​​​​Biblioteks- och arkivtjänsterna fick i användarenkäten det allmänna betyget utmärkt.

​​​Användarenkät för Riksdagsbiblioteket och riksdagens arkiv 2023​

​​Biblioteket och arkivet gjorde hösten 2023 en användarenkät. Enkäter har i allmänhet ordnats vartannat år, förutom under pandemin 2021.

Det allmänna betyget för bibliotekets och arkivets tjänster var än en gång utmärkt. Det är ett ypperligt resultat uttryckligen för bibliotekets och arkivets personal, vars yrkesetik och serviceanda inte undgått kundernas uppmärksamhet trots de senaste årens undantagsarrangemang. Ser man till enskilda enkätsvar värmer det i hjärtat att biblioteket kallas världens bästa bibliotek och att den personliga servicen lovordas. Det uppmuntrar oss att bli ännu bättre. 

Den främsta kritiken eller snarare besvikelsen som framkom i användarenkäten gällde pandemiåren och den långa tid då biblioteket var helt stängt. Användarna menade särskilt att det var skadligt för forskningen att bibliotekets och arkivets unika samlingar var ur bruk så länge. Kritiken innefattar samtidigt beröm för vår långsiktiga beståndsutveckling som resulterat i en unik samling. 

Jämfört med tidigare enkäter är användarna just nu särskilt intresserade av historiskt material. Det kan avspegla det ökade behovet av information om den politiska historien och i synnerhet om krigshistorien, vilket sannolikt är en följd av Rysslands angrepp på Ukraina. 

Enligt enkäten är forskarna biblioteks- och arkivtjänsternas största användargrupp. Över hälften av de som svarade uppgav att de använder biblioteket och arkivet för akademisk eller annan forskning. 

Enkäten lyfte också fram mycket konkreta önskemål. En del önskemål kan vi i allmänhet reagera snabbt på, exempelvis förfrågningar om att köpa in enskilda böcker. Önskemålen gällande luftkonditioneringen är mer utmanande – vi strävar tillsammans med riksdagens fastighetsservice efter en balanserad lösning som tillgodoser alla behov. 

I enkäten bad vi användarna föreslå material som borde digitaliseras. Vi fick många bra och motiverade förslag som vi strävar efter att beakta i den digitaliserings- och publiceringsplan som kommer att utarbetas under innevarande år. Vi kan särskilt nämna att det projekt för digitalisering av kommittébetänkanden som forskarsamfundet länge önskat redan är på gång. De tryckta handlingarna från ståndslantdagen har digitaliserats, och nu fokuserar vi på hur de bäst kan göras tillgängliga via webben. Handlingarna kan dock redan nu begäras via vår kundservice.

Beslutet om att reducera bibliotekets öppettider kom först efter att enkäten gjorts, vilket innebär att konsekvenserna av beslutet inte återspeglas i den senaste enkäten. Från och med ingången av april 2024 är biblioteket öppet från måndag till torsdag klockan 12–18. I åtskilliga enkätkommentarer önskades det att bibliotekets öppettider förlängs och att kvällstiderna tryggas. Att biblioteket trots inskränkningarna nu är öppet under eftermiddag och tidig kväll motsvarar förhoppningsvis åtminstone i någon mån biblioteksanvändarnas behov. Vi tar emot all respons på de ändrade öppettiderna och följer aktivt hur beslutet påverkar användningen av bibliotekstjänsterna. ​​