I enlighet med riksdagens beslut
ändras i territorialövervakningslagen (755/2000) 4 och 5 §, det inledande stycket i 6 § 1 mom., det inledande stycket i 7 § 1 mom., 8, 10 och 14 §, 19 § 1 mom., 22 § 2 mom., 23 § 1 mom., 24 § 1 och 3 mom., 24 b §, 24 d § 1 mom., 34 § 2 mom. 2 punkten och 35 § 1 mom.,
av dem 5 och 14 § samt 19 § 1 mom. sådana de lyder i lag 195/2015, 22 § 2 mom. sådant det lyder i lag 933/2015, 23 § 1 mom. sådant det lyder i lag 945/2018, 24 b § sådan den lyder i lag 575/2018, 24 d § 1 mom. sådant det lyder i lag 1305/2022 och 34 § 2 mom. 2 punkten sådan den lyder i lag 502/2017, samt
fogas till lagen en ny 4 a §, till 6 § ett nytt 3 mom., samt till 7 § ett nytt 2 mom. som följer:
4 §
En främmande stats militärpersoners, militärfordons, statsluftfartygs eller statsfartygs ankomst till och uppehåll i landet
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg ankomma till finskt territorium och uppehålla sig i landet endast med stöd av ett för dem på ansökan beviljat tillstånd till ankomst till landet. Ett statsfartyg från en främmande stat behöver inte tillstånd till ankomst till landet, om det är fråga om oskadlig genomfart.
Tillstånd att ankomma till finskt territorium kan utan ansökan beviljas militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg från en medlemsstat i Nordatlantiska fördragsorganisationen, från en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller från en stat som tillämpar Schengenregelverket. Huvudstaben ska innan tillstånd beviljas göra en anmälan till försvarsministeriet.
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en militärperson från en främmande stat inte inneha skjutvapen på finskt territorium, om inte tillstånd därtill har beviljats.
Vad som föreskrivs i 3 mom. gäller inte en främmande stats militärperson som befinner sig på finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet (418/2017) eller lagen om försvarsmakten (551/2007).
Närmare bestämmelser om inlämnande av en tillståndsansökan, om utredningar som ska bifogas ansökanUtskottet föreslår en strykning , om tillståndets giltighetstid Slut på strykningsförslaget och om andra tillståndsbestämmelser och tillståndsvillkor utfärdas genom förordning av statsrådet.
4 a §
Tillstånd till återkommande ankomst till landet
Tillstånd att under en bestämd tid om högst ett kalenderår i sänder ankomma till finskt territorium kan på ansökan beviljas militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg från en medlemsstat i Nordatlantiska fördragsorganisationen, från en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller från en stat som tillämpar Schengenregelverket.
Giltighetstiden för ett tillstånd som avses i 1 mom. kan förlängas utan ansökan, om det inte har skett väsentliga förändringar i förutsättningarna för beviljande av tillståndet.
Närmare bestämmelser om inlämnande av en tillståndsansökan, om utredningar som ska bifogas ansökan, om förlängning tillståndets giltighetstid och om andra tillståndsbestämmelser och tillståndsvillkor utfärdas genom förordning av statsrådet.
5 §
Undantag från tillståndsplikten
När ett statsluftfartyg eller ett statsfartyg med en främmande stats statsöverhuvud ombord anländer till Finland på officiellt besök får fartyget ankomma till finskt territorium och uppehålla sig i landet utan tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a §.
Ett tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a § 1 mom. förutsätts inte av en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg eller statsfartyg, om ankomsten till landet hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium, som beslut har fattats om med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten.
En främmande stats statsluftfartyg eller statsfartyg får på begäran av en territorialövervakningsmyndighet eller en annan myndighet utan tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a § komma in på finskt territorium för ett brådskande räddningsuppdrag, ett gränssäkerhetsuppdrag, ett uppdrag som gäller avvärjande av miljöskador eller för att assistera vintersjöfarten. Andra myndigheter än territorialövervakningsmyndigheterna ska utan dröjsmål underrätta Huvudstaben om sin begäran.
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, ska en tillbörlig färdplan över en flygning som företas av en främmande stats statsluftfartyg sändas till leverantören av flygtrafikledningstjänster före ankomsten till finskt territorium. Dessutom ska en främmande stats statsfartyg som ankommer till finskt territorium i annat syfte än oskadlig genomfart före ankomsten till finskt territorium meddela territorialövervakningsmyndigheten tid och plats för överskridandet av territorialvattengränsen.
Av en främmande stats statsluftfartyg förutsätts inte att en färdplan sänds, om ankomsten till landet hänför sig till en i 3 mom. avsedd situation, eller till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium, som beslut har fattats om med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. Försvarsmakten är skyldig att samordna flygtrafiken tillsammans med leverantören av flygtrafikledningstjänster.
En anmälan om att en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg ankommer till finskt territorium och uppehåller sig i landet ska i situationer som avses i 1 och 2 mom. göras på förhand till Huvudstaben.
Närmare bestämmelser om inlämnande av en anmälan enligt 6 mom. och de utredningar som ska bifogas anmälan utfärdas genom förordning av statsrådet.
6 §
Särskilda begränsningar som gäller statsluftfartyg
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats statsluftfartyg inte inom finskt territorium utan tillstånd
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte statsluftfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten.
7 §
Särskilda begränsningar som gäller statsfartyg
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats statsfartyg inte utan tillstånd
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte statsfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten.
8 §
Särskilda begränsningar som gäller ubåtar
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, ska ubåtar och övriga undervattensfarkoster från en främmande stat inom Finlands territorialvatten vara i övervattensläge, om inte tillstånd för dykning har beviljats.
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte ubåtar som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten.
10 §
Tillståndsmyndigheter samt tillståndsförfarandet
Tillståndsärenden som avses i 4, 4 a och 6–8 § handläggs och avgörs av Huvudstaben. Försvarsministeriet avgör ett i 9 § avsett tillståndsärende och kan dessutom förbehålla sig beslutanderätten i ett ärende som avses i detta moment och som annars ska avgöras av Huvudstaben.
Närmare bestämmelser om inlämnande av ett i 6–8 § avsett tillstånd, om utredningar som ska bifogas till ansökan och om tillståndets giltighetstid och andra tillståndsbestämmelser utfärdas genom förordning av statsrådet.
14 §
Undersökning från luftfartyg av objekt som är av betydelse för försvaret
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, är det inom finskt territorium utan tillstånd förbjudet att från luftfartyg eller andra anordningar som rör sig i luften under flygningen med elektromagnetiska eller akustiska metoder för fotografering eller bildupptagning ta upp information om
1) områden där luftfart med stöd av 11 § 1 mom. i luftfartslagen (864/2014) varaktigt är inskränkt,
2) fästningsområden, fort samt sådana områden som används av Försvarsmakten Utskottet föreslår en ändring eller Gränsbevakningsväsendet Slut på ändringsförslaget,
3) örlogshamnar eller militära flygplatser,
4) Försvarsmaktens depåer eller upplag,
5) Försvarsmaktens signalstationer, antennfält, eller försvarsanläggningar eller försvarsanordningar,
6) Försvarsmaktens eller GränsbevakningsväsendetsUtskottet föreslår en strykning militära Slut på strykningsförslaget övningar.
Bestämmelserna i 1 mom. gäller också upptagning som riktas mot en främmande stats väpnade styrkor som befinner sig på finskt territorium.
Bestämmelserna i 1 och 2 mom. gäller inte upptagning av information för privat bruk från ett luftfartyg i allmän trafik.
Bestämmelserna i 1 och 2 mom. gäller inte statsluftfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till ett beslut om mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten.
19 §
Förutsättningar för beviljande och återkallande av tillstånd
Tillstånd att undersöka och kartlägga havsbottnen enligt 12 §, undersöka marken enligt 13 §, undersöka objekt från luftfartyg enligt 14 § och utöva aktivitet enligt 17 § 1 mom. beviljas, om verksamheten inte utsätter den finska territorialövervakningen för risker eller om riskerna väsentligt kan minskas genom tillståndsbestämmelser. Tillståndsmyndigheten kan ansöka om att en i säkerhetsutredningslagen (726/2014) avsedd säkerhetsutredning av företag görs om den som ansöker om tillstånd, om det i den verksamhet som bedrivs med stöd av tillståndet uppkommer sådan information om landets försvar som enligt lag är sekretessbelagd om den skulle vara antecknad i en myndighetshandling.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
22 §
Ändringssökande
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
23 §
Territorialövervakningsmyndigheterna
Territorialövervakningsmyndigheter är Försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, polisen, Tullen och dessas tjänstemän som förordnats till territorialövervakningsuppdrag.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
24 §
Territorialövervakningsmyndigheternas uppgifter
Försvarsmakten ska svara för verkställandet av territorialövervakningen samt för samarbetet mellan territorialövervakningsmyndigheterna.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
De övriga territorialövervakningsmyndigheterna deltar i territorialövervakningen i samband med sina egentliga uppgifter. De ska meddela Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet territorieförseelser och territoriekränkningar samt hot därom, samt med de medel som står till buds vidta åtgärder i syfte att förhindra territorieförseelser och territoriekränkningar.
24 b §
Anmälan om territorieförseelser och territoriekränkningar
Leverantören av fartygstrafikservice, leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering ska anmäla territorieförseelser eller territoriekränkningar som de har upptäckt och hot om territorieförseelse eller territoriekränkning till Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet samt med till buds stående medel vidta åtgärder för att förhindra territorieförseelser och territoriekränkningar.
24 d §
Territorialövervakningssamarbete
Bestämmelser om begärande av stöd av en annan stat, Nordatlantiska fördragsorganisationen, någon annan internationell organisation, eller Europeiska unionen vid territorialövervakningen samt om samverkan med en annan stat, Nordatlantiska fördragsorganisationen, någon annan internationell organisation, eller Europeiska unionen vid territorialövervakningen finns i lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet och i lagen om försvarsmakten.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
34 §
Avvärjande av fientlig verksamhet
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Med fientlig verksamhet avses:
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
2) överskridande av gränsen till finskt territorium av örlogsfartyg eller militära luftfartyg som tillhör en främmande stat eller en militär styrka utan beteckningar eller av ett militärfordon som tillhör en främmande stat eller en militär styrka utan beteckningar trots varning som utfärdats av en territorialövervakningsmyndighet,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
35 §
Undersökning av territorieförseelse och territoriekränkning
En territorialövervakningsmyndighet sköter den preliminära utredningen av territorieförseelser och territoriekränkningar. Vid behov överförs den närmare utredningen av saken till Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den 20 .