Allmänt
I propositionen föreslås ändringar i lagen om välfärdsområden (611/2021), lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021), lagen om ordnande av räddningsväsendet (613/2021) och lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021).
Lagarna föreslås bli ändrade så att bestämmelserna om delegationer och förhandlingar mellan välfärdsområdena och staten samt om de riksomfattande strategiska mål som statsrådet uppställt samordnas och bestämmelserna överförs från lagen om ordnande av social- och hälsovård och lagen om ordnande av räddningsväsendet till lagen om välfärdsområden. Till lagen om välfärdsområden fogas preciserade bestämmelser om finansministeriets uppgifter vid styrningen av välfärdsområdena.
Ansvaret för att ordna social- och hälsovården och räddningsväsendet överfördes till välfärdsområdena vid ingången av 2023. Av propositionsmotiven framgår det att välfärdsområdena har lyft fram motstridigheter mellan den operativa och den ekonomiska styrningen i det nuvarande systemet, som bygger på ministeriernas separata styrning. Det här har också tagits upp under förvaltningsutskottets sakkunnigutfrågning. Syftet med de föreslagna lagändringarna är att göra den statliga styrningen av välfärdsområdena tydligare och enhetligare samt att förtydliga ministeriernas behörighets- och uppgiftsfördelning. Förslagen minskar också den administrativa bördan.
Förvaltningsutskottet har fått utlåtande av grundlagsutskottet och social- och hälsovårdsutskottet i ärendet (GrUU 14/2024 rd och ShUU 4/2024 rd). Lagförslagen kan enligt grundlagsutskottet behandlas i vanlig lagstiftningsordning.
Enligt grundlagsutskottets uppfattning innebär de föreslagna ändringarna av styrnings- och tillsynsbefogenheterna inte att välfärdsområdenas självstyrande ställning förändras i väsentlig grad. Ändringarna har enligt propositionen (s. 13) och utskottets uppfattning inga direkta konsekvenser heller för hur den lagstadgade finansieringsprincipen, som hör till grunderna för välfärdsområdenas självstyrelse, genomförs. Grundlagsutskottet anser att också med beaktande av de grundläggande sociala rättigheternas betydelse är bestämmelserna om sådan statlig styrning som är nödvändig för att tillgodose dessa rättigheter på lika villkor inte problematiska med tanke på den regionala självstyrelsen enligt 121 § 4 mom. i grundlagen.
Sammantaget anser förvaltningsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med de ändringsförslag som framgår av detta betänkande.
Styrningen av välfärdsområdena
Bestämmelserna i 11 § i lagen om välfärdsområden gäller uppföljning, styrning och laglighetsövervakning av välfärdsområdena. Nu föreslås preciserade bestämmelser om finansministeriets uppgifter vid styrningen av välfärdsområdena. Finansministeriet ska enligt propositionen allmänt följa välfärdsområdenas verksamhet och ekonomi, svara för den allmänna styrningen av välfärdsområdenas ekonomi och verksamhet, samordna statsrådets styrning av välfärdsområdena och se till att välfärdsområdenas självstyrelse beaktas vid beredningen av lagstiftning som gäller välfärdsområdena. I 2 mom. står det att bestämmelser om social- och hälsovårdsministeriets behörighet vid den allmänna styrningen, planeringen, utvecklingen och tillsynen av social- och hälsovården finns i 21 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård. Bestämmelser om inrikesministeriets behörighet vid den allmänna styrningen, planeringen och utvecklingen av räddningsväsendet finns i 7 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet.
Vid förvaltningsutskottets sakkunnigutfrågning har man fäst uppmärksamhet vid regleringen av behörighetsfördelningen mellan ministerierna. Även grundlagsutskottet noterar att tillämpningsområdet och gränserna för ministeriernas allmänna styrning i bestämmelsens ordalydelse är tämligen oklara och till viss del överlappande. Enligt propositionen (s. 10) är ett av syftena med regleringen att förenhetliga och förtydliga den statliga styrningen av välfärdsområdena. Grundlagsutskottet anser att det är motiverat att förtydliga och precisera bestämmelsen så att den fyller det här syftet.
Social- och hälsovårdsutskottet betonar att det bör föreskrivas tydligt i lag om ministeriernas styrning av välfärdsområdena så att det inte råder oklarhet om gränserna för ministeriernas behörighet och deras inbördes relationer. I ljuset av den reglering som föreslås i propositionen är finansministeriets och social- och hälsovårdsministeriets styrningsbehörighet och förhållandet mellan dem delvis överlappande. Finansministeriet svarar å ena sidan med stöd av 11 § 1 mom. för den allmänna styrningen av välfärdsområdenas ekonomi och verksamhet, medan social- och hälsovårdsministeriet å andra sidan i enlighet med den gällande regleringen har behörighet att utöva den allmänna styrningen av social- och hälsovården.
Förvaltningsutskottet konstaterar att avsikten med propositionen inte är att ändra den gällande behörighetsfördelningen mellan ministerierna eller den allmänna styrningsbehörigheten. Sedan välfärdsområdena inrättades har finansministeriet enligt 11 § i lagen om välfärdsområden haft behörighet att följa upp välfärdsområdenas verksamhet och ekonomi. I lagen om välfärdsområden föreskrivs det dessutom särskilt om finansministeriets behörighet i anslutning till styrningen och uppföljningen av välfärdsområdena (15, 16, 120, 122, 123 och 124 §). I 24 § i lagen om välfärdsområdenas finansiering föreskrivs det om administrationen av den statliga finansieringen. I 25—28 § i samma lag föreskrivs särskilt om finansministeriets uppgifter. Till följd av välfärdsområdesreformen uppdaterades också reglementet för statsrådet (262/2003). Enligt 17 § i reglementet hör det till finansministeriets ansvarsområde bland annat att styra välfärdsområdenas förvaltning och ekonomi (13 a-punkten). Enligt statsrådets förordning om finansministeriet (610/2003) hör bland annat styrningen av välfärdsområdenas förvaltning och ekonomi till finansministeriets uppgifter (35 a-punkten).
Enligt 21 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård hör den allmänna styrningen, planeringen och utvecklingen av samt tillsynen över social- och hälsovården till social- och hälsovårdsministeriet. Social- och hälsovårdsministeriet svarar för den riksomfattande social- och hälsovårdspolitiken, beredningen av de riksomfattande målen för social- och hälsovården och för att dessa mål beaktas i styrningen av välfärdsområdenas verksamhet. Enligt 7 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet leder, styr och övervakar inrikesministeriet allmänt räddningsväsendet samt tillgången till och nivån på dess tjänster.
Efter att ha bedömt sakkunnig- och utskottsutlåtandena slår förvaltningsutskottet fast att den föreslagna 11 § bör preciseras. Att behörigheten och befogenhetsgränserna lämnar rum för tolkning vid definitionen av styrningsbehörighetens område och att styrningsbefogenheterna överlappar varandra innehållsmässigt är av betydelse med tanke på grunderna för behörigheten och ansvaret inom ministeriets förvaltningsområde samt tjänsteansvaret. Utöver kravet på funktionell tydlighet motiverar dessa aspekter en mer noggrant avgränsad definition av styrningsbehörigheten.
Enligt inkommen utredning har social- och hälsovårdsministeriet och finansministeriet gemensamt tolkat den allmänna behörigheten att styra social- och hälsovården enligt 22 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård så att social- och hälsovårdsministeriet ska ha hand om substanslagstiftning och allmän styrning i fråga om social- och hälsovårdstjänsterna. Dessa hör även i fortsättningen till social- och hälsovårdsministeriet. På motsvarande sätt ankommer den allmänna styrningen av räddningsväsendet på inrikesministeriet enligt 7 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet. Bestämmelserna är avsedda att från finansministeriets behörighet utesluta den substansspecifika styrningen av tjänster enligt speciallagstiftning som hör till social- och hälsovårdsministeriets och inrikesministeriets behörighet.
I sitt utlåtande (s. 4) skriver social- och hälsovårdsutskottet att finansministeriet och social- och hälsovårdsministeriet i sitt svar till social- och hälsovårdsutskottet har föreslagit att finansministeriets allmänna styrningsbehörighet i 11 § 1 mom. preciseras till att gälla ”den allmänna styrningen av välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning samt den allmänna styrningen av verksamheten till den del det inte föreskrivs att den hör till social- och hälsovårdsministeriets, inrikesministeriets eller något annat ministeriums behörighet”. Ministerierna anser att man på lagstiftningsnivå därigenom undanröjer överlappande styrningsbehörighet mellan ministerierna.
Förvaltningsutskottet konstaterar att den formulering som ministerierna föreslagit för social- och hälsovårdsutskottet i fråga om den allmänna styrningen av ekonomin och förvaltningen stämmer överens med lagen om välfärdsområden och reglementet för statsrådet. I lagen om välfärdsområden finns det bestämmelser om hur välfärdsområdenas förvaltning och ekonomi ska ordnas. Dessutom tillämpas lagen på välfärdsområdets verksamhet enligt 4 § 2 mom., om inte något annat föreskrivs genom lag. Lagen innehåller bestämmelser om bland annat demokrati och påverkan, organ och ledning samt förtroendevalda och personal. Till finansministeriets ansvarsområde hör också ägarstyrningen och innehållsstyrningen av Landskapens lokalcentral Ab, med anknytning till välfärdsområdenas lokaler. I lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) föreskrivs det dessutom bland annat om förvaltningsärenden som gäller överföring av egendom och lokaler. Finansministeriet och social- och hälsovårdsministeriet anser i sin gemensamma tilläggsutredning till förvaltningsutskottet att bestämmelserna om de här frågorna utgör en allmän grund för förvaltningen av välfärdsområdena, vilket i sin tur skapar förutsättningar för välfärdsområdenas verksamhet.
I ministeriernas gemensamma tilläggsutredning står det att lagen om välfärdsområden är en allmän lag som är oberoende av sektor och som finansministeriet svarar för i arbetsfördelningen mellan ministerierna. Detsamma framgår av reglementet för statsrådet och statsrådets förordning om finansministeriet, enligt vilka styrningen av välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning hör till finansministeriet. Välfärdsområdenas förvaltning är således oberoende av sektor och gäller social- och hälsovården såväl som räddningsväsendet.
I tilläggsutredningen konstateras det också att finansministeriets styrningsbehörighet i fråga om förvaltningen är generell, det vill säga så kallad informationsstyrning. Det är fråga om förmedling av information och eventuella tolkningsanvisningar och rekommendationer för den reglering som ministeriet svarar för och som inte är bindande för välfärdsområdet. Till exempel i startfasen för välfärdsområdenas verksamhet publicerades information och tolkningsanvisningar om de ofta efterfrågade bestämmelserna om förvaltning och ekonomi på social- och hälsovårdsreformens webbplats, och välfärdsområdena fick genom brev vägledning bland annat i tolkningen av valbarhet. Finansministeriet besvarar också välfärdsområdenas frågor om hur bestämmelserna om förvaltningen ska tillämpas.
Det självstyrande välfärdsområdet har självt beslutanderätt i organiseringen av sin förvaltning. Med stöd av den generella styrningsbehörigheten kan man inte meddela föreskrifter eller ingripa i enskilda beslut.
I den gemensamma utredningen anses det att finansministeriets styrning av förvaltningen inte inbegriper ärenden som omfattas av substansstyrningen inom social- och hälsovården eller räddningsväsendet. Styrningen av välfärdsområdenas förvaltning omfattar således inte till exempel hur välfärdsområdet organiserar ordnandet och produktionen av de social- och hälsovårdstjänster eller räddningsväsendets tjänster som ingår i dess organiseringsansvar. Till exempel ärenden som gäller servicenätet eller personalresurserna omfattas inte av finansministeriets styrning, utan de hänför sig till substansen och hör således till social- och hälsovårdsministeriets och inrikesministeriets generella styrningsbehörighet. Också ärenden som gäller samarbetsområdena för social- och hälsovården och samarbetsavtalen mellan välfärdsområdena hör till social- och hälsovårdsministeriet.
Kostnaderna för beslut om välfärdsområdets förvaltning och verksamhet har anknytning till finansministeriets styrning av ekonomin. Styrningen av förvaltningen och ekonomin har således en fast koppling till varandra och styrningen av verksamheten, och därför behöver styrningen samordnas internt inom statsrådet.
I fråga om ministeriernas förslag till social- och hälsovårdsutskottet om formuleringen av paragrafen noterar förvaltningsutskottet ytterligare att det motsvarar förvaltningsutskottets uppfattning om behörighetsfördelningen för den allmänna styrningen av verksamheten att den allmänna styrningen av verksamheten hör till finansministeriets behörighet endast till den del det inte har föreskrivits att den ingår i något annat ministeriums behörighet. Även social- och hälsovårdsutskottet har konstaterat att den föreslagna formuleringen undanröjer överlappningen i fråga om den allmänna styrningen av verksamheten.
Förvaltningsutskottet föreslår i detaljmotiven att 11 § 1 mom. i lagen om välfärdsområden preciseras i enlighet med det som sägs ovan.
De finanspolitiska och strategiska målen för välfärdsområdenas uppgifter
I 12 a § i lagen om välfärdsområden föreslås bestämmelser om de riksomfattande målen för välfärdsområdenas uppgifter. I stället för de nuvarande separata rikstäckande målen för social- och hälsovården respektive räddningsväsendet ska statsrådet minst vart fjärde år fastställa enhetliga riksomfattande mål för välfärdsområdenas uppgifter, i vilka målen för såväl social- och hälsovården som räddningsväsendet beaktas.
De riksomfattande målen är ett centralt element i den nationella strategiska styrningen av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Målen bereds fortfarande vid social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet, men finansministeriet ska samordna beredningen och svara för föredragningen av målen för statsrådet, står det i propositionen (s. 19). I paragrafens 1 mom. ska det dessutom på samma sätt som i den gällande lagstiftningen slås fast att man i de riksomfattande strategiska målen ska beakta de ekonomiska och finanspolitiska mål som avses i 12 §.
Grundlagsutskottet betonar i sitt utlåtande det allmännas skyldighet enligt 22 § i grundlagen att trygga tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna, inklusive tillgodoseendet av de grundläggande sociala rättigheterna enligt 19 § 3 mom. i grundlagen. Också i den statliga styrningen bör man således ha som mål att de självstyrande välfärdsområdena kan säkerställa att social- och hälsovården för deras invånare genomförs jämlikt i hela landet. Utskottet anser att det vore mer motiverat att de omständigheter som hänför sig till tillgodoseendet av rättigheterna enligt 19 § 3 mom. i grundlagen framgår av bestämmelsen, utöver de ekonomiska och finanspolitiska målen.
Social- och hälsovårdsutskottet anser i och för sig att det är viktigt att man i styrningen av välfärdsområdena beaktar de finanspolitiska målen för att främja kostnadseffektiviteten, dämpa kostnadsökningen och säkerställa servicen i framtiden. Sakkunniga som hörts i social- och hälsovårdsutskottet har dock framfört kritik mot att de finanspolitiska målen framhävs. Utskottet konstaterar att de finanspolitiska målen även i fortsättningen bör anpassas till de grundläggande fri- och rättigheterna utan att dessa äventyras. Social- och hälsovårdsutskottet instämmer i grundlagsutskottets ståndpunkt.
Också vid förvaltningsutskottets sakkunnigutfrågning har det uttryckts oro över att betydelsen av statsrådets finanspolitiska mål accentueras. Å andra sidan har en del sakkunniga ansett det motiverat att beakta de finanspolitiska målen. Vid utfrågningen har det också ansetts att uppmärksamhet utöver de finanspolitiska målen bör fästas vid tjänsternas innehåll och kvalitet samt vid att den lagstadgade nivån på tjänsterna uppfylls och de grundläggande fri- och rättigheterna tillgodoses.
Fastställandet av de riksomfattande målen i den paragraf som föreslås i propositionen baserar sig inte längre på social- och hälsovårdsministeriets i 31 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård avsedda redogörelse och eventuella andra uppföljningsdata som avser befolkningens hälsa och välfärd och social- och hälsovårdens verksamhet och ekonomi, påpekar förvaltningsutskottet. Även om den reglering som föreslås i propositionen inte hindrar att redogörelser och uppföljningsdata beaktas, kan en strykning av den bestämmelse som förpliktar till att beakta dem i princip begränsa det kunskapsunderlag som enligt lag ska beaktas vid fastställandet av målen för dessa tjänster genom att förutsätta att endast de finanspolitiska målen ska beaktas och således påverka tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna. Förvaltningsutskottet anser utifrån inkommen utredning att det är motiverat att komplettera den föreslagna 12 a § i lagen om välfärdsområden och hänvisar till detaljmotiven.
Förvaltningsutskottet konstaterar att bestämmelsen om riksomfattande mål saknar samband också med inrikesministeriets redogörelse enligt 15 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet och med eventuella andra uppföljningsuppgifter om räddningsväsendets verksamhet och ekonomi. Utskottet anser att regleringen behöver kompletteras också i fråga om räddningsväsendet.
Välfärdsområdesdelegationen
För närvarande behandlas välfärdsområdenas angelägenheter i tre separata av statsrådet tillsatta delegationer mellan välfärdsområdena och ministerierna. Det föreslås att antalet delegationer minskas till en. Enligt propositionen ska uppgifterna för delegationen för välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning, delegationen för social- och hälsovård och delegationen för räddningsväsendet slås samman och en ny välfärdsområdesdelegation enligt 13 § i lagen om välfärdsområden bildas. Samtidigt upphävs bestämmelserna om delegationer i 23 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård och 9 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet. Utskottet anser att det minskade antalet delegationer förtydligar strukturerna och minskar den administrativa bördan samt bidrar till en samordnad styrning av välfärdsområdena.
Enligt 13 § 3 mom. i den föreslagna lagen om välfärdsområden ska det i delegationen ingå representanter för välfärdsområdena, HUS-sammanslutningen, Helsingfors stad och finansministeriet samt för övriga ministerier som ansvarar för styrningen av välfärdsområdena i deras uppgifter. Närmare bestämmelser om delegationens sammansättning, mandatperiod, sektioner och uppgifter får enligt 4 mom. utfärdas genom förordning av statsrådet. Utskottet ser det som viktigt att man i välfärdsområdesdelegationens arbete bland annat tillgodoser tillräcklig sakkunskap inom räddningsväsendet.
Enligt övergångsbestämmelserna i lagförslag 1—3 i propositionen upphör mandatperioderna för de nuvarande delegationerna när statsrådet har tillsatt välfärdsområdesdelegationen. De nuvarande delegationerna fortsätter således sin verksamhet efter det att lagändringen har trätt i kraft tills den nya delegationen har tillsatts. I övergångsbestämmelserna saknas emellertid en bestämmelse om vilka bestämmelser som då ska tillämpas på dem. Avsikten är att det på den delegation som upphör med sin verksamhet ska tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av den föreslagna lagen. Förvaltningsutskottet föreslår på det sätt som anges i detaljmotiven att övergångsbestämmelserna kompletteras.
Förhandlingar med välfärdsområdena
I den föreslagna nya 13 a § i lagen om välfärdsområden föreskrivs det om förhandlingar mellan ministerierna och välfärdsområdena. Paragrafen innehåller de bestämmelser om förhandlingar mellan ministerier och välfärdsområden som ingår i lagen om ordnande av social- och hälsovård och lagen om ordnande av räddningsväsendet, med vissa ändringar som gäller syftet med och innehållet i förhandlingarna.
Finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och inrikesministeriet ska enligt förslaget årligen förhandla med välfärdsområdet om genomförandet av de uppgifter som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar och om skötseln av välfärdsområdets ekonomi. Enligt den gällande lagstiftningen gäller förhandlingen genomförandet av de uppgifter som ingår i organiseringsansvaret. Vidare föreslås förhandlingarna även gälla hur välfärdsområdets sköter ekonomin, och då i syfte att samordna granskningen av verksamheten och ekonomin och stärka ekonomistyrningen.
Den föreslagna lagen innehåller inte någon bestämmelse som motsvarar den gällande regleringen om att förhandlingarna förs separat med varje område. Syftet med den föreslagna regleringen är att möjliggöra ett flexibelt och ändamålsenligt sätt att föra förhandlingar. De föreslagna bestämmelserna hindrar inte att förhandlingar ordnas separat med varje välfärdsområde, även om detta inte längre förutsätts i lag. Utskottet anser det vara viktigt att tillämpningströskeln för förhandlingar med ett enskilt välfärdsområde inte ställs för högt. Det är lämpligast att förhandlingarna genomförs separat för varje välfärdsområde åtminstone under de första åren av välfärdsområdenas verksamhet.
Enligt den gällande lagstiftningen har ett av syftena med förhandlingarna varit att granska den gemensamma lägesbilden. Trots att detta inte nämns i det föreslagna 13 a § 1 mom. är avsikten inte att frångå framtagningen av en gemensam lägesbild samt granskningen och utvärderingen av den. Enligt utskottets uppfattning är det nödvändigt att ta fram, granska och utvärdera en gemensam lägesbild till exempel med tanke på utarbetandet av ministeriernas rekommendationer vid förhandlingarna och den övriga statliga styrningen. Avsikten är att detta ska genomföras som ett led i den bedömning av organiseringsansvaret och de behövliga åtgärderna som föreskrivs i 2 mom. Också social- och hälsovårdsutskottet har betonat vikten av en korrekt lägesbild.
Enligt propositionen (s. 24) ska förhandlingarna samordnas av finansministeriet. Grundlagsutskottet fäster också till denna del uppmärksamhet vid att finansministeriets uppgifter och behörighet inte uttryckligen framgår av den föreslagna regleringen. Också social- och hälsovårdsutskottet har ansett att bestämmelsen behöver ändras så att finansutskottets roll i fråga om samordningsansvaret framgår av den. Förvaltningsutskottet instämmer och föreslår att 13 a § 1 mom. i lagförslaget preciseras på det sätt som närmare framgår av detaljmotiveringen.