Senast publicerat 08-05-2024 11:51

Betänkande FiUB 5/2024 rd RP 32/2024 rd Finansutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av mervärdesskattelagen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av mervärdesskattelagen (RP 32/2024 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande. 

Beredning i delegation

Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation. 

Sakkunniga

Delegationen har hört 

  • specialsakkunnig Tea Niiranen 
    finansministeriet
  • vice ordförande Jukka Varmo 
    Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Skatteförvaltningen
  • Ålands landskapsregering
  • Finlands näringsliv rf
  • Centralhandelskammaren
  • Finlands Revisorer rf
  • Skattebetalarnas Centralförbund rf.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det ändringar i mervärdesskattelagen. Syftet med propositionen är att genomföra ett EU-direktiv om mervärdesskattesatser. 

Det föreslås att det till mervärdesskattelagen fogas de bestämmelser som direktivet förutsätter om platsen för beskattning för kurser, vetenskaps-, kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang, mässor, utställningar och liknande arrangemang som strömmas eller görs tillgängliga virtuellt. På tjänster som överlåts till näringsidkare ska den allmänna bestämmelsen om försäljningsland vid handel med tjänster tillämpas, varvid tjänsterna beskattas på köparens etableringsort. Tjänster som överlåts till någon annan än en näringsidkare och som gäller kurser, vetenskapliga tjänster, kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang, mässor, utställningar och andra liknande arrange-mang och deras organisering ska på motsvarande sätt beskattas på den plats där den som inte är näringsidkare är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas. 

Ordalydelsen i den bestämmelse som gäller den nedsatta skattesats som ska tillämpas på idrottstjänster samt på inträdesavgifter till teater-, cirkus-, musik-, dans- och biografföreställningar, utställningar, idrottsevenemang, nöjesparker, djurparker, museer och andra motsvarande kultur- eller underhållningsevenemang och inrättningar ska bli enhetliga med ordalydelsen i direktivet. I bestämmelsen görs dessutom de preciseringar som direktivet förutsätter för att den nedsatta skattesatsen ska gå att tillämpa såväl på fysiska evenemang på plats som på evenemang som strömmas. 

I lagen görs dessutom de ändringar som direktivet förutsätter i fråga om tillämpningen av vinstmarginalbeskattningen och den nedsatta skattesatsen för konstverk, samlarföremål och antikviteter. Marginalbeskattningsförfarandet ska inte bli tillämpligt, om en nedsatt skattesats tillämpas på konstverk, samlarföremål och antikviteter som överlåtits till en skattskyldig återförsäljare eller som importerats av återförsäljaren. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Genom propositionen genomförs ett EU-direktiv om mervärdesskattesatser. Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar. 

Utfrågade sakkunniga har välkomnat propositionen, även om önskemål om vissa preciseringar framförts när det gäller definitionerna av direktströmning och idrotts- och motionstjänster. Dessutom har sakkunniga lyft fram ett mer allmänt behov av att med hjälp av beskattning påskynda tillväxten inom program- och evenemangsbranschen, till exempel genom att höja kultur- och motionsförmånerna. 

Enligt förslaget ska det i mervärdesskattelagen göras de ändringar i fråga om platsen för beskattning av virtuella evenemang som de tvingande bestämmelserna i direktivet om mervärdesskattesatser förutsätter. Syftet med bestämmelserna är att säkerställa att dessa evenemang beskattas i den medlemsstat där konsumtionen sker, det vill säga där köparen är etablerad. Dessutom föreslås det att ordalydelsen i bestämmelsen i mervärdesskattelagen om nedsatt skattesats för kultur-, underhållnings- och idrottsevenemang och liknande evenemang och tjänster görs mer enhetliga med ordalydelsen i direktivet. Den nedsatta skattesatsen ska tillämpas såväl på fysiska evenemang på plats som på evenemang som strömmas. Syftet är enligt förslaget inte att göra tillämpningsområdet snävare för den nedsatta skattesats som tillämpas på dessa evenemang och tjänster. 

I mervärdesskattelagen görs enligt förslaget de ändringar som direktivets tvingande bestämmelser förutsätter i fråga om tillämpningen av ordningen för vinstmarginalbeskattningen och den nedsatta skattesatsen för konstverk, samlarföremål och antikviteter. Målet är till denna del att förbättra konkurrensneutraliteten i EU. Vinstmarginalbeskattningen ska i fortsättningen inte längre tillämpas på återförsäljning av konstverk för vilka mervärdesskatt tagits ut med nedsatt skattesats. 

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Det är fråga om bestämmelser som grundar sig på det aktuella direktivet. Utskottet har heller inget att anmärka mot det föreslagna regleringssättet. I direktivet ingår ingen definition av begreppet direktströmning. För att säkerställa att lagen stämmer överens med bestämmelserna i direktivet har det inte heller föreslagits att lagen ska innehålla någon sådan definition. Definitionen av direktströmning behandlas i propositionens specialmotivering. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Finansutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 32/2024 rd utan ändringar. 
Helsingfors 7.5.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Markus Lohi cent 
 
vice ordförande 
Saara Hyrkkö gröna 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Janne Heikkinen saml 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Jari Koskela saf 
 
medlem 
Suna Kymäläinen sd 
 
medlem 
Aki Lindén sd 
 
medlem 
Mika Lintilä cent 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Joona Räsänen sd 
 
medlem 
Hanna Sarkkinen vänst 
 
medlem 
Sari Sarkomaa saml 
 
medlem 
Sami Savio saf 
 
medlem 
Pia Viitanen sd 
 
ersättare 
Pauli Aalto-Setälä saml 
 
ersättare 
Janne Jukkola saml 
 
ersättare 
Jaana Strandman saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tarja Järvinen.