Regeringen har till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om upphävande av lagen om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (RP 136/2024 rd) och en proposition med förslag till lag om Centralen för statligt stött bostadsbyggande och till lagar som har samband med den (RP 188/2024 rd). Regeringen föreslår att Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (Ara) läggs ner och att dess uppgifter överförs till miljöministeriet. För skötseln av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendets uppgifter inrättas en ny central, Centralen för statligt stött bostadsbyggande, som lyder under miljöministeriet. Samtidigt föreslås det att hänvisningarna i lagstiftningen ändras så att de i stället för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet hänvisar till Centralen för statligt stött bostadsbyggande.
Vi lägger i denna reservation fram vår motivering för att förkasta både RP 136/2024 rd och RP 188/2024 rd, eftersom propositionerna har ett direkt samband med varandra.
Regeringen raserar förutsättningarna för bostadsbyggande till rimligt pris
Regeringen Orpos beslut att lägga ner självständiga Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (Ara) är en del av en större helhet där staten drar sig tillbaka från sin viktiga roll när det gäller att främja boende till rimligt pris. Den snabba nedläggningen av en självständig myndighet på ofullständiga grunder försvagar framtiden och kontinuiteten för statsunderstöden för bostadsproduktion, och detta ser framför allt ut som en nedkörning av den statligt subventionerade bostadsproduktionen och de myndighetsfunktioner som den behöver.
Ett annat regeringsbeslut som i hög grad försvagar den långvariga bostadspolitiska linjen gäller upplösningen av statens bostadsfond (VAR) och att fondens medel införlivas i statsbudgeten. Dessa två beslut innebär tillsammans betydande strukturella ändringar i stödet för statens sociala bostadsproduktion och sättet att bevilja stöd för boende.
Regeringens åtgärder för att genomföra lagförslagen framskrider inte i ändamålsenlig ordning. Den arbetsgrupp som leds av statssekreterare Mika Nykänen och vars uppgift är att utarbeta förslag till utveckling av den statligt stödda bostadsproduktionen och dess förvaltning har ännu inte slutfört sitt uppdrag. Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet läggs alltså ner utan att man har någon uppfattning om hur bostadsproduktionen förvaltas och utvecklas i framtiden. Den enda motiveringen som lyfts fram för att lägga ner centralen i brådskande ordning är att projektet behandlas som en budgetlag. Brådskan äventyrar dock skötseln av centralens lagstadgade uppgifter och den återhämtning inom byggbranschen som centralen bidragit till samt strider mot principerna för god personalpolitik. Genomförandet av propositionerna enligt den föreslagna tidsplanen beaktar inte konsekvenserna för centralens anställda i samband med en så här omfattande omställning.
Regeringen har inte lagt fram någon plan för den övergripande bostadspolitiken eller för hur människorna i framtiden ska garanteras ett gott, överkomligt och tryggt boende.
Vi understöder inte nedläggningen av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. För att centralens lagstadgade uppgifter i anslutning till att bygga och reparera bostäder till rimligt pris och främja tillgången till tillgängliga bostäder ska kunna skötas även i fortsättningen, måste centralen bevaras som en självständig myndighet, och i anslutning till miljöministeriet bör det inte inrättas en ny central för statligt stött bostadsbyggande.
Ekonomiska orsaker bakom nedläggningen av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet
Finanspolitiska ministerutskottets beslut att lägga ner Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet har motiverats med genomförandet av statsförvaltningens produktivitetsprogram. Centralens personal har dock redan efter de samarbetsförhandlingar som avslutades våren 2024 minskats med 16 personer i enlighet med produktivitetsprogrammets sparmål. Enligt ministerutskottets motiveringar håller antalet anställda på att sjunka till en nivå som inte kan anses vara ändamålsenlig för att upprätthålla en separat myndighet, med tanke på den administrativa organiseringen av centralens uppgifter. För att säkerställa att centralens uppgiftshelhet genomförs i fortsättningen krävs således enligt motiveringarna att dess uppgifter överförs till miljöministeriet. Det är skäl att komma ihåg att antalet anställda för närvarande inte är lägre än antalet anställda vid myndigheten var för exempelvis tio år sedan.
Samtidigt påpekar vi att kostnaderna för nedläggningen av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet och för överföringen av uppgifterna överstiger en miljon euro. I propositionerna presenterats inga kalkyler över de besparingar eller effektivitetseffekter som kan uppnås. Motiveringarna innehåller således ingen bedömning av hur inrättandet av en ny central utvecklar verksamheten eller ökar effektiviteten. Detta väcker frågan om huruvida de besparingar som uppnås förblir små eller om man alls uppnår några besparingar.
Det verkar som om regeringen Orpo skrotat statens bostadspolitiska instrument av ideologiska skäl. Då man minskar statens roll i bostadspolitiken minskar också Finansierings- och utvecklingscentralen för boendets uppgifter. Eftersom uppgifterna minskar anser regeringen det motiverat att lägga ner centralen. Vi är av annan åsikt om utgångspunkten för hela ändringen. Statens roll att stödja boende till rimligt pris och tillgängligt boende via bostadsfonden bör bevaras i Finland som en del av utbudet av bostadspolitiska instrument. Den sociala bostadsproduktionen måste även i fortsättningen garanteras öronmärkta anslag. Regeringen Orpo strävar inte efter att främja boende till rimligt pris utan överlåter genom sin politik bostadsbyggandet helt och hållet till marknaden.
Oberoendet och opartiskheten äventyras
Den överföring av Finansierings- och utvecklingscentralen för boendets verkställighetsuppgifter till ministeriet som regeringen nu föreslår är ett mycket exceptionellt sätt att omorganisera uppgifter inom statens centralförvaltning. Ministerierna ansvarar för beredningen av lagstiftningen och ämbetsverken ansvarar för verkställighetsuppgifterna. Upphävandet av denna princip hotar oberoendet och opartiskheten i skötseln av de uppgifter som centralen ansvarat för.
Till exempel konstaterar justitieministeriet att det i 3 § 4 mom. i lagförslaget om den nya centralen föreslås att skötseln av vissa uppgifter vid centralen ska ordnas så att en oberoende och opartisk — uppenbarligen i förhållande till ministeriets övriga verksamhet — behandling av ärendena säkerställs. Utifrån propositionen förblir det oklart varför endast en del av skötseln av centralens uppgifter ska ordnas opartiskt och oberoende, men andra inte. I och för sig är de uppgifter som ska organiseras opartiskt och oberoende centrala för centralens verksamhet. I motiveringen till propositionen om Centralen för statligt stött bostadsbyggande (RP 188/2024 rd) har det inte visats hur centralens självständiga roll säkerställs i praktiken.
Det är också tvivelaktigt att den utvecklingsverksamhet som hör till Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet inte inkluderas i den nya centralens uppgifter. Aras utvecklingsverksamhet har varit mycket viktig och resultatrik och den har lyckats samla aktörer från såväl forskningsinstitut som kommuner och företag.
Likaså är det viktigt att om det inrättas en ny central för statligt stött bostadsbyggande så omfattar dess sakkunnig- och utvecklingsuppgifter i bestämmelserna också sakkunniguppgifter i anslutning till boenderådgivning och arbetet för att motverka bostadslöshet.
I stället för att slopas bör Finansierings- och utvecklingscentralen för boendets verksamhet utvecklas i fråga om smidiga, förutsägbara och öppna långivnings-, stöd- och tillsynsprocesser. Nedläggningen, som nu beslutats och skrivits in i lagutkastet, är ett förhastat beslut som inte ger några riktlinjer för utvecklingen av processerna. Om centralen läggs ner enligt den föreslagna mycket brådskande tidsplanen kan behandlingen av projektansökningarna äventyras. En förhastad avveckling av verket utgör en väsentlig risk för en smidig service och tillsyn. Detta drabbar särskilt bostadsbyggandet, som just nu bör stödjas också av konjunkturskäl.