Hallitus on antanut eduskunnalle esitykset laiksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta (Ara) annetun lain kumoamisesta (HE 136/2024) ja laiksi Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksesta ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 188/2024). Hallitus esittää Aran lakkauttamista ja sen tehtävien siirtämistä ympäristöministeriön alaisuuteen. Ympäristöministeriön alaisuuteen Aran tehtäviä hoitamaan perustettaisiin Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus. Samalla lainsäädännössä olevat viittaukset esitetään muutettavaksi viittaamaan Aran sijaan Valtion tukeman asuntorakentamisen keskukseen.
Tässä vastalauseessa esitetään perusteluja sekä HE 136/2024 vp että 188/2024 vp hylkäämiseen, sillä esitykset liittyvät suorasti toisiinsa.
Hallitus tuhoaa kohtuuhintaisen asuntorakentamisen edellytykset
Petteri Orpon hallituksen päätös itsenäisen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) lakkauttamisesta on osa laajempaa kokonaisuutta, jonka myötä valtio vetäytyy tärkeästä roolistaan kohtuuhintaisen asumisen edistäjänä. Itsenäisen viraston lakkauttaminen kiireellä ja vaillinaisin perustein heikentää asuntotuotannon valtiontukien tulevaisuutta ja jatkuvuutta, ja näyttäytyy ennen kaikkea valtion tukeman asuntotuotannon ja sen tarvitsemien viranomaistoimintojen alasajona.
Toinen hallituksen keskeinen pitkää asuntopolitiikan linjaa heikentävä päätös koskee valtion asuntorahaston (VAR) lakkauttamista ja sulauttamista valtion talousarvioon. Nämä kaksi päätöstä yhdessä tulevat tarkoittamaan merkittäviä rakenteellisia muutoksia valtion sosiaalisen asuntotuotannon tukeen sekä tapaan myöntää asumisen tukia.
Hallituksen toimet lakiesitysten läpiviemiseksi eivät etene tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä. Valtiosihteeri Mika Nykäsen johtaman työryhmän, jonka tehtävänä on laatia ehdotuksia valtion tukeman asuntotuotannon ja sen hallinnoinnin kehittämiseksi, valmistelu on edelleen kesken. Ara siis lakkautetaan ilman käsitystä siitä, miten asuntotuotantoa hallinnoidaan ja kehitetään tulevaisuudessa. Ainoa Aran lakkauttamisen kiireelliselle läpiviennille esitetty perustelu on hankkeen käsittely budjettilakina. Kiireellä kuitenkin vaarannetaan Aran lakisääteisten tehtävien hoito ja sen toimeenpanema rakennusalan elvytys, sekä rikotaan hyvän henkilöstöpolitiikan periaatetta. Esitysten läpivienti esitetyssä aikataulussa ei huomioi Aran henkilöstölle koituvia seurauksia näin mittavassa muutostilanteessa.
Hallitus ei ole esittänyt minkäänlaista kokonaissuunnitelmaa siitä, mikä on sen asuntopolitiikan kokonaiskuva ja miten tulevaisuudessa taataan ihmisille hyvä, kohtuuhintainen ja turvallinen asuminen.
Emme kannata Aran lakkauttamista. Jotta Aran lakisääteiset tehtävät liittyen kohtuuhintaiseen ja esteettömään asuinrakentamiseen ja korjausrakentamiseen tulevat jatkossakin hoidetuksi, on Ara säilytettävä itsenäisenä virastona, eikä ympäristöministeriön yhteyteen tule perustaa uutta Valtion tukeman asuntorahoittamisen keskusta.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) lakkauttamisen taustalla taloudelliset syyt
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä lakkauttaa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara) on perusteltu valtionhallinnon tuottavuusohjelman toimeenpanolla. Aran henkilöstöä on kuitenkin jo keväällä 2024 päättyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen supistettu 16 henkilöllä tuottavuusohjelman säästötavoitteiden mukaisesti. Ministerivaliokunnan perustelujen mukaan Aran tehtävien hallinnollisen järjestämisen kannalta henkilöstömäärä on laskemassa tasolle, jota ei voida pitää tarkoituksenmukaisena erillisen viraston ylläpitämisen kannalta. Näin ollen Aran tehtäväkokonaisuuden toteutuksen varmistaminen jatkossa edellyttäisi sen tehtävien siirtoa ympäristöministeriöön. On syytä muistaa, että henkilöstömäärä tällä hetkellä ei ole vähäisempi kuin se oli virastossa esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.
Samalla huomautamme, että Aran lakkauttamisen ja tehtävien siirtämisen kustannukset ovat yli miljoona euroa. Saavutettavista säästöistä tai tehokkuusvaikutuksista ei ole esitetty lakiesityksissä laskelmia. Perusteluissa ei näin ollen esitetä mitään arviota siitä, millä tavalla uuden keskuksen perustaminen kehittää toimintaa tai lisää tehokkuutta. Tämä herättää kysymyksen siitä, jäävätkö säästöt pieniksi tai tuleeko niitä peräti ollenkaan.
Vaikuttaan siltä, että Orpon hallitus on romuttanut valtion asuntopoliittisia välineitä ideologisin syin. Kun valtion roolia asuntopolitiikassa kutistetaan, vähenevät myös Aran tehtävät. Koska tehtävät vähenevät, hallitus katsoo perustelluksi lakkauttaa Ara. Olemme eri mieltä koko muutoksen lähtökohdasta. Valtion rooli tukea asuntorahaston kautta kohtuuhintaista ja esteetöntä asumista tulee säilyttää Suomessa osana asuntopolitiikan keinovalikoimaa. Sosiaaliselle asuntotuotannolle on jatkossakin taattava sille korvamerkityt määrärahat. Sen sijaan, että Orpon hallitus pyrkisi edistämään kohtuuhintaista asumista, on se politiikallaan antamassa asuntorakentamisen täysin markkinoiden valtaan.
Riippumattomuus ja puolueettomuus vaarantuvat
Aran toimeenpanotehtävien siirtäminen ministeriöön hallituksen nyt esittämällä tavalla on hyvin poikkeuksellinen keino uudelleenorganisoida valtion keskushallinnon tehtäviä. Ministeriöt vastaavat lainsäädännön valmistelusta, ja virastot toimeenpanotehtävistä. Tämän periaatteen purkaminen uhkaa Aralle kuuluneiden tehtävien hoitamisen riippumattomuutta ja puolueettomuutta.
Esimerkiksi oikeusministeriö toteaa, että uutta keskusta koskevan lakiehdotuksen 3 §:n 4 momentissa ehdotetaan, että keskuksen tiettyjen tehtävien hoitaminen on järjestettävä siten, että asioiden käsittelyn riippumattomuus ja puolueettomuus - ilmeisesti muusta ministeriön toiminnasta - varmistetaan. Esityksen perusteella jää epäselväksi, minkä vuoksi vain osa keskuksen tehtävien hoitamisesta tulisi järjestää puolueettomasti ja riippumattomasti, mutta osaa ei. Sinänsä tehtävät, jo tka on järjestettävä puolueettomasti ja riippumattomasti, ovat keskuksen toiminnan kannalta keskeisiä. Valtion tukeman asuntorakentamisen keskusta koskevan hallituksen esityksen HE 188/2024 vpperusteluissa ei ole osoitettu miten keskuksen itsenäinen rooli käytännössä varmistetaan.
Kyseenalaista on myös se, ettei Aralle kuulunutta kehittämistoimintaa enää sisällytettäisi uuden perustettavan keskuksen tehtäviin. Aran kehittämistoiminta on ollut erityisen merkittävää ja tuloksellista, ja sillä on onnistuttu kokoamaan yhteen toimijoita aina tutkimuslaitoksista kuntiin ja yrityksiin.
Niin ikään olisi tärkeää, että mikäli uusi Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus perustetaan, sen asiantuntija- ja kehittämistehtäviin luettaisiin säännöksissä myös asunnottomuustyöhön ja asumisneuvontaan liittyvät asiantuntijatehtävät.
Lakkauttamisen sijaan Aran toimintaa tulisi kehittää lainoitus-, tuki- ja valvontaprosessien sujuvuuden, ennakoitavuuden ja läpinäkyvyyden osalta. Nyt päätetty ja lakiluonnokseen kirjattu lakkauttaminen on hätiköity päätös, joka ei anna eväitä prosessien kehittämiseen. Toteutuessaan esitetyllä, hyvin kiireellisellä aikataululla Aran lakkauttaminen voi vaarantaa hankehakemusten käsittelyn. Viraston hätiköity lakkauttaminen on olennainen riski sujuvan palvelun ja valvonnan järjestämiselle. Tästä kärsii erityisesti asuntorakentaminen, jota tulisi juuri nyt tukea myös suhdannesyistä.