7.1
Statsunderstödslagen
1 §.Tillämpningsområde. Enligt den gällande paragrafens 3 mom. tillämpas statsunderstödslagen också på sådant statsunderstöd som beviljas för att användas utanför Finland, om inte något annat bestäms i någon annan lag. Om en statsunderstödstagare enligt 2 mom. emellertid är en främmande stat eller dess organ eller en mellanstatlig internationell organisation, tillämpas på statsunderstödet endast 5–8 § samt 11 § 5 mom. De sistnämnda statsunderstöden avser exempelvis statsunderstöd som utrikesministeriet beviljar internationella mellanstatliga organisationer, såsom FN-organ, Världsbanken och andra utvecklingsbanker samt i vissa fall organ i andra stater, såsom ministerier. Processen vid beviljande av dessa understöd avviker på många sätt från det sedvanliga förfarandet vid ansökan om och beviljande av statsunderstöd. Det finns ingen egentlig sådan fas där statsunderstöden utlyses offentligt, utan man avtalar om understödet genom ett finansieringsavtal, som till sin karaktär är ett internationellt förvaltningsavtal och som ingås i utrikesministeriets namn. Dessa rättsförhållanden är förhållanden mellan offentliga folkrättsliga subjekt, och de flesta bestämmelserna i den nationella statsunderstödslagen är inte tillämpliga på rättsförhållanden som gäller denna typ av statsunderstöd. De ovannämnda bestämmelserna i 5–8 § i statsunderstödslagen, som ska tillämpas på understöden, gäller grunderna för beviljande av statsunderstöd, och 11 § 5 mom. gäller statsbidragsmyndighetens möjlighet att med en utländsk statsunderstödstagare ingå ett privaträttsligt avtal om villkoren för användningen av statsunderstödet och för övervakningen av användningen.
Informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och tjänsterna i anslutning till den ska utvecklas till en helhet som omfattar alla typer av statsunderstöd i så stor utsträckning som möjligt. Därför föreslås det att paragrafens 3 mom. ändras så att också de föreslagna 32 a–32 e § tillämpas på sådana statsunderstöd som är avsedda att användas utomlands och som beviljas en främmande stat eller dess organ eller en mellanstatlig internationell organisation. I praktiken är det informationsinnehåll om statsunderstöden som i dessa fall lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten mindre omfattande än när det gäller andra statsunderstöd, och det berör främst tjänsten Granskaunderstod.fi.
6 a kap. Informationsresursen för statsunderstödsverksamheten
I det föreslagna nya 6 a kap. i statsunderstödslagen ingår 32 a–32 e §, i vilka det föreskrivs om informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och tjänsterna i anslutning till den, om lagring av uppgifter i informationsresursen och skyldigheten att lämna minimiuppgifter, om personuppgiftsansvar och informationshantering, om den öppna informationstjänsten för statsunderstödsverksamheten och det informationsmaterial som publiceras i tjänsten samt om bevarande och arkivering av uppgifter.
De uppgifter som lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten innehåller personuppgifter i olika situationer och för olika ändamål. Bestämmelser om behandling och skydd av personuppgifter finns huvudsakligen i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Den allmänna utgångspunkten är att det i den nationella lagstiftningen inte ska finnas bestämmelser om sådant som föreskrivs i dataskyddsförordningen. Med beaktande av hur omfattande, exakta och noggrant avgränsade bestämmelserna om skydd av personuppgifter är har det ansetts att mera detaljerade och noggrannare bestämmelser behövs främst när det gäller behandlingen av särskilda kategorier av personuppgifter enligt artikel 9 i dataskyddförordningen. I lagförslaget utnyttjas det nationella handlingsutrymme som grundar sig på artikel 6.3 i den allmänna dataskyddsförordningen till den del förslaget innehåller bestämmelser om behandlingen av personuppgifter. Den föreslagna 32 a § innehåller med stöd av artikel 6.3 specifikare bestämmelser om användningsändamålen för uppgifterna i informationsresursen, om typerna av personuppgifter som behandlas och om behandlingens laglighet i fråga om sammanförande och bearbetning av uppgifter. Regleringen om sammanförande och bearbetning av uppgifter i 32 a § handlar vidare om att det med stöd av artikel 6.3 föreskrivs om de typer av behandling genom vilka man strävar efter att säkerställa uppgifternas riktighet och kvalitet som ett led i laglig och rättvis behandling av uppgifter. Till denna del preciserar regleringen principerna för uppgiftsminimering och riktighet, som föreskrivs i artikel 5 i dataskyddsförordningen. Den föreslagna 32 d § innehåller med stöd av artikel 6.3 närmare reglering om publicering av personuppgifter. I den föreslagna 32 e § utfärdas med stöd av artikel 6.3 reglering som preciserar principen för lagringsminimering enligt artikel 5.1 e i dataskyddsförordningen. Den föreslagna reglering som preciserar dataskyddsförordningen har bedömts vara proportionell och uppfylla ett mål av allmänt intresse, i och med att syftet är att inrätta en omfattande informationsresurs för statsunderstödsverksamheten och tjänster i anslutning till den.
Behandlingen av personuppgifter i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och i tjänsterna i anslutning till den grundar sig på artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen. Det handlar alltså om behandling som behövs för fullgörandet av den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldigheter, eftersom det föreslås att lagen ska innehålla bestämmelser om lagstadgade uppgifter för statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd samt för Statskontoret.
I det föreslagna 6 a kap. i statsunderstödslagen föreskrivs det vidare om personuppgiftsansvariga och gemensamt personuppgiftsansvar. Enligt dataskyddsförordningen avser personuppgiftsansvarig en fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som ensamt eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter; om ändamålen och medlen för behandlingen bestäms av unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt kan den personuppgiftsansvarige eller de särskilda kriterierna för hur denne ska utses föreskrivas i unionsrätten eller i medlemsstaternas nationella rätt. Således lämnar artikel 4.7 nationellt handlingsutrymme att föreskriva om den personuppgiftsansvarige. I artikel 26.1 i dataskyddsförordningen finns bestämmelser om förfarandet i situationer med gemensamt personuppgiftsansvariga. Om två eller fler personuppgiftsansvariga gemensamt fastställer ändamålen med och medlen för behandlingen ska de vara gemensamt personuppgiftsansvariga. Gemensamt personuppgiftsansvariga ska under öppna former fastställa sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt förordningen, särskilt vad gäller utövandet av den registrerades rättigheter och sina respektive skyldigheter att tillhandahålla den information som avses i artiklarna 13 och 14, genom ett inbördes arrangemang, såvida inte de personuppgiftsansvarigas respektive skyldigheter fastställs genom unionsrätten eller en medlemsstats nationella rätt som de personuppgiftsansvariga omfattas av. På motsvarande sätt är det möjligt att föreskriva om gemensamt personuppgiftsansvar i enlighet med det handlingsutrymme som artikel 26 medger.
I den föreslagna 32 c § föreskrivs det med stöd av artiklarna 4.7 och 26 i dataskyddsförordningen om personuppgiftsansvar samt om gemensamt personuppgiftsansvariga och ansvarsfördelningen mellan dem. Bestämmelser som preciserar ansvarsfördelningen mellan de gemensamt personuppgiftsansvariga behövs för att ansvaren i anslutning till behandlingen av personuppgifter ska vara tydliga för den registrerade.
32 a §.Informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Enligt det föreslagna 1 mom. i paragrafen ska det för administration, insamling och förmedling av den information som gäller statsunderstöd och för effektivisering av övervakningen av användningen av statsunderstöd finnas en informationsresurs för statsunderstödsverksamheten, som stöder den nya digitaliserade statsunderstödsprocessen. Med förmedling av information avses både förmedling av information till andra myndigheter och publicering av information i det allmänna datanätet så att det blir tillgängligt för allmänheten. Statskontoret ska förvalta följande tjänster i anslutning till informationsresursen:
1) en tjänst för publicering av utlysningar av statsunderstöd och för uträttande av ärenden (Sokunderstod.fi)
2) en tjänst för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd (Granskaunderstod.fi)
3) en tjänst för behandling och administration av statsunderstöd (Administreraunderstod.fi).
Samtliga statsbidragsmyndigheters understöd ska utlysas i tjänsten Sokunderstod.fi. Tjänsten ska användas för att ansöka om understöd och kommunicera elektroniskt med statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd. Om statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd inte använder tjänsten Administreraunderstod.fi, ska tjänsten Sokunderstod.fi styra över sökandena till statsbidragsmyndighetens eller den andra statsunderstödsbeviljarens egen elektroniska tjänst.
Tjänsten Granskaunderstod.fi förbättrar transparensen i och möjligheterna att utnyttja information i anknytning till statsunderstödsverksamheten. Genom tjänsten kommer medborgare, medier, myndigheter och forskare åt att följa med vart och för vilket ändamål statsunderstöd har beviljats. Tjänsten Sokunderstod.fi och tjänsten Granskaunderstod.fi är myndigheters digitala tjänster, på vilka tillämpas lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Tjänsten Granskaunderstod.fi utgör samtidigt en öppen informationstjänst för statsunderstödsverksamheten. Närmare bestämmelser om de uppgifter som ska publiceras i tjänsten föreslås i den nya 32 d § i statsunderstödslagen.
Till sin karaktär avviker tjänsten Administreraunderstod.fi från de två förstnämnda, och den är endast avsedd för statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd. I framtiden bildar den här tjänsten en enhetlig och så heltäckande helhet som möjligt, som statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd kan använda bland annat för behandling av ansökningar, beslut och utbetalningar. Tjänsten är, till skillnad från de två ovannämnda tjänsterna, avsedd som en operativ tjänst avsedd för statsbidragsmyndigheterna, där statsunderstödsärenden behandlas och där användningen av beviljade statsunderstöd följs upp och övervakas.
I paragrafens 2 mom. föreslås det allmänna bestämmelser om innehållet i och karaktären av de uppgifter som ska lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. I informationsresursen lagras sådana uppgifter om ansökan om och beviljande, utbetalning, användning och övervakning av statsunderstöd samt om återbetalning och återkrav av statsunderstöd som behövs för skötsel av de uppgifter som avses i lagen. Innehållet i de lagrade uppgifterna kan i viss mån variera beroende på statsunderstödsslaget och ändamålet med statsunderstödet. På längre sikt är målet dock att utveckla uppgifternas innehåll så att det är möjligt att bättre än i nuläget följa upp och utvärdera att statsunderstöden har allokerats effektivt och på ett ändamålsenligt sätt.
Det finns i regel inget behov av att behandla och lagra uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter i samband med statsunderstödsverksamheten. Vid administrationen av statsunderstöd kan det ändå uppstå situationer där statsbidragsmyndigheten behöver behandla uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter. Ett exempel på en sådan situation är om utbetalningen av ett stipendium avbryts med anledning av att mottagaren blir föräldraledig. I en sådan situation grundar sig behandlingen av uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter på 6 § i dataskyddslagen. Det är också möjligt att bestämmelser om behandlingen av särskilda kategorier av personuppgifter finns i speciallagstiftning. Eftersom administrationen av statsunderstöd således kan vara förenad med nödvändig behandling av särskilda kategorier av personuppgifter, föreskrivs det i det föreslagna 2 mom. att det i informationsresursen får lagras sådana uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter och som är nödvändiga för behandlingen av statsunderstödsansökningar eller övervakningen av användningen av statsunderstöd. I bestämmelsen specificeras inte vilka särskilda kategorier av personuppgifter som får lagras, eftersom det inte är möjligt att förutse vilka uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter som kan komma att behandlas vid administrationen av statsunderstöd. Vad gäller skyddsåtgärder föreskrivs det i den föreslagna 32 c § om myndigheternas ansvar i fråga om skydd för uppgifter och i 32 e § om begränsningar av bevaringstiden för uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter. I den föreslagna regleringen om särskilda kategorier av personuppgifter handlar det om att med stöd av artikel 9.2 g i den allmänna dataskyddsförordningen skapa en rättslig grund för lagring av särskilda kategorier av personuppgifter i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten i fall där det för administrationen av ett visst statsunderstödsärende är nödvändigt att lagra uppgifterna och där behandlingen av uppgifterna baserar sig på 6 § i dataskyddslagen eller på speciallagstiftning. Avsikten är inte att bestämmelsen ska utgöra en allmän rättslig grund för behandling av särskilda kategorier av personuppgifter vid administrationen av statsunderstöd. Statsbidragsmyndigheterna och de som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska i regel svara för innehållet i och riktigheten av de uppgifter som ska lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Eftersom väldigt många olika aktörer ska kunna lagra uppgifter i informationsresursen och eftersom en viss sökande eller mottagare av statsunderstöd kan ha flera statsunderstödsansökningar eller mottagna statsunderstöd, blir det utmanande att upprätthålla kvaliteten och riktigheten av uppgifterna i informationsresursen. Utmaningarna gäller i synnerhet tjänsten Granskaunderstod.fi, i fråga om vilken Statskontoret ska svara för de uppgifter som publiceras på det sätt som föreslås i 32 d §. Därför behöver även de förfaranden och behörigheter uppmärksammas med hjälp av vilka kvaliteten och riktigheten av uppgifterna i informationsresursen kan främjas.
Enligt det föreslagna 3 mom. får Statskontoret bearbeta och sammanföra uppgifter som lagrats i informationsresursen i syfte att förbättra uppgifternas kvalitet och användbarhet. Bearbetning av uppgifterna avser förbättrande av uppgifternas kvalitet på olika sätt. Bearbetningen kan exempelvis innebära att uppgifter som gäller ett visst projekt som stöds med statsunderstöd eller en viss sökande eller mottagare av statsunderstöd kan sökas fram bland andra uppgifter än de som ursprungligen lagrats i anslutning till statsunderstödsbeslutet för ett projekt som understötts. Sammanförande av uppgifter avser å sin sida allmänt att uppgifter från flera olika källsystem kopplas till en person med hjälp av en identifikationskod eller någon annan typ av koppling än via personen. Sammanförandet gör det möjligt att få en bättre helhetsbild exempelvis av en enskild statsunderstödstagare eller av innehållet i verksamhet som stöds med ett visst statsunderstöd och av hela statsunderstödsverksamheten. Bearbetningen och sammanförandet av uppgifter är till direkt nytta för uppnåendet av de allmänna målen med projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten, det vill säga bättre kvalitet på uppgifterna, vilket ligger i såväl det allmännas och statsbidragsmyndigheternas som statsunderstödssökandenas och -tagarnas och även intresserade mediers och allmänhetens intresse. Avsikten med förslaget är inte att ändra den skyldighet att se till att uppgifterna är riktiga som den personuppgiftsansvarige har direkt med stöd av dataskyddsförordningen.
32 b §.Lagring och lämnande av uppgifter om statsunderstödsverksamheten. I fortsättningen ska informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och tjänsterna i anslutning till den utvecklas i samarbete med statsbidragsmyndigheterna, de som med stöd av lag beviljar statsunderstöd, de organisationer som ansöker om statsunderstöd samt serviceproducenten, det vill säga Statskontoret. Det långsiktiga målet är att de olika statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska avstå från användningen av de nuvarande egna separata informationssystemen för statsunderstöd. Utveckling av nya separata informationssystem avsedda för behandling av statsunderstöd eller betydande omarbetning av existerande system ska inte längre finansieras. Det är visserligen inte i praktiken möjligt att helt frångå de separata systemen för behandling av statsunderstöd under en på förhand fastställd övergångsperiod efter ibruktagandet av den nya informationsresursen med tillhörande tjänster. Det väsentliga är dock att de uppgifter som lagrats i de separata systemen för behandling av statsunderstöden kan lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och att alla författningar som gäller hanteringen av uppgifter om statsunderstöd och myndigheternas skyldigheter iakttas. Strävan är att i framtiden göra informationsresursen för statsunderstödsverksamheten så heltäckande som möjligt genom att i systemet i regel inkludera all information om samtliga statsunderstöd av olika slag och samtliga statsunderstöd beviljade inom olika förvaltningsområden. Därför föreslås det i 1 mom. för tydlighetens skull närmare bestämmelser om lagringen av uppgifter i informationsresursen.
Om en statsbidragsmyndighet eller en annan aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd använder den tjänst för behandling och administration av statsunderstöd som avses i den föreslagna 32 a § 1 mom. 3 punkten, lagrar den de uppgifter som anges i 32 a § 2 mom. direkt i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten när den använder tjänsten. En sådan statsbidragsmyndighet eller annan aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd som fortsätter använda sitt eget system för behandling och hantering av statsunderstöd i stället för tjänsten Administreraunderstod.fi ska däremot lämna de minimiuppgifter om statsunderstödsverksamheten, som gäller de statsunderstöd som den har utlyst eller beviljat, till Statskontoret för lagring i informationsresursen.
Det är inte möjligt att förutse eller föreskriva detaljerat hurdana uppgifter som ska lagras i informationsresursen när tjänsten Administreraunderstod.fi används. Utgångspunkten är dock att alla uppgifter som anges i det föreslagna 32 a § 2 mom. ska lagras i informationsresursen och att uppgifternas närmare innehåll grundar sig på de särskilda bestämmelser som tillämpas i det aktuella statsunderstödsärendet. I de fall där en statsbidragsmyndighet eller en annan aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd fortsätter använda sitt eget system för behandling och hantering av statsunderstöd är det däremot möjligt och behövligt att utfärda närmare bestämmelser om de minimiuppgifter som ska lämnas till Statskontoret för lagring i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Ett allmänt mål är att informationsresursen ska innehålla tillräckligt omfattande grunduppgifter om alla slag av statsunderstödsverksamhet. Skyldigheten att lämna uppgifter bör ändå gälla bara de mest nödvändiga uppgifterna, så att det administrativa extra arbetet blir så litet som möjligt. I paragrafens 2 mom. föreslås det därför separata bestämmelser om de minimiuppgifter om statsunderstödsverksamheten som omfattas av skyldigheten att lämna uppgifter. Personuppgifter som ska lagras i informationsresursen är namn och personbeteckning för fysiska personer som är statsunderstödssökande och statsunderstödstagare samt statsunderstödets ändamål och det geografiska område inom vilket statsunderstödet ska användas. Bestämmelser om de andra minimiuppgifter om utlysningar av statsunderstöd och deras adressuppgifter, om identifiering av statsunderstödsansökningar och statsunderstödsbeslut, om statsunderstödsärenden, om sökande och mottagare av statsunderstöd och om statsunderstödsbeslut som ska lämnas för lagring i informationsresursen samt närmare bestämmelser om tiden och sättet för lämnande av uppgifterna utfärdas genom förordning av statsrådet.
Eftersom en övergångsperiod behövs, föreslås det att skyldigheten att lämna uppgifterna ska träda i kraft först vid ingången av oktober 2023, vilket föreskrivs särskilt i ikraftträdandebestämmelsen. Statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska lämna uppgifterna om utlysningar av statsunderstöd via användargränssnittet för tjänsten Administreraunderstod.fi genom att skapa en ny utlysning och tillhandahålla en länk till sin egen elektroniska tjänst. Uppgifterna om statsunderstödsärenden och statsunderstödsbeslut ska lämnas antingen med en överföringsfil, där uppgifterna också överförs via användargränssnittet för tjänsten Administreraunderstod.fi, eller alternativt genom användning av ett gränssnitt där statsbidragsmyndighetens eller den andra aktörens system automatiskt sköter om att uppgifterna lagras via gränssnittet för informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Utgångspunkten är att lämnandet av uppgifterna i båda fallen sker via tjänsten Administreraunderstod.fi, där den statsbidragsmyndighet eller andra aktör som använder sitt eget informationssystem i vilket fall som helst ska operera för att uppgifterna om utlysningarna ska bli synlig i tjänsten Sokunderstod.fi. I praktiken ska det finnas flera olika alternativ för lämnandet av uppgifterna för att det ska vara så flexibelt som möjligt också för den som lämnar uppgifter. I början lämnas majoriteten av uppgifterna sannolikt med en överföringsfil som exempelvis Excel- eller CSV-fil, men senare är målet att förenkla processen och få uppgifterna att överföras automatiskt från statsbidragsmyndighetens eller den andra aktörens eget system till informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Det sistnämnda förfarandet kräver att ändringar görs i informationssystemet hos den statsbidragsmyndighet eller aktör som lämnar uppgifterna och kan i viss mån också orsaka kostnader.
Utgångspunkten är att man vid ibruktagandet av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten med tillhörande tjänster i så stor utsträckning och så snabbt som möjligt ska övergå till de digitala tjänsterna och frångå pappershandlingar. I samband med reformen ställs ändå inte något absolut allmänt krav på att statsunderstödsansökningar eller andra uppgifter om sökandena ska lämnas in via digitala tjänster. Det är alltså möjligt att ansökningar i pappersform fortsättningsvis lämnas i statsunderstödsprocessen. Det är också möjligt att pappersansökningar lämnas till någon annan än den behöriga statsbidragsmyndigheten, exempelvis Statskontoret eller någon annan statsbidragsmyndighet. Avsikten är att ansökningarna i sådana fall ska överföras till den behöriga statsbidragsmyndigheten, som ska ha ett allmänt ansvar för att de handlingar och uppgifter som inkommit lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten eller för att minimiuppgifterna lämnas till Statskontoret för lagring i informationsresursen.
32 c §.Personuppgiftsansvarig och informationshantering i fråga om informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. I statsunderstödsverksamheten är statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd i första hand den myndighet som svarar för informationshanteringen samt personuppgiftsansvarig enligt dataskyddsförordningen. Administrativt är det dock ändamålsenligt att Statskontoret i egenskap av den myndighet som förvaltar informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och tjänsterna i anslutning till den centraliserat sköter vissa av de uppgifter som enligt informationshanteringslagen faller på informationshanteringsenheten. Det föreslås att närmare bestämmelser om gemensamt personuppgiftsansvariga införs i paragrafens 1 och 2 mom. Enligt det föreslagna 1 mom. svarar Statskontoret särskilt för den tekniska funktionen och användbarheten i informationsresursen och i tjänsterna i anslutning till den samt för det tekniska gränssnittet för lagring av uppgifter och lämnande, behandling och utlämnande av minimiuppgifter. Statskontoret ska även svara för integriteten och bevarandet av uppgifterna. Statskontoret ska dessutom svara för de myndighetsuppgifter som föreskrivs i 13 § 2–5 mom. och 14, 15 och 17 § i informationshanteringslagen och för andra motsvarande tekniska uppgifter i anknytning till informationshantering. Det föreslås att särskilda bestämmelser om Statskontorets uppgift som ansvarig myndighet för administrationen av informationsresursen och tjänsterna i anslutning till den införs i 2 § i lagen om statskontoret. I praktiken ska Statskontoret också svara för utvecklingen av produktionen av de informationssystemtjänster som stöder statsunderstödsverksamheten och för de allmänna operativa statsunderstödstjänsterna. Statskontoret ska däremot inte svara för sådana uppgifter inom statsunderstödsverksamheten som i praktiken är fast knutna till de lagstadgade uppgifterna för statsbidragsmyndigheterna eller de som med stöd av lag beviljar statsunderstöd eller för sådana uppgifter inom statsunderstödsverksamheten som kräver sakkunskap om innehållet i det aktuella statsunderstödssystemet. Statskontoret ska därmed i praktiken exempelvis inte sköta uppgifter i anknytning till behandlingsprocessen för statsunderstöden, exempelvis granskning av uppgifterna i understödsansökningar som lämnats in per e-post eller på papper och lagring av dem i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten.
I paragrafens 2 mom. föreskrivs det enligt förslaget om ansvar och uppgifter för statsbidragsmyndigheterna och de som med stöd av lag beviljar statsunderstöd i egenskap av gemensamt personuppgiftsansvariga och inom informationshanteringen. Statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska svara för de uppgifter som inte föreskrivs för Statskontoret i 1 mom. Statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska, när det gäller dess egen statsunderstödsverksamhet, tillgodose den registrerades rättigheter och fungera som kontaktpunkt för registrerade. Inom ramen för detta arrangemang med gemensamt personuppgiftsansvar uppstår därmed sådana gemensamma kontaktpunkter för de registrerade som avses i artikel 26 i dataskyddsförordningen mellan Statskontoret å ena sidan och respektive statsbidragsmyndighet eller annan aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd å andra sidan, så att kontaktpunkten för en registrerad i fråga om ett visst statsunderstöd alltid är den statsbidragsmyndighet eller andra aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd som administrerar statsunderstödet i fråga. I det föreslagna 2 mom. föreskrivs det vidare att statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd beslutar om sådant utlämnande av uppgifter ur informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och ur tjänsterna i anslutning till den som görs med stöd av offentlighetslagen, med undantag för uppgifter som ska publiceras i den öppna informationstjänsten. Detta innebär att statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska svara för exempelvis begäranden om information enligt offentlighetslagen när det gäller dess egen statsunderstödsverksamhet. Beslut om utlämnande av uppgifter genom tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd fattas med stöd av de föreslagna 32 c § 3 mom. och 32 d § av Statskontoret, som ska vara skyldigt att publicera särskilt föreskrivna uppgifter i tjänsten.
I paragrafens 3 mom. föreslås det med avvikelse från ovannämnda reglering om gemensamt personuppgiftsansvar att Statskontoret ska svara för den personuppgiftsansvariges alla uppgifter i tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd. Detta beror på att Statskontoret föreslås svara för förvaltningen av tjänsten och för produktionen och publiceringen av informationsmaterialet. I den föreslagna regleringen om gemensamt personuppgiftsansvar är utgångspunkten exempelvis i situationer där registrerade ber att få alla sina uppgifter ur informationsresursen att statsbidragsmyndigheterna besvarar begärandena till den del de gäller deras egen statsunderstödsverksamhet. Om begäran kommer in till Statskontoret, ska Statskontoret vidarebefordra den till de behöriga myndigheterna. Om den registrerades begäran att få alla uppgifter däremot kommer in till en av statsbidragsmyndigheterna, kan myndigheten vidarebefordra förfrågan till Statskontoret, som i sin tur skickar den till de andra berörda statsbidragsmyndigheterna. Eftersom det enligt de föreslagna bestämmelserna är Statskontoret som ska svara för att sammanföra uppgifterna i informationsresursen i syfte att förbättra uppgifternas kvalitet och användbarhet, är det Statskontoret som också ska informera de registrerade om saken. Statskontoret ska även informera de registrerade när det gäller tjänsten Granskaunderstod.fi. I praktiken ska Statskontoret och statsbidragsmyndigheterna samarbeta med att upprätta exempelvis beskrivningar av behandlingen av personuppgifter.
32 d §.Tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd samt informationsmaterial som publiceras i tjänsten. Enligt den föreslagna 32 a § ska Statskontoret svara för förvaltningen av tjänster i anslutning till informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Av dessa är särskilt tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd av betydelse, eftersom den samtidigt utgör en informationstjänst för statsunderstödsverksamheten, som är öppen för alla. Förvaltningen av denna tjänst kräver i praktiken att det är en och samma myndighet som är behörig att sammanställa och publicera alla de uppgifter som är tillgängliga via tjänsten. Det faller sig naturligt att den myndighet som svarar för uppgiften är Statskontoret, som också ska svara för den tekniska förvaltningen av hela informationsresursen. Enligt paragrafens föreslagna 1 mom. ska Statskontoret förvalta den tjänst som avses i 32 a § 1 mom. 2 punkten på sin webbplats i det allmänna datanätet. I anslutning till detta ska Statskontoret producera och publicera informationsmaterialet i tjänsten utifrån de offentliga uppgifterna i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Informationsmaterialet ska därmed utgå från de offentliga uppgifter som statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd har lagrat i eller lämnat till informationsresursen.
Enligt det föreslagna 2 mom. ska uppgifter om ansökan om och beviljande och användning av statsunderstöd få publiceras i tjänsten. De personuppgifter som ska få publiceras i tjänsten är namnet på fysiska personer som är statsunderstödstagare, understödets ändamål och det geografiska område inom vilket understödet ska användas. Därmed utfärdas det till denna del noggranna och exakt avgränsade bestämmelser om vilka personuppgifter som publiceras. Till exempel ska personbeteckningar inte publiceras. Även andra uppgifter om ansökan om och beviljande och användning av statsunderstöd ska få publiceras i tjänsten. Det föreslås emellertid att det begränsas vilka uppgifter som publiceras, så att uppgifter om enskilda ansökningar om statsunderstöd som beviljas fysiska personer och uppgifter om beviljade statsunderstöd som underskrider 1 000 euro inte publiceras i tjänsten. Denna begränsning innebär att av de uppgifter som lagras i eller lämnas för lagring i informationsresursen ska namnen på fysiska personer som är statsunderstödssökande inte publiceras, men begränsningen tillåter ändå att sammanställningar av uppgifter om ansökningar om statsunderstöd som beviljas fysiska personer publiceras. Begränsningen leder dock till att mindre information om de lägsta statsunderstödsbeloppen publiceras. Statsunderstöd som underskrider 1 000 euro är exempelvis resestöd till fysiska personer och stöd som gäller skogsvård. Också juridiska personer kan beviljas statsunderstöd som underskrider 1 000 euro, såsom understöd för mässor. Understöd som underskrider 1 000 euro är inte typiska inom statsunderstödsverksamheten. Den föreslagna begränsningen kan allmänt taget motiveras med att information om de minsta enskilda statsunderstöden inte är av särskilt stor betydelse vid utvärderingen av statsunderstödsverksamheten som helhet. Begränsningen av de uppgifter om statsunderstöd till fysiska personer som publiceras kan motiveras också med skyddet för personuppgifter i förhållande till offentlighetsprincipen. Trots den föreslagna begränsningen av vilka uppgifter som publiceras ska statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd också lämna uppgifter om dessa statsunderstöd för lagring i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten, så att de kan användas av myndigheterna. Närmare bestämmelser om annat informationsmaterial som publiceras, såsom uppgifter om understöd till juridiska personer och om understöd som uppfyller den ovannämnda gränsen för understödets belopp, ska utfärdas genom förordning av statsrådet.
I 16 § 3 mom. i offentlighetslagen föreskrivs det om sättet för utlämnande av myndighetshandlingar och om en begränsning som gäller utlämnande av handlingar som innehåller personuppgifter ur en myndighets personregister. Personuppgifter ur en myndighets personregister får, om inte något annat särskilt bestäms i lag, lämnas ut i form av en kopia eller en utskrift eller i elektronisk form om mottagaren enligt bestämmelserna om skydd för personuppgifter har rätt att registrera och använda sådana personuppgifter. För direktmarknadsföring och för opinions- eller marknadsundersökningar får personuppgifter dock lämnas ut endast om det särskilt föreskrivs eller om den registrerade har samtyckt till detta. Bestämmelsen i offentlighetslagen begränsar i regel publiceringen av personuppgifter via ett allmänt datanät. Ett av syftena med att utveckla och digitalisera statsunderstödsverksamheten är att öka transparensen kring de uppgifter som gäller statsunderstödsverksamheten. Tjänsten Granskaunderstod.fi, som gäller publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd, ska vara en allmän informationstjänst, via vilken vem som helst kan granska de offentliga uppgifterna i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Tjänsten är avsedd för allmänt bruk så att statsbidragsmyndigheterna inte särskilt kontrollerar tillgången till information eller behandlas begäranden om information, utan så att var och en har rätt att via tjänsten få tillgång till även vissa personuppgifter i anslutning till statsunderstöd, såsom understödstagarnas namn. I det föreslagna 2 mom. föreskrivs det för tydlighetens skull att personuppgifter som gäller ansökan om och beviljande och användning av statsunderstöd får publiceras i informationstjänsten trots bestämmelserna i 16 § 3 mom. i offentlighetslagen.
I paragrafens 3 mom. föreslås närmare bestämmelser om vilka sökkriterier som får användas vid sökning av personuppgifter i tjänsten. Personuppgifter ska få sökas endast på basis av namnet på mottagaren av statsunderstöd, namnet på utlysningen av statsunderstöd, namnet på statsbidragsmyndigheten, ändamålet med statsunderstödet eller året för beviljande av statsunderstöd. Den föreslagna begränsningen hindrar exempelvis olika slag av sökningar på stora grupper för att få tag på personuppgifter. Syftet med begränsningen är att beakta i synnerhet de aspekter som riksdagens grundlagsutskott har betonat i sina ställningstaganden för tryggande av dataskyddet. Begränsningen utgör dock inget hinder för exempelvis sådana sökningar genom vilka man kan få information om alla statsunderstöd som beviljats en viss person. I enlighet med förslaget är det därmed möjligt att via tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd få en helhetsbild av en viss stödtagares statsunderstöd. Detta är ett av syftena med tjänsten, och det gäller förslagets allmänna mål om öppenhet och transparens i statsunderstödsverksamheten samt möjligheten att övervaka användningen av offentliga medel, vilket är ett mål av allmänt intresse.
32 e §.Bevarande och arkivering av uppgifter och handlingar. I paragrafen föreskrivs det närmare om bevaringstiderna för de uppgifter och handlingar som lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten samt om vissa andra skyldigheter i anknytning till bevarandet av uppgifter och handlingar. Med stöd av 1 mom. är bevaringstiden för de uppgifter och handlingar om beviljade statsunderstöd som lagras i informationsresursen tio år från utbetalningen av statsunderstödets sista post. Den i lagen fastställda bevaringstiden bör anses vara motiverad för att man ska kunna uppnå en så enhetlig bevaringstid som möjligt för informationsmaterialet. I normala fall är statsunderstöd av olika slag inte förknippade med sådana drag som exempelvis skulle förutsätta särskilda graderade bevaringstider. Den föreslagna bevaringstiden på tio år är ändamålsenlig med beaktande också av bestämmelserna om användning och övervakning av statsunderstöd. Enligt 28 § i statsunderstödslagen får åtgärder för återkrav av statsunderstöd eller ränta eller dröjsmålsränta på det inte längre vidtas när tio år har förflutit från det att statsunderstödet eller den sista posten av det betalades ut. Därmed tryggar den föreslagna bevaringstiden som regel tillgången till tillräcklig information till exempel i situationer med eventuellt återkrav av statsunderstöden.
I vissa specialfall är det motiverat att fatta beslut om en längre bevaringstid än de föreslagna tio åren för information och handlingar. Ett sådant beslut är motiverat i synnerhet i situationer där statsunderstödet har beviljats för anskaffning eller grundlig förbättring av egendom för ett visst ändamål och en särskild brukstid som överskrider tio år har fastställts för egendomen på sätt som föreskrivs i 13 § 4 mom. i statsunderstödslagen. En längre bevaringstid än den normala kan vara motiverad också i andra enskilda fall där statsunderstödet beviljas exempelvis för ett sådant ändamål där en speciellt lång uppföljningstid för användningen av statsunderstödet och dess påverkan är motiverad. Av denna orsak föreslås det ytterligare i momentet att statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd vid beviljande av sådant statsunderstöd som avses i lagens 13 § 4 mom. eller av särskilda skäl också vid beviljande av annat statsunderstöd i enskilda fall ska kunna besluta om en längre bevaringstid för uppgifter och handlingar. I sådana fall ska statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd särskilt beakta aspekterna i 21 § i informationshanteringslagen.
Uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter kan komma att lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten med stöd av speciallagstiftning. I sådana fall är bevaringstiden förenad med ett ökat behov av skydd för den registrerades rättigheter. I paragrafens 1 mom. föreslås det därför att det föreskrivs att behovet av att bevara sådana uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter och som har lagrats i informationsresursen ska bedömas igen minst vart femte år. Den föreslagna regleringen handlar om sådana skyddsåtgärder vid behandling av särskilda kategorier av personuppgifter som förutsätts i artikel 9 i dataskyddsförordningen.
Även negativa statsunderstödsbeslut och uppgifterna och handlingarna i anknytning till dem ska lagras i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten, eftersom de har betydelse vid bedömningen och analysen av användningen och allokeringen av statsunderstöden samt rapporteringen av uppgifterna. I dessa situationer kan bevaringstiden för uppgifter och handlingar vara betydligt kortare än i fråga om de ovannämnda uppgifterna och handlingarna om beviljade statsunderstöd. Paragrafen föreslås innehålla en bestämmelse om att bevaringstiden för uppgifter och handlingar om negativa statsunderstödbeslut i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten är fem år från det att statsunderstödsbeslutet fattades.
Det föreslås inga särskilda bestämmelser om bevaringstiderna för uppgifterna i den öppna informationstjänsten för statsunderstödsverksamheten. Statskontoret kan därmed besluta om bevaringstiden för uppgifterna i den öppna informationstjänsten med beaktande av skyddet av personuppgifter i enlighet med de allmänna bestämmelserna och principerna om informationshantering.
Respektive statsbidragsmyndighet eller aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd ska i egenskap av arkivbildare också fatta beslut om vilka uppgifter och handlingar som ska föreslås för arkivering efter bevaringstidens utgång. Allmänna bestämmelser om arkivfunktionen och organiseringen av den och om arkivbildarens uppgifter finns i arkivlagen. Enligt 21 § i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003) ska elektroniska dokument arkiveras på ett sådant sätt att det senare går att visa att de är autentiska och till innehållet oförändrade. Riksarkivet får meddela närmare föreskrifter om det tekniska genomförandet av kraven. När ministerierna fungerar som arkivbildare är det skäl att observera de enhetliga principerna på statsrådsnivå. Det föreslås att myndigheternas behörighetsförhållanden förtydligas i 2 mom. i paragrafen, eftersom Statskontoret ska vara tekniskt ansvarig myndighet för förvaltningen av informationsresursen och tjänsterna i anslutning till den. Enligt momentet svarar Statskontoret för att de uppgifter och handlingar som lagrats i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten kan arkiveras. Det föreslås dessutom att det i momentet införs bestämmelser om att Statskontoret på uppdrag av en statsbidragsmyndighet eller en annan aktör som med stöd av lag beviljar statsunderstöd centraliserat kan framställa förslag till Riksarkivet om arkivering av uppgifter och handlingar som ingår i informationsresursen. En sådan specialbestämmelse kan anses motiverad för förenkling av det administrativa förfarandet eftersom det i annat fall är de enskilda statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd som är tvungna att separat föreslå arkivering av uppgifter och handlingar. Avsikten är inte att ändra på de myndighetsuppgifter eller behörighetsförhållanden som i övrigt enligt arkivlagen särskilt gäller arkivering av handlingar och arkivbildarens ställning.
7.2
Lagen om statskontoret
I lagförslaget, som gäller Statskontorets nya uppgifter, används det nationella handlingsutrymme som grundar sig på artikel 6.3 i den allmänna dataskyddsförordningen till den del förslaget innehåller bestämmelser om behandlingen av personuppgifter. I den föreslagna 2 § föreskrivs det om Statskontorets uppgift att förvalta den öppna informationstjänsten för statsunderstödsverksamheten och att producera och publicera informationsmaterial i tjänsten samt att svara för andra uppgifter vid behandlingen av personuppgifter. Behandlingen av personuppgifter grundar sig till denna del på artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen. Det handlar alltså om behandling som behövs för fullgörandet av den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldigheter. Handlingsutrymmet utnyttjas även i 2 b §, där det enligt förslaget för tydlighetens skull föreskrivs att Statskontoret har rätt att behandla personuppgifter i samband med de lagstadgade uppgifter som föreskrivs i den föreslagna 2 § 1 mom. 6–8 punkten. I det föreslagna 2 c § 3 mom. föreskrivs det dessutom med stöd av artiklarna 4.7 och 26 i dataskyddsförordningen, på motsvarande sätt som i den föreslagna nya 32 c § i statsunderstödslagen, om gemensamt personuppgiftsansvar.
2 §. Innehållet i 1 mom. 5 punkten i paragrafen förblir oförändrat, men punkten i slutet av 5 punkten ändras till ett kommatecken eftersom det föreslås att nya 6–9 punkter fogas till momentet.
I den nya 6 punkt som enligt förslaget fogas till 1 mom. föreskrivs det om Statskontorets nya uppgift att vara ansvarig myndighet för förvaltningen av den informationsresurs för statsunderstödsverksamheten som avses i 32 a § 1 mom. i statsunderstödslagen och av tjänsterna inom den. Till momentet fogas även en ny 7 punkt, i vilken det föreskrivs att Statskontoret ska producera och publicera informationsmaterial i den tjänst för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd som avses i 32 a § 1 mom. 2 punkten i statsunderstödslagen. Vidare fogas till momentet en ny8 punkt, enligt vilken Statskontoret ska svara för andra i 6 a kap. i statsunderstödslagen föreskrivna uppgifter som gäller behandling av uppgifter som lagrats i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Dessa uppgifter avser i synnerhet Statskontorets rätt att bearbeta och sammanföra uppgifter som lagrats i informationsresursen, som det föreskrivs om i det föreslagna 32 a § 3 mom. i statsunderstödslagen, och Statskontorets behörighet som gemensamt personuppgiftsansvarig med avseende på de personuppgifter som lagrats i informationsresursen, som det föreskrivs om i 32 c § i statsunderstödslagen. Slutligen fogas till momentet en ny9 punkt, med stöd av vilken Statskontoret ska producera analys- och rapporteringstjänster inom statsunderstödsverksamheten för statsrådet till stöd för beredningen och beslutsfattandet. Med Statskontorets nya uppgifter stärks det systematiska och effektiva utnyttjandet av uppgifterna i de informationsresurser som gäller statsunderstöd för utveckling, styrning och ledning av statsunderstödsverksamheten. Den strategiska, administrativa och legislativa utvecklingen av statsunderstödsverksamheten, det vill säga den nationella utvecklingen och samordningen, ska i framtiden höra till finansministeriets uppgifter. Därigenom tryggas den kontinuerliga samordnade utvecklingen av statsunderstödsverksamheten också efter projektperiodens slut.
Finansministeriet styr Statskontoret i användningen av resurserna för analys- och rapporteringstjänsterna. Målet är att fokusera på ibruktagandet av lösningar och den nytta som uppnås med dessa för hela statsförvaltningen, alternativt ett eller flera förvaltningsområden, och att nå större användning inom statsförvaltningen. Statskontoret producerar i fortsättningen dessutom analys- och rapporteringstjänster inom statsförvaltningen om statsunderstödsverksamheten för statsrådet till stöd för beredningen och beslutsfattandet. Enligt uppskattning kommer också flera andra olika berörda grupper i framtiden att kunna dra nytta av de nya analys- och rapporteringstjänsterna inom statsunderstödsverksamheten.
2 b §. Paragrafen innehåller bestämmelser om behandlingen av och dataskyddet för de personuppgifter och uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter som är nödvändiga för den uppgift avseende administrationen av kommunernas informationsresurs för ekonomisk information som föreskrivs i 2 § 1 mom. 4 punkten. Det föreslås att paragrafens 1 mom. för tydlighetens skull ändras så att det tillämpas också på Statskontorets föreslagna nya uppgifter, som det föreskrivs närmare om i 2 § 1 mom. 6–8 punkten i enlighet med vad som anges ovan. Statskontoret får således rätt att behandla sådana personuppgifter och uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter som är nödvändiga för utförandet av dessa nya lagstadgade uppgifter. Statskontorets rätt att behandla personuppgifter bör vid behov bedömas från fall till fall med beaktande av den något varierande karaktären av de olika uppgifterna. De föreslagna uppgifterna i 2 § 1 mom. 6 och 8 punkten gäller den tekniska förvaltningen av informationsresursen, medan den föreslagna uppgiften i 2 § 1 mom. 7 punkten gäller förvaltningen av tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd samt produktion och publicering av informationsmaterial i tjänsten. I 32 d § i statsunderstödslagen föreskrivs det enligt förslaget närmare om de personuppgifter som publiceras i informationstjänsten, så att uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter inte kan publiceras. I praktiken kan man alltså bedöma att Statskontorets föreslagna rätt att behandla personuppgifter i samband med statsunderstödsverksamheten inte medför några problem vad gäller tillämpningen med beaktande av tryggandet av skyddet för personuppgifter. Samtidigt preciseras bestämmelsen om Statistikcentralens, Institutet för hälsa och välfärds, Utbildningsstyrelsens och finansministeriets rätt att av Statskontoret få sådana sekretessbelagda uppgifter som är nödvändiga för genomförandet av deras uppgifter, så att rätten att få uppgifter fortsättningsvis gäller bara de uppgifter som behövs för administrationen av kommunernas informationsresurs för ekonomisk information.
Enligt paragrafens gällande 3 mom. ska Statskontoret i det allmänna datanätet publicera de uppgifter i kommunernas informationsresurs för ekonomisk information som inte innehåller personuppgifter. Det föreslås att momentet ändras så att Statskontoret är skyldigt att i tjänsten för publicering och användning av uppgifter om statsunderstöd publicera uppgifterna i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten i enlighet med vad som föreskrivs i 32 d § i statsunderstödslagen.
Enligt det gällande 4 mom. tas det inte ut avgift för användning av kommunernas informationsresurs för ekonomisk information. Momentet ändras enligt förslaget så att det inte heller tas ut någon avgift för användning av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten eller tjänsterna i anslutning till den, som Statskontoret förvaltar.
2 c §. I paragrafen föreskrivs det om Statskontorets rätt att få uppgifter för analys- och rapporteringstjänster inom statsförvaltningen.
Med stöd av det gällande 1 mom. har Statskontoret rätt att avgiftsfritt och oberoende av sekretessbestämmelserna av den myndighet som är behörig enligt offentlighetslagen få de uppgifter om statsförvaltningens verksamhet och ekonomi som är nödvändiga för skötseln av uppdrag som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten ur sådana register som förs av Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning, Statens center för informations- och kommunikationsteknik, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, affärsverket Senatfastigheter, Hansel Ab och Haus kehittämiskeskus Oy (gemensamma serviceproducenter) och som innehåller uppgifter om planeringen och uppföljningen av verksamheten, ekonomi- och personalförvaltningen, den gemensamma grundläggande informationstekniken och hanteringen av upphandlingar samt om lokalhantering, centraliserade utbildningstjänster, projekthantering och organisationsstruktur vid statens ämbetsverk och inrättningar. Statskontoret, de gemensamma serviceproducenterna och den myndighet som lämnar ut uppgifterna ska i samverkan bestämma vilka uppgifter som ska lämnas ut för analys- och rapporteringstjänster. Uppgifter enligt 24 § 1 mom. 2, 5 och 7–11 punkten i offentlighetslagen får dock inte lämnas ut.
Det föreslås att momentet ändras så att Statskontoret har rätt att avgiftsfritt och oberoende av sekretessbestämmelserna få också de uppgifter om statsunderstödsverksamheten som är nödvändiga för skötseln av uppdrag som avses i 2 § 1 mom. 9 punkten ur sådana register som förs av statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd och ur informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Vidare ändras momentet så att den skyldighet som Statskontoret, de gemensamma serviceproducenterna och den myndighet som lämnar ut uppgifterna har att i samverkan bestämma vilka uppgifter som ska lämnas ut för analys- och rapporteringstjänster i fortsättningen gäller bara analys- och rapporteringstjänster inom statsförvaltningen, som det föreskrivs om i den gällande 2 § 1 mom. 5 punkten. När det gäller analys- och rapporteringstjänster inom statsunderstödsverksamheten behövs ingen motsvarande separat specifikation av uppgifterna, eftersom detaljerade bestämmelser om de uppgifter som ska lagras i och lämnas till informationsresursen föreslås i statsunderstödslagen och i den förordning som ska utfärdas med stöd av den lagen.
Statskontorets föreslagna rätt att få uppgifter gäller inte uppgifter enligt 24 § 1 mom. 2, 5 och 7–11 punkten i offentlighetslagen. Momentet motsvarar till sitt innehåll den nuvarande begränsningen av rätten till uppgifter för produktionen av analys- och rapporteringstjänster.
Enligt paragrafens gällande 2 mom. får sådana uppgifter enligt artikel 9 i den allmänna dataskyddsförordningen som hör till särskilda kategorier av personuppgifter inte lämnas ut för skötsel av det uppdrag som avses i 2 § 1 mom. 5 punkten i lagen. Uppgifter om hur länge en frånvaro på grund av sjukdom, yrkessjukdom eller olycksfall i arbetet fortgått får dock lämnas ut. Det föreslås att momentet ändras så att Statskontorets nya uppdrag att producera analys- och rapporteringstjänster inom statsunderstödsverksamheten i enlighet med 2 § 1 mom. 9 punkten beaktas. För skötseln av det uppdraget ska det inte kunna lämnas ut information om sjukdom, yrkessjukdom eller olycksfall i arbetet, eftersom det inte behövs för uppdraget. Vid behandlingen av uppgifter ska lämpliga skyddsåtgärder iakttas. Uppgifterna ska pseudonymiseras innan de överförs för analys. De uppgifter som publiceras ska anonymiseras eller aggregeras så att enskilda personer inte kan identifieras utifrån dem. Dessa principer för behandling av personuppgifter ska i fortsättningen tillämpas också vid förvaltningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten och tjänsterna i anslutning till den och vid produktionen av analys- och rapporteringstjänster inom statsunderstödsverksamheten.
Med stöd av det gällande 3 mom. är Statskontoret personuppgiftsansvarig med avseende på de uppgifter om statsförvaltningens verksamhet som det har fått med stöd av 1 mom. Det föreslås att momentet ändras så att den föreslagna 32 c § i statsunderstödslagen beaktas, där det föreskrivs om den personuppgiftsansvarige för informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Med stöd av den sistnämna föreslagna bestämmelsen ska Statskontoret och statsbidragsmyndigheten eller den som med stöd av lag beviljar statsunderstöd vara gemensamt personuppgiftsansvariga, utom för informationstjänsten för statsunderstödsverksamheten.
Statskontoret ska producera analys- och rapporteringstjänster genom att använda informationsinnehållet i informationsresursen för statsunderstödsverksamheten. Tekniskt sett ska uppgifterna bevaras i en databas som Statskontoret inte har direkt tillgång till på något annat sätt än via applikationerna i anslutning till informationsresursen, där användarrättigheter och åtkomsträttigheter tillämpas för att säkerställa att användaren ser bara den information som den har rätt till. Vidare är uppgifterna och funktionerna för administratörerna vid Statskontoret tekniskt separerade från uppgifterna och funktionerna för statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd, så att de används i olika applikationer. Administratörerna vid Statskontoret fungerar, i den applikation de använder, som tekniska administratörer och har via applikationen inte tillgång till de uppgifter om statsunderstöd som gäller statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd. Användarna vid statsbidragsmyndigheterna och andra som med stöd av lag beviljar statsunderstöd använder i sin tur applikationen för tjänsten Administreraunderstod.fi och ser bara de uppgifter som gäller deras egen organisation. I varje enskilt understödsärende definieras dessutom de personer som bereder, föredrar och avgör just det ärendet. På basis av begränsningarna i användargränssnittet visas de uppgifter som gäller ett enskilt understödsärende bara för de personer som på basis av sin roll i ärendet svarar för behandlingen av en viss fas av behandlingsprocessen.