I enlighet med riksdagens beslut, tillkommet på det sätt som föreskrivs i 52 § 1 mom. i grundlagen,
upphävs i riksdagens arbetsordning (40/2000) 70 §,
ändrasUtskottet föreslår en strykning 2 §, Slut på strykningsförslaget11 § 1 mom., 16 § 1 mom., 17 a § 1 mom., 20 §, 43 c § 1 mom., 53 § 2 mom., Utskottet föreslår en strykning 57 § 3 mom., Slut på strykningsförslaget61, 62 och 65 §, 69 § 1 mom. och 77 §,
av dem 17 a § 1 mom. sådant det lyder i riksdagens beslut 1547/2019, 20 § sådan den lyder delvis ändrad i riksdagens beslut 118/2003 och 71/2011, 43 c § 1 mom. sådant det lyder i riksdagens beslut 123/2019Utskottet föreslår en ändring samt Slut på ändringsförslaget 53 § 2 mom. och 69 § 1 mom. sådana de lyder i riksdagens beslut 895/2012Utskottet föreslår en strykning samt 57 § 3 mom. sådant det lyder i riksdagens beslut 71/2000 Slut på strykningsförslaget, och
fogas till riksdagens arbetsordning en ny 75 a § som följer:
Utskottet föreslår en strykning 2 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Fullmaktsgranskning Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Före valperiodens första plenum granskar riksdagens generalsekreterare riksdagsledamöternas fullmakter. En förteckning upprättas över de riksdagsledamöter som visat upp godkänd fullmakt. Riksdagens första plenum under valperioden börjar med namnupprop enligt förteckningen. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Generalsekreteraren granskar också senare uppvisade fullmakter. Innan en riksdagsledamot tillträder sitt uppdrag ska han eller hon visa upp sin granskade fullmakt för talmannen, som ska meddela detta i plenum. Slut på strykningsförslaget
11 §
Riksdagens justitieombudsman
När ämbetet som riksdagens justitieombudsman eller som biträdande justitieombudsman är ledigt meddelas detta på det sätt som talmanskonferensen beslutar. Grundlagsutskottet gör en bedömning av dem som anmält sig för ämbetet. Om flera har anmält sig för ämbetet, förrättas val av riksdagens justitieombudsman. Val av riksdagens biträdande justitieombudsman förrättas på samma sätt som val av riksdagens justitieombudsman. Debatt tillåts inte vid valet.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
16 §
Val
Riksdagen förrättar val på det sätt som närmare bestäms i valstadgan för riksdagen. Personval förrättas på samma sätt som val av talman, om inte något annat bestäms. Debatt tillåts inte vid valet, om inte något annat följer av 65 § 4 mom. i arbetsordningen.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
17 a §
Utredning av medlemmar i underrättelsetillsynsutskottet
Innan underrättelsetillsynsutskottet tillsätts och innan dess sammansättning ändras ska en riksdagsledamot som avses bli medlem eller ersättare i utskottet begära att dataombudsmannen kontrollerar om personuppgifter som skyddspolisen registrerat med stöd av 48 § 1 mom. i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (616/2019) innehåller uppgifter om honom eller henne.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
20 §
Motioner
En motion ska lämnas till centralkansliet. Den ska motiveras kort. Frågor av olika slag får inte tas in i en och samma motion eller fler än ett förslag till anslag eller något annat beslut i en budgetmotion.
En motion kan väckas medan riksdagen är sammankallad. En budgetmotion får inte väckas förrän propositionen om statsbudgeten har lämnats till riksdagen och motionen ska lämnas in senast klockan 12 den tionde dagen efter det propositionen meddelades ha anlänt. En budgetmotion med anledning av en tilläggsbudgetproposition eller en proposition som kompletterar budgetpropositionen ska lämnas in senast klockan 12 den fjärde dagen efter det propositionen meddelades ha anlänt.
Riksdagen kan av vägande skäl på förslag av talmanskonferensen besluta om en kortare tid än den som anges i 2 mom. för inlämning av budgetmotioner med anledning av en tilläggsbudgetproposition eller en proposition som kompletterar budgetpropositionen.
Den första undertecknaren av en motion kan skriftligen återta motionen.
43 §
Tystnadsplikt och förbud mot utnyttjande
En medlem, ersättare eller tjänsteman i ett utskott får inte röja en handlings sekretessbelagda innehåll eller en uppgift som vore sekretessbelagd om den ingick i en handling eller en omständighet om vilken utskottet har fattat sekretessbeslut enligt 50 § 3 mom. i grundlagen.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
53 §
Behandlingen av lagförslag
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
I den första behandlingen föredras utskottets betänkande och förs en allmän debatt om ärendet. Därefter fattas i den detaljerade behandlingen beslut om lagförslagets innehåll. Lagförslagets innehåll kan i den detaljerade behandlingen utan behandling paragraf för paragraf konstateras ha blivit godkänt enligt betänkandet till den del det i den allmänna debatten inte har lagts fram förslag till bestämmelser som avviker från betänkandet. I den första behandlingen får förslag om att lagförslaget ska förkastas inte läggas fram.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 57 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Bordläggning Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning I första behandling och i behandling som avses i 54 och 55 § bordläggs ärendet en gång på ett förslag som fått bifall. Därefter kan ett ärende i första behandling, i enda behandling och i behandling av ärenden som tas upp till en behandling bordläggas en gång, om riksdagen så beslutar. I andra behandlingen kan ärendet genom riksdagens beslut bordläggas en gång. Ärendet ska bordläggas till ett nära förestående plenum. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
61 §
Omröstningssätt
Omröstning verkställs med omröstningsapparat, genom uppresning eller genom öppen omröstning med sedlar eller genom en kombination av dessa omröstningssätt. Talmannen meddelar på vilket sätt omröstningen verkställs. Debatt om omröstningssättet tillåts inte.
Omröstning verkställs i första hand med omröstningsapparat. En ny omröstning med apparat kan verkställas när en redan verkställd omröstning med apparat enligt talmannens mening inte har gett ett tillförlitligt svar.
Öppen omröstning med sedlar verkställs om omröstning med apparat av tekniska skäl inte kan verkställas eller om inte heller en ny omröstning med apparat eller genom uppresning eller genom en kombination av omröstningssätten enligt talmannens mening har gett ett tillförlitligt svar eller om rösterna också i den nya omröstningen med omröstningsapparat har fallit lika.
Närmare bestämmelser om omröstningsförfarandet vid val ingår i valstadgan för riksdagen.
62 §
Öppen omröstning med sedlar
Öppen omröstning med sedlar verkställs med olikfärgade sedlar och genom namnupprop. På sedlarna ska riksdagsledamotens namn och ordet ja, nej eller blankt finnas tryckta. Andra valsedlar ska förkastas. Riksdagsledamöterna ska lägga sina valsedlar i urnan i den ordning deras namn ropas upp.
65 §
Val av statsminister
Republikens presidents meddelande till riksdagen om vem som är statsministerkandidat ska föredras för riksdagen, och ärendet ska bordläggas till ett senare plenum. Omröstning om godkännande av statsministerkandidaten verkställs genom omröstning med omröstningsapparat eller öppen omröstning med sedlar. Talmannen meddelar på vilket sätt omröstningen verkställs.
Val av statsminister enligt 61 § 3 mom. andra meningen i grundlagen verkställs enligt namnupprop med valsedlar, där endast riksdagsledamotens namn får finnas tryckt. På valsedeln ska riksdagsledamoten skriva namnet på den person som han eller hon röstar på så klart att det inte kan uppstå ovisshet om vem som avses, eller lämna in en blank valsedel. Andra valsedlar ska förkastas.
I protokollet antecknas hur var och en har röstat.
Debatt tillåts inte om det ärende som avses i denna paragraf. Riksdagen kan dock på förslag av talmanskonferensen tillåta debatt före det val av statsminister som avses i 2 mom.
69 §
Protokoll från plenum
Över plenum upprättas protokoll. I det antecknas uppgifter om besluten och behandlingen av ärendena samt debatterna i plenum. Uppgifterna om besluten i plenum ska utan dröjsmål läggas ut i det allmänna datanätet.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
75 a §
Talmanskonferensens och kanslikommissionens sammanträden på distans
Talmanskonferensen och kanslikommissionen får sammanträda och deltagande i eller närvaro vid sammanträdet får ske med hjälp av it-utrustning och förbindelser som talmanskonferensen godkänt (sammanträde på distans). Talmannen meddelar hur sammanträdet ska hållas.En förutsättning för sammanträde på distans är att de som har rätt att delta i eller vara närvarande vid sammanträdet har informationssäker förbindelse (distanskontakt) med varandra. Arrangemangen för ett sammanträde på distans ska vara sådana att diskussionerna under sammanträdet kan ske konfidentiellt och att utomstående inte får veta något om de behandlade ärendena eller handlingarna innan de blir offentliga. En ledamot eller en föredragande i talmanskonferensen eller kanslikommissionen som deltar i ett sammanträde genom distanskontakt ska se till att inga utomstående befinner sig i samma rum medan sammanträdet pågår.Vid ett sammanträde på distans får varken sekretessbelagda handlingar eller ärenden som omfattas av sekretess behandlas.
77 §
Avbrott i uppdraget som riksdagsledamot
En riksdagsledamot som har valts till ledamot av Europaparlamentet ska meddela talmannen om han eller hon ämnar sköta sitt uppdrag som riksdagsledamot eller vara ledamot av Europaparlamentet. Efter Europaparlamentsvalet ska meddelandet lämnas före parlamentets första sammanträde. Efter riksdagsvalet ska meddelandet lämnas senast klockan 12 den tredje dagen efter det hans eller hennes fullmakt som riksdagsledamot har granskats.
Om den som valts till riksdagsledamot upphör att vara ledamot av Europaparlamentet, ska han eller hon utan dröjsmål underrätta talmannen om tidpunkten för upphörandet.
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Detta beslut av riksdagen träder i kraft den 1 april 2023.