Viimeksi julkaistu 19.11.2024 14.45

Valiokunnan mietintö VaVM 20/2024 vp HE 106/2024 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta (HE 106/2024 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Pia Kivimies 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Oksanen 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Saara Karttunen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • johtava asiantuntija Anne Kaleva 
    Verohallinto
  • erikoistutkija Katariina Warpenius 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • kehittämispäällikkö Heikki Luoto 
    Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
  • johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen 
    Kaupan liitto ry
  • lakimies Sami Hämäläinen 
    Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry
  • toimitusjohtaja Lasse Pipinen 
    Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • erityisasiantuntija Erica Mäkipää 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • toiminnanjohtaja Susanna Heikkinen 
    Suomen Alkoholijuomakauppa ry

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Tulli
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • A-klinikkasäätiö sr
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry
  • Alko Oy

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettua lakia. Väkevien alkoholijuomien valmisteveroa korotettaisiin ennustetun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukaisesti vuosina 2025–2027. Korotus kohdistuisi alkoholipitoisuudeltaan yli 15- mutta enintään 22-tilavuusprosenttisiin välituotteisiin, yli 10-tilavuusprosenttisiin etyylialkoholijuomaryhmän nimikkeen 2208 juomiin sekä muihin etyylialkoholijuomaryhmän kuin nimikkeen 2208 tuotteisiin alkoholipitoisuudesta riippumatta. 

Ennustetun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukainen veronkorotus olisi 1,3–1,8 prosenttia vuodessa ja yhteensä 4,6 prosenttia vuosien 2025–2027 aikana. 

Veronkorotusten seurauksena etyylialkoholijuomaryhmän juomien hinnat nousisivat arviolta noin prosentin kunakin veronkorotusvuonna. Yhteensä hintamuutos olisi noin kolme prosenttia. Yli 15 prosentin vahvuisten välituotteiden hinnat nousisivat arviolta noin puoli prosenttia kunakin veronkorotusvuonna ja yhteensä vajaa kaksi prosenttia. 

Ehdotetut veronkorotukset kasvattaisivat alkoholiveron tuottoa vuositasolla noin kolme miljoonaa euroa vuosina 2025 ja 2026 ja noin neljä miljoonaa euroa vuonna 2027. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

Ehdotetut väkevien alkoholijuomien veronkorotukset ovat osa hallituksen keväällä päättämiä julkisen talouden sopeutustoimia, joilla lisätään valtion verotuloja. Korotukset toteutettaisiin kuluttajahintaindeksin ennustetun kehityksen mukaisina hallituksen kevään 2024 kehysriihessä tekemän päätöksen mukaisesti siten, että veroa korotettaisiin vuosina 2025, 2026 ja 2027.  

Valtiovarainministeriön kevään 2024 taloudellisessa katsauksessa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2024:31) kuluttajahintaindeksin ennustettiin nousevan 1,3 prosenttia vuonna 2025, 1,4 prosenttia vuonna 2026 ja 1,8 prosenttia vuonna 2027. Veronkorotukset olisivat siten yhteensä 4,6 prosenttia näiden kolmen vuoden aikana.  

Väkevien alkoholijuomien veronkorotus on kohdistettu poliittisen linjauksen perusteella välituotteiden ja etyylialkoholijuomaryhmän alkoholipitoisuudeltaan vahvimpiin tuotteisiin alkoholin ja alkoholijuomien valmisteverojen rakenteiden yhdenmukaistamisesta annetun direktiivin 92/83/ETY eli niin sanotun rakennedirektiivin mahdollistamissa rajoissa. Välituotteiden osalta korotetaan alkoholipitoisuudeltaan yli 15 mutta enintään 22-tilavuusprosenttisten tuotteiden valmisteveroa. Etyylialkoholijuomaryhmässä korotus kohdistetaan tullitariffin nimikkeen 2208 osalta yli 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviin tuotteisiin. Tämän toteuttamiseksi alkoholiverolain verotaulukkoon ehdotetaan lisättäväksi erilliset tuoteryhmät yli 2,8 mutta enintään 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäville tuotteille ja yli 10 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäville tuotteille. Vahvuudeltaan enintään 10-tilavuusprosenttiset juomat, kuten etyylialkoholipohjaiset juomasekoitukset, jäisivät veronkorotuksen ulkopuolelle.  

Muilla kuin tullitariffinimikkeeseen 2208 kuuluvilla etyylialkoholijuomaryhmän tuotteilla saa rakennedirektiivin mukaan olla vain yksi verotaso, joten veronkorotus kohdistuisi näiden osalta kaikkiin yli 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviin tuotteisiin.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettua alkoholiveron korotusta on sekä kannatettu että vastustettu. Vaikka ehdotettuja korotuksia on kannatettu, on samalla myös esitetty, että korotusten tulisi koskea laajemmin muitakin alkoholijuomia. Tätä on perusteltu sekä kansanterveydellisillä että valtiontaloudellisilla syillä. Etyylialkoholijuomaryhmän osalta on vastustettu verorakenteen uudistamista siten, että juomasekoitusten verotus kevenee suhteessa väkeviin juomiin. Tältä osin on muun muassa viitattu juomasekoitusten viime vuosina kasvaneeseen kulutukseen. Ehdotetun väkevien alkoholijuomien veronkorotuksen on kuulemisessa nähty myös kasvattavan verotonta matkustajatuontia Suomeen. Ehdotettuja korotuksia vastustavat kuultavat ovat lisäksi pitäneet ongelmallisena indeksiehtojen käyttämistä alkoholi- tai muiden valmisteveroratkaisujen yhteydessä. 

Ehdotettujen veromuutosten on esityksessä arvioitu lisäävän valtion alkoholiverokertymää vuositasolla noin kolme miljoonaa euroa vuosina 2025 ja 2026 ja noin neljä miljoonaa euroa vuonna 2027. Esityksen mukaan veronkorotusten seurauksena yli 10 prosentin vahvuisten etyylialkoholijuomien, eli käytännössä väkevien alkoholijuomien hinnat nousisivat arviolta noin prosentin kunakin veronkorotusvuonna. Yhteensä hintamuutos olisi noin kolme prosenttia. Yli 15 prosentin vahvuisten välituotteiden hinnat nousisivat arviolta noin puoli prosenttia kunakin veronkorotusvuonna ja yhteensä vajaa kaksi prosenttia.  

Hallituksen esityksessä on tuotu esille mahdollisuus siitä, että alkoholin matkustajatuonti ja verkko-ostaminen ulkomailta kasvavat ehdotettujen korotusten seurauksena erityisesti ottaen huomioon sen, että korotukset kohdistuvat väkeviin alkoholijuomiin, joiden osuus matkustajatuonnista on suurin. Veronkorotusten vaikutusten arviointiin liittyy kuitenkin epävarmuuksia, sillä alkoholin sekä kotimaiseen kulutukseen että matkustajatuontiin ja verkko-ostamiseen ulkomailta vaikuttaa samanaikaisesti monia eri tekijöitä. Alkoholin kotimaisten hinta- ja saatavuusmuutosten ohella matkustajatuonnin määrään vaikuttavat alkoholin hintakehitys lähialueilla, kuten Virossa sekä ylipäätään matkustamisen määrä- ja kustannuskehitys.  

Ehdotettujen korotusten sosiaali- ja terveysvaikutusten osalta on esityksessä arvioitu, että muutosten ollessa sen verran pieniä korotuksesta seuraavat muutokset jäävät vähäisiksi.  

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Tavoitteena on lisätä valtion verotuloja korottamalla väkevien alkoholijuomien valmisteveroa osana julkisen talouden sopeutustoimia. Valiokunta pitää tärkeänä, että muutosten vaikutuksia muun muassa matkustajatuontiin seurataan.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 106/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 19.11.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Inka Hopsu vihr 
 
jäsen 
Otto Andersson (osittain) 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd (osittain) 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk (osittain) 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps (osittain) 
 
jäsen 
Jari Ronkainen ps (osittain) 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
varajäsen 
Jukka Kopra kok 
 
varajäsen 
Minja Koskela vas (osittain) 
 
varajäsen 
Mikko Lundén ps 
 
varajäsen 
Riitta Mäkinen sd 
 
varajäsen 
Henrik Wickström (osittain) 
 
varajäsen 
Ville Väyrynen kok 
 
varajäsen 
Peter Östman kd (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause 1 /sd, vihr ja vas

Perustelut

Hallituksen esityksessä HE 106/2024 vp ehdotetaan, että väkevien alkoholijuomien valmisteveroa korotettaisiin kuluttajahintaindeksin kehityksen mukaisesti vuosina 2025, 2026 ja 2027. Valtiovarainministeriön kevään 2024 taloudellisessa katsauksessa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 2024:31) kuluttajahintaindeksin ennustettiin nousevan 1,3 prosenttia vuonna 2025, 1,4 prosenttia vuonna 2026 ja 1,8 prosenttia vuonna 2027. Veronkorotukset olisivat siten yhteensä 4,5 prosenttia näiden kolmen vuoden aikana. 

Hallituksen alkoholiveropolitiikassa veromuutokset on kohdistettu poliittisten linjausten mukaan eri painoin eri tuotteisiin. Oluen verotusta on kevennetty ja muiden alkoholituotteiden verotusta kiristetty, painottaen erityisesti etyylialkoholia (sisältäen Long Drink -juomat) ja vahvoja välituotteita. Vahvat välituotteet muodostavat marginaalisen kategorian verotuoton perusteella, kerryttäen noin 0,4 % veron tuotosta arvion mukaan 2025. Ehdotettujen veromuutosten arvioidaan lisäävän valtion alkoholiverokertymää vuositasolla noin kolme miljoonaa euroa vuosina 2025 ja 2026 ja noin neljä miljoonaa euroa vuonna 2027 verrattuna tilanteeseen, jossa verotasoihin ei tehtäisi muutoksia. Verrattuna viime vuonna toteutettuun 25 miljoonan euron olutveron kevennykseen muutosten verovaikutus on pieni.  

Hallituksen alkoholiverokorotusten taustalla on valtion laajasti tunnistetut ja tunnustettu budjettivaje. Korotusten ensisijainen tarkoitus on fiskaalinen. Alkoholiveron muutokset hallituskauden aikana muodostavat kokonaisuuden, jota on tarkoituksenmukaista katsoa sellaisena. Fiskaalisista huolistaan huolimatta hallitus päätti alentaa oluen alkoholiveroa 2023 ja jättää sen 2024 alkoholiveron korotusten ulkopuolelle. Tämän lisäksi hallitus on helpottanut vahvojen oluiden myyntiä ruokakaupoissa ja selvittää mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusmahdollisuuksia. Hallitus näin alkoholiverotuksella ja alkoholipolitiikalla pyrkii helpottamaan ja halventamaan oluen kulutusta suhteessa muihin alkoholikategorioihin. Tavoite on ristiriidassa hallituksen fiskaalisen vastuunkannon ja sosiaali- ja terveysongelmia vähentämisen tavoitteiden kanssa. 

Vastalauseen tekijät eivät näe perusteltuna keventää oluen verotusta suhteessa muihin kategorioihin, vaan sisällyttäisivät oluen verotuksen osaksi valtion fiskaalista sopeutusta. Tämä tehtäisiin perumalla 2023 päätetty oluen alkoholiveron alennus ja tekemällä oluelle vastaavat veronkorotukset kuin muillekin alkoholikategorioille. Valmisteverojen tuotto on alentunut lähivuosina reaalisesti inflaation myötä, mikä aiheuttaa itsessään painetta niiden korotuksille verotuoton säilyttämiseksi. Oluen veronkorotukseksi tulee näin 5 senttiä senttilitralta alkoholia, noin 13,8 % korotus verrattuna 2024 tasoon ja 8,3 % korotus 2023 tasoon. Korotusten myötä oluen ja viinien alkoholiveron olisivat 2023—2025 nousseet samaan verran, jolloin veropolitiikalla ei ohjailtaisi näiden kategorioiden välistä kulutusta. Ehdotettujen muutosten voi odottaa kasvattavan oluen alkoholiverotuottoa noin 65 miljoonaa euroa staattisesti tarkastellen. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti: (Vastalauseen muutosehdotus) 

Vastalauseen muutosehdotus

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan  alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1236/2023, seuraavasti:  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Voimaantulo  
(Kuten VaVM) 
 Lakiehdotus päättyy 

VEROTAULUKKO 

 

 

 

Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 

prosentteina 

Tuote- 

ryhmä 

Veron määrä 

 

 

 

Olut 

 

 

— yli 0,5 mutta enintään 3,5 

11. 

28,35 senttiä senttilitralta etyylialkoholia  

— yli 3,5 

12. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 41,20 senttiä senttilitralta etyylialkoholia Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 2,8 

21. 

36 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 2,8 mutta enintään 5,5 

22. 

198 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 5,5 mutta enintään 8 

23. 

308 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 8 mutta enintään 15 

24. 

456 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

 

Viinit 

 

 

— yli 15 mutta enintään 18 

25. 

456 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

 

Välituotteet 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 15 

31. 

568 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 15 mutta enintään 22 

32. 

902 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

- kuitenkin 886 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.–31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 874 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.-31.12.2025 

 

 

 

Etyylialkoholi 

 

 

tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat 

tuotteet: 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 2,8 

41. 

30,90 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

— yli 2,8 mutta enintään 10 

42. 

54,80 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

— yli 10 

43. 

57,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

- kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2025 

Muut 

46. 

57,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

- kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2025 

Helsingissä 19.11.2024
Joona Räsänen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Laura Meriluoto vas 
 
Pia Viitanen sd 
 
Minja Koskela vas 
 
Riitta Mäkinen sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 
Inka Hopsu vihr 
 

Vastalause 2 /kesk

Perustelut

Olutveron alentaminen peruttava

Keskusta peruisi hallituksen jo toteuttaman olutveron alentamista 25 miljoonalla eurolla. 

Keskustan mielestä oli hallitukselta väärä arvovalinta ensiksi keventää oluen verotusta ja ensi vuonna kiristetään suunnilleen samalla summalla esimerkiksi liikuntapalveluiden ja kirjojen arvonlisäveroa. 

Kokoomus on aiemmin osuvasti todennut: "Sitä mitä verotetaan vähemmän, saadaan enemmän. Mitä verotetaan enemmän, sitä saadaan vähemmän."  

Kaikki alkoholijuomat indeksiin ja valmisteluun myös virvoitusjuomien indeksisidonnaisuus

Hallituksen erityissuojeluksessa näyttää nikotiinipussien makujen rinnalla olevan miedot alkoholijuomat. Orpon hallitus aikoo tehdä indeksi korotuksen ainoastaan väkevien alkoholijuomien veroon.  

Keskustan vaihtoehdossa korotettaisiin kaikkien alkoholijuomien verotusta indeksisidonnaisuudella, jolla saataisiin jo ensi vuonna verotuloja 11 miljoonaa euroa hallituksen esittämää enemmän, kun indeksitarkistus on 1,3 prosenttia. 

Tulevina vuosina ero kertaantuisi, kun hallituksen esityksen mukaisesti oluen ja muiden mietojen tuotteiden verotus jäisi hiljalleen jälkeen väkevien verotuksesta. 

Olutveroalen perumisella ja kaikkien alkoholijuomien verotuksen sitomisella indeksiin kerättäisiin jo ensi vuonna veroja yhteensä 36 miljoonaa euroa hallitusta enemmän. 

Lisäksi keskusta on valmis sitomaan myös virvoitusjuomien valmisteverotuksen kuluttajahintaindeksiin. Tämä kasvattaisi verotuottoa 3,5 miljoonaa euroa vuodessa. Keskusta korottaisi myös keinomakeutettujen virvoitusjuomien (pl. vedet) sekä energiajuomien verotusta yhteensä 20 miljoonalla eurolla. Hallituksen on syytä ryhtyä nyt päätetyn alkoholin indeksisidonnaisuuden lisäksi syytä ryhtyä lainvalmistelutoimenpiteisiin myös virvoitusjuomien osalta. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hyväksytään muutettuna seuraavasti: (Vastalauseen muutosehdotus) 

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan  alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1236/2023, seuraavasti:  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Voimaantulo  
(Kuten VaVM) 
 Lakiehdotus päättyy 

VEROTAULUKKO 

 

 

 

Etyylialkoholipitoisuus tilavuus- 

prosentteina 

Tuote- 

ryhmä 

Veron määrä 

 

 

 

Olut 

 

 

— yli 0,5 mutta enintään 3,5 

11. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 29,64 Muutosehdotus päättyy  senttiä senttilitralta etyylialkoholia  

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 29,12 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2026 Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 28,72 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 3,5 

12. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 39,79 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 39,08 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 38,54 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2025  Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 2,8 

21. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 38 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 37 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 36 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025  Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 2,8 mutta enintään 5,5 

22. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 207 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 203 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 201 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 5,5 mutta enintään 8 

23. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 322 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 316 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 312 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 8 mutta enintään 15 

24. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 477 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 468 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 462 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025  Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

Viinit 

 

 

— yli 15 mutta enintään 18 

25. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 477 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 468 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 462 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

Välituotteet 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 15 

31. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 594 Muutosehdotus päättyy senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 583 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 575 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.—31.12.2025  Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 15 mutta enintään 22 

32. 

902 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

 

 

- kuitenkin 886 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.–31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 874 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa ajalla 1.1.-31.12.2025 

 

 

 

Etyylialkoholi 

 

 

tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat 

tuotteet: 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 2,8 

41. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 32,30 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 31,70 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 31,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 2,8 mutta enintään 10 

42. 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 57,30 Muutosehdotus päättyy senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2026  Muutosehdotus päättyy 

 

 

Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi - kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.—31.12.2025 Muutosehdotus päättyy 

 

 

 

— yli 10 

43. 

57,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

- kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2025 

Muut 

46. 

57,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 

 

- kuitenkin 56,30 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2026 

 

 

- kuitenkin 55,50 senttiä senttilitralta etyylialkoholia ajalla 1.1.-31.12.2025 

Helsingissä 19.11.2024
Mika Lintilä kesk 
 
Eeva Kalli kesk