SKATTER OCH INKOMSTER AV SKATTENATUR
Balansering av ekonomin genom måttliga, hållbara och mänskliga skatteanpassningar – Centern säger nej till regeringens oförutsägbara och ivriga sätt att öka höja skatterna för vanliga människor
När budgeten utarbetades för ett år sedan förklarade regeringen Orpo-Purra att den inte behöver göra några större justeringar i beskattningen som en del av balanseringen av de offentliga finanserna. Däremot ansåg regeringen att det var viktigt att rentav sänka beskattningen av öl och lindra inkomstbeskattningen för dem som har de högsta inkomsterna.
Regeringens ord åldrades inte med värdighet. Det tog några månader till finansministern blev tvungen att äta upp sina ord i fråga om att skattepolitiken inte skulle inverka negativt på den ekonomiska aktiviteten. Den bild som man har målat upp för finländarna är dyster och hushållen vågar inte konsumera. Åtgärderna för att öka den ekonomiska tillväxten har glömts bort när man har viftat med saxen.
Regeringen började alltså mitt under budgetåret söka besparingar på tre miljarder euro. Således trädde till och med en del av skatteskärpningarna i kraft mitt under året. Många företagare och finländare blev upprörda: är detta Samlingspartiets och Sannfinländarnas ekonomiska politik?
Regeringen tryckte på panikknappen och började gå åt beskattningen i strid mot vad man ursprungligen utlovat. Mervärdesskatten höjdes mitt under året till den högsta nivån i Europa, då den allmänna momssatsen steg till 25,5 procent den 1 september 2024. Den relativt sett tyngsta bördan av denna höjning bärs av finländare med låga inkomster samt mikroföretag och små och medelstora företag.
Den skattecocktail som Orpos regering blandat till är särskilt bitter för små och medelstora företag. De sammantagna konsekvenserna av skattebesluten för exempelvis sysselsättningen kan vara oförutsägbara, med tanke på att regeringen håller fast vid sitt beslut om kraftiga skattehöjningar för inkvartering, taxi- och kollektivtrafik, kultur, idrott, böcker och läkemedel.
Centern visade redan i våras att det också finns en väg till rättvis tillväxt. Det är uppenbart att det behövs åtgärder såväl i fråga om beskattningen som utgifterna för att balansera statsfinanserna. Regeringens oberäkneliga linje utarmar finländarnas basservice och företagsamheten i vårt land och kommer ännu att bli dyr.
Centern skulle bära ansvaret för att balansera statsfinanserna och använda en måttfull skatteanpassning som ett verktyg för att åtgärda det kroniska underskottet i de offentliga finanserna. Skattepolitiken måste dock vara stabil och förutsägbar. Som en del av den alternativa budgeten föreslår Centern därför inte längre någon ändring i den allmänna mervärdesskattesatsen, eftersom den ändring som regeringen föreslagit redan har trätt i kraft.
Finland står vid en vägkorsning och Centerns val är den väg som leder till arbete och tillväxt.
Vi förlänger tiden för avdrag av förluster
Tiden för avdrag av förluster förlängs från nuvarande 10 år till exempelvis 20 år. Finlands gräns på 10 år är rätt så sträng i förhållande till jämförelseländerna.
Gränsen för förlustutjämningen är ofördelaktig för företag vars resultat varierar kraftigt från år till år, eftersom deras effektiva beskattning i praktiken är strängare än för företag med jämn vinst. Ett otillräckligt system för förlustutjämning kan alltså styra investeringarna till stabila företag och branscher i stället för till företag och branscher som är förenade med en större risk.
Skattefrihet för allmännyttiga samfunds riskkapitalfonder i kb-form
Skattefrihet för de allmännyttiga samfundens investeringar i riskkapitalfonder i kb-form genomförs omedelbart, vilket underlättar investeringar i icke-noterade tillväxtbolag.
I nuläget kan finländska allmännyttiga samfund inte skatteneutralt investera i inhemska kapitalplaceringsfonder i kommanditbolagsform.
Det försvagar möjligheterna för finländska allmännyttiga aktörer att finansiera i tillväxten för finländska företag.
Vid investeringar i fonder i kb-form tas det ut en näringsskatt på 20 procent på avkastningen av investeringen. Detta sker inte vid investeringar i andra placeringsfonder eller i börsnoterade och onoterade bolag.
Vi inför en skatt på ultrasnabbt mode och krimskrams
Vi utreder en miljöskatt för ultrasnabbt mode (enligt fransk modell) och billiga importvaror från Kina och lindrar på motsvarande sätt beskattningen av återanvändbara produkter, såsom mervärdesskatten på kläder och tjänster för reparation av skor samt begagnade produkter.
Dessutom vill vi förbjuda marknadsföring på nätet av företag som säljer ultrasnabbt mode, till exempel Shein och Temu. Målet är att skydda den finländska klädindustrin och främja mer ansvarsfulla konsumtionsval.
Dessa åtgärder syftar till att begränsa snabbmodets negativa konsekvenser för miljön och den inhemska ekonomin.
Försök med turismskatt
För kommuner som har intresse för saken införs ett försök med en sådan turismavgift som tillämpas på andra håll i världen och vars avkastning används för att utveckla den lokala turisminfrastrukturen.
Avgiften kan till exempel uppgå till fyra euro per natt.
Exempelvis i Lappland registrerades 2023 över 3,3 miljoner övernattningar. Det innebär att i Lapplands kommuner kan intäkterna från avgiften uppgå till sammanlagt cirka 13 miljoner euro. Avsikten är att avkastningen kan användas för att utveckla den lokala turisminfrastrukturen. En liknande avgift tas också i bruk i Norge.
Svart ekonomi och effektiviserad beskattning av plattformsekonomin
I den svarta ekonomin, inklusive brottslig verksamhet och penningtvätt, rör sig enorma summor. Enligt Skatteförvaltningens uppskattningar betalas enbart svarta löner årligen för över en miljard euro, vilket medför skatteinkomstbortfall på hundratals miljoner euro för staten och kommunerna. När skattemyndigheterna råkar ut för intäktsbortfall, känner de som lydigt betalar sina skatter det i skinnet i form av skärpt beskattning. Också ärliga företagare lider av den svarta ekonomin i form av osund konkurrens.
Därför är det besynnerligt att Samlingspartiets och Sannfinländarnas regering är den första regeringen under detta årtusende som inte har ett program för bekämpning av svart ekonomi i regeringsprogrammet. Efter den offentliga debatten ändrade sig regeringen Orpo dock och inledde ett programarbete för bekämpning av svart ekonomi i mars 2024. Arbetet har dock inte anvisats någon särskild finansiering för 2025. Dessutom rentav ökar regeringen risken för svart ekonomi till följd av sina nedskärningar i hushållsavdraget och höjningar av mervärdesbeskattningen.
Centern vill bekämpa svart ekonomi på alla tänkbara sätt. Till skillnad från regeringen föreslår Centern 20 miljoner euro för polisen, Tullen, Skatteförvaltningen, Utsökningsverket, domstolarna och åklagarna för bekämpning av svart ekonomi.
Den förebyggande effekten av detta skulle tillsammans med den direkta effekten av åtgärderna mot svart ekonomi ge en intäkt på 120 miljoner euro och en nettoeffekt på 100 miljoner euro i statsfinanserna. Centerns förslag till uttalande om svart ekonomi behandlas i samband med huvudtitel 26.
Dessutom är det möjligt att ta ut skatteintäkter på uppskattningsvis 100 miljoner euro av aktörerna inom plattformsekonomin. Vi föreslår därför att rapporteringsskyldigheten ska förbättras genom ändringar i lagstiftningen.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 138
Riksdagen förutsätter att regeringens framöver bedriver en förutsägbar och konsekvent skattepolitik.
Reservationens förslag till uttalande 139
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner genom vilka tiden för avdrag av förluster förlängs från nuvarande 10 år till 20 år.
Reservationens förslag till uttalande 140
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner genom vilka allmännyttiga samfunds investeringar i kapitalfonder i kb-form är skattefria i syfte att underlätta investeringar i icke-noterade tillväxtbolag.
Reservationens förslag till uttalande 141
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner med förslag till genomförande av försök med en reseskatt eller -avgift som de kommuner som vill kan ta i bruk.
Reservationens förslag till uttalande 142
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner eller genomför behövliga förordningsändringar för att förbättra rapporteringsskyldigheten så att beskattningen av aktörer inom plattformsekonomin aktörer kan genomföras effektivt och heltäckande.
01. Skatter på grund av inkomst och förmögenhet
01. Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster
Rättvisa i beskattningen – lättnader i beskattningen av låg- och medelinkomsttagare
Vi måste spara, men det är inte obligatoriskt att lindra beskattningen av alla höginkomsttagare. Regeringen bör i högre grad utvärdera sina beslut med tanke på samhällets totala hållbarhet. I nuläget har regeringens förslag ingenting med social rättvisa att göra. Skattelättnader har gjorts i ministrarnas inkomstklass och alla låginkomsttagare har drabbats av kraftiga nedskärningar.
Vi anser dock inte att regeringens beslut att frysa indexjusteringarna i fråga om de högsta inkomstklasserna är motiverat. Indexhöjningarna av beskattningen bör tillåtas fungera rättvist.
Med tanke på social rättvisa skulle ett bättre alternativ vara att återinföra den nedre gränsen för solidaritetsskatten så att den motsvarar den högsta nivån i den normala skattetabellen, som indexjusterad är 92 100 euro. Nu har regeringen trots en pågående sparkampanj redan höjt den nedre gränsen på 15 000 euro för solidaritetsskatt och på så sätt lindrat beskattningen av de allra förmögnaste.
När den nedre gränsen för den solidaritetsskatt som Centern föreslår sänks till 92 100 euro i kombination med indexjustering i alla inkomstklasser ökar statens skatteintäkter med 50 miljoner euro.
Denna tilläggsskatt som tagits ut på de högsta inkomsterna vill vi använda på ett sätt som stärker sysselsättningen genom att höja arbetsinkomstavdraget, det vill säga genom att sänka beskattningen av dem som utför arbete med 50 miljoner euro mer än regeringen. Centern stöder dock regeringens förslag om en barnförhöjning av arbetsinkomstavdraget.
I sin helhet skärper vi alltså i viss mån beskattningen för dem som får de allra största förvärvsinkomsterna genom att sänka den nedre gränsen för solidaritetsskatten, men på motsvarande sätt gör vi en riktad skattelättnad för arbete i fråga om låg- och medelinkomsttagare. Det är rimligt och rättvist.
Rättvisa i beskattningen av pensionärer
Vi godkänner den höjning av beskattningen av pensioner som regeringen planerar, men genomför den så att den riktas till pensionärer med högre inkomster.
Regeringens skattehöjning gäller pensionsinkomster på upp till cirka 50 000 euro. Centern anser att skattehöjningen på pensionerna bör utvidgas så långt att gränsen för solidaritetsskatten tar vid.
På motsvarande sätt höjs beskattningen av pensionstagare med små och medelstora inkomster mer måttfullt än vad regeringen gör. Det är en mer rättvis modell.
Sänkt skatt för pensionärer som fortsätter arbeta
För dem som uppnått den lägsta pensionsåldern blir 20 procent av arbetsinkomsterna helt skattefria, om personerna fortsatt arbetar kvar. Ändringen skulle avsevärt lindra beskattningen för dem som har passerat den lägsta pensionsåldern och som fortsätter arbeta. Erfarna arbetstagare får då ett incitament att stanna kvar i arbetslivet.
Som exempel kan nämnas att enligt en tabell som upprätthålls av Skattebetalarnas Centralförbund betalar den som tjänar 3 600 euro i månaden i nuläget 12 797 euro i skatter och avgifter per år. Om beloppet av de skattepliktiga inkomsterna bara utgör 80 procent av inkomsterna, skulle det inflyta 8520 euro per år i skatter och avgifter på basis av en månadsinkomst på 2 880 euro. Det är en lindring av beskattningen med nästan 4 300 euro per år eller med cirka 350 euro per månad. Ändringen skulle sporra människor till att gå senare i pension vilket skulle öka arbetsinsatsen. Beskattningen av pensionärer som arbetar lindras också.
Hushållsavdraget ska inte skrotas
Vi godkänner inte regeringens drastiska nedskärning av hushållsavdraget. Det är fråga om ett skatteavdrag som underlättar vardagen för många finländare och som också ger arbete och försörjning för olika företagare i samband med renoveringar och hushållsarbeten. Regeringens nedskärning av hushållsavdraget i kombination med de enorma höjningarna av mervärdesskatten ökar risken för svart ekonomi. Det kan Centern inte svälja.
År 2022 fick nästan 520 000 personer hushållsavdrag, av vilka omkring 195 000 var pensionärer. Med hjälp av avdraget har många vanliga finländare kunnat skaffa sig själva och sin familj tjänster som berättigar till avdrag. I fortsättningen är man i många hushåll som använt tjänster tvungen att fundera över hur mycket tjänster man kan köpa eller om man överhuvudtaget har råd med detta. Den kraftigaste förändringen av alla sker inom hushålls-, omsorgs- och vårdarbete.
I vårt alternativ bereder vi oss på att ha kvar samma villkor för hushållsavdraget som 2024. Vi avstår från att genomföra regeringens nedskärning på 100 miljoner euro. Dessutom vill vi 2025–2027 ha kvar det förhöjda maximibelopp och den avdragsprocent för hushålls-, omsorgs- och vårdarbete som var i bruk 2022–2024, också för fysioterapi som inkluderades i avdragsvillkoren för 2024. Sammanlagt lindrar våra ändringar i hushållsavdraget inkomstbeskattningen med 161 miljoner euro nästa år jämfört med propositionen.
Höjning av hushållsavdragets maximibelopp för ensamstående och ensamförsörjare
Centern anser det inte motiverat att ensamförsörjare och ensamboende är i en sämre ställning än hushåll med två eller flera vuxna. För personer som bor i enpersonshushåll kan hushållsavdragets maximibelopp komma emot till exempel vid större renovering av kök eller badrum, medan taket för avdragsrätten i två skattebetalares hushåll däremot blir aktuellt först med ett större eurobelopp.
Centern föreslår att hushållsavdragets maximibelopp för ensamboende och ensamförsörjare ska vara dubbelt så stort och reserverar 12 miljoner euro för detta i sitt alternativ.
Vi vill också utreda ett högre hushållsavdrag för äldre så att det högsta avdraget för personer över 65 år är 10 000 euro. Syftet med ändringen är bland annat att underlätta anskaffning av omsorgstjänster. Dessutom vill vi göra en bedömning av huruvida flyttjänster ska omfattas av hushållsavdraget.
Skattefrihet för föräldraförmåner
Centern föreslår att föräldraförmånerna ska omfattas av skattefrihet. Det skulle bättre lyfta fram värdet av det uppfostrande arbetet. Vi är skyldiga barnfamiljerna detta.
Skattefriheten bör genomföras stegvis och det första steget är att en tredjedel av förmånsbeloppet omfattas av skattefrihet.
Under 2025 innebär det en satsning på 100 miljoner euro på barnfamiljerna.
Vi värnar också om barnbidraget, som ska betalas till alla familjer, och ser det som en viktig transferering till barnfamiljerna. Man måste sörja för ett tillräckligt grundskydd för familjerna och minska barnfamiljsfattigdomen.
Centern anser att Finland behöver en mer familjevänlig politik. Ett konkret sätt att stödja familjerna kunde vara att lindra beskattningen av barnfamiljer. Det här bör utredas.
Ökade inkomster genom källskatt – Lex Kojamo
När det gäller beskattningen av kapitalinkomster föreslår vi en källskatt på fem procent på de allmännyttiga samfundens utdelningsintäkter. Vi vill dock fastställa en nedre gräns på 50 000 euro för betalning av källskatt. Åtgärden skulle således inte drabbar mindre idrottsföreningar som utför allmännyttigt arbete. Beskattningen skulle inte heller beröra pensionsbolagens placeringar.
Alternativt kan definitionen av allmännyttighet i inkomstskattelagen och beskattningen av allmännyttiga samfund ändras så att arbetsmarknadsorganisationernas investeringsintäkter delvis bli skattepliktig inkomst. Genom reformen inflyter uppskattningsvis 100 miljoner euro 2025.
Höjning av skogsavdraget
Centern höjer skogsavdraget med 15 procentenheter, det vill säga grunden för skogsavdraget stiger till 75 procent av utgifterna för anskaffning av skog. Det minskar skatteinkomsterna med 10 miljoner euro jämfört med propositionen.
Införande av skattereglering för utländska placeringsfonder inom jord- och skogsbruk
Vi befarar att ägandet av våra skogar kommer att falla i händerna på fonderna och utländska investerare. Detta innebär redan nu på årsnivå en förlust av skatteinkomster på miljoner euro. Vi vill snabbt rätta till skattereglerna för placeringsfonder till den kravnivå som anges i EU-rätten.
Det skulle öka skatteinkomsterna med 5 miljoner euro.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 143
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att indexjustera inkomstskatteskalan för 2025 i alla skatteklasser.
Reservationens förslag till uttalande 144
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att sänka inkomstgränsen för solidaritetsskatten till 92 000 euro.
Reservationens förslag till uttalande 145
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen behövliga propositioner för att lindra arbetsbeskattningen för låg- och medelinkomsttagare genom att öka arbetsinkomstavdraget så att ändringen är neutral med beaktande av sänkningen av inkomstgränsen för solidaritetsskatten och en fullständig indexjustering av inkomstskatteskalan.
Reservationens förslag till uttalande 146
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner med förslag till en skattereform som uppmuntrar dem som uppnått pensionsåldern att fortsätta i arbetslivet och skjuta upp pensioneringen genom att 20 procent av deras arbetsinkomster blir skattefria.
Reservationens förslag till uttalande 147
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar propositioner till riksdagen med förslag till att stärka incitamenten för dem som redan gått i pension att arbeta genom att lindra beskattningen av arbetsinkomster för pensionärer.
Reservationens förslag till uttalande 148
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen genom vilka hushållsavdragets avdragsprocent och maximibelopp också i fortsättningen är på samma nivå som 2024.
Reservationens förslag till uttalande 149
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen om en reform genom vilken hushållsavdragets maximibelopp fördubblas för enpersonshushåll och ensamförsörjare.
Reservationens förslag till uttalande 150
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen genom vilka en tredjedel av föräldraförmånerna blir skattefri inkomst.
Reservationens förslag till uttalande 151
Riksdagen förutsätter att regeringen heltäckande utreder olika sätt att genom beskattningen förbättra ställningen för barnfamiljer.
Reservationens förslag till uttalande 152
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner genom vilka det fastställs en källskatt på 5 procent på investeringsintäkter från allmännyttiga samfund, såsom arbetsmarknadsorganisationer, dock så att det fastställs en skattefri gräns på 50 000 euro för att ändringen inte ska gälla små föreningar.
Reservationens förslag till uttalande 153
Riksdagen förutsätter att regeringen som ett alternativ till källbeskattning av allmännyttiga samfund bedömer inkomstskattelagens definition av allmännyttighet så att arbetsmarknadsorganisationernas investeringsintäkter delvis är skattepliktig inkomst.
Reservationens förslag till uttalande 154
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder och lämnar propositioner till riksdagen om att höja skogsavdraget med 15 procentenheter från 60 procent till 75 procent.
Reservationens förslag till uttalande 155
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att skattereglerna för placeringsfonder inom jord- och skogsbruket snabbt ska nå upp till den kravnivå som anges i EU-rätten och att en stärkning av skattebasen utreds.
02. Samfundsskatt
Investeringsskattegottgörelse också för små och medelstora företag
Enligt Centern kunde gränsen för investeringsskattegottgörelse vara till exempel 1 miljon euro i stället för 50 miljoner euro som regeringen föreslår och som gynnar storföretag. Centerns förslag skulle utöver några eventuella stora investeringar i Finland också möjliggöra flera mindre investeringar. Investeringsgottgörelsen inverkar på intäkterna från samfundsskatten från och med 2028.
Högre investeringsskattegottgörelse för östra Finland
Vi vill införa en högre investeringsgottgörelse för den särskilda ekonomiska zon som inrättas i östra Finland. I övriga Finland är avdragsprocenten 20 procent i enlighet med regeringens förslag, men i östra Finland 30 procent. Den särskilda ekonomiska zonen skulle omfatta Södra Karelen, Södra Savolax, Kajanaland, Kymmenedalen, Norra Karelen, Norra Savolax samt nordöstra Österbotten och östra Lapplands ekonomiska region.
Incitament för investeringar genom en reform av samfundsskatten
Vi vill reformera samfundsskatten så att skatten blir lättare (t.ex. 15 eller 17 %) när vinsten lämnas kvar inom företaget för att åstadkomma tillväxt i stället för att vinsterna delas ut. De vinster som delas ut beskattas lite mer. Ett modell som ligger i linje med Finlands behov genomförs enligt den så kallade estniska skattemodellen.
Bättre incitament för uppstartsföretag att bedriva FoUI-verksamhet
Centern vill förbättra FoUI-avdraget så att uppstartsföretagen kan dra full nytta av dem. Återbetalningen skulle kunna ske kontant eller genom kvittning mot andra skatter, vilket skulle gynna förlustbringande företag som på grund av tillväxtfasen inte kan dra nytta av skatteincitamentet i nuläget.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 156
Riksdagen förutsätter att regeringen i sin skattepolitik i fortsättningen också tar hänsyn till mikroföretag och små och medelstora företag.
Reservationens förslag till uttalande 157
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder och lämnar riksdagen behövliga propositioner om en investeringsgottgörelse där den nedre gränsen för investeringar är 1 miljon euro så att också små och medelstora företag ska kunna utnyttja denna skattegottgörelse som sporrar till investeringar.
Reservationens förslag till uttalande 158
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder och lämnar en proposition till riksdagen om en investeringsgottgörelse där rätten till avdrag till skillnad från övriga Finland är 30 procent för den specialekonomiska zon som inrättas i östra och som omfattar Södra Karelen, Södra Savolax, Kajanaland, Kymmenedalen, Norra Karelen, Norra Savolax och nordöstra Österbotten och östra Lapplands ekonomiska region.
Reservationens förslag till uttalande 159
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar propositioner till riksdagen om en reform av samfundsskatten i syfte att övergå till Estlands skattemodell så att skatten blir lättare när vinsterna hålls kvar i företaget för att åstadkomma tillväxt i stället för att vinsterna delas ut och då beskattas något mer.
Reservationens förslag till uttalande 160
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner om en reformen av FoUI-avdraget så att avdragssystemet bättre beaktar sådana uppstartsföretag som på grund av en kraftig tillväxtfas uppvisar förlust under en längre period och därför inte kan utnyttja avdragsrätten och att regeringen för att uppnå detta utvidga gruppen av skatter från vilka avdraget kan göras och tar i bruk återbetalning av avdragsrätten i pengar, om inga skatter har influtit till betalning.
04. Skatt på arv och gåva
Skäliga betalningstider genom en reform av arvs- och gåvoskatten
I det första skedet av reformen av arvs- och gåvoskatten vill vi säkerställa att tidtabellen för betalning av skatt inte orsakar oskäliga situationer.
Om arvs- eller gåvoskattens belopp överstiger 5 000 euro, kan den överskridande delen vid behov fördelas på en tio år lång räntefri betalningsperiod så en tiondedel av skatten betalas per år. Det underlättar betalningen av arvs- och gåvoskatter, särskilt i samband med generationsväxlingar och på fast egendom.
Vi vill utreda möjligheten att på längre sikt ersätta arvs- och gåvoskatten med överlåtelsevinstskatt.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 161
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen om en reform av arvs- och gåvoskatten, genom vilka en skatt på mer än 5 000 euro kan fördelas på en tio år lång räntefri betalningsperiod så att en tiondedel av skatten betalas per år.
Reservationens förslag till uttalande 162
Riksdagen förutsätter att regeringen bedömer möjligheten att på längre sikt ersätta arvs- och gåvoskatten med överlåtelsevinstskatt.
04. Skatter och avgifter på grund av omsättning
01. Mervärdesskatt
Centern höjer inte momsen på resor, motions- och kulturtjänster, böcker, läkemedel eller persontrafik.
Centern godkänner inte den höjning av mervärdesskattesatsen på fyra procentenheter som träder i kraft vid ingången av 2025, eftersom redan höjningen av den allmänna mervärdesskattesatsen var en överdimensionerad åtgärd. Finland kommer inte att växa med regeringens skattehöjningspolitik.
Regeringen överför från och med 2025 också nyttigheter inom den lägsta mervärdesskattesatsen (tidningar, böcker, läkemedel, turist-, idrotts- och kulturtjänster, persontransporter) på 10 procent till skattesatsen 14 procent. Endast dagstidningar och tidskrifter har uteslutits från åtgärden.
Regeringen bedömer också själv i sin proposition att höjningen av den lägre mervärdesskattesatsen minskar antalet sysselsatta med uppskattningsvis cirka 400 personer och att antalet arbetslösa beräknas stiga med cirka 300 personer. I verkligheten kan dock de samlade konsekvenserna av många överlappande skattehöjningar överraska regeringen på ett tråkigt sätt.
Rese- och kulturbranschen behöver inga höjda priser i en tid då man fortfarande återhämtar sig från tiden efter coronapandemin. Det är också märkligt att man i en tid då det borde vara allt viktigare att skapa bättre incitament för att använda kollektivtrafik, istället inför högre skattesatser för kollektivtrafiken och därmed höjer biljettpriserna.
Man kan inte heller uppmuntra finländarna att röra på sig genom att höja priserna. Risken är att till exempel familjer med låga inkomster inte har råd med motion och idrott. Likaså slår höjningen av momsen på läkemedel väldigt hårt mot sjuka.
Centern ställer sig bakom regeringens förslag till den del som gäller att mensskydd, inkontinensskydd och barnblöjor överförs från tillämpningsområdet för den allmänna skattesatsen till tillämpningsområdet för den nedsatta skattesatsen på 14 procent. Denna ändring minskar skatteintäkterna med 12 miljoner euro på årsnivå.
Med Centerns momsalternativ minskar skatteintäkterna med totalt 293 miljoner euro, men nettoeffekten är 211 miljoner euro.
Sötsaker och chips ska beskattas på lika villkor
Centern uttrycker besvikelse över att den hälsoskatt som Samlingspartiet lovat före riksdagsvalet visade sig vara ett festtal som inte ens var avsett att genomföras. I Samlingspartiets alternativa budget under partiets tid i oppositionen eftersträvades med hälsorelaterad skatt en ökning av beskattningsutfallet med 300 miljoner euro. Med den sötsaksskatt som regeringen infört håvar man in bara en knapp tredjedel av det eftersträvade beloppet när momssatsen för sötsaker höjts från 14 procent till 25,5 procent.
Det är orealistiskt att tänka sig att uppnå skatteintäkter på 300 miljoner euro genom en omfattande hälsoskatt. Det hade dock varit befogat för regeringen att utan dröjsmål bereda en sådan skatt, ändå så att man tar hänsyn till den inhemska livsmedelsindustrin till exempel genom en gradering av konsekvenserna.
Centern godkänner regeringens sötsaksskatt, men lyfter fram den orättvisa som enbart en skatt på godis föranleder inom sötsaksindustrin. Vi är beredda att utvidga sötsaksskatten till att också gälla kex och chips, samtidigt som skatteintäkterna ökas. Det skulle medföra 40 miljoner euro mer för statskassan jämfört med propositionen.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 163
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder och lämnar riksdagen propositioner genom vilka den nedsatta mervärdesskattesatsen hålls på den nivå som gällde 2024, det vill säga 10 procent.
Reservationens förslag till uttalande 164
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen om jämlik behandling av beskattningen av godsaker så att inte bara sötsaker och choklad utan också chips och kex beskattas enligt den högre mervärdesskattesatsen.
08. Punktskatter
01. Punktskatt på tobak
Beskattningen av tobak och nikotinpåsar måste skärpas. Syftet med tobakslagen i Finland är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter som innehåller för människor giftiga ämnen och orsakar beroende ska upphöra. Centern föreslår därför en rejälare höjning av tobaksskatten än regeringen Orpo så att höjningen av tobaksskatten genomförs på en enda gång. Vårt förslag skulle på kort tid öka intäkterna från tobaksaccisen med 180 miljoner euro. Regeringen strävar i stället efter att skatteintäkterna höjs i långsamt takt och etappvis. Regeringens linje medför under nästa år enbart 50 miljoner euro intäkter från tobaksbeskattningen. Vi har inte råd med detta, vare sig ur ett ekonomiskt eller ett folkhälsoperspektiv. Den höjning av tobaksskatten som Centern föreslår ger därför 130 miljoner euro mer intäkter från tobaksbeskattningen än regeringens förslag.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 165
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar behövliga propositioner till riksdagen om en betydande höjning av tobaksskatten genast i början av 2025 så att hela höjningen träder i kraft på en gång och utan dröjsmål.
Reservationens förslag till uttalande 166
Riksdagen förutsätter att regeringen bedömer förutsättningarna för att höja beskattningen av nikotinpåsar mer när det finns mer erfarenheter och information om beskattningen av dem, och att regeringen i mån av möjlighet bereder och lämnar riksdagen förslag till en höjning av beskattningen av nikotinpåsar.
04. Punktskatt på alkoholdrycker
Sänkningen av skatten på öl måste återtas.
Centern vill återta regeringens tidigare beslut att sänka punktskatten på öl till ett belopp av 25 miljoner euro. Det ter sig som att det inte bara är smaker på nikotinpåsar som omfattas av regeringens specialskydd utan också svaga alkoholdrycker, eftersom regeringen planerar skärpa beskattningen endast av starka alkoholdrycker.
I Centerns alternativ höjs beskattningen av alla alkoholdrycker så att beskattningen kopplas till index, vilket skulle ge sammanlagt 11 miljoner euro.
Vårt förslag skulle således ge sammanlagt 36 miljoner euro mer intäkter från skatten på alkoholdrycker än regeringens förslag.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 167
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och överlämnar behövliga propositioner till riksdagen om att den sänkning av skatt på öl som genomförts under denna valperiod återtas.
Reservationens förslag till uttalande 168
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att beskattningen av alkoholdrycker ska bindas till konsumentprisindex, varvid skattenivån automatiskt stiger i samma takt som priserna.
05. Punktskatt på läskedrycker
Centern vill binda accisen på läskedrycker binder till konsumentprisindex, vilket innebär att 3,5 miljoner euro mer skatteintäkter än enligt regeringens förslag.
Vi föreslår också att skatten på läskedrycker (med undantag för vatten) och energidrycker höjs så till ett belopp av sammanlagt 20 miljoner euro.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 169
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att beskattningen av läskedrycker ska bindas till konsumentprisindex, varvid skattenivån automatiskt stiger i samma takt som priserna.
Reservationens förslag till uttalande 170
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen behövliga propositioner för att höja skattenivån på läskedrycker, med undantag för vattendrycker, samt energidrycker.
10. Övriga skatter
05. Överlåtelseskatt
Vi vill återinföra skattefriheten för unga som köper sin första bostad och göra justeringar i överlåtelseskatten
Centern föreslår att regeringens sänkning av överlåtelseskatten upphävs. Likaså måste skattefriheten för köpet av en första bostad för unga återtas. Samtidigt vill vi genomföra en skatteneutral reform av överlåtelseskattesatserna i enlighet med vårt tidigare förslag så att skattesatserna för bostadsaktier och fastigheter slås samman till 2,74 procent.
En sänkning av överlåtelseskatten på fastigheter (med undantags av första bostäder) från tre procent till 2,74 procent minskar skatteinkomsterna med 18 miljoner euro.
En höjning av överlåtelseskatten på bostadsaktier (med undantag av första bostäder) från 1,5 procent till 2,74 procent ökar skatteinkomsterna med 123 miljoner euro.
Återinförandet av skattefriheten vid köp av en första bostad minskar skatteinkomsterna med sammanlagt 65 miljoner euro.
De förslagna ändringarna medför sammanlagt en statisk ökning av skatteinkomsterna på 40 miljoner euro per år.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 171
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att köp av första bostad inte ska omfattas av överlåtelseskatt.
Reservationens förslag till uttalande 172
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen de propositioner som behövs för att skattesatserna för överlåtelseskatt på bostadsaktier och fastigheter slås samman till 2,74 procent.
06. Lotteriskatt
Licensmodell för penningspel
Centern har som mål att få ihop uppskattningsvis 250 miljoner euro genom de tilläggsintäkter från lotteriskatten som inflyter när man övergår till en licensmodell inom penningspelandet. Dessa tilläggsintäkter uppkommer genom en högre kanaliseringsgrad för penningspelsystemet, en något större marknad och en klart högre lotteriskatt än för närvarande. I och med ändringen ökar också de intäkterna från samfundsskatten som inflyter via spelbolagen.
Även denna reform skulle ha kunnat genomföras enligt en snabbare tidtabell och på grund av regeringens dröjsmål får vi nu inte några extra intäkter trots att statens ekonomi skulle kräva det.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalande:
Reservationens förslag till uttalande 173
Riksdagen förutsätter att regeringen utan dröjsmål bereder och lämnar riksdagen propositioner med förslag till en övergång till en licensmodell inom penningspelandet i syfte att öka skatteintäkter avsevärt jämfört med nuläget genom en högre kanaliseringsgrad, en växande marknad och en högre lotteriskatt.
07. Fordonsskatt
Rättvis transportbeskattning
Centern vill utveckla beskattningen av trafiken i en rättvisare riktning genom en totalreform av transportbeskattningen. Faktum kvarstår att Finlands skatteinkomster kommer att rasa inom den närmaste framtiden uttryckligen på grund av att skatteintäkterna från transporter minskar. En ansvarsfull politik är att hitta en rättvis lösning där alla vägtrafikanter är med och står för kostnaderna. När det gäller att främja detta bromsar regeringen in fastän det är bråttom.
Centern eftersträvar 100 miljoner euro genom en reform av beskattningen av trafiken. Av detta belopp euro täcks 50 miljoner genom att sänkningen av fordonsskatten på gamla bilar återtas. De övriga 50 miljonerna inflyter genom en höjning av beskattningen av renodlade elbilar och laddhybrider. Även om bilbeståndet behöver förnyas, är det skäligt att också elbilsägarna i högre grad än för närvarande deltar i finansieringen av väginfrastrukturen.
Det är ett faktum att under regeringsperioden ökar det eftersatta underhållet av landsvägarna i Finland med cirka 500 miljoner euro före utgången av 2027. Samtidigt som skicket på de befintliga järnvägarna och vägarna försämras ytterligare verkar regeringen ändå ha tillräckligt med pengar för att främja entimmeståget. Man kan inte annat än förundras.
Centern skulle dessutom samla in 15 miljoner euro genom att införa en vägavgift för utländska långtradare, alltså en vinjettavgift.
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 174
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen propositioner genom vilka den återtar sänkningen av fordonsskatten eftersom den är en ineffektiv åtgärd med tanke på de offentliga finanserna.
Reservationens förslag till uttalande 175
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen nya propositioner genom vilka fordonsskatten på hybridbilar och renodlade elbilar höjs till en högre nivå än i regeringens tidigare propositioner, så att också elbilsägarna i högre grad deltar i finansieringen av väginfrastrukturen.
Reservationens förslag till uttalande 176
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och lämnar riksdagen den proposition som behövs för att införa en vägavgift för utländska långtradare, det vill säga en vinjettavgift.