Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 2 § i lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (RP 140/2024 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ändras. Enligt lagförslaget ska den geografiska placeringen av verksamhetsställena vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i fortsättningen fastställas i myndighetens arbetsordning i stället för genom förordning av statsrådet.
Propositionen baserar sig på den riksomfattande planen om tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner 2024—2027. I samband med planen bestämde statsrådet att regleringen av placeringen av statliga verksamhetsställen ska minskas för att öka flexibiliteten i kundservicen och smidigheten i nätverket av lokaler.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Regeringen föreslår att lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (304/2019) ändras så att den geografiska placeringen av myndighetens verksamhetsställen i fortsättningen fastställs i myndighetens arbetsordning i stället för i en förordning av statsrådet. Lagändringen gör det möjligt för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata att mer flexibelt ordna servicenätet och funktionerna på ett ändamålsenligt sätt och på ett sätt som motsvarar behovet av fysisk kundservice.
Enligt förslaget ska Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata iaktta lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner (728/2021) när den bestämmer verksamhetsställena. Enligt lagen ska tillgången till statliga tjänster ordnas samt enheter och funktioner placeras så att statens uppgifter sköts på ett resultatrikt sätt i hela landet och att tillgången till tjänster genom användning av olika former av ärendehantering svarar mot olika kundgruppers servicebehov på ett sätt som tillgodoser de grundläggande fri- och rättigheterna. Beslut och planer som gäller tillgången till statliga tjänster och placeringen av enheter och funktioner ska dessutom främja livskraften, säkerheten och statens konkurrenskraft som arbetsgivare i olika delar av landet. Om finansministeriet anser att ett beslut väsentligt påverkar uppnåendet av dessa mål, kan ministeriet förbehålla sig beslutanderätten. I praktiken innebär detta att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska behandla ändringar i sin arbetsordning på förhand tillsammans med ministeriet.
De huvudsakliga servicekanalerna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är numera digitala e-tjänster, telefontjänst och e-post. År 2023 var cirka åtta procent av alla ärenden som uträttades kundbesök och andelen beräknas minska ytterligare. Endast vigslar, registreringar av utlänningar och vissa notarietjänster kräver kundbesök hos ett verksamhetsställe. Myndigheten har verksamhetsställen på 36 orter, vilket enligt propositionsmotiven är för mycket i förhållande till behovet av kundbesök, och många verksamhetsställen har en svag nyttjandegrad. Å andra sidan finns det verksamhetsställen där det finns stor efterfrågan på kundbesök. Kundbesök ordnas redan nu också med hjälp av tillfälliga pop up-servicepunkter, beställningstjänster eller gemensamma servicepunkter för flera myndigheter.
Sammantaget anser förvaltningsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Den föreslagna lagändringen gör det möjligt för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata att bättre än tidigare rikta sina resurser enligt det faktiska servicebehovet. I placeringen och serviceutbudet ska myndigheten beakta regionala och språkliga synpunkter samt behoven hos grupper med särskilda behov och hos den äldre befolkningen.
Betydelsen av verksamhetsställenas geografiska läge minskar i takt med att möjligheterna att uträtta ärenden elektroniskt utvecklas. För en del av kunderna är kundbesök emellertid den enda möjligheten att uträtta ärenden. Det finns också åtgärder som kräver ett personligt möte. Utskottet anser att kundkommunikationen bör vidareutvecklas i takt med att servicekanalerna blir fler och olika former för besök införs så att kunderna ska känna till var och hur de kan få den service som de behöver.
Förvaltningsutskottet tillstyrker lagförslaget. Utskottet föreslår en teknisk korrigering i den finska språkdräkten i lagens rubrik.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var