Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Yleistä
Esityksen tavoitteena on pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti korottaa tupakkaveroa 100 miljoonalla eurolla vuosina 2026 ja 2027. Tämän lisäksi tavoitteena on kehysriihipäätöksen mukaisesti korottaa tupakkaveroa 50 miljoonalla eurolla vuonna 2025. Myöhemmin on myös linjattu, että korotus tulee voimaan 1.11.2024. Korotus on osa toimenpiteitä, joilla julkista taloutta tasapainotetaan.
Verotuottojen ohella veronkorotuksella tavoitellaan tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten niiden aiheuttamien haittojen ehkäisemistä. Esityksen mukaan veronkorotuksen toteuttamistavassa huomioitaisiin kotimaisen hinnannousun vaikutus matkustajatuontiin, salakuljetukseen ja muihin harmaisiin markkinoihin. Hallitsematon matkustajatuonnin ja salakuljetuksen kasvu voisivat vaarantaa tupakkaverotuksen valtiontaloudelliset ja terveydelliset tavoitteet.
Ehdotetut korotukset ovat tupakoinnin vähentämiseen liittyvien tupakkalain tavoitteiden mukaisia. Ne myös vastaavat tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän ehdotuksia siitä, että tupakkaveron korotuksia jatketaan puolivuosittain ja että tupakkaveron rakenne säilytetään tulevien veronkorotusten yhteydessä. Tupakkatuotteiden hintaan ja verotukseen vaikuttavat toimenpiteet ovat tehokas keino vaikuttaa tupakointiin väestötasolla.
Esityksen mukaan savukkeiden, kääretupakan, piippu- ja savuketupakan sekä sikareiden ja pikkusikareiden veroa korotettaisiin keskimäärin 27,1 prosenttia. Korotukset kohdistettaisiin yksikköperusteiseen veroon ja vähimmäisveroon. Korotus toteutettaisiin kuudessa vaiheessa. Ensimmäinen korotus tehtäisiin marraskuun 2024 alusta, toinen heinäkuun 2025 alusta ja siitä aina puolivuosittain siten, että viimeinen korotus tehtäisiin heinäkuun 2027 alusta.
Esityksessä on arvioitu, että veronkorotusten seurauksena valtion tupakkaverotuotot kasvaisivat yhteensä 150 miljoonaa euroa vuoden 2027 lopun vuositason vaikutuksena verrattuna tilanteeseen, jossa veromääriin ei tehtäisi muutoksia. Veronkorotuksen tuottovaikutus toteutuisi kassaperusteisesti täysimääräisenä vuonna 2028. Esityksessä on lisäksi arvioitu, että ensimmäisen veronkorotuksen toteuttaminen jo 1.11.2024 vuoden 2025 alun sijaan siirtää varastoinnista johtuen todennäköisesti kassaperusteisesti verotuottoa vuodelta 2025 vuodelle 2024.
Aiemmista korotuksista
Tupakkaveroa on korotettu vuodesta 2009 lähtien lukuun ottamatta vuosia 2011, 2013 ja 2024. Vuosina 2016—2023 korotukset on toteutettu puolivuosittain. Tehtyjä veronkorotuksia on perusteltu sekä valtiontaloudellisilla syillä että terveyspoliittisilla syillä. Veronkorotuksilla on tavoiteltu maltillisia tupakkatuotteiden hintojen nousua ja siten tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisemistä. Esityksen mukaan lisäksi esimerkiksi vuosina 2022 ja 2023 tehdyt merkittävät korotukset kääretupakan ja sikareiden sekä pikkusikareiden tupakkaveroon ovat vaikuttaneet osaltaan siihen, että niiden väliaikainen kulutuksen kasvu kääntyi laskuun.
Vaiheittainen korottaminen
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa eräät kuultavista kritisoivat ehdotettua puolivuosittaista korotustahtia hallinnollisesti työläänä sen vaatiman hinnoitteluprosessin ja tietojärjestelmämuutosten takia.
Tältä osin valiokunta toteaa, että vaiheittaiset korotukset auttavat pitämään yksittäiset muutokset maltillisina. Tämä on tärkeää, jotta matkustajatuonti, salakuljetus ja muut harmaat markkinat voidaan pitää mahdollisimman hyvin viranomaisten hallinnassa. Lisäksi valiokunta toteaa, että nyt ehdotetut veronkorotukset vastaavat kahdella viime hallituskaudella sovellettua puolivuosittaista toteutustapaa. Saadun selvityksen mukaan niiden toimeenpanossa ei ole havaittu mainittavia ongelmia, joskin selvää on, että toimijoille aiheutuu toimeenpanosta työtä.
Sähkösavukkeet ja nikotiinipussit
Nyt ehdotetut tupakkaveron korotukset eivät koske sähkösavukkeita tai nikotiinipusseja. Hallituksen esityksessä on arvioitu, että sähkösavukenesteiden, kuumennettavien tupakkatuotteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden verollisen kulutuksen, matkustajatuonnin ja laittoman välittämisen kehityksestä tulee saada enemmän tietoa ennen mahdollisia muutoksia niiden verotukseen. Esityksen mukaan muutoksia voidaan tarvittaessa ehdottaa myöhemmin annettavalla hallituksen esityksellä.
Kuultavista usea ehdotti veron korottamista myös sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien osalta joko nyt tai lähitulevaisuudessa, mutta toisaalta pidettiin myös hyvänä, että tilannetta ensin seurataan näiden tuotteiden osalta.
Sähkösavukenesteiden tupakkavero otettiin käyttöön vuonna 2017, jolloin verotason mitoitukseen sisältyi epävarmuuksia. Sähkösavukenesteissä on sekä nikotiinipitoisia että nikotiinittomia vaihtoehtoja. Saadun selvityksen mukaan näistä etenkin nikotiinittomien vaihtoehtojen saaminen verotuksen piiriin on osoittautunut ongelmalliseksi, koska niillä on muitakin, veron ulkopuolelle jääviä käyttötarkoituksia. Nikotiinipussit on puolestaan säädetty tupakkaveron alaisiksi tuotteiksi vasta vuoden 2024 alusta. Siten näiden tuotteiden verotuksen vakiintuminen on vielä kesken eikä käytettävissä ole luotettavia arvioita veron vaikutuksista hintoihin tai kulutukseen. Verosta aiheutuva hintojen nousu voi myös johtaa veron ulkopuolelle jäävään matkustaja- tai harmaaseen tuontiin taikka nikotiinipussien kaltaisen nuuskan tuontiin. Tupakkaveron terveys- ja valtiontaloudellisten tavoitteiden kannalta on tärkeää, että sähkösavukenesteet ja nikotiinipussit saadaan verotuksen piiriin.
Tulli on esittänyt, että tupakkavero laajennettaisiin koskemaan vahvoja (nikotiinia yli 20 milligrammaa millilitrassa sisältäviä) sähkösavukkeissa käytettäviä nikotiininesteitä. Tältä osin valiokunta viittaa hallituksen esityksessä todettuun siitä, että asialla on liittymäkohta tupakkalakiin, minkä vuoksi valtiovarainministeriö selvittää asiaa sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Lopuksi
Valiokunta korostaa esityksen vaikutusten seurannan merkitystä. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että tilannetta sähkösavukkeiden ja nikotiinipussien osalta seurataan ja mahdollisuutta korottaa veroa tarkastellaan myös näiden osalta.