Viimeksi julkaistu 4.10.2024 15.03

Valiokunnan mietintö VaVM 13/2024 vp HE 97/2024 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (HE 97/2024 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • hallitusneuvos Merja Sandell 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Oksanen 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Laura Terho 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • valvontajohtaja Kari Marjamäki 
    Tulli
  • johtava asiantuntija Anne Kaleva 
    Verohallinto
  • lakimies Minnamari Pigg 
    Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • erityisasiantuntija Otto Ruokolainen 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • erityisasiantuntija Kaarina Tamminiemi 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Kaupan liitto
  • Päivittäistavarakauppa ry

Verojaosto on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Tupakkateollisuusliitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tupakkaverosta annettua lakia. 

Esityksen mukaan savukkeiden, kääretupakan, piippu- ja savuketupakan sekä sikareiden ja pikkusikareiden veroa korotettaisiin keskimäärin 27,1 prosenttia. Korotukset toteutettaisiin kolmen vuoden aikana kuudessa vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehtäisiin marraskuun 2024 alusta, toinen heinäkuun 2025 alusta, kolmas vuoden 2026 alusta, neljäs heinäkuun 2026 alusta, viides vuoden 2027 alusta ja kuudes heinäkuun 2027 alusta. Muiden tupakkaveron piirissä olevien tuotteiden, kuten sähkösavukenesteiden ja nikotiinipussien, veroa ei korotettaisi. 

Korotusten seurauksena arvioidaan savukkeiden ja kääretupakan hintojen nousevan yhteensä keskimäärin 24,5 prosenttia. Piippu- ja savuketupakan hintojen arvioidaan nousevan yhteensä keskimäärin 22,7 prosenttia sekä sikareiden ja pikkusikareiden 18,3 prosenttia. Verrattuna tilanteeseen, jossa veroja ei korotettaisi, ehdotetut veromuutokset lisäisivät tupakkaverotuloja vuositasolla noin 150 miljoonalla eurolla, kun kaikki muutokset ovat tulleet voimaan. 

Vuoden 2024 osalta tupakkaverotuloarvion muutos otetaan huomioon seuraavassa valtion vuoden 2024 lisätalousarvioesityksessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.11.2024. Sovellettava verotaulukko muuttuisi 1.7.2025 lähtien puolen vuoden välein. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Yleistä

Esityksen tavoitteena on pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti korottaa tupakkaveroa 100 miljoonalla eurolla vuosina 2026 ja 2027. Tämän lisäksi tavoitteena on kehysriihipäätöksen mukaisesti korottaa tupakkaveroa 50 miljoonalla eurolla vuonna 2025. Myöhemmin on myös linjattu, että korotus tulee voimaan 1.11.2024. Korotus on osa toimenpiteitä, joilla julkista taloutta tasapainotetaan. 

Verotuottojen ohella veronkorotuksella tavoitellaan tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten niiden aiheuttamien haittojen ehkäisemistä. Esityksen mukaan veronkorotuksen toteuttamistavassa huomioitaisiin kotimaisen hinnannousun vaikutus matkustajatuontiin, salakuljetukseen ja muihin harmaisiin markkinoihin. Hallitsematon matkustajatuonnin ja salakuljetuksen kasvu voisivat vaarantaa tupakkaverotuksen valtiontaloudelliset ja terveydelliset tavoitteet.  

Ehdotetut korotukset ovat tupakoinnin vähentämiseen liittyvien tupakkalain tavoitteiden mukaisia. Ne myös vastaavat tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän ehdotuksia siitä, että tupakkaveron korotuksia jatketaan puolivuosittain ja että tupakkaveron rakenne säilytetään tulevien veronkorotusten yhteydessä. Tupakkatuotteiden hintaan ja verotukseen vaikuttavat toimenpiteet ovat tehokas keino vaikuttaa tupakointiin väestötasolla. 

Esityksen mukaan savukkeiden, kääretupakan, piippu- ja savuketupakan sekä sikareiden ja pikkusikareiden veroa korotettaisiin keskimäärin 27,1 prosenttia. Korotukset kohdistettaisiin yksikköperusteiseen veroon ja vähimmäisveroon. Korotus toteutettaisiin kuudessa vaiheessa. Ensimmäinen korotus tehtäisiin marraskuun 2024 alusta, toinen heinäkuun 2025 alusta ja siitä aina puolivuosittain siten, että viimeinen korotus tehtäisiin heinäkuun 2027 alusta.  

Esityksessä on arvioitu, että veronkorotusten seurauksena valtion tupakkaverotuotot kasvaisivat yhteensä 150 miljoonaa euroa vuoden 2027 lopun vuositason vaikutuksena verrattuna tilanteeseen, jossa veromääriin ei tehtäisi muutoksia. Veronkorotuksen tuottovaikutus toteutuisi kassaperusteisesti täysimääräisenä vuonna 2028. Esityksessä on lisäksi arvioitu, että ensimmäisen veronkorotuksen toteuttaminen jo 1.11.2024 vuoden 2025 alun sijaan siirtää varastoinnista johtuen todennäköisesti kassaperusteisesti verotuottoa vuodelta 2025 vuodelle 2024. 

Aiemmista korotuksista

Tupakkaveroa on korotettu vuodesta 2009 lähtien lukuun ottamatta vuosia 2011, 2013 ja 2024. Vuosina 2016—2023 korotukset on toteutettu puolivuosittain. Tehtyjä veronkorotuksia on perusteltu sekä valtiontaloudellisilla syillä että terveyspoliittisilla syillä. Veronkorotuksilla on tavoiteltu maltillisia tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisemistä. Esityksen mukaan lisäksi esimerkiksi vuosina 2022 ja 2023 tehdyt merkittävät korotukset kääretupakan ja sikareiden sekä pikkusikareiden tupakkaveroon ovat vaikuttaneet osaltaan siihen, että niiden väliaikainen kulutuksen kasvu kääntyi laskuun.  

Vaiheittainen korottaminen

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa eräät kuultavista kritisoivat ehdotettua puolivuosittaista korotustahtia hallinnollisesti työläänä sen vaatiman hinnoitteluprosessin ja tietojärjestelmämuutosten takia.  

Tältä osin valiokunta toteaa, että vaiheittaiset korotukset auttavat pitämään yksittäiset muutokset maltillisina. Tämä on tärkeää, jotta matkustajatuonti, salakuljetus ja muut harmaat markkinat voidaan pitää mahdollisimman hyvin viranomaisten hallinnassa. Lisäksi valiokunta toteaa, että nyt ehdotetut veronkorotukset vastaavat kahdella viime hallituskaudella sovellettua puolivuosittaista toteutustapaa. Saadun selvityksen mukaan niiden toimeenpanossa ei ole havaittu mainittavia ongelmia, joskin selvää on, että toimijoille aiheutuu toimeenpanosta työtä.  

Sähkösavukkeet ja nikotiinipussit

Nyt ehdotetut tupakkaveron korotukset eivät koske sähkösavukkeita tai nikotiinipusseja. Hallituksen esityksessä on arvioitu, että sähkösavukenesteiden, kuumennettavien tupakkatuotteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden verollisen kulutuksen, matkustajatuonnin ja laittoman välittämisen kehityksestä tulee saada enemmän tietoa ennen mahdollisia muutoksia niiden verotukseen. Esityksen mukaan muutoksia voidaan tarvittaessa ehdottaa myöhemmin annettavalla hallituksen esityksellä. 

Kuultavista usea ehdotti veron korottamista myös sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien osalta joko nyt tai lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta pidettiin myös hyvänä, että tilannetta ensin seurataan näiden tuotteiden osalta.  

Sähkösavukenesteiden tupakkavero otettiin käyttöön vuonna 2017, jolloin verotason mitoitukseen sisältyi epävarmuuksia. Sähkösavukenesteissä on sekä nikotiinipitoisia että nikotiinittomia vaihtoehtoja. Saadun selvityksen mukaan näistä etenkin nikotiinittomien vaihtoehtojen saaminen verotuksen piiriin on osoittautunut ongelmalliseksi, koska niillä on muitakin, veron ulkopuolelle jääviä käyttötarkoituksia. Nikotiinipussit on puolestaan säädetty tupakkaveron alaisiksi tuotteiksi vasta vuoden 2024 alusta. Siten näiden tuotteiden verotuksen vakiintuminen on vielä kesken eikä käytettävissä ole luotettavia arvioita veron vaikutuksista hintoihin tai kulutukseen. Verosta aiheutuva hintojen nousu voi myös johtaa veron ulkopuolelle jäävään matkustaja- tai harmaaseen tuontiin taikka nikotiinipussien kaltaisen nuuskan tuontiin. Tupakkaveron terveys- ja valtiontaloudellisten tavoitteiden kannalta on tärkeää, että sähkösavukenesteet ja nikotiinipussit saadaan verotuksen piiriin.  

Tulli on esittänyt, että tupakkavero laajennettaisiin koskemaan vahvoja (nikotiinia yli 20 milligrammaa millilitrassa sisältäviä) sähkösavukkeissa käytettäviä nikotiininesteitä. Tältä osin valiokunta viittaa hallituksen esityksessä todettuun siitä, että asialla on liittymäkohta tupakkalakiin, minkä vuoksi valtiovarainministeriö selvittää asiaa sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.  

Lopuksi

Valiokunta korostaa esityksen vaikutusten seurannan merkitystä. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että tilannetta sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien osalta seurataan ja mahdollisuutta korottaa veroa tarkastellaan myös näiden osalta.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 97/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 4.10.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Krista Mikkonen vihr 
 
jäsen 
Otto Andersson 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok (osittain) 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd (osittain) 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Jari Ronkainen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok (osittain) 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 
varajäsen 
Hannu Hoskonen kesk 
 
varajäsen 
Janne Jukkola kok 
 
varajäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
varajäsen 
Riitta Mäkinen sd (osittain) 
 
varajäsen 
Jaana Strandman ps (osittain) 
 
varajäsen 
Ville Väyrynen kok (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause 1 /sd ja vihr

Perustelut

Hallitus esittää (HE 97/2024 vp) tupakkaverosta annetun lain liitteen verotaulukkoa muutettavaksi niin, että tupakkatuotteiden verotusta korotetaan keskimäärin 27 %. Korotukset toteutettaisiin neljän vuoden aikana kuudessa vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehtäisiin vuoden 2024 marraskuun alusta, toinen heinäkuun 2025 alusta, kolmas vuoden 2026 alusta, neljäs korotus heinäkuun 2026 alusta, viides korotus vuoden 2027 alusta ja kuudes korotus vuoden 2027 heinäkuun alusta. Vastalauseen allekirjoittajat tukevat hallituksen esitystä tupakkaveron korotukseksi mutta ehdottavat, että veronkorotusten piiriin sisällytetään myös markkinoille tuoreeltaan saapuneet nikotiinituotteet, eikä näin edistetä uusien tuotteiden suosion kasvua muita nikotiinituotteita edukkaammalla hinnoittelulla. 

Tupakkaverolla on merkittävä ohjausvaikutus eri tupakkatuotteiden kulutuksessa. Laajasti kulutettujen tupakkatuotteiden, varsinkin savukkeiden, kulutus laskee tupakkaveron noustessa. Eri tupakkatuotteet korvaavat toistensa kulutusta ja niitä voi luonnehtia toistensa korvikkeina. Jos tupakkaveroa korotetaan vain tietyissä laajasti kulutetuissa tupakkatuotteiden kategorioissa kulutusta voi siirtyä toisiin, matalammin verotettuihin, kategorioihin. Tuotekehityksellä on merkittävä rooli nikotiinituotteiden markkinoilla ja uustuotemarkkinat tarjoavat tuottajille mahdollisuuksia kehittää uusia tuotteita myynnin kasvattamiseksi. Uusien tuotteiden saapumista ja penetraatiota markkinoille voi edistää niille edullisempi verotus ja siten kuluttajalta perittävä matalampi hinta. 

Sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien kokeilu on lisääntynyt nuorilla merkittävästi. Vuonna 2024 neljännes nuorista ilmoitti joskus käyttäneensä nikotiinipusseja: pojista 31 prosenttia ja tytöistä 17 prosenttia. Päivittäin nikotiinipusseja oli käyttänyt 11 prosenttia pojista ja kolme prosenttia tytöistä. Myös sähkösavukkeita oli kokeillut aiempaa useampi, 40 prosenttia nuorista, kun vastaava osuus edellisellä mittauskerralla vuonna 2019 oli 34 prosenttia. Päivittäin sähkösavukkeita ilmoitti käyttävänsä pojista yhdeksän ja tytöistä 13 prosenttia. Samaan aikaan tupakoinnin ja nuuskan suosio ovat vähentyneet. Uusien tuotekategorioiden suosion nopea kasvu viittaa kulutussiirtymään perinteisistä tuotteista niitä kohti. Tupakkateollisuus on historiallisesti kasvattanut kuluttajapohjaansa varsinkin uusilla tuotteilla, jotka ovat alkuvaiheessa nauttineet perinteisiä tuotteita matalammasta verotuksesta samalla kun tutkimustietoa näiden tuotteiden terveysvaikutuksista on ollut vain rajallisesti. 

Hallituksen esityksen keskeinen tavoite on nostaa perinteisten tupakkatuotteiden verotusta fiskaalisista syistä. Tupakkaveron korotukset laskevat tupakan kulutusta samalla kun niiden verotus vahvistaa valtiontaloutta. Vastalauseen allekirjoittajat jakavat nämä tavoitteet, mutta samalla katsovat, että tupakkaveron korotus tulee laajentaa myös savuttomiin nikotiinituotteisiin ("nikotiinipusseihin") sekä sähkösavukenesteisiin. Vastalauseessa esitetään vastaavan tupakkaveron korotuksen saavuttavia veronkorotuksia näille kategorioille, joilla tavoitellaan noin 27 % veronkorosta näistä tuotteista kannettavaan tupakkaveroon. Muutos korottaisi nykyisin noin 7 euroa maksavan nikotiinipussipakkauksen hintaa 8 euroon.  

Nikotiinipussien markkinat ovat Suomessa tuoreet ja hinnan, verotuksen ja kysynnän yhteys toisiinsa on paikoin epäselvä. Hallituksen aiemmin päättämä tupakkaveron tuotoksi on arvioitu 50 miljoonaa euroa vuodessa. Tupakkaveron 27 %:n korotus staattisesti kulutusvaikutukset huomioimatta keräisi noin 13,5 miljoonaa euroa. Sähkösavukenesteiden veropohja 2023 oli noin 9,7 miljoonaa millilitraa, milloin staattinen verotuotto 8 sentin korotuksesta per millilitra on 0,7 miljoonaa euroa.  

Nikotiinin kulutuksella on laajasti dokumentoituja terveyshaittoja. Kulutuksen siirtyminen perinteisistä tupakkatuotteista uusiin tuotteisiin ei laske nikotiinin kulutusta yhtä tehokkaasti kuin nikotiinituotteiden käytön lopettaminen kokonaan. Tupakkaverolla on todennettu olevan vahva ohjausvaikutus sekä tuotteiden kulutuksen aktiivisin käytön yleisyyden että käyttömäärien välillä. Uusien tupakkatuotteiden sivuuttaminen tupakkaveron korotuksilta voi ohjata kulutusta perinteisistä tupakkatuotteista uusiin tuotekategorioihin, mikä on huonompi kehityskulku kuin nikotiinituotteiden käytön kokonaisvaltainen lasku. Vastalauseen allekirjoittajat katsovat, että laajasti kaikista yleisistä nikotiinituotteista kerättävä tupakkavero on tehokas keino laskea niiden kulutusta.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti: (Vastalauseen muutosehdotus) 

Vastalauseen muutosehdotus

Laki tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan tupakkaverosta annetun lain (1470/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1131/2023, seuraavasti:  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

VEROTAULUKKO A 

Sovelletaan 1.11.2024–30.6.2025 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

9,97/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

37,16/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit  

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

13,62/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

37,16/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

13,62/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

37,16/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

11,51/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

8,49/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

28,79/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman 

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

VEROTAULUKKO B 

Sovelletaan 1.7.–31.12.2025 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

10,51/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

38,96/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit 

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

14,66/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

38,96/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

14,66/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

38,96/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

12,27/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

8,93/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

30,21/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman  

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

VEROTAULUKKO C 

Sovelletaan 1.1.–30.6.2026 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

11,05/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

40,76/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit 

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

15,70/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

40,76/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

15,70/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

40,76/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

13,03/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

9,37/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

31,63/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman  

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

VEROTAULUKKO D 

Sovelletaan 1.7.–31.12.2026 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

11,59/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

42,56/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit 

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

16,74/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

42,56/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

16,74/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

42,56/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

13,79/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

9,81/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

33,05/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman  

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

VEROTAULUKKO E 

Sovelletaan 1.1.–30.6.2027 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

12,13/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

44,36/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit 

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

17,78/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

44,36/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

17,78/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

44,36/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

14,55/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

10,25/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

34,47/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman  

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

VEROTAULUKKO F 

Sovelletaan 1.7.2027 lukien 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

12,67/kpl 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

46,16/kpl 

 

Sikarit ja pikkusikarit 

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

18,82/kpl  

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

46,16/kpl 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

18,82/kpl  

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

46,16/kpl 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

15,31/g 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

10,69/g 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

35,89/g 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38,00/ml Muutosehdotus päättyy 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14,00/g Muutosehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,0 Muutosehdotus päättyy 

--Muun kuin nestemäisen savuttoman  

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 18,00/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

Helsingissä 4.10.2024
Joona Räsänen sd 
 
Krista Mikkonen vihr 
 
Seppo Eskelinen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Riitta Mäkinen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 

Vastalause 2 /kesk

Perustelut

Keskusta esittää reippaampaa korotusta tupakkaveroon kuin pääministeri Orpon hallitus omassa esityksessään. Lisäksi keskusta toteuttaisi tupakkaveron korotuksen yhdellä kertaa. Keskusta esitys lisäisi tupakkaveron tuottoa 180 miljoonalla eurolla nopeasti, kun hallituksen tavoitteena on korottaa tupakkaveroa hidastahtisesti ja asteittain vuoteen 2027 mennessä 150 miljoonalla eurolla.  

Suomen tupakkalain tavoitteena on ihmisille myrkyllisiä aineita sisältävien ja riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden ja muiden nikotiinipitoisten tuotteiden käytön loppuminen.  

Hallituksen esittämää nopeatahtisempi ja reippaampi korotus on perusteltu, koska hallitus on toisen lakimuutoksen yhteydessä esittänyt tupakkalakkiin niin löysiä muutoksia, etteivät ne riittävästi tue tupakkalain tavoitteen toteuttamista. Keskusta esitti tupakkalain muutosta koskevassa vastalauseessa (StVM 8/2024 vpHE 38/2024 vp) muutoksia, jolla olisi voitu suojella nuoria tupakoinnin aloittamiselta, vähentää tupakkatuotteiden käyttöä, käytöstä aiheutuvia haittoja ja syntyvää riippuvuutta ja parantaa kansanterveyttä pitkällä aikavälillä. Nämä tiukennukset tupakkalakiin eivät hallitukselle kuitenkaan käyneet. Niinpä on käytettävä voimakkaampaa hintaohjausta. 

Erityisesti on huomioitava, että tupakoinnin aloittaminen nuorena lisää merkittävästi riskiä pitkäaikaisen riippuvuuden syntymiseen ja vakavien terveyshaittojen kehittymiseen. Koska hallitus ei hyväksynyt keskustan ehdottamaa korkeampaa 20 vuoden ikärajaa tupakan ostamiselle, niin tupakan korkeammalla hinnalla voitaisiin vaihtoehtoisesti ehkäistä ja vähentää nuorten tupakointia. 

THL:n mukaan tupakoinnin arvioidaan aiheuttavan noin 1,3 miljardin euron taloudelliset haittakustannukset. Valtion edellisessä vuoden 2023 tilinpäätöksessä tupakkaveron tuotto oli n. 1,15 miljardia euroa. Niinpä tupakoimattomat subventoivat yhä tupakankäytöstä aiheutuvien haittojen kustannuksia, vaikka tupakkaveroa onkin viimeisen vuosikymmenen aikana kiristetty ja kuilua kurottu kiinni. On myös huomattava, että haitat ovat olleet vuosikymmenet veron tuottoa korkeampia. 

Valtion alijäämän ennustetaan olevan vuonna 2024 ja myös ensi vuonna yli 12 miljardia euroa. Tupakkaveron korottamisen kanssa ei ole tämänkään vuoksi syytä viivytellä, vaan tämäkin puoltaa kerralla tehtävää suurempaa korotusta, jotta valtion velkaantumista saadaan hillittyä. 

Tupakoinnin vähentymisellä olisi pitkällä aikavälillä terveyshyötyjä kansalaisille vähentäen samalla terveydenhuollon painetta. Tupakkaveron suuremmalle ja etupainotteisesti toteutettavalle korotukselle olisi niin terveydellisiä kuin taloudellisia perusteita. 

Keskusta huomauttaa myös, että hallituksen päättämä korotus tupakkaveroon on ainoastaan reilun kolmasosan siitä 400 milj. eurosta, jota nykyinen pääministeripuolue Kokoomus esitti vielä oppositiossa olleessaan vuodelle 2023 omassa budjettivaihtoehdossaan.  

Keskustan esitys tarkoittaisi 20 kpl tupakka-askin hintaan noin 15 senttiä korkeampaa korotusta kuin mitä hallitus on aikeessa toteuttaa useammassa erässä vuoteen 2027 mennessä. Keskustan kertakorotus tulisi voimaan marraskuusta 2024 lähtien. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena, paitsi ehdotettu liite muutettuna. (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Vastalauseen muutosehdotukset

Laki tupakkaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan tupakkaverosta annetun lain (1470/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1131/2023, seuraavasti:  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
VEROTAULUKKO Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi A Poistoehdotus päättyy 
Sovelletaan 1.11.2024 Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi lukien Muutosehdotus päättyy 

Tuote 

Tuote- 

ryhmä 

Senttiä/ 

yksikkö 

Prosenttia 

vähittäismyynti- 

hinnasta 

 

 

 

 

Savukkeet 

1. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 13,30/kpl Muutosehdotus päättyy 

52,0 

-- Savukkeiden vähimmäisvero 

1A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48,47/kpl Muutosehdotus päättyy 

 

Sikarit ja pikkusikarit  

 

 

 

-- Sikarit 

2. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 19,76/kpl  Muutosehdotus päättyy 

34,0 

-- Sikareiden vähimmäisvero 

2A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48,47/kpl Muutosehdotus päättyy 

 

-- Pikkusikarit 

2B. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 19,76/kpl  Muutosehdotus päättyy 

34,0 

-- Pikkusikareiden vähimmäisvero 

2C. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48,47/kpl Muutosehdotus päättyy 

 

Piippu- ja savuketupakka 

3. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 16,08/g Muutosehdotus päättyy 

48,0 

Savukkeiksi käärittävä hienoksi leikattu tupakka 

4. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11,22/g Muutosehdotus päättyy 

52,0 

-- Savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan vähimmäisvero 

4A. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 37,68/g Muutosehdotus päättyy 

 

Savukepaperi 

5. 

— 

60,0 

Muu tupakkaa sisältävä tuote 

6. 

— 

60,0 

Sähkösavukeneste 

 

 

 

-- nikotiinipitoinen 

7. 

30,00/ml 

 

-- nikotiiniton 

7A. 

30,00/ml 

 

Kuumennettava tupakkatuote 

8. 

30,00/g 

— 

Savuton nikotiinituote, muu kuin  

nestemäinen 

9. 

10,00/g 

10,0 

-- Muun kuin nestemäisen savuttoman 

nikotiinituotteen vähimmäisvero 

9A. 

14,00/g 

 

Savuton nikotiinituote, nestemäinen 

10. 

30,00/ml 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi VEROTAULUKKO B Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Sovelletaan 1.7.–31.12.2025 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi VEROTAULUKKO C Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Sovelletaan 1.1.–30.6.2026 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi VEROTAULUKKO D Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Sovelletaan 1.7.–31.12.2026 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi VEROTAULUKKO E Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Sovelletaan 1.1.–30.6.2027 Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi VEROTAULUKKO F Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Sovelletaan 1.7.2027 lukien Poistoehdotus päättyy 
Helsingissä 4.10.2024
Eeva Kalli kesk 
 
Hannu Hoskonen kesk