1.lakiehdotus taloudellisesti tuetusta ammatillisen osaamisen kehittämisestä annetun lain muuttaminen (koulutusvähennyksen poisto)
Koulutusvähennyksen poistaminen osana osaamisen kehittämistä on jatkumo Orpon oikeistohallituksen aikaisemmille koulutusleikkauksille. Investointi ihmiseen ja osaamiseen ei käy tälle hallitukselle. Suomen talouden kasvun avaimia on mm. osaamiseen panostaminen. Oikeistohallitus tekee suuren virheen, kun se poistaa pala kerrallaan kasvun avaimia yrityksiltä ja työntekijöiltä.
Aikuiskoulutustuen lopettaminen, (-170 M€., käyttäjiä yli 30 000 henkilöä vuodessa) ammatillisen koulutuksen leikkaukset (-120 M€, 11 000 opiskelupaikkaa) ja koulutusvähennyksen poistoesitys (-12 M€, käyttäjiä 295 000/yrityksiä noin 3 270) muodostavat yhteensä yli 300 miljoonan euron leikkauksen työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittämiseen ja työllistymismahdollisuuksien parantamiseen. Hallituksen mainostama 10 miljoonan euron määräraha työn ohessa tapahtuvan opiskelun pilotointi- ja kehittämishankkeeseen on yksi kolmaskymmenesosa verrattuna hallituksen tekemiin koulutusleikkauksiin ammatillisen osaamisen kehittämisen osalta. Näin pieni summa ei vastaa mitenkään edellä lueteltujen osaamisen kehittämiskeinojen lakkauttamiseen.
Koulutusvähennyksen olemassaolo ja sen käyttäminen ovat tarjonneet eväitä yrityksille täsmäkouluttaa henkilöstöään, nimenomaan yrityksen tarpeiden pohjalta ja perusteella. Koulutussuunnitelman luotuaan, jonka pohjalta koulutusvähennystä on saanut, yritykset ovat johdonmukaisesti pystyneet kehittämään työntekijöidensä osaamista.
Koulutusvähennyksen poisto heikentää merkittävästi työntekijöiden osaamiseen kehittämistä ja ylläpitämistä sekä mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen. Se on ollut osa yritysten henkilöstökoulutusta. Nykyisin henkilöstökoulutus, jossa työntekijä on saanut vähintään yhden päivän koulutusta työnantajansa järjestämänä, on kohdentunut 47 % ylemmille toimihenkilöille, 43 % toimihenkilöille ja 27 % työntekijöille.
Tällä verotuella on tuettu suunnitelmallista koulutustarjontaa yrityksissä. Se on ollut erittäin tarpeellinen työkalu henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Tämä on ollut kannatettavaa toimintaa, koska osaaminen on keskeinen tekijä millä yritys pärjää muuttuvassa ja monille yrityksille myös globaalissa toimintaympäristössä.
Lisäksi koulutusvähennyksen avulla on pidetty yllä työntekijän ”työmarkkinakelpoisuutta”, koska osaaminen on pidettävä yllä mahdollisten muutosten kohdatessa työelämässä. Koulutusvähennyksen avulla on työntekijöiden osaamista pystytty kehittämään ja ylläpitämään, jotta työllistyminen olisi helpommin, jos tai kun työpaikka menee alta.
Edellä mainituin perustein koulutusvähennyksen käyttöä olisi tullut jatkaa. Poistamisen sijasta olisi tullut keskittyä järjestelmän kehittämiseen tai sitä korvaavien vaikuttavampien ratkaisumallien etsimiseen. Nyt hukataan jälleen yksi avain työntekijöiden osaamisen kehittämiseen.
2. lakiehdotus koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta (koulutuskorvauksen jatkuminen)
Koulutuksen korvaamisesta annetun lain 2 §:n muuttamisesta ei ole huomautettavaa.