2
Nuläge och bedömning av nuläget
Enligt 5 § i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1503/2016, nedan klientavgiftslagen) får avgiften för småbarnspedagogik på heltid uppgå till högst det enligt avgiftsprocenten angivna beloppet av de månadsinkomster som överskrider den lägsta inkomstgränsen. Denna avgiftsprocent bestäms enligt familjens storlek. Kommunen kan dock bestämma den högsta avgiften enligt 7 §, om sökanden inte meddelar familjens inkomster.
Avgiftsprocenterna och inkomstgränserna enligt 5 § 2 mom. är:
Familjens storlek, personer | Inkomstgräns, euro/månad | Högsta avgiftsprocent |
2 | 2 798 | 10,70 |
3 | 3 610 | 10,70 |
4 | 4 099 | 10,70 |
5 | 4 588 | 10,70 |
6 | 5 075 | 10,70 |
Enligt 5 § 3 mom. ska den inkomstgräns som ligger till grund för avgiften höjas med 189 euro för varje följande minderårigt barn i familjen, om familjen består av fler än sex personer.
I 8 § föreskrivs det om bestämmande av avgifter för syskon. Om fler än ett barn i samma familj deltar i kommunal småbarnspedagogik, kan klientavgiften för det yngsta barnet i småbarnspedagogik på heltid bestämmas enligt 5 §. För nästa barn i åldersordningen i småbarnspedagogik på heltid kan en avgift bestämmas som är högst 40 procent av avgiften för det yngsta barnet. För varje följande barn får avgiften vara högst 20 procent av avgiften för det yngsta barnet. Avgiften för andra barn än det yngsta barnet i familjen ska bestämmas utifrån den kalkylerade avgiften för småbarnspedagogik på heltid för det yngsta barnet.
Enligt 16 § 1 mom. justeras inkomstgränserna i euro enligt 5 § 2 mom. och beloppet enligt 5 § 3 mom. i enlighet med förändringen i det allmänna inkomstnivåindexet. Undervisnings- och kulturministeriet har den 8 december 2021 meddelat om indexjusterade klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1087/2021).
De gällande indexjusterade inkomstgränserna är från och med den 1 augusti 2022:
Familjens storlek, personer | Inkomstgräns euro/månad |
2 | 2 913 |
3 | 3 758 |
4 | 4 267 |
5 | 4 777 |
6 | 5 284 |
Den med allmänt inkomstnivåindex justerade höjningen av den inkomstgräns som ska användas vid bestämmandet av avgiften för familjer bestående av fler än sex personer och som avses i 5 § 3 mom. i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken är för varje följande minderårigt barn i familjen 197 euro från och med den 1 augusti 2022.
Den högsta avgiften för småbarnspedagogik per barn i kommunal småbarnspedagogik är 295 euro i månaden. Den avgift som tas ut för det andra barnet är högst 118 euro i månaden. Avgiften för familjens övriga barn är högst 58 euro. Den lägsta avgift som tas ut är 28 euro.
Utöver den småbarnspedagogik som ordnas av kommunen tillhandahålls småbarnspedagogiska tjänster också av privata serviceproducenter. Klientavgiftslagen reglerar inte klientavgifterna inom den privata småbarnspedagogiken, utan serviceproducenten och vårdnadshavarna kommer överens om avgifterna i enlighet med 18 § i lagen om småbarnspedagogik. Vårdnadshavarna har möjlighet att hos Folkpensionsanstalten ansöka om stöd för privat vård av barn enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996). Enligt den årsrapport som informationsresursen inom småbarnspedagogiken Varda publicerade i september 2022 betalades vårdpenning enligt stödet för privat vård av barn för 9 366 barn 2021, vilket innebär att 4,1 procent av de barn som deltog i småbarnspedagogik omfattades av stödet. År 2021 ordnades småbarnspedagogik för 30 981 barn med kommunens servicesedlar. Servicesedlar användes för 13,5 procent av alla barn i småbarnspedagogik. Användningen av stöd för privat vård av barn har minskat under de senaste åren, medan användningen av servicesedlar har ökat.
Folkpensionsanstalten betalar serviceproducenten stöd för privat vård av barn enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn. Stödet består av vårdpenning och vårdtillägg. Stöd för privat vård av barn kan sökas av den ena av barnets föräldrar eller av någon annan vårdnadshavare. Folkpensionsanstalten betalar dock alltid stödet direkt till den privata vårdaren eller till en producent av småbarnspedagogik. Stödet för privat vård av barn är beskattningsbar inkomst för den som producerar småbarnspedagogik, men inte för den familj som ansöker om stödet. Vårdpenning och vårdtillägg betalas för varje barn som berättigar till stöd. Vårdtillägget är inkomstbundet och familjens storlek och bruttoinkomster inverkar på vårdtilläggets belopp. Vårdtillägget är högst 155,24 euro per månad för varje barn som berättigar till stöd. Vårdtillägg betalas för alla barn under skolåldern som är i privat vård, om föräldrarnas inkomster understiger inkomstgränserna. Vårdtillägg betalas till fullt belopp då familjens månadsinkomster inte överskrider en inkomstgräns som beräknas enligt familjens storlek. Vårdtillägg betalas inte om bruttoinkomsten är 2 509,87 euro eller mer per månad.
Kommunerna kan även betala kommuntillägg till stödet för privat vård av barn. Beloppet av och villkoren för kommuntillägget varierar mellan olika kommuner.
Lagen innehåller bestämmelser om de högsta avgifter som tas ut för småbarnspedagogik. Kommunen kan om den så vill också ta ut lägre avgifter än vad som föreskrivs i lagen, men kommuninvånarna ska då behandlas jämlikt. Kommunen kan om den så vill också göra så att den erbjuder alla barn i en viss ålder, till exempel femåringar, småbarnspedagogik på deltid avgiftsfritt eller för en avgift som är lägre än den avgift som bestäms enligt lag. För den överstigande tiden i småbarnspedagogik får kommunen ta ut en avgift som den bestämmer, men avgiften får dock inte överstiga den avgift som bestäms för barn enligt lag.
Enligt informationsresursen inom småbarnspedagogiken Vardas årsrapport 2022 deltog sammanlagt 228 699 barn i småbarnspedagogik 2021. Antalet motsvarar ungefär 75 procent av alla barn i åldern 1—6. Det finns stora skillnader i antalet barn som deltar i småbarnspedagogik beroende på barnens ålder. Barn under ett år är i huvudsak hemma när föräldrarna är föräldra- eller vårdlediga. Av barnen under 1 år deltog 435 barn (0,9 procent) i småbarnspedagogik, av ettåringarna deltog 17 757 barn, vilket är 38 procent av befolkningen i motsvarande ålder och av tvååringarna deltog nästan 70 procent i småbarnspedagogik. Av femåringarna omfattades 89 procent av småbarnspedagogik. Av sexåringarna omfattades 77 procent av småbarnspedagogik som ordnas utöver förskoleundervisningen.
Om barnfamiljer och klientavgifter inom småbarnspedagogiken
Enligt Statistikcentralens uppgifter fanns det 556 052 barnfamiljer i Finland vid utgången av 2020. Till barnfamiljer räknas familjer med minst ett barn under 18 år. Av befolkningen hörde 37 procent till barnfamiljer. Den vanligaste familjeformen bland barnfamiljer var fortfarande familjer med gifta par av olika kön, som utgjorde 56 procent av alla barnfamiljer. I 20 procent av barnfamiljerna var föräldrarna ett sambopar. Andelen barnfamiljer som bestod av mamma och barn var också 20 procent. Det fanns fortfarande få barnfamiljer som bestod av pappa och barn, bara fyra procent. Bland barnfamiljerna fanns 667 gifta par av samma kön och 219 registrerade par. Andelen barnfamiljer med ett barn var 43 procent, med två barn 39 procent och med tre barn 13 procent. Det genomsnittliga antalet barn var 1,84. Av barnfamiljerna utgjorde de ombildade familjerna nio procent. Det fanns 50 185 ombildade familjer vid utgången av 2020. I de ombildade familjerna fanns i genomsnitt två barn, det vill säga något fler än i barnfamiljer i allmänhet.
Cirka hälften av barnfamiljerna hade åtminstone ett barn under 7 år. År 2020 fanns det sammanlagt 258 921 barnfamiljer med barn under 7 år. Av dessa familjer hade 66 procent ett barn under 7 år, 29 procent hade två barn under 7 år och 4,7 procent hade tre eller fler barn under 7 år.
Vid granskning av hushållens inkomstuppgifter används begreppet inkomstdecil. Det betyder att befolkningen och hushållen indelas utifrån inkomsterna i tio lika stora decilgrupper och varje inkomstdecil motsvarar 10 procent av befolkningen. Till den första decilen hör den tiondel som har de lägsta inkomsterna och till den sista decilen den tiondel som har de högsta inkomsterna.
Inkomstdecilerna enligt Statistikcentralen:
Hushållets årsinkomst, brutto (median) 2020
Inkomstdecil | Bruttoinkomster, €/år |
I | 14 336 |
II | 20 183 |
III | 25 167 |
IV | 36 593 |
V | 43 434 |
VI | 50 582 |
VII | 57 568 |
VIII | 68 605 |
IX | 83 567 |
X | 123 961 |
Enligt uppgifterna om hushållens bruttoinkomster 2020 ligger medianbruttoinkomsterna i de fyra inkomstdecilerna med de lägsta inkomsterna under de nuvarande inkomstgränserna för avgifterna för småbarnspedagogik och därför betalar barnfamiljer i dessa inkomstdeciler i genomsnitt inte klientavgifter för småbarnspedagogik.
I följande exempel har familjernas nuvarande avgifter för småbarnspedagogik beräknats utifrån hushållens medianinkomster i de olika inkomstdecilerna. Medianinkomsterna per månad har beräknats genom att dividera medianinkomsterna per år i de olika inkomstdecilerna med tolv. Avgifterna varierar inom inkomstdecilerna. Exemplen beskriver således inte fullständigt situationen för hela inkomstdecilen och avgifterna är riktgivande. Exemplen beskriver en situation där ett eller flera barn deltar i småbarnspedagogik minst 35 timmar per vecka.
I fråga om familjer som består av en vårdnadshavare och ett barn som deltar i småbarnspedagogik är klientavgifterna för småbarnspedagogik cirka 76 euro i månaden för familjer med medianinkomster i inkomstdecil V, cirka 139 euro för familjer med mediankomster i inkomstdecil VI och cirka 202 euro för familjer med medianinkomster i inkomstdecil VII. Familjer med medianinkomster i de tre högsta inkomstdecilerna omfattas av de högsta avgifterna, vilket innebär att klientavgifterna för småbarnspedagogik är 295 euro per månad.
I familjer med tre personer där ett barn deltar i småbarnspedagogik är klientavgifterna för småbarnspedagogik enligt medianinkomsterna i inkomstdecil VI cirka 49 euro per månad, enligt medianimkomsterna i inkomstdecil VII cirka 111 euro och enligt medianinkomsterna i inkomstdecil VII cirka 210 euro. Familjer med medianinkomster i de två högsta inkomstdecilerna omfattas av de högsta avgifterna och då är att klientavgifterna för småbarnspedagogik 295 euro per månad.
I familjer med fyra personer där två barn deltar i småbarnspedagogik ligger medianinkomsterna i de sex inkomstdecilerna med de lägsta inkomsterna under inkomstgränserna för avgifterna för småbarnspedagogik och dessa familjer är således i huvudsak befriade från avgifter för småbarnspedagogik. Klientavgifterna för småbarnspedagogik är cirka 57 euro i månaden enligt medianinkomsterna i inkomstdecil VII, cirka 217 euro enligt medianinkomsterna i inkomstdecil VIII och cirka 405 euro enligt medianinkomsterna i inkomstdecil IX. Familjer med medianinkomster i den högsta inkomstdecilen omfattas av de högsta avgifterna, vilket innebär att klientavgifterna för småbarnspedagogik är 413 euro per månad.
Klientavgifter inom småbarnspedagogiken per månad enligt de nuvarande inkomstgränserna (medianinkomsterna i de olika inkomstdecilerna)
Inkomstdecil | 2 familjemedlemmar, 1 barn i småbarnspedagogik | 3 familjemedlemmar, 1 barn i småbarnspedagogik | 4 familjemedlemmar, 2 barn i småbarnspedagogik |
I | 0 | 0 | 0 |
II | 0 | 0 | 0 |
III | 0 | 0 | 0 |
IV | 0 | 0 | 0 |
V | 76 | 0 | 0 |
VI | 139 | 49 | 0 |
VII | 202 | 111 | 57 |
VIII | 295 | 210 | 217 |
IX | 295 | 295 | 405 |
X | 295 | 295 | 413 |
6
Remissvar
På grund av att beredningstidtabellen var brådskande ordnades det i stället för en vanlig remissbehandling ett diskussionsmöte om propositionen med de viktigaste intressentgrupperna. Till diskussionsmötet kallades följande instanser: riksdagens justitieombudsmans kansli, Justitiekanslersämbetet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, Regionförvaltningsverket i Västra och inre Finland, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, Regionförvaltningsverket i Norra Finland, Regionförvaltningsverket i Lappland, Utbildningsstyrelsen, barnombudsmannen, diskrimineringsombudsmannen, Esbo stad, Helsingfors stad, Hyvinge stad, Enare kommun, Joensuu stad, Kajana stad, Kuopio stad, Björneborgs stad, Vasa stad, Vanda stad, KT Kommunarbetsgivarna, Finlands Kommunförbund rf, Företagarna i Finland rf, Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL rf, Undervisningssektorns Fackorganisation rf, Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf, Tehy rf, Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer rf, Finlands Föräldraförbund rf, Hyvinvointiala HALI ry och Småbarnspedagogikens Lärarförbund SLF rf.
Vid diskussionsmötet yttrade sig följande instanser: finansministeriet, Utbildningsstyrelsen, Regionförvaltningsverket i Norra Finland, diskrimineringsombudsmannens byrå, Esbo stad, Helsingfors stad, Enare kommun, Kajana stad, Kuopio stad, Björneborgs stad, Vasa stad, Vanda stad, Finlands Kommunförbund rf, Hyvinvointiala HALI ry, Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ, Finlands Föräldraförbund rf, Företagarna i Finland rf, Tehy rf och Småbarnspedagogikens Lärarförbund SLF rf. Dessutom gav barnombudsmannens byrå och Finlands närvårdar- och primärskötarförbund SuPer ett skriftligt utlåtande. En representant för arbets- och näringsministeriet var med och lyssnade på diskussionen.
De aktörer som hördes understödde allmänt taget propositionen såtillvida att det ur familjernas och barnens synvinkel ansågs bra att klientavgifterna inom småbarnspedagogiken sänks och att målet är en avgiftsfri småbarnspedagogik. Avgifterna ska inte få utgöra ett hinder för deltagande i småbarnspedagogik och alla barn ska ha lika möjligheter att delta i högklassig småbarnspedagogik.
Företrädare för kommunerna uttryckte sin oro över att det redan nu är mycket utmanande att genomföra småbarnspedagogiken i enlighet med lagstiftningen om småbarnspedagogik och grunderna för planen för småbarnspedagogik, bland annat på grund av otillräckliga resurser och personalbrist. De minskade avgiftsintäkterna medför ett ökat kostnadstryck i kommunerna. För vissa kommuner medför en sänkning av avgifterna att man måste bedöma om det längre ens är ändamålsenligt att ta ut avgifter, eftersom kostnaderna för att ta ut avgifter kan vara högre än avgiftsintäkterna. Det framfördes också att familjernas engagemang minskar i och med att småbarnspedagogiken blir avgiftsfri, och till exempel meddelar familjerna inte om semestrar. Detta leder i sin tur till överresursering av till exempel personal.
Vid diskussionsmötet konstaterades det också att den föreslagna kompensationen till kommunerna inte står i proportion till kommunernas förlorade intäkter från klientavgifter. Kompensationen motsvarar inte nödvändigtvis de förlorade intäkterna från klientavgifter. Däremot kan vissa kommuner få överkompensation. Vissa av dem som hördes förde också fram att de förlorade intäkterna från klientavgifter bör ersättas via statsandelssystemet för basservice.
Vissa instanser lyfte fram att konsekvenserna för antalet anställda inom småbarnspedagogiken bör beskrivas noggrannare i regeringspropositionen. Många instanser var bekymrade över kvaliteten på småbarnspedagogiken och framförde att man bör se till att anordnarna av småbarnspedagogik har ekonomiska resurser och förutsättningar att ordna småbarnspedagogik. Propositionen hjälper inte kommunerna att avhjälpa personalbristen inom branschen och kommunerna är redan nu tvungna att fundera över hur man ska kunna uppfylla alla krav i lagstiftningen till exempel när det gäller öppettider och servicens omfattning.
Många av dem som hördes fäste uppmärksamhet vid förutsättningarna för privat småbarnspedagogisk verksamhet. Enligt instanserna ledde redan den sänkning av klientavgifterna som trädde i kraft 2021 till att kunder bytte till kommunal småbarnspedagogik och denna proposition ansågs leda till att kunderna ytterligare övergår till kommunal småbarnspedagogik. En representant för Hyvinvointiala HALI förde fram att det förslag till höjning av vårdtillägget till stödet för privat vård av barn som är under beredning samtidigt med denna proposition inte räcker till för att kompensera en sänkning av avgifterna för småpedagogik i kommunerna, eftersom vårdtillägg endast beviljas en mycket liten grupp. Inkomstgränserna för vårdtillägget släpar efter på grund av de ökade kostnaderna, och familjer med låga inkomster har inte nu heller några större möjligheter att välja småbarnspedagogiska tjänster som produceras av privata aktörer. Det önskades också att propositionen ska kompensera kostnaderna för den småbarnspedagogik som ordnas med servicesedlar och det föreslogs att servicesedelns värde ska styras på riksnivå för att trygga verksamhetsförutsättningarna för den småbarnspedagogik som stöds med servicesedlar.
Även Företagarna i Finland ansåg att propositionen försvagar verksamhetsförutsättningarna för privata producenter av småbarnspedagogik. Företagarna i Finland understödde propositionen, eftersom den stöder barns möjligheter att delta i småbarnspedagogik, men uttryckte oro över hur ansvarsfull finanspolitiken är. Förslaget ökar kostnaderna och skuldsättningen inom de offentliga finanserna och står således inte på en hållbar grund.
En representant för diskrimineringsombudsmannens byrå konstaterade att ett problem med tanke på likabehandlingen kan vara att förslaget inte påverkar avgifterna för privat småbarnspedagogik. Propositionen kan försvåra tillgången till tjänster för vissa grupper med särskilda behov, om dessa tjänster har varit lättare att få av en privat serviceproducent och den privata producenten i fortsättningen inte längre kan producera tjänsterna.
Största delen av de som hördes ansåg att den föreslagna tidsplanen för ikraftträdandet av lagändringen är mycket snäv och i synnerhet företrädare för kommunerna konstaterade att det skulle vara mycket utmanande att genomföra lagändringen inom den föreslagna tidsplanen. Kommunerna ansåg att den 1 augusti 2023 är att en lämpligare tidpunkt, eftersom klientavgifterna då justeras även i övrigt.
Utlåtandena kan läsas på adressen https://okm.fi/sv/projekt?tunnus=OKM049:00/2022