(1) Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Ukrainan kanssa 3.4.2024 tehdyn perhe- ja puolisosopimuksen. Esitys sisältää myös ehdotuksen niin sanotuksi blankettilaiksi, jolla saatetaan voimaan sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset.
(2) Ukrainan kanssa tehdyn perhe- ja puolisosopimuksen tavoitteena on mahdollistaa diplomaattisen edustuston, konsuliedustuston sekä kansainvälisessä järjestössä toimivan edustuston henkilöstön perheenjäsenten työnteko Ukrainassa ilman, että heidän tarvitsee luopua diplomaattistatuksestaan niissä tapauksissa, joissa diplomaattistatuksesta luopuminen vastaanottajavaltion noudattaman käytännön mukaan muutoin olisi työskentelyn edellytyksenä. Vastaavasti Suomi takaa sopimuksessa työnteon edellytykset Ukrainan vastaavassa asemassa oleville perheenjäsenille Suomessa.
(3) Perhe- ja puolisosopimukset kattavat määritelmiensä mukaisesti edustustoihin akkreditoitujen henkilöiden puolisot sekä mukana seuraavat alaikäiset tai riippuvaisessa asemassa olevat lapset, mutta sopimuksilla on käytännössä merkitystä lähinnä puolisoiden työskentelymahdollisuuksien kannalta. Sopimukset eivät koske perheenjäseniä, jotka ovat vastaanottajavaltion kansalaisia tai asuvat pysyvästi vastaanottajavaltiossa.
(4) Ulkoasiainvaliokunta pitää myönteisenä, että Ukrainan kanssa on solmittu perhe- ja puolisosopimus. Toistaiseksi Suomella on voimassa vastaava sopimus Kanadan, Ison-Britannian, Yhdysvaltojen, Unkarin, Chilen, Serbian, Vietnamin, Israelin, Argentiinan Etelä-Afrikan, Kolumbian, Perun, Intian, Brasilian ja Namibian kanssa. Sopimusneuvottelut on saatu päätökseen myös Uruguayn kanssa, mutta sopimusta ei ole vielä allekirjoitettu. Kazakstanin kanssa on päätetty käynnistää sopimusneuvottelut keväällä 2024.
(5) Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa todettiin, että tarvetta uusien perhe- ja puolisosopimusten tekemiselle on edelleen. Useissa maissa edustustojen henkilökunnan puolisoiden työskentely on periaatteessa mahdollista, mutta työllistymisen edellytyksenä on diplomaattistatuksesta ja immuniteetista luopuminen, ellei sopimusta tehdä. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä, että ulkoministeriö pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan ulkomaanedustustossa työskentelevien puolisoiden työllistymiseen puolisosopimuksia solmimalla. Puolison työskentelymahdollisuus ulkomaankierroksen aikana voi usein olla merkittävä kannustin, joka vaikuttaa virkamiehen edellytyksiin siirtyä ulkomaanedustukseen. Sopimuksilla on myönteinen vaikutus myös Suomen edustustoissa työskentelevien puolustushallinnon ja muiden hallinnonalojen virkamiesten perheenjäsenten työllistymiseen.
(6) Valiokunta myös painottaa sitä, että perhe- ja puolisosopimusten tekeminen edistää osaltaan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) ja yhdenvertaisuuslain (1325/2014) tavoitteiden ja ulkoministeriön perhepoliittisten tavoitteiden toteutumista.
(7) Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana.