Esityksen tausta
Esityksessä ehdotetut muutokset liittyvät valtioneuvoston asettaman parlamentaarisen työryhmän esittämiin muutoksiin. Työryhmä on esittänyt, että yleisradioveron perusteita tarkistettaisiin siten, että veron tuotto ja Yleisradio Oy:n määräraha vastaisivat tulevina vuosina nykyistä paremmin toisiaan. Yleisradioveron kevennyksen tarkastelun lähtökohtana tulisi olla, että veronkevennys kohdistetaan pieni- ja keskituloisiin. Arvonlisäveron osalta parlamentaarisen työryhmän mietinnössä esitetään, että Yleisradio Oy:n määrärahastaan maksama arvonlisävero siirrettäisiin nykyisestä 10 prosentin verokannasta 14 prosentin verokantaan 1.1.2026 alkaen.
Esitys liittyy myös pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan, jonka mukaan nykyiseen 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvat hyödykkeet siirretään 14 prosentin verokantaan lukuun ottamatta sanoma- ja aikakauslehtiä. Tämä tarkoittaa, että muun muassa yleisradiotoiminta siirtyisi 10 prosentin verokannasta 14 prosentin verokantaan.
Ehdotetut arvonlisäverolain muutokset ovat osa hallitusohjelman julkisen talouden tasapainottamistavoitetta tukevia veropoliittisia toimia. Arvonlisäverotusta koskevilla ehdotuksilla on valtion verotuloja lisäävä vaikutus.
Hallitusohjelman mukaisesti hallitus tavoittelee veropolitiikallaan kotitalouksien ostovoiman kohentumista, työnteon kannustimien parantumista ja talouskasvun edellytysten vahvistumista. Hallituksen veropolitiikka kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen sekä tukee kotimaista omistajuutta.
Hallituksen esityksessä on viitattu taloustieteelliseen tutkimukseen, jonka perusteella laajapohjaisen kulutusveron korottamista voidaan pitää työllisyyden ja talouskasvun kannalta vähemmän haitallisena toimenpiteenä kuin työn ja yritystoiminnan tuloverotuksen kiristämistä. Arvonlisäverotuksessa korostuu fiskaalinen tavoite, eikä tätä veromuotoa ole tarkoituksenmukaista käyttää esimerkiksi ohjaus- ja tulojakotarkoituksiin.
Yleisradioveroon tehtävät muutokset
Tavoitteena on tarkastaa yleisradioveron perusteita siten, että veron tuotto ja Yleisradio Oy:n määräraha vastaisivat tulevina vuosina nykyistä paremmin toisiaan. Esityksessä on arvioitu, että yleisradioveroa olisi kevennettävä noin 25 miljoonalla eurolla vuositasolla, jotta veron tuotto ja määrärahan suuruus vastaisivat suunnilleen toisiaan vuosina 2027.
Henkilöiden yleisradioveroa ehdotetaan kevennettäväksi siten, että tuloraja, jonka ylittävästä osasta veroa kertyy, korotettaisiin 14 000 eurosta 15 150 euroon ja veron enimmäismäärä alennettaisiin 163 eurosta 160 euroon. Koska yleisradioveron enimmäismäärä tulee vastaan jo noin 21 000 euron vuositulolla, ei kevennystä voitaisi kohdentaa pieni- ja keskituloisille vain tulorajaa korottamalla. Jotta kevennys kohdistuisi parlamentaarisen työryhmän linjauksen mukaisesti myös keskituloisille, esityksessä ehdotetaan lisäksi enimmäismäärää alennettavaksi. Enimmäismäärän alentaminen kohdistuu kaikille, jotka maksavat enimmäismäärää.
Ehdotuksen seurauksena yleisradioveroa maksavien määrä vähenisi noin 90 000 henkilöllä. Muutos kasvattaisi näiden henkilöiden käytettävissä olevia tuloja keskimäärin noin 14,5 eurolla vuodessa. Esityksen mukaan veronmaksukynnyksen ylittyessä veron määrä kasvaisi liukuvasti ja saavuttaisi veron enimmäismäärän palkkatulon tasolla 22 300 euroa vuodessa ja eläke- ja päivärahatulolla tasolla 21 550 euroa vuodessa. Ehdotettu muutos keventäisi tällä yleisradioveron progressiivisella tulovälillä noin 637 000 verovelvollisen verotusta keskimäärin noin 21 eurolla vuodessa. Ehdotettu veron enimmäismäärän alentaminen keventäisi enimmäismäärää maksavien noin 3,1 miljoonan verovelvollisen verotusta 3 eurolla vuodessa.
Esityksessä on arvioitu ehdotuksen tulonjakovaikutusten osalta, että verotus kevenee kaikissa tulodesiileissä vaikutuksen ollessa sekä euromääräisesti että suhteellisesti suurin tulodesiilissä 2 eli pienituloisilla kotitalouksilla.
Yleisradioveroon ehdotetuilla muutoksilla ei olisi vaikutusta Yleisradio Oy:n rahoitusasemaan, koska verokertymällä ja määrärahan suuruudella ei ole välitöntä yhteyttä toisiinsa.
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää yleisradioveroon tehtäviä muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina.
Yleisradiotoiminnan arvonlisäverotus
Ehdotuksen mukaan Yleisradio Oy:n valtion televisio- ja radiorahastosta saamaan määrään ja Ålands Radio och TV Ab:n saamaan korvaukseen Ahvenanmaan maakunnan kantamista mediamaksutuloista sovellettava verokanta nousisi 10 prosentista 14 prosenttiin.
Vuoden 2026 alussa voimaan tulevalla yleisradiotoiminnan arvonlisäverokannan korotuksella on arvonlisäveron kertymistä kasvattava vaikutus, jonka suuruudeksi on esityksessä arvioitu noin 19 miljoonaa euroa vuodessa. Erillisessä hallituksen esityksessä esitetyillä Yleisradio Oy:n rahoituksen indeksijäädytyksillä vuosina 2025—2027 on valtion arvonlisäverotuottoja madaltava vaikutus, jonka vuoksi valtion arvonlisäverokertymän arvioidaan madaltuvan vuositasolla 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2025. Esityksen mukaan, kun molemmat vaikutukset huomioidaan, esitysten muutosten arvioidaan kasvattavan valtion arvonlisäverotuottoja vuositasolla 16 miljoonaa euroa vuonna 2026. Vuosina 2027 ja 2028 valtion arvonlisäverotuotot olisivat 15 miljoonaa euroa korkeammat vuositasolla.
Esityksessä on arvioitu, että arvonlisäveron korotus vuonna 2026 heikentäisi Yleisradio Oy:n rahoitustilannetta verrattuna siihen, ettei korotusta tehtäisi. Rahoituksen arvonlisäverokannan korotus 10 prosentista 14 prosenttiin vähentää nettorahoitusta noin 3,5 prosenttia. Esityksen mukaan Ålands Radio och Tv Ab:n rahoitustilanne ei muuttuisi arvonlisäveron korotuksen myötä, mikäli yhtiön Ahvenanmaan maakunnalta saama määräraha laskettaisiin samalla tavalla kuin nykyisin.
Valiokunta pitää myös arvonlisäverotukseen ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Muutokset ovat osa julkisen talouden tasapainottamistavoitetta tukevia veropoliittisia toimia.
Lopuksi
Arvonlisäverolakiin ja Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annettuun lakiin ehdotetut muutokset on tarpeen yhteensovittaa hallituksen esityksessä HE 141/2024 vp ehdotettujen muutosten kanssa.