Hallituksen esityksellä pantaisiin täytäntöön energiatehokkuusdirektiivin muutos, jossa velvoitetaan datakeskuksia asettamaan julkisesti saataville tiettyjä itseään koskevia tietoja. Taustalla on datakeskusten merkittävä energiankulutus ja pyrkimys edistää niiden energiatehokkuutta.
Talousvaliokunta pitää ehdotettua sääntelyä keskeisiltä osin tarkoituksenmukaisena direktiivin täytäntöönpanemiseksi. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna jäljempänä esitetyin perusteluin ja yksityiskohtaisissa perusteluissa selvitetyin muutoksin.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella nyt täytäntöönpantava direktiivin 12 artikla ja sen liite VII sisältävät liikkumavaraa siltä osin, sisällytetäänkö sääntelyn soveltamisalaan myös pienempiä datakeskuksia kuin ne, joiden asennetun tietotekniikan tehontarve on vähintään 500 kilowattia ja siltä osin, miten sääntelyn kohteena olevat datakeskukset asettavat vaadittavat tiedot saataville. Lisäksi on huomattava, ettei liitteen VII luettelo saataville asetettavista tiedoista ole tyhjentävä, vaan vähimmäisvaatimus. Esityksessä ehdotetaan pitäydyttävän direktiivin asettamassa kokorajassa.
Direktiivin sallimien rajausten lisäksi kansallista täytäntöönpanoa ehdotetaan rajattavaksi siten, että laissa edellytettäisiin ainoastaan maakuntatason sijaintitiedon julkistamista. Talousvaliokunta yhtyy sääntelyn lähtökohtaan ja katsoo, että Suomen ei tule maanpuolustukseen ja alueturvallisuuteen liittyvistä syistä mahdollistaa tietojen julkistamista direktiivin edellyttämässä laajuudessa. Euroopan Unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artiklan 1 a kohdan mukaan mikään jäsenvaltio ei ole velvollinen antamaan tietoja, joiden ilmaisemisen se katsoo keskeisten turvallisuusetujensa vastaiseksi, minkä on katsottu avaavan mahdollisuuden myös nyt ehdotettuun kansalliseen rajaukseen.
Talousvaliokunta pitää keskeisenä asiantuntijakuulemisessa esiin tuotua lähtökohta siitä, että lainsäädännölliset vaatimukset datakeskuksia koskevien tietojen ilmoitusvelvollisuudesta eivät saa vaarantaa yhteiskunnallista turvallisuutta ja kriittistä viestintää sekä infrastruktuuria. Tarkka paikka- ja olosuhdetieto ovat keskeisiä tiedonlähteitä toimijoille, jotka syystä tai toisesta haluaisivat vahingoittaa suomalaista yhteiskuntaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä.
Tiedon avoimuuden vaatimus voi haastaa viranomaisten todellista kykyä suojata yhteiskuntaa suorilta tai epäsuorilta uhkilta ja riskeiltä. Talousvaliokunta pitää keskeisenä suojata datakeskuksista jaettavaa tietoa kansallisen turvallisuuden perusteella niiden toimijoiden osalta, joiden erityinen ydintehtävä on valtion toiminnan kannalta kriittisten toimintojen suojaaminen.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella ehdotuksen valmistelussa on pyritty löytämään tasapaino yhtäältä turvallisuusnäkökulman ja toisaalta energiatehokkuusdirektiivin asettamien vaatimusten välillä. Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisen perusteella on kuitenkin ilmennyt tarve täsmentää sääntelyä edelleen niin, että turvallisuusviranomaisten operatiivista toimintaa palvelevat datakeskukset suljetaan julkistamisvelvoitteen ulkopuolelle. Talousvaliokunta esittää sääntelyä täsmennettäväksi tältä osin yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetyllä tavalla.