Senast publicerat 05-06-2024 12:39

Betänkande KoUB 7/2024 rd RP 46/2024 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter (RP 46/2024 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Emmi Simonen 
    kommunikationsministeriet
  • specialsakkunnig Sara Vänttinen 
    kommunikationsministeriet
  • budgetråd Panu Kukkonen 
    finansministeriet
  • specialsakkunnig Irene Keskihannu 
    Transport- och kommunikationsverket
  • specialsakkunnig Jussi Pääkkönen 
    Konkurrens- och konsumentverket
  • trafikexpert Hanna Kalenoja 
    Autoalan Keskusliitto ry, företräder även Bilimportörerna    och -industrin rf
  • verksamhetsledare Antti Grönlund 
    Etanoliautoilijat ry
  • logistikdirektör Pekka Aaltonen 
    Finlands Transport och Logistik SKAL rf
  • teknisk expert Ville Jaakola 
    Suomen Taksiliitto ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Finlands miljöcentral
  • StepOne Tech Ab
  • Automobilförbundet rf
  • Logistiikkayritysten Liitto ry
  • Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf
  • Biokretslopp och Biogas Finland rf
  • Suomen Kaasuyhdistys ry
  • Sähköinen liikenne ry
  • Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry.

Inget yttrande av 

  • Ålands landskapsregering.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter. 

Enligt propositionen ska EU:s reviderade så kallade de minimis-förordning om stöd av mindre betydelse beaktas i de bestämmelser som gäller anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar. Bestämmelserna om förutsättningarna för beviljande av anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar ändras så att de begränsningar för att bevilja anskaffningsstöd för fordon som är avsedda för godstransporter på väg slopas. Enligt förslaget höjs det totala beloppet av stöd per företag för gasdrivna paketbilar och lastbilar till 300 000 euro under tre år. 

Dessutom föreslås det att bestämmelserna om konverteringsstöd för personbilar återinförs. Samtidigt föreslås lagens rubrik bli ändrad. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt, dock senast den 1 juli 2024. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

(1) Utskottet välkomnar lagförslagets övergripande mål att främja användningen av alternativa drivkrafter i trafiken och således bidra till utsläppsminskningar inom trafiken. Utskottet välkomnar allmänt taget lagstiftningen som enligt uppgift fungerar väl. Syftet med propositionen är också att ändra lagen om tidsbegränsat stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter så att den motsvarar den reviderade EU-lagstiftningen om statligt stöd, alltså de minimis-förordningen. 

(2) I propositionen föreslås det att anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar och lastbilar i fortsättningen ska beviljas med stöd av den reviderade de minimis-förordningen och att den reviderade de minimis-förordningen således ska beaktas i bestämmelserna om sådana bilar. Dessutom föreslås det att paragraferna om konverteringsstöd för gas- och etanolkonverteringar i enlighet med ett uttalande av riksdagen återinförs i lagen med beaktande av annan gällande lagstiftning om den föreslagna regleringen. Enligt erhållen utredning har propositionen inga konsekvenser för statsfinanserna. 

(3) Utskottet välkomnar att syftet med propositionen utöver att beakta ändringen i EU-lagstiftningen också är att beakta riksdagens uttalande och att använda de anslag som står till förfogande så effektivt som möjligt. Syftet med propositionen är därmed inte att utvidga stödet ytterligare eller att omvärdera det. Enligt uppgift ska stöd som beviljas för konvertering av ett fordon så att det drivs med alternativa drivkrafter sökas senast den 15 december 2024 för att stödet ska kunna beviljas inom ramen för den tid som anslaget ska användas. 

(4) Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 46/2024 rd utan ändringar. 
Helsingfors 4.6.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jouni Ovaska cent 
 
vice ordförande 
Timo Furuholm vänst 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Marko Asell sd 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Atte Harjanne gröna 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Aleksi Jäntti saml 
 
medlem 
Marko Kilpi saml 
 
medlem 
Terhi Koulumies saml 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mats Löfström sv 
 
medlem 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
medlem 
Jani Mäkelä saf 
 
medlem 
Pinja Perholehto sd 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Mika Boedeker.  
 

Reservation

Motivering

När man inom trafiken övergår från fossila bränslen till hållbara drivmedel är det viktigt att ha som mål att utgå från teknikneutralitet. I början av en omställning kan man med hjälp av olika stöd främja införande av ny teknik, vilket exempelvis den ökade användningen av elbilar har visat. När det gäller tunga fordon och el-, gas- och vätgasdrift håller företagen fortfarande på och experimenterar sig fram med hållbara drivkrafter i och med att tekniken hela tiden utvecklas. Samhället gör klokt i att stödja utbyggnaden av ren energi. 

Med tanke på det befintliga personbilsbeståndet är det viktigt att medborgarna erbjuds möjligheter till hållbarare lösningar och att tröskeln att utnyttja dem är låg. Den nya tolkningen av etanolkonverteringar trädde i kraft så sent som i fjol somras och tillåter konverteringar för en allt större del av bilbeståndet. Den tidigare tolkningen begränsade i praktiken etanolomvandlingen endast till äldre bilar, vilket gjorde det mindre lönsamt att genomföra konverteringen. 

Regeringen har agerat inkonsekvent i fråga om anskaffningsstödet för fordon som drivs med alternativa drivkrafter och konverteringsstödet för personbilar. I höstas avskaffade regeringen konverteringsstöden för gas- och etanolkonverteringar. I den nu aktuella propositionen återinförs möjligheten till dessa stöd med anledning av ett förpliktande uttalande av riksdagen, dock endast för ett halvt år. 

Genom sin inkonsekventa politik urvattnar och rentav äventyrar regeringen förutsättningarna för att utveckla alternativa inhemska drivmedel och få ut dem på marknaden. Det ter sig som att regeringens bränslepolitik i allt högre grad stöder sig på utländsk fossil olja, vilket är tvivelaktigt med tanke på försörjningsberedskapen. Alla har inte råd att köpa nya elbilar och befintliga bilar med förbränningsmotor kan konverteras så att de drivs med inhemsk gas eller etanol och därmed har lägre utsläpp. 

Tidsfristerna för ansökningarna

Regeringen föreslår att den sista ansökningsdagen för anskaffningsstöd för paketbilar eller lastbilar som drivs med alternativa drivkrafter är den 31 december 2024. För ansökan om konverteringsstöd för fordon är den sista ansökningsdagen enligt regeringens förslag den 15 december 2024. Efter de här datumen skulle det inte längre vara möjligt att ansöka om stöd. I praktiken innebär de ansökningstider som skrivits in i propositionen att lagen gäller till utgången av innevarande år, det vill säga endast cirka ett halvt år. 

Enligt de sakkunniga som utskottet hört är ansökningstiden alldeles för kort. En längre ansökningstid är motiverad med tanke på hur viktigt det är att fordonsbeståndet förnyas och också för att få igång omställningen av fossilfria drivkrafter inom den tunga trafiken, för att trygga en säker investeringsmiljö för företagen och för att de treåriga reservationsanslag som redan beviljats för stöden ska kunna utnyttjas fullt ut. 

Finansieringen av konverterings- och anskaffningsstöd

Enligt propositionen har riksdagen sedan 2018 fattat beslut om en finansiering på sammanlagt 38 miljoner euro för konverteringsstöd, inklusive anskaffningsstöd för renodlade elbilar. Ingen tilläggsfinansiering har anvisats för anskaffningsstöd för renodlade elbilar eller för konverteringsstöd 2023—2024. 

Enligt Transport- och kommunikationsverkets uppskattning är cirka 2,4 miljoner euro av det tidigare budgeterade anslaget fortfarande oanvänt. Det är fråga om ett treårigt reservationsanslag som beviljades 2022 för anskaffningsstöd för renodlade elbilar, inklusive stöd för gas- och etanolkonverteringar. Således är det fortfarande möjligt att bevilja konverteringsstöd inom ramen för budgetbesluten 2022. 

Regeringens uppenbara mål är att det treåriga reservationsanslag som beviljats i statsbudgeten för 2022 ska användas så lite som möjligt för konverterings- och anskaffningsstöd, vilket blir tydligt i och med den alltför korta ansökningstiden för stöden. Detta kan vi inte godkänna. Vi anser att anslaget till fullo bör användas för de ändamål som riksdagen tidigare har fattat beslut om. 

Stödet för konvertering till etanoldrift

I propositionen hålls nivån på stödet för konvertering till etanoldrift på 200 euro, vilket motsvarar den föregående lagen. Utifrån utfrågningarna i utskottet har konverteringen emellertid blivit mycket dyrare än vad som var aktuellt när den tidigare lagstiftningen antogs. Den nya föreskriften kräver bland annat att ett intyg om överensstämmelse utfärdas för det aktuella fordonet. Intyget utfärdas av tillverkaren av ändringsserien. Den teknik för direktinsprutning som blivit vanligare i bilar har också lett till att konverteringen är tekniskt mer krävande och dyrare. De faktiska kostnaderna för konverteringen uppgår i dag till mellan 800 och 1 000 euro. 

Vi föreslår därför att konverteringsstödet för konvertering av en personbil så att den blir etanoldriven höjs till 350 euro. 

Förslag

Kläm 

Vi föreslår

att riksdagen godkänner lagförslaget enligt betänkandet, men 1 § 2 mom. och 7 § med ändringar (Reservationens ändringsförslag), och att riksdagen godkänner ett uttalande (Reservationens förslag till uttalande)

Reservationens ändringsförslag

1 § 
Tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Denna lag tillämpas på: 
1) anskaffningsstöd för en el-, gas- eller vätedriven paketbil (anskaffningsstöd för paketbil) som söks senast den 31 december Utskottet föreslår en ändring 2026 Slut på ändringsförslaget
2) anskaffningsstöd för en eldriven lastbil, en eldriven släpvagn och en gas- eller vätedriven lastbil (anskaffningsstöd för lastbil) som söks senast den 31 december Utskottet föreslår en ändring 2026 Slut på ändringsförslaget
3) stöd som beviljas för konvertering av ett fordon så att det drivs med alternativa drivkrafter (konverteringsstöd) som söks senast den Utskottet föreslår en ändring 31 Slut på ändringsförslaget december Utskottet föreslår en ändring 2025 Slut på ändringsförslaget
7 § 
Konverteringsstödets belopp 
Konverteringsstöd kan beviljas till ett belopp av 1 000 euro för konvertering av en personbil så att den blir gasdriven eller Utskottet föreslår en ändring 350 Slut på ändringsförslaget euro för konvertering av en personbil så att den blir etanoldriven. 

Reservationens förslag till uttalande

Riksdagen förutsätter att statsrådet vid behov förnyar det reservationsanslag för anskaffnings- och konverteringsstöd som redan beviljats i samband med budgeten, om det reserverade anslaget för sådant stöd inte har använts full ut, och att den tid som Transport- och kommunikationsverket behöver när utbetalningen av stödet upphör samtidigt beaktas.  
Helsingfors 4.6.2024
Seppo Eskelinen sd 
 
Marko Asell sd 
 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
Pinja Perholehto sd 
 
Jouni Ovaska cent 
 
Pekka Aittakumpu cent 
 
Timo Furuholm vänst 
 
Atte Harjanne gröna