuuden kasvinsuojelutekniikkaa ja mahdollistaa täsmätorjuntojen tekemisen vähentäen näin kasvinsuojeluaineiden kulkeutumista ympäristöön. 

Valvonta ja seuraamukset

Hallituksen esityksessä lain hallinnollisiin pakkokeinoihin ehdotetaan lisättäväksi hallinnollinen seuraamusmaksu, jolla voidaan nopeammin reagoida mahdollisiin laiminlyönteihin. Samalla ehdotetaan muutettavaksi myös sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Valiokunta korostaa, että seuraamusmaksun suuruutta arvioitaessa tarkastellaan muun muassa laiminlyönnin laatua, laajuutta, toistuvuutta ja vakavuutta. Seuraamusmaksu voidaan myös jättää määräämättä tai määrätä vähimmäismäärää pienemmäksi kohtuullisuusharkinnan mukaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä, että seuraamusmaksun määräämisessä on edellä kuvatulla tavalla joustoa, jotta voidaan varmistaa maksun kohtuullisuus suhteessa sen perusteena olevaan laiminlyöntiin. 

Hallituksen esityksen mukaan uutena pakkokeinona otetaan lisäksi käyttöön internetsivuston tai sen osan sulkeminen, jos määräystenvastaisen kasvinsuojeluaineen myyntiä ei muilla keinoilla voi estää. Koko ajan merkittävämpi osuus erilaisten tuotteiden kaupasta tapahtuu etämyyntinä. Etämyynnin valvonnan tehostaminen on välttämätöntä, jotta kasvinsuojeluaineiden turvallisuus voidaan taata. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää kannatettavana, että valvontaviranomaisen mahdollisuuksia puuttua etämyyntiin parannetaan. Perustuslakivaliokunta on maa- ja metsätalousvaliokunnalle antamassaan lausunnossa (PeVL 23/2024 vp) katsonut, että ehdotettu internetsivuston sulkemista koskeva sääntely vastaa suomalaisen hallinto-oikeudellisen oikeusturvajärjestelmän perusratkaisuja, eikä sillä ole ollut huomautettavaa ehdotettuun sääntelyyn.  

Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kuitenkin kiinnittänyt huomiota valvonta-asetuksen edellyttämien muutosten toteuttamistavasta johtuviin riskeihin erityisesti suhteessa eri sektoreilla säädettyihin internetsivustojen sulkemista koskeviin säännöksiin. Perustuslakivaliokunta katsoo, että valtioneuvoston olisi perusteltua arvioida mahdollisuuksia varmistaa soveltamiskäytäntöjen yhdenmukaisuus kyseisten toimivaltuuksien käytön osalta. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan tavoin tärkeänä, että maa- ja metsätalousministeriö seuraa EU:n valvonta-asetuksen johdosta kansalliseen lainsäädäntöön tehtyjen muutosten toimeenpanoa ja valvontaviranomaisten soveltamiskäytäntöjen yhdenmukaisuutta. 

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tehtävät

Hallituksen esityksessä valvontaa tehostavana keinona esitetään erilaisten toimien keskittämistä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle ja valvontaan osallistuvien tahojen, kuten tullin ja Ruokaviraston, roolin selkeyttämistä. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tehtävien osalta valiokunnan saamassa selvityksessä on tuotu esiin jo pitkään jatkuneet ongelmat viraston toiminnassa. Turvallisuus- ja kemikaalivirastolla on saadun selvityksen perusteella merkittäviä vaikeuksia noudattaa EU:n kasvinsuojeluaineiden hyväksymisaikoja koskevaa lainsäädäntöä. Valiokunta toteaa, että hyväksymisprosessien viivästymisestä aiheutuu merkittäviä seurauksia. Tuotteiden maahantuojille aiheutuu viivästyksistä taloudellisia menetyksiä, ja samalla viljelijöiden tuotanto vaikeutuu kasvinsuojeluainevalikoiman muuttuessa suppeammaksi vuosi vuodelta. Kuten valiokunta on edellä todennut, tulee ilmastonmuutos edetessään korostamaan tarvetta vastata nopeasti muuttuviin kasvitauti- ja tuholaisriskeihin. 

Valiokunta korostaa, että Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tulee toiminnassaan voida keskittyä viljelijöiden näkökulmasta tärkeimpään tehtäväänsä eli kasvinsuojeluaineiden hyväksyntään. Viraston sisäisiä menettelyjä ja työtapoja on syytä arvioida kriittisesti ja katsoa, mitä voidaan oppia esimerkiksi naapurimaiden käytännöistä. Menettelyiden nopeuttamiseksi tulee erityisesti muissa Pohjoismaissa ja EU:n pohjoisella vyöhykkeellä tehdyt tutkimukset ja arvioinnit voida ottaa nykyistä yksinkertaisemmin huomioon hyväksyttäessä kasvinsuojeluaineita Suomessa. Valiokunta pitää kestämättömänä, että kasvinsuojeluaineiden käytön valvonnasta vastaava viranomainen voi omassa toiminnassaan jättää noudattamatta EU-lainsäädännössä asetettuja määräaikoja ilman seuraamuksia. Valiokunta edellyttää, että maa- ja metsätalousministeriö huolehtii kaikilta osin kasvinsuojeluaineista annetun lain ja sen taustalla olevan EU-lainsäädännön asianmukaisesta toimeenpanosta ja varmistaa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toiminnassa esiintyneiden ongelmien ratkaisemisen. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki kasvinsuojeluaineista annetun lain muuttamisesta 

6. luku. Viranomaiset ja niiden tehtävät 

42 §. Rikosilmoituksen tekeminen.

Pykälässä säädetään rikosilmoituksen tekemisestä. Hallituksen esityksen mukaan ilmoituksen jättämistä koskevaa kohtaa esitetään täsmennettäväksi, mutta muilta osin pykälään ei esitetä muutoksia. Rikosilmoituksen tekevät voimassa olevan lain mukaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ja Ruokavirasto valtuuttamiensa tarkastajien puolesta sekä lisäksi Ruokavirasto myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten puolesta. Ruokavirasto on maa- ja metsätalousvaliokunnalle antamassaan lausunnossa esittänyt, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle säädettäisiin mahdollisuus tehdä itsenäisesti rikosilmoitus havaitsemistaan kasvinsuojeluainerikkomuksista sen sijasta, että Ruokavirasto tekee rikosilmoituksen sen puolesta. Kasvinsuojeluaineiden käytön valvontaa tekevät käytännössä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja niillä on usein parempi tuntemus yksittäisestä valvontatapauksesta kuin Ruokavirastolla. Maa- ja metsätalousministeriö on valiokunnalle antamassaan vastineessa pitänyt Ruokaviraston esittämää muutosta perusteltuna. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että rikosilmoituksen tekee suoraan se viranomainen, jolla on käytännössä parhaat tiedot yksittäisestä valvontatapauksesta. Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi siten, että siitä poistetaan maininta Ruokaviraston mahdollisuudesta tehdä rikosilmoitus elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten puolesta. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Maa- ja metsätalousvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 43/2024 vp sisältyvän 2. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 43/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki kasvinsuojeluaineista annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
kumotaan kasvinsuojeluaineista annetun lain (1563/2011)18 §:n 2 momentti sekä 26, 26 a ja 27 §, sellaisina kuin niistä ovat 26 § laissa 564/2014, 26 a § laissa 731/2020 ja 27 § laissa 1398/2019,  
muutetaan 2—4 §, 7 §:n 1 momentti, 9 §, 11 §:n 2 momentti, 13 §:n 1 ja 3 momentti, 17 ja 19 §, 22 §:n 1 momentti, 23—25, 28 ja 29 §, 30 §:n 1 momentti, 31, 34 ja 35 §, 36 §:n 1 momentti, 37—42 sekä 48 §,  
sellaisina kuin niistä ovat 2 ja 24 § osaksi laeissa 1398/2019 ja 731/2020, 3 § osaksi laissa 546/2023, 25 ja 29 §, 36 §:n 1 momentti, 38—40 ja 42 § laissa 372/2018, 35 § osaksi laissa 69/2019 ja 48 § laissa 44/2021, sekä 
lisätään lakiin uusi 22 a, 24 a—24 d §, 30 §:ään uusi 3 momentti, jolloin nykyinen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi, sekä lakiin uusi 31 a, 35 a—35 c, 39 a—39 d, 40 a ja 47 a § seuraavasti:  
2 § 
Soveltamisala 
Tässä laissa säädetään yhteisön politiikan puitteista torjunta-aineiden kestävän käytön aikaansaamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY, jäljempänä puitedirektiivi, täytäntöönpanosta.  
Tässä laissa annetaan myös täydentävät säännökset: 
1) kasvinsuojeluaineiden markkinoille saattamisesta sekä neuvoston direktiivien 79/117/ETY ja 91/414/ETY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1107/2009, jäljempänä kasvinsuojeluaineasetus, täytäntöönpanosta;  
2) torjunta-ainejäämien enimmäismääristä kasvi- ja eläinperäisissä elintarvikkeissa ja rehuissa tai niiden pinnalla sekä neuvoston direktiivin 91/414/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 396/2005, jäljempänä jäämäasetus, II, IV ja VI–X luvun sekä 18 artiklan 3 kohdan a ja c alakohdan, 4 kohdan ja 20 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanosta;  
3) virallisesta valvonnasta ja muista virallisista toimista, jotka suoritetaan elintarvike- ja rehulainsäädännön ja eläinten terveyttä ja hyvinvointia, kasvien terveyttä ja kasvinsuojeluaineita koskevien sääntöjen soveltamisen varmistamiseksi, sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 999/2001, (EY) N:o 396/2005, (EY) N:o 1069/2009, (EY) N:o 1107/2009, (EU) N:o 1151/2012, (EU) N:o 652/2014, (EU) 2016/429 ja (EU) 2016/2031, neuvoston asetusten (EY) N:o 1/2005 ja (EY) N:o 1099/2009 ja neuvoston direktiivien 98/58/EY, 1999/74/EY, 2007/43/EY, 2008/119/EY ja 2008/120/EY muuttamisesta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 854/2004 ja (EY) N:o 882/2004, neuvoston direktiivien 89/608/ETY, 89/662/ETY, 90/425/ETY, 91/496/ETY, 96/23/EY, 96/93/EY ja 97/78/EY ja neuvoston päätöksen 92/438/ETY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/625 (virallista valvontaa koskeva asetus), jäljempänä valvonta-asetus, soveltamisesta sellaiseen viralliseen valvontaan, jota suoritetaan mainitun asetuksen 1 artiklan 2 kohdan h alakohdassa tarkoitettujen kasvinsuojeluaineiden markkinoille saattamista ja käyttöä koskevien vaatimusten ja torjunta-aineiden kestävää käyttöä koskevien vaatimusten noudattamiseksi, jollei muualla laissa toisin säädetä. 
3 § 
Suhde eräisiin säädöksiin 
Sen lisäksi mitä tässä laissa säädetään, kasvinsuojeluaineisiin sovelletaan, mitä kemikaalilaissa (599/2013) ja Euroopan unionin kemikaalilainsäädännössä säädetään kemikaaleista. Vaaralliseksi kemikaaliksi luokitellun kasvinsuojeluaineen teolliseen käsittelyyn ja varastointiin, siirtoon sekä säilytykseen sovelletaan vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annettua lakia (390/2005). Kasvinsuojeluaineiden kuljetukseen sovelletaan vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettua lakia (541/2023). 
Kasvinsuojeluaineiden jäämistä sekä niiden valvonnasta säädetään elintarvikelaissa (297/2021) ja rehulaissa (1263/2020) sekä jäämäasetuksessa. 
Vaatimuksista, jotka kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden on täytettävä ennen kuin ne saatetaan markkinoille tai otetaan käyttöön, säädetään eräiden teknisten laitteiden vaatimuksenmukaisuudesta annetussa laissa (1016/2004) ja työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetussa laissa (44/2006). 
Kasvinsuojeluaineisiin, joiden hyväksyminen on peruutettu tai joiden hyväksymisen voimassaolo muutoin on lakannut, sekä muuten käytöstä poistettaviin kasvinsuojeluaineisiin sovelletaan jätelakia (646/2011). Geneettisesti muunnetuista organismeista säädetään lisäksi geenitekniikkalaissa (377/1995). Kasvinsuojeluaineita käsittelevän työturvallisuudessa on otettava lisäksi huomioon työturvallisuuslaissa säädetyt (738/2002) vaatimukset. 
4 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
1) kasvinsuojeluaineella kasvinsuojeluaineasetuksen 2 artiklan 1 kohdassa määriteltyä kasvinsuojeluainetta; 
2) ammattimaisella käyttäjällä henkilöä, joka käyttää ammattitoiminnassaan kasvinsuojeluaineita; 
3) jakelijalla luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka asettaa kasvinsuojeluaineen saataville markkinoilla; 
4) neuvojalla henkilöä, jolla on tarvittava tietämys ja joka neuvoo kasvintuhoojien torjunnassa ja kasvinsuojeluaineiden turvallisessa käytössä ammatillisen toiminnan tai kaupallisen palvelun osana; 
5) toimijalla valvonta-asetuksen 3 artiklan 29 kohdassa määriteltyä toimijaa ja sitä, jolle tässä laissa säädetään kasvinsuojeluaineita koskevia velvoitteita; 
6) kasvinsuojeluaineiden levitysvälineillä laitteita, jotka on erityisesti tarkoitettu kasvinsuojeluaineiden levittämiseen tai jotka ovat välttämättömiä kyseisten laitteiden tehokkaan toiminnan varmistamiseksi; 
7) integroidulla torjunnalla kasvinsuojelumenetelmien käyttöä taloudellisesti ja ympäristön kannalta perustellusti siten, että vähennetään ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheutuvia riskejä; 
8) valvontaviranomaisella Turvallisuus- ja kemikaalivirastoa, Ruokavirastoa, elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskusta sekä Tullia; 
9) miehittämättömällä ilma-aluksella ilmailulain (864/2014) 2 §:n 21 kohdassa tarkoitettua miehittämätöntä ilma-alusta 
10) maahantuonnilla kasvinsuojeluaineiden tuontia muista kuin Euroopan unionin jäsenvaltioista; 
11) maastaviennillä kasvinsuojeluaineiden vientiä muihin kuin Euroopan unionin jäsenvaltioihin.; 
12) kauttakululla kasvinsuojeluaineiden kuljetusta EU:n ulkopuolisesta maasta Suomen kautta EU:n ulkopuoliseen maahan 
Tarkemmat säännökset integroidun torjunnan yleisistä periaatteista annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella puitedirektiivin liitteen III mukaisesti. 
7 § 
Kasvinsuojeluaineiden käsittely ja varastointi sekä niiden pakkausten ja jäännösten käsittely 
Toimijoiden on noudatettava erityistä varovaisuutta varastoitaessa, käsiteltäessä, laimennettaessa ja sekoitettaessa kasvinsuojeluaineita ennen niiden levittämistä ja levittämisen aikana, jotta toimenpiteet eivät vaaranna ihmisten terveyttä eivätkä ympäristöä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9 § 
Koulutuksen järjestäjä 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto hyväksyy hakemuksesta 8 §:ssä tarkoitetun koulutuksen järjestäjän. 
Koulutuksen järjestäjä hyväksytään, jos hänellä on riittävä kasvinsuojeluaineita ja niiden käyttöä koskeva koulutus ja kokemus. Koulutuksen järjestäjä voi käyttää asiantuntijoita koulutuksen antamisessa. Koulutuksen järjestäjän hyväksyminen on voimassa viisi vuotta. 
Koulutuksen järjestäjän on vuosittain ilmoitettava koulutukseen osallistuneiden henkilöiden lukumäärä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Koulutuksen järjestämistä koskevia asiakirjoja on säilytettävä vähintään viisi vuotta koulutuksen järjestämisestä, ja ne on vaadittaessa esitettävä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. 
Tarkempia säännöksiä koulutuksen järjestäjästä ja koulutuksen järjestämisestä voidaan antaa maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. 
11 § 
Tutkinnon järjestäjä 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tutkinnon järjestäjäksi hyväksytään luonnollinen henkilö, jos tällä on hyvä perehtyneisyys tutkinnon aihepiiriin ja riittävää käytännön kokemusta siitä. Hyväksyminen on voimassa viisi vuotta.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13 § 
Kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaaja 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto huolehtii kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaustoiminnan järjestämisestä. Virasto hyväksyy hakemuksesta kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaajan. Levitysvälineiden testaaja hyväksytään, jos hänellä on riittävä alan tuntemus ja testaustoiminnan edellyttämät tiedot ja taidot. Hyväksyminen on voimassa viisi vuotta.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Testaajaan sovelletaan hänen suorittaessaan tämän lain mukaisia tehtäviä rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5 luku  
Toiminnan harjoittaminen 
17 § 
Kasvinsuojeluaineen käyttö ammattitoiminnassa ja myynti tai muu luovuttaminen ammattitoiminnassa käytettäväksi 
Kasvinsuojeluaineita saa ammattitoiminnassa käyttää vain 10 §:ssä tarkoitetun tutkinnon suorittanut, joka on rekisteröity 35 §:ssä tarkoitettuun kasvinsuojeluainerekisteriin. 
Yksinomaan ammattimaiseen käyttöön hyväksyttyjä kasvinsuojeluaineita saa myydä tai muutoin luovuttaa vain sellaiselle henkilölle:  
1) joka on suorittanut 10 §:ssä tarkoitetun tutkinnon;  
2) joka on rekisteröity kasvinsuojeluainerekisteriin; ja  
3) jonka henkilöllisyys voidaan ostotilanteessa luotettavasti todeta. 
19 § 
Tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettavat kokeet 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi myöntää hakemuksesta luvan kasvinsuojeluaineasetuksen 54 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuihin tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettaviin kokeisiin, joihin liittyy käytettyyn käyttökohteeseen hyväksymättömän kasvinsuojeluaineen päästämistä ympäristöön. 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi myöntää hakemuksesta luvan kasvinsuojeluaineasetuksen 54 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuihin tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettaviin kokeisiin, joissa kasvinsuojeluaine levitetään miehittämättömällä ilma-aluksella. 
Edellä 1 tai 2 momentissa tarkoitettu lupa myönnetään, jos arvioidaan, ettei kokeesta ole todennäköisiä haitallisia vaikutuksia ihmisten tai eläinten terveyteen tai ympäristöön, hakijalla on käytettävissään kokeen suorittamiseksi asianmukaiset testauspaikat ja koe suoritetaan valvotuissa oloissa käyttäen rajoitettuja määriä valmistetta rajoitetulla alueella. Luvan hakijan on nimettävä kokeelle vastuuhenkilö. 
Edellä 18 §:ssä tarkoitettu laitos ei tarvitse 1 momentissa tarkoitettua lupaa käyttää hyväksymätöntä kasvinsuojeluainetta tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettaviin kokeisiin. Tällaisen laitoksen on hyvissä ajoin ennen kokeen aloittamista ilmoitettava Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle tiedot kokeessa käytettävästä aineesta, sen käyttötarkoituksesta ja käyttömäärästä, kokeen laajuudesta ja kestosta sekä arvioiduista terveys- ja ympäristövaikutuksista. 
Kasvinsuojeluaineella tehtävä koe on keskeytettävä, jos kokeen aikana ilmenee, että valmisteella on sellaisia merkittäviä haitallisia vaikutuksia ihmisten tai eläinten terveyteen tai ympäristöön, joita ei ole voitu ennakoida lupaa myönnettäessä tai 4 momentissa tarkoitettua ilmoitusta tehtäessä. Asiasta on ilmoitettava viipymättä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. 
Kasvinsuojeluaineasetuksen 54 artiklan 2 kohdassa tarkoitettu hakemus- ja asiakirja-aineisto toimitetaan Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. Hakemukseen, joka koskee tutkimus- ja kehitystarkoituksiin suoritettavaa koetta, jossa kasvinsuojeluaine on tarkoitus levittää miehittämättömällä ilma-aluksella, tulee liittää todistus säännöistä ja menetelmistä miehittämättömien ilma-alusten käytössä annetun komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2019/947 14 artiklassa tarkoitetusta rekisteröitymisestä miehittämättömän ilma-aluksen käyttäjäksi sekä 12 artiklassa tarkoitettu toimintalupa lentolevitykseen mainitussa artiklassa tarkoitetussa kategoriassa erityinen tai 6 artiklassa tarkoitetut todistukset, joita edellytetään toimintaan mainitussa artiklassa tarkoitetussa kategoriassa sertifioitu. 
Tarkemmat säännökset 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kokeiden lupahakemusmenettelyistä, lupahakemusten ja kokeita koskevien ilmoitusten sisällöstä sekä kokeiden suorittamisen ehdoista annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.  
22 § 
Kasvinsuojeluaineen lentolevityksen toteuttaminen 
Kasvinsuojeluaineen lentolevitys on suoritettava erityistä huolellisuutta noudattaen ja siten, ettei siitä aiheudu vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle tai kohtuutonta haittaa ympäristölle. Lentolevityksestä on hyvissä ajoin ennen levitystä ilmoitettava elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja terveydensuojeluviranomaiselle sekä kunnaneläinlääkärille.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
22 a § 
Kasvinsuojeluaineiden levitys kaasuttamalla 
Kaasuttamalla levitettävän kasvinsuojeluaineen käyttäjän tulee hallita kaasutuksessa käytettyjen kasvinsuojeluaineiden turvallinen käyttö, kaasutuksen suorittajan suojautuminen kaasutustyössä sekä kaasutustyön oikea suorittaminen. Hänen tulee toimia kansainvälisen vilja- ja rehualan kauppajärjestö GAFTA:n kaasuttamista koskevan menettelytapaohjeen mukaisesti. 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi myöntää hakemuksesta kaasuttamalla levitettävän valmisteen käyttäjälle luvan käyttää kaasuttamalla levitettävää kasvinsuojeluainetta, jos käyttäjä osoittaa täyttävänsä 1 momentissa säädetyt edellytykset. 
Kaasuttamalla levitettävän kasvinsuojeluaineen käyttäjän tulee ennen työn suorittamista tehdä ilmoitus Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle. 
Tarkemmat säännökset 1 momentissa tarkoitetusta turvallisesta käytöstä, kaasutuksen suorittajan suojautumisesta kaasutustyössä ja kaasutustyön oikeasta suorittamisesta, 2 momentissa tarkoitetun luvan hakemisesta sekä 3 momentissa tarkoitetun ilmoituksen sisällöstä annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. 
6 luku 
Viranomaiset ja niiden tehtävät 
23 § 
Maa- ja metsätalousministeriö 
Maa- ja metsätalousministeriön tehtävänä on tämän lain ja kasvinsuojeluaineita koskevan Euroopan unionin täytäntöönpanon lainsääsäädännön yleinen ohjaus ja seuranta.  
Maa- ja metsätalousministeriö nimeää Turvallisuus- ja kemikaaliviraston esityksestä kansallisen vertailulaboratorion valvonta-asetuksen 100 artiklan mukaisesti.  
24 § 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto suunnittelee ja kehittää toimialallaan valtakunnallisesti kasvinsuojeluaineiden valvontaa. 
Sen lisäksi, mitä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tehtävistä säädetään muualla tässä laissa, virasto: 
1) vastaa kasvinsuojeluaineasetuksen, valvonta-asetuksen ja tämän lain täytäntöönpanosta sekä noudattamisen valvonnasta ja valvonnan järjestämisestä kasvinsuojeluaineiden valmistuksen, markkinoille saattamisen, markkinoinnin sekä jakelijoiden ja maahantuojien suorittaman käsittelyn ja varastoinnin osalta sekä vastaa Euroopan unionin kasvinsuojeluaineita koskevassa lainsäädännössä toimivaltaiselle viranomaiselle säädetyistä tehtävistä, jollei tehtäviä ole laissa siirretty muulle viranomaiselle; 
2) vastaa valvonta-asetuksen 4 artiklan 2 kohdan b alakohdassa tarkoitetusta koordinaatiosta ja yhteydenpidosta Euroopan komission ja muiden jäsenvaltioiden kanssa; 
3) toimii valvonta-asetuksen 103 artiklassa tarkoitettuna yhteyselimenä; 
4) on kasvinsuojeluaineasetuksen 75 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja mainitun artiklan 2 kohdassa tarkoitettu yhteensovittamisesta vastaava kansallinen viranomainen; 
5) on toimivaltainen viranomainen toimissa, jotka koskevat jäämäasetuksen II, IV ja VI–X luvun sekä 18 artiklan 3 kohdan a ja c alakohdan ja 20 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanoa; 
6) asettaa jäämäasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa tarkoitetun torjunta-aineen jäämän väliaikaisen enimmäismäärän; 
7) laskee yhdenmukaistetut riski-indikaattorit noudattaen, mitä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY muuttamisesta yhdenmukaistettujen riski-indikaattoreiden vahvistamisen osalta annetussa komission direktiivissä (EU) 2019/782 säädetään; 
8) suorittaa yhteisön politiikan puitteista torjunta-aineiden kestävän käytön aikaansaamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY 15 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa tarkoitetut tehtävät, toimittaa mainitun artiklan 3 kohdan mukaisesti tulokset Euroopan komissiolle ja muille jäsenvaltioille sekä asettaa tiedot yleisön saataville. 
9) laatii torjunta-aineita koskevista tilastoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1185/2009 1 artiklan 2 kohdan ensimmäisessä luetelmakohdassa tarkoitetun tilaston markkinoille saatettujen kasvinsuojeluaineiden vuosittaisista määristä mainitun asetuksen liitteen I mukaisesti; 
10) tekee maa- ja metsätalousministeriölle esityksen valvonta-asetuksen 100 artiklassa tarkoitetun kansallisen vertailulaboratorioiden nimeämisestä. 
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä yhdenmukaisten riski-indikaattoreiden laskemisesta ja 2 momentin 8 kohdassa tarkoitetuista tehtävistä.  
24 a § 
Ruokavirasto 
Ruokavirasto suunnittelee, ohjaa ja kehittää toimialallaan valtakunnallisesti kasvinsuojeluaineiden käytön valvontaa. 
Sen lisäksi, mitä muualla tässä laissa säädetään Ruokaviraston tehtävistä, virasto vastaa kasvinsuojeluaineasetuksen, valvonta-asetuksen ja tämän lain täytäntöönpanosta sekä noudattamisen valvonnasta ja valvonnan järjestämisestä kasvinsuojeluaineiden käytön ja käytön yhteydessä tapahtuvan käsittelyn ja varastoinnin osalta. 
24 b § 
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus 
Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset valvovat Ruokaviraston ohella kasvinsuojeluaineiden käyttöä ja käytön yhteydessä tapahtuvaa käsittelyä ja varastointia.  
Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset valvovat 22 §:ssä tarkoitettua lentolevityksen toteuttamista. 
24 c § 
Tulli 
Tulli toimii valvontaviranomaisena kasvinsuojeluaineasetuksen ja tämän lain noudattamisen valvonnassa kasvinsuojeluaineiden maahantuonnin, maastaviennin ja kauttakulun yhteydessä. 
Valvonnassa noudatetaan tullilakia (304/2016), jollei tässä laissa toisin säädetä. 
24 d § 
Luonnonvarakeskus 
Luonnonvarakeskuksen tehtävänä on: 
1) laatia torjunta-aineita koskevista tilastoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1185/2009 1 artiklan 2 kohdan toisessa luetelmakohdassa tarkoitettu tilasto kasvinsuojeluaineiden vuosittaisista käyttömääristä maataloudessa mainitun asetuksen liitteen II mukaisesti; 
2) antaa kasvinsuojeluaineiksi tarkoitettujen aineiden ja valmisteiden hyväksymisen edellytysten selvittämiseksi lausuntonsa Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle aineiden ja valmisteiden biologisesta tehokkuudesta ja käyttökelpoisuudesta. 
25 §  
Valtuutetut tarkastajat 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ja Ruokavirasto voivat kirjallisesti nimetä ulkopuolisen luonnollisen henkilön määräajaksi suorittamaan kasvinsuojeluaineita koskevaan viralliseen valvontaan liittyviä tarkastuksia valvonta-asetuksen 28 ja 30 artiklan mukaisesti (valtuutettu tarkastaja). 
Valtuutettu tarkastaja toimii tehtävässään valtuutuksen antaneen viraston valvonnassa. Tarkastusten perusteella tehtävät hallinnolliset päätökset tekee valtuutuksen antanut virasto. 
Valtuutettuun tarkastajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan tämän lain mukaisia tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa.  
Valtuutetun tarkastajan tulee vaadittaessa esittää kirjallinen valtuutus. 
28 § 
Valvonnan järjestämisen yleiset periaatteet 
Kasvinsuojeluaineita on valvottava tasapuolisesti ja säännöllisesti. Valvontaa on tehostettava, jos on epäiltävissä, että valmiste tai toimijan toiminta ei täytä kasvinsuojeluaineasetuksessa tai tässä laissa tai niiden nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia. Valvontatoimenpiteiden on oltava tarkoituksenmukaisia, ja ne on sopivalla tavalla kohdistettava kasvinsuojeluaineiden valmistuksen, maahantuonnin, kauttakulun, markkinoille saattamisen, markkinoinnin, varastoinnin, käytön ja käsittelyn eri vaiheisiin.  
Valvontaviranomaisen on tarvittaessa annettava toimijalle tarpeellisia ohjeita ja kehotuksia kasvinsuojeluaineita koskevien säännösten noudattamisesta. 
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä valvonnan järjestämisen yleisistä periaatteista. 
29 § 
Valvontasuunnitelma 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Ruokavirasto ja Tulli vastaavat kasvinsuojeluaineiden valvonnan ohjaamiseksi ja yhteensovittamiseksi laadittavan valvonta-asetuksen 109 artiklassa tarkoitetun monivuotisen kansallisen valvontasuunnitelman laatimisesta niille laissa osoitettujen tehtävien osalta.  
Ruokavirasto koordinoi valvonnan tulosten keruuta valvonta-asetuksen 109 artiklan mukaisesti, asettaa valvontasuunnitelman 111 artiklan mukaisesti julkisesti saataville ja vastaa 113 artiklan mukaisesta vuosikertomuksen laatimisesta ja toimittamisesta Euroopan komissiolle.  
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto vastaa valtakunnallisen valvontasuunnitelman koordinoinnista valvontaviranomaisten välillä.  
30 § 
Tarkastusoikeus 
Tarkastusta ja näytteenottoa koskevasta virallisesta valvonnasta säädetään valvonta-asetuksen 9, 10 ja 14 artiklassa.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto saa tunnistautumatta tilata näytteitä etäviestintävälineiden välityksellä myytäviksi tarjottavista kasvinsuojeluaineista. Näytteitä voidaan käyttää virallisessa valvonnassa. Saatuaan näytteen viraston on ilmoitettava toimijalle, että näyte on tilattu virallista valvontaa varten. Toimijalla on oikeus omalla kustannuksellaan saada toinen asiantuntijalausunto näytteestä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
31 § 
Tiedonsaantioikeus 
Valvontaviranomaisella ja valtuutetulla tarkastajalla on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta, toimijoilta ja muilta, joita tässä laissa tai Euroopan unionin kasvisuojeluaineita koskevassa lainsäädännössä säädetyt velvoitteet koskevat. 
Turvallisuus- ja kemikaalivirastolla ja Ruokavirastolla on lisäksi salassapitosäännösten estämättä oikeus saada maksutta välttämättömät tiedot sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetusta sakkorekisteristä tämän lain 40 a §:n mukaisen seuraamusmaksun määräämistä varten.  
31 a § 
Viranomaisnäytteiden tutkiminen 
Virallista valvontaa varten otetut näytteet on käsiteltävä ja tutkittava Ruokavirastossa taikka Ruokaviraston tai Turvallisuus- ja kemikaaliviraston nimeämässä virallisessa laboratoriossa. Näytteitä tutkivan laboratorion tulee täyttää valvonta-asetuksessa säädetyt vaatimukset. 
34 § 
Virka-apu 
Valvontaviranomaisten on annettava toisilleen pyynnöstä virka-apua niiden tässä laissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi. 
Poliisin velvollisuudesta antaa virka-apua muille valvontaviranomaiselle säädetään poliisilain (872/2011) 9 luvun 1 §:ssä. Poliisin on annettava virka-apua myös 25 §:ssä tarkoitetulle valtuutetulle tarkastajalle, jos tätä estetään suorittamasta tehtäväänsä ja esteen poistaminen edellyttää poliisin toimivaltuuksien käyttämistä. Pelastusviranomaisen antamasta virka-avusta säädetään pelastuslain (379/2011) 50 §:ssä. 
35 § 
Kasvinsuojeluainerekisteri 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto pitää rekisteriä hyväksytyistä kasvinsuojeluaineista, koulutuksen ja tutkinnon järjestäjistä, kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaajista sekä kasvinsuojeluaineita koskevan tutkinnon suorittaneista (kasvinsuojeluainerekisteri). 
Rekisteriin merkitään hyväksytyistä kasvinsuojeluaineista seuraavat tiedot: 
1) luvanhaltija ja tämän mahdollinen edustaja yhteystietoineen; 
2) valmisteen nimi; 
3) valmisteen tehoaine ja sen määrä; 
4) valmisteen käyttötarkoitus; 
5) valmisteen käyttöohje, käytön rajoitukset, varoitusmerkinnät ja muut myyntipäällysmerkinnät; 
6) valmisteen hyväksymisen voimassaoloa koskevat tiedot; 
7) 24 §:n 2 momentin 9 kohdassa tarkoitetut tiedot markkinoille saatettujen kasvinsuojeluaineiden vuosittaisista määristä. 
Rekisteriin merkitään lisäksi 9 §:ssä tarkoitetusta koulutuksen järjestäjästä, 11 §:ssä tarkoitetusta tutkinnon järjestäjästä, 13 §:ssä tarkoitetusta kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaajasta ja 10 §:ssä tarkoitetusta tutkinnon suorittaneesta seuraavat tunnistetiedot:  
1) nimi ja henkilötunnus;  
2) äidinkieli;  
3) osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero; 
4) merkintä 39 a tai 39 b §:ssä tarkoitetusta rekisteröinnin, hyväksymisen tai luvan peruuttamisesta.  
Kasvinsuojeluaineita koskevan tutkinnon suorittaneesta merkitään rekisteriin tunnistetietojen lisäksi tutkinnon voimassaolon päättymispäivä ja tunnistenumero. 
35 a § 
Kasvinsuojeluaineita sekä eräitä toimijoita koskeva tiedosto 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto pitää sähköisesti yleisön nähtävillä kasvinsuojeluaineasetuksen 57 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua tiedostoa hyväksytyistä kasvinsuojeluaineista ja niistä kasvinsuojeluaineista, joiden hyväksyminen on peruutettu.  
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto julkaisee ja ylläpitää 35 §:n 3 momentissa tarkoitettujen tietojen perusteella yleisesti saatavilla olevaa luetteloa koulutuksen järjestäjistä, tutkinnon järjestäjistä ja kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaajista. Luettelossa julkaistaan 3 momentissa tarkoitetun henkilön suostumuksella henkilön nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.  
Luettelosta tietoja voi hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena rekisteröidyn nimeä tai paikkakuntaa.  
35 b § 
Kasvinsuojeluainerekisterin käyttö ja ylläpito 
Tässä laissa tarkoitetuilla valvontaviranomaisilla on oikeus käyttää kasvinsuojeluainerekisteriä valvonnassa.  
Luonnollisen henkilön 35 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetut henkilötiedot poistetaan rekisteristä kymmenen vuoden kuluttua siitä, kun kasvinsuojeluaineen hyväksymisen voimassaolo on lakannut. Edellä 9, 11 ja 13 §:ssä tarkoitettujen luonnollisten henkilöiden 35 §:n 3 momentissa tarkoitetut tunnistetiedot poistetaan rekisteristä kahden vuoden kuluttua toimijan hyväksynnän päättymisestä ja 10 §:ssä tarkoitetun tutkinnon suorittaneen henkilön tiedot kolmen vuoden kuluttua tutkinnon voimassaolon päättymispäivästä.  
Henkilötietojen keräämisestä ja tallettamisesta sekä rekisteriin tallennettujen tietojen käyttämisestä ja luovuttamisesta säädetään lisäksi luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus), tietosuojalaissa (1050/2018) ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa. Henkilötietojen käsittelyyn ei kuitenkaan sovelleta, mitä mainitun asetuksen 18 artiklan 1 kohdan a ja b alakohdassa säädetään.  
35 c § 
Julkinen tietopalvelu 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi luovuttaa julkisen tietoverkon välityksellä kasvinsuojeluainerekisteristä 10 §:n mukaisen tutkinnon suorittaneen nimen (julkinen tietopalvelu).  
Julkisesta tietopalvelusta tietoja voi hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena rekisteröidyn nimeä tai tunnistenumeroa. 
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tulee poistaa 1 momentissa tarkoitettua toimijaa koskevat tiedot julkisesta tietopalvelusta välittömästi sen jälkeen, kun toimijan rekisteröinti on peruutettu tai kun virasto on saanut tiedon toimijan kuolemasta. Muilta osin julkiseen tietopalveluun merkittyjen tietojen säilyttämiseen sovelletaan, mitä 35 b §:n 2 momentissa säädetään valvontareksiteriin merkittyjen tietojen säilyttämisestä. 
36 § 
Valvonnan tulosten julkaiseminen 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Ruokavirasto ja Tulli julkaisevat valvonnan tulokset. Edellä 32 §:ssä tarkoitettuja salassa pidettäviä tietoja ei kuitenkaan saa julkaista. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
37 § 
Määräys 
Sille, joka ei noudata tämän lain, kasvinsuojeluaineita koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai niiden nojalla annettuja säännöksiä, valvontaviranomaisen on annettava asian laatu huomioon ottaen valvonta-asetuksen 138 artiklan 2 kohdassa tarkoitettu määräys velvollisuuksien täyttämiseksi. 
Epäkohta on määrättävä poistettavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa. 
38 § 
Kielto 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi sille 24 §:ssä säädetyn toimivallan mukaisesti kieltää: 
1) kasvinsuojeluaineen valmistuksen, varastoinnin, markkinoille saattamisen tai käytön, jos kasvinsuojeluaine ei täytä kasvinsuojeluaineasetuksessa tai tässä laissa tai niiden nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia; 
2) kasvinsuojeluaineen markkinoille saattamisen tai käytön, jos kasvinsuojeluaineen voidaan perustellusti epäillä aiheuttavan välittömän vaaran tai uhan ihmisten tai eläinten terveydelle tai ympäristölle; 
3) kasvinsuojeluaineen markkinoille saattamisen tai käytön, jos valmisteen myyntipäällysmerkinnöissä on sellainen puute tai virhe, että siitä saattaa aiheutua vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle tai ympäristölle. 
Ruokavirasto voi sille 24 a §:ssä säädetyn toimivallan mukaisesti kieltää: 
1) kasvinsuojeluaineen varastoinnin, käsittelyn tai käytön, jos kasvinsuojeluaine tai sen käyttö ei täytä kasvinsuojeluaineasetuksessa tai tässä laissa tai niiden nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia; 
2) kasvinsuojeluaineella käsitellyn korjaamatta olevan sadon käyttämisen elintarvikkeeksi tai eläinten rehuksi, jos käyttämisestä saattaa aiheutua vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle. 
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi sille 24 b §:ssä säädetyn toimivallan mukaisesti kieltää kasvinsuojeluaineiden 22 §:ssä tarkoitetun lentolevityksen, jos lentolevitys ei täytä tässä laissa tai sen nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia.  
Tulli voi sille 24 c §:ssä säädetyn toimivallan mukaisesti kieltää kasvinsuojeluaineen maahantuonnin tai maastaviennin, jos kasvinsuojeluaine ei täytä kasvinsuojeluaineasetuksessa tai tässä laissa tai niiden nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia. 
Kielto on viipymättä peruutettava, jos sen perusteena oleva puutteellisuus on poistettu tai epäkohta korjattu taikka jos kielto ei ole enää muutoin tarpeen. 
Jos asia ei siedä viivytystä, valvontaviranomainen voi määrätä kiellon väliaikaisena. Jos väliaikaisen kiellon antaa muu viranomainen kuin Turvallisuus- ja kemikaalivirasto tai Ruokavirasto, väliaikainen kielto on saatettava viivytyksettä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tai Ruokaviraston ratkaistavaksi sen mukaan, kumpi viranomainen on asiassa tämän pykälän ja 24 tai 24 a §:n mukaan toimivaltainen. Kielto raukeaa, jos toimivaltainen virasto ei ole tehnyt tämän pykälän 1 tai 2 momentissa tarkoitettua päätöstä viikon kuluessa väliaikaisen kiellon antamisesta. 
39 § 
Hävittämis- ja maastavientimääräys 
Jos kasvinsuojeluaineen valmistus, varastointi, markkinoille saattaminen tai käyttö on 38 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla kielletty, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi määrätä kasvinsuojeluaineen käsiteltäväksi hyväksymällään tavalla uudelleen, hävitettäväksi tai palautettavaksi siihen maahan, josta se on tuotu Suomeen. 
Jos korjaamattoman sadon käyttäminen elintarvikkeeksi tai eläinten rehuksi on 38 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla kielletty, Ruokavirasto voi määrätä korjaamattoman sadon hävitettäväksi. 
Jos maahantuonti tai maastavienti on 38 §:n 4 momentin nojalla kielletty, Tulli voi määrätä kasvinsuojeluaineen käsiteltäväksi hyväksymällään tavalla uudelleen, hävitettäväksi tai palautettavaksi siihen maahan, josta se on tuotu Suomeen. 
Edellä 1—3 momentissa tarkoitettuun päätökseen voidaan liittää ehtoja sen täytäntöönpanossa noudatettavasta menettelystä. Toimija, jonka virheellisen menettelyn vuoksi hävittämis- tai maastavientimääräys on annettu, vastaa täytäntöönpanon aiheuttamista kustannuksista. 
39 a § 
Rekisteröinnin peruuttaminen 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi peruuttaa 10 §:ssä tarkoitetun tutkinnon suorittaneen 35 § 3 momentissa tarkoitetun rekisteröinnin, jos rekisteröinnille säädetyt edellytykset eivät enää täyty tai toiminnassa olennaisesti rikotaan kasvinsuojeluaineita koskevia säännöksiä tai säännösten nojalla tehtyjä päätöksiä eikä toimija Turvallisuus- ja kemikaaliviraston määräyksestä huolimatta korjaa puutteita kohtuullisessa määräajassa. Hyväksyminen voidaan kuitenkin peruuttaa välittömästi, jos puute on niin olennainen, ettei sitä saisi korjattua kohtuullisessa määräajassa tai jos se on ihmisten tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle toiminnasta aiheutuvan kohtuuttoman vahingon vuoksi välttämätöntä.  
Jos rekisteröinti on peruutettu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, tulee 10 §:ssä tarkoitettu tutkinto suorittaa uudelleen ennen uutta rekisteröintiä.  
39 b § 
Eräiden hyväksymisten ja lupien peruuttaminen 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi peruttaa myöntämänsä 9 §:ssä tarkoitetun koulutuksen järjestäjän, 11§:ssä tarkoitetun tutkinnon järjestäjän, 13 §:ssä tarkoitetun kasvinsuojeluaineiden levitysvälineiden testaajan, 18 §:ssä tarkoitettu kasvinsuojeluaineita testaavan laitoksen hyväksymisen tai 19 §:ssä tarkoitettu koeluvan, jos luvan tai hyväksymisen myöntämisen edellytykset lakkaavat tai hyväksymisen saanut tai luvanhaltija rikkoo olennaisella tavalla kasvinsuojeluaineita koskevia säännöksiä tai säännösten nojalla tehtyjä päätöksiä eikä toimija Turvallisuus- ja kemikaaliviraston määräyksestä huolimatta korjaa puutteita kohtuullisessa määräajassa. Hyväksyminen tai lupa voidaan kuitenkin peruuttaa välittömästi, jos puute on niin olennainen, ettei sitä saisi korjattua kohtuullisessa määräajassa tai jos se on ihmisten tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle toiminnasta aiheutuvan kohtuuttoman vahingon vuoksi välttämätöntä.  
39 c § 
Laboratorion nimeämisen peruuttaminen 
Maa- ja metsätalousministeriö voi peruuttaa kansallisen vertailulaboratorion nimeämisen, jos vertailulaboratorio tai siellä harjoitettu toiminta ei täytä valvonta-asetuksen 100 ja 101 artiklassa säädettyjä vaatimuksia, epäkohta on olennainen eikä vertailulaboratorio maa- ja metsätalousministeriön määräyksestä huolimatta korjaa puutetta kohtuullisessa määräajassa. 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto sekä Ruokavirasto voivat peruuttaa virallisen laboratorion nimeämistä koskevan päätöksensä, jos laboratorio olennaisesti rikkoo tai siellä harjoitettavassa toiminnassa olennaisesti rikotaan tämän lain, kasvinsuojeluaineita koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai niiden nojalla annettuja säännöksiä eikä laboratorio viraston määräyksestä huolimatta korjaa puutteita kohtuullisessa määräajassa. 
Maa- ja metsätalousministeriö, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto sekä Ruokavirasto voivat peruuttaa laboratorion nimeämistä koskevan päätöksensä myös asian käsittelyn vaatimaksi ajaksi, jos se on ihmisten tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle toiminnasta aiheutuvan kohtuuttoman vahingon vuoksi välttämätöntä taikka jos puute laboratorion toiminnassa on sellainen, että se voi vaarantaa tutkimustulosten luotettavuuden. 
39 d § 
Internetsivuston sulkeminen 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi määrätä toimijan hallinnoiman tai käyttämän internetsivuston tai sen osan suljettavaksi, jos on ilmeistä, että sen välityksellä myytäväksi tarjottavaa kasvinsuojeluainetta ei ole hyväksytty käytettäväksi kasvinsuojeluaineena tai siitä annetut tiedot ovat sellaiset, että kasvinsuojeluaine tai siitä annettavat tiedot aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle taikka ympäristölle taikka johtavat kasvinsuojeluaineiden ostajaa olennaisesti harhaan tai ovat muulla tavalla olennaisesti kasvinsuojeluaineita koskevien säännösten vastaisia. 
Internetsivustosta on määrättävä suljettavaksi se sivuston osa, jossa tarjotaan myytäväksi 1 momentissa mainitulla tavalla kasvinsuojeluaineita koskevien säännösten tai määräysten vastaisia kasvinsuojeluaineita. Jos sivuston osan sulkeminen ei poista säännösten tai määräysten vastaisuutta, tarvittaessa on määrättävä suljettavaksi koko sivusto. 
Määräys internetsivuston tai sen osan sulkemisesta voidaan antaa väliaikaisena asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Sivusto tai sen osa on pidettävä suljettuna, kunnes Turvallisuus- ja kemikaalivirasto antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. 
40 § 
Uhkasakko ja teettäminen 
Valvontaviranomainen voi tehostaa antamaansa 37 §:ssä tarkoitettua määräystä, 38 §:n 1―3 momentissa tarkoitettua kieltoa sekä 39 §:ssä tarkoitettua hävittämistä tai maastavientiä koskevaa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. 
Uhkasakosta ja teettämisuhkasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990). 
40 a § 
Kasvinsuojeluainevalvonnan seuraamusmaksu 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ja Ruokavirasto voivat määrätä vähintään 300 euron ja enintään 5 000 euron kasvinsuojeluainevalvonnan seuraamusmaksun sille, joka: 
1) käyttää 12 §:n 2 momentin vastaisesti kasvinsuojeluaineen ammattimaiseen levitykseen levitysvälinettä, jota ei ole asianmukaisesti testattu; 
2) 17 §:n 1 momentin vastaisesti käyttää ammattitoiminnassaan kasvinsuojeluainetta ilman 10 §:ssä tarkoitetun tutkinnon suorittamista;  
3) laiminlyö kasvinsuojeluaineasetuksen 54 artiklassa tarkoitetun koetarkoituksia koskevan luvan hakemisen tai 19 §:n 4 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekemisen;  
4) laiminlyö kasvinsuojeluaineasetuksen 56 artiklan 1 kohdan kolmannessa alakohdassa tai 67 artiklan 1 kohdassa säädetyn kirjanpitoa koskevan velvollisuuden; 
5) laiminlyö kasvinsuojeluaineasetuksen 67 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun ilmoitusvelvollisuuden; 
6) laiminlyö 11 §:n 3 momentin mukaisen velvollisuuden ilmoittaa tutkinnon suorittaneista tiedot Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle.  
Seuraamusmaksun suuruutta arvioitaessa on otettava huomioon menettelyn laatu, laajuus, toistuvuus ja vahingollisuus. Maksu voidaan jättää määräämättä tai määrätä maksettavaksi vähimmäismäärää pienempänä, jos tekoa voidaan pitää vähäisenä ja maksun määräämättä jättäminen tai määrääminen vähimmäismäärää pienempänä on kohtuullista laiminlyönnin laatu, toistuvuus, suunnitelmallisuus ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Seuraamusmaksu määrätään maksettavaksi valtiolle. 
Seuraamusmaksua ei saa määrätä luonnolliselle henkilölle, jota epäillään samasta teosta esitutkinnassa, syyteharkinnassa tai tuomioistuimessa vireillä olevassa rikosasiassa tai jolle on samasta teosta annettu lainvoimainen tuomio. Jos seuraamusmaksu on määrätty luonnolliselle henkilölle, samasta teosta ei saa määrätä toista seuraamusmaksua eikä tuomita tuomioistuimessa rangaistusta. 
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos teosta on kulunut yli vuosi. Seuraamusmaksu vanhenee viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoimaisen ratkaisun antamispäivästä. Seuraamusmaksu raukeaa, kun maksuvelvollinen luonnollinen henkilö kuolee. Seuraamusmaksun täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa. 
41 § 
Kasvinsuojeluainerikkomus 
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta 
1) rikkoo kasvinsuojeluaineasetuksen 28 artiklassa tarkoitettua hyväksymättömän kasvinsuojeluaineen markkinoille saattamista tai käyttöä koskevaa kieltoa, 
2) laiminlyö 19 §:n 5 momentissa tarkoitetun velvollisuuden keskeyttää koe tai ilmoittaa siitä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle, 
3) laiminlyö kasvinsuojeluaineasetuksen 56 artiklan 1 tai 4 kohdassa säädetyn ilmoitusvelvollisuuden tai 67 artiklan 2 kohdassa säädetyn seurantavelvollisuuden, 
4) rikkoo 37 §:n nojalla annettua määräystä tai 38 §:n nojalla annettua kieltoa taikka 
5) rikkoo 39 §:n nojalla annettua hävittämis- tai maastavientimääräystä, 
on tuomittava, jollei laiminlyöntiä tai teosta aiheutunutta vaaraa ihmisten tai eläinten terveydelle tai ympäristölle ole pidettävä vähäisenä taikka jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, kasvinsuojeluainerikkomuksesta sakkoon.  
Se, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, voidaan jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta teosta. 
Rikoslaissa (39/1889) tai 1 momentissa tarkoitettua tekoa koskevassa esitutkinnassa Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle sekä Ruokavirastolle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Syyttäjän on varattava Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle sekä Ruokavirastolle tilaisuus lausunnon antamiseen ennen syyteharkinnan päättymistä. Asiaa tuomioistuimessa suullisesti käsiteltäessä Turvallisuus- ja kemikaalivirastolla sekä Ruokavirastolla on läsnäolo- ja puheoikeus. 
42 § 
Rikosilmoituksen tekeminen 
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto tekee valtuuttamiensa tarkastajien puolesta rikosilmoituksen epäillystä kasvinsuojeluainerikkomuksesta. Ruokavirasto tekee ilmoituksen valtuuttamiensa tarkastajien Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten  Poistoehdotus päättyypuolesta. Ilmoitus voidaan jättää tekemättä rikkomuksesta, jota on kokonaisuutena pidettävä ilmeisen vähäisenä eikä kyseessä ole viranomaisten määräysten tai kieltojen toistuva rikkominen.  
47 a § 
Rikkomuksista ilmoittajan henkilöllisyyden suojaaminen 
Jos ilmoituksen toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle sen valvontaan kuuluvien säännösten todellisesta tai epäillystä rikkomisesta on tehnyt luonnollinen henkilö, hänen henkilöllisyytensä on pidettävä salassa, jos henkilöllisyyden paljastamisesta voidaan olosuhteiden perusteella arvioida aiheutuvan hänelle haittaa. 
48 § 
Muutoksenhaku 
Edellä 10 §:ssä tarkoitettuun tutkinnon hyväksymistä koskevaan päätökseen ja 12 §:n 2 momentissa tarkoitettuun levitysvälineen testausta koskevaan päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003). 
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). 
Muutoksenhausta 40 §:ssä tarkoitettuun uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemista sekä teettämisuhan asettamista ja täytäntöön pantavaksi määräämistä koskevaan päätökseen säädetään uhkasakkolaissa. 
Muutoksenhausta valtion viranomaisen määräämään maksuun säädetään valtion maksuperustelaissa.  
Edellä 38 §:n 6 momentissa tarkoitettua väliaikaista kieltoa koskevaan päätökseen ei saa erikseen hakea muutosta valittamalla. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 1 §:n 2 momentin 30 kohta, sellaisena kuin se on laissa 36/2024, ja  
lisätään 1 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laeissa 1183/2023, 23/2024 ja 36/2024 uusi 31 kohta seuraavasti:  
1 § 
Lain soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Siten kuin tässä laissa säädetään, pannaan täytäntöön myös: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
30) alusliikennepalvelulain (623/2005) 29 §:ssä tarkoitettu liikennevirhemaksu;  
31) kasvinsuojeluaineista annetun lain (1563/2011) 40 a §:ssä tarkoitettu kasvinsuojeluainevalvonnan seuraamusmaksu. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 18.6.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Jenna Simula ps 
 
varapuheenjohtaja Anne Kalmari kesk (osittain) 
 
jäsen Markku Eestilä kok (osittain) 
 
jäsen 
Tiina Elo vihr 
 
jäsen 
Ritva Elomaa ps 
 
jäsen 
Veronika Honkasalo vas 
 
jäsen 
Laura Huhtasaari ps 
 
jäsen 
Janne Jukkola kok 
 
jäsen 
Antti Kangas ps 
 
jäsen 
Teemu Kinnari kok 
 
jäsen 
Milla Lahdenperä kok 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 
jäsen 
Paula Werning sd 
 
jäsen 
Eerikki Viljanen kesk 
 
jäsen Peter Östman kd (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tuire Taina