PROPOSITIONEN
I propositionen föreslås det ändringar i mervärdesskattelagen. Syftet med propositionen är att genomföra ett EU-direktiv om mervärdesskattesatser.
Det föreslås att det till mervärdesskattelagen fogas de bestämmelser som direktivet förutsätter om platsen för beskattning för kurser, vetenskaps-, kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang, mässor, utställningar och liknande arrangemang som strömmas eller görs tillgängliga virtuellt. På tjänster som överlåts till näringsidkare ska den allmänna bestämmelsen om försäljningsland vid handel med tjänster tillämpas, varvid tjänsterna beskattas på köparens etableringsort. Tjänster som överlåts till någon annan än en näringsidkare och som gäller kurser, vetenskapliga tjänster, kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang, mässor, utställningar och andra liknande arrange-mang och deras organisering ska på motsvarande sätt beskattas på den plats där den som inte är näringsidkare är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.
Ordalydelsen i den bestämmelse som gäller den nedsatta skattesats som ska tillämpas på idrottstjänster samt på inträdesavgifter till teater-, cirkus-, musik-, dans- och biografföreställningar, utställningar, idrottsevenemang, nöjesparker, djurparker, museer och andra motsvarande kultur- eller underhållningsevenemang och inrättningar ska bli enhetliga med ordalydelsen i direktivet. I bestämmelsen görs dessutom de preciseringar som direktivet förutsätter för att den nedsatta skattesatsen ska gå att tillämpa såväl på fysiska evenemang på plats som på evenemang som strömmas.
I lagen görs dessutom de ändringar som direktivet förutsätter i fråga om tillämpningen av vinstmarginalbeskattningen och den nedsatta skattesatsen för konstverk, samlarföremål och antikviteter. Marginalbeskattningsförfarandet ska inte bli tillämpligt, om en nedsatt skattesats tillämpas på konstverk, samlarföremål och antikviteter som överlåtits till en skattskyldig återförsäljare eller som importerats av återförsäljaren.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN
Genom propositionen genomförs ett EU-direktiv om mervärdesskattesatser. Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
Utfrågade sakkunniga har välkomnat propositionen, även om önskemål om vissa preciseringar framförts när det gäller definitionerna av direktströmning och idrotts- och motionstjänster. Dessutom har sakkunniga lyft fram ett mer allmänt behov av att med hjälp av beskattning påskynda tillväxten inom program- och evenemangsbranschen, till exempel genom att höja kultur- och motionsförmånerna.
Enligt förslaget ska det i mervärdesskattelagen göras de ändringar i fråga om platsen för beskattning av virtuella evenemang som de tvingande bestämmelserna i direktivet om mervärdesskattesatser förutsätter. Syftet med bestämmelserna är att säkerställa att dessa evenemang beskattas i den medlemsstat där konsumtionen sker, det vill säga där köparen är etablerad. Dessutom föreslås det att ordalydelsen i bestämmelsen i mervärdesskattelagen om nedsatt skattesats för kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang och liknande evenemang och tjänster görs mer enhetliga med ordalydelsen i direktivet. Den nedsatta skattesatsen ska tillämpas såväl på fysiska evenemang på plats som på evenemang som strömmas. Syftet är enligt förslaget inte att göra tillämpningsområdet snävare för den nedsatta skattesats som tillämpas på dessa evenemang och tjänster.
I mervärdesskattelagen görs enligt förslaget de ändringar som direktivets tvingande bestämmelser förutsätter i fråga om tillämpningen av ordningen för vinstmarginalbeskattningen och den nedsatta skattesatsen för konstverk, samlarföremål och antikviteter. Målet är till denna del att förbättra konkurrensneutraliteten i EU. Vinstmarginalbeskattningen ska i fortsättningen inte längre tillämpas på återförsäljning av konstverk för vilka mervärdesskatt tagits ut med nedsatt skattesats.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Det är fråga om bestämmelser som grundar sig på det aktuella direktivet. Utskottet har heller inget att anmärka mot det föreslagna regleringssättet. I direktivet ingår ingen definition av begreppet direktströmning. För att säkerställa att lagen stämmer överens med bestämmelserna i direktivet har det inte heller föreslagits att lagen ska innehålla någon sådan definition. Definitionen av direktströmning behandlas i propositionens specialmotivering.