Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tämä tietopaketti käsittelee hallituksen esityksen HE 70/2013 valmistelua ja eduskuntakäsittelyä.
Hallituksen esitys eduskunnalle: HE 70/2013 Hankkeen pohjalta annettu laki: 152/2014
Alkoholimainontaa on tarkoitus rajoittaa erityisesti lasten ja nuorten suojelemiseksi. Alkoholilain 33 §:n muuttamisesta on sovittu hallitusohjelmassa. Lainmuutos on osa alkoholilain kokonaisuudistusta.
Hallituksen esitys HE 70/2013 eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja 40 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholilain alkoholijuomien mainontaa koskevaa pykälää. Alkoholilakiin lisättäisiin määritelmiä kielletyistä mietojen alkoholijuomien ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien juomien mainonnan keinoista. Yleisillä paikoilla toteutettu alkoholimainonta olisi eräin poikkeuksin kiellettyä. Televisiomainonnan kiellettyä esitysaikaa kello 7–21 pidennettäisiin yhdellä tunnilla kello 22:een ja sama aikarajoitus säädettäisiin myös radiomainonnalle. Samoin kuluttajien itsensä tuottamaan tai jakamaan sisältöön tai peliin, arpajaisiin tai kilpailuun perustuva alkoholimainonta olisi kiellettyä. Väkevien alkoholijuomien mainonnan sääntelyä selvennettäisiin muun muassa poistamalla alan ammattijulkaisujen lupamenettely.
Laki (152/2014) alkoholilain 33 ja 40§:n muuttamisesta annettiin 28.2.2014. Lainmuutos astuu voimaan 1.1.2015.
Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta, hallituksen esityksen valmistelu, STM078:00/2011. Hanke asetettu 15.9.2011
Alkoholimainonnan rajoittaminen. Alkoholimainontaa koskevan lainsäädännön valmistelu STM:n verkkosivuilla
Alkoholimainonnan kiristämistä on vaadittu eduskunnassa useaan otteeseen viime vuosina, esimerkiksi: kirjallinen kysymys KK 45/2011 vp Alkoholimainonnan kieltäminen (Reijo Hongisto / ps), suullinen kyselytunti SKT 281/2010 vp Alkoholin mielikuvamainonnan rajoittaminen (Sirpa Paatero / sd) ja Kirjallinen kysymys KK 960/2010 vp Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen (Paula Sihto / kesk).
Lakialoite LA 90/2012: Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta (Inkeri Kerola / kesk ym.)
Hallituksen esitys HE 70/2013 eduskunnalle laiksi alkoholilain 33 ja 40 §:n muuttamisesta, annettu 6.6.2013.
Sivistysvaliokunnan lausunto SiVL 15/2013 11.10.2013.
Perustuslakivaliokunnan lausunto PeVL 40/2013 28.11.2013.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö StVM 29/2013 05.12.2013.
Ensimmäinen käsittely 11.12.2013:
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen lakialoitteisiin sisältyvien lakiehdotusten hylkäämisestä. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.
Toinen käsittely 16.12.2013:
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen. Eduskunta pysyi ensimmäisessä käsittelyssä tekemässään päätöksessä lakialoitteisiin sisältyvien lakiehdotusten hylkäämisestä. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi.
Asian käsittely päättyi.
Euroopan parlamentin ja neuvoston audiovisuaalisia mediapalveluja koskeva direktiivi 2010/13/EU, annettu 10.3.2010, rajoittaa alkoholin mainontaa televisiolähetyksissä EU-maissa.
Alkohollag (2010:1622)Lain 7. luvussa säännellään alkoholin mainontaa.
Radio- och tv-lagen (2010:696)Lain 8. luvussa säännellään alkoholin mainontaa.
Tillsyn av marknadsföring av alkoholdrycker och tobak samt tillsyn och ålderskontroll vid e-handel och hemleverans av alkoholdrycker. Kommittéedirektiv 2012:43.
Tilläggsdirektiv till Utredningen om tillsyn av marknadsföring av alkoholdrycker och tobak samt tillsyn och ålderskontroll vid e-handel och hemleverans av alkoholdrycker. Komittéedirektiv 2012:132. Tällä asiakirjalla pidennetään selvityksen tekemisen aikaa.
Committee of Advertising Practice (CAP) sääntelee omissa määräyksissään mm. alkoholin mainontaa Iso-Britanniassa.
Norjassa vallitsee alkoholimainonnan täyskielto: Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven), LOV-1989-06-02-27Lain 9. luvussa säännellään alkoholimainonnan kieltämisestä.
Alkoholreklameforbudet. Helsedirektoratet. Norjan terveysviranomaisen sivu, jossa alkoholimainonnan kieltoa käsitellään. Sivulla on myös linkki Norjan alkoholilakia käsittelevään oppaaseen.
Alcohol Advertising in Sweden, UK and EU – a comparative study / Zanna Kanlic. Opinnäyte. 2010. Lunds universitet.
Regleringen av marknadsföringen av alkoholi Finland och Sverige : särskilt kraven på god sed och måttfullhet / Alfred Streng. Opinnäyte. 2010. Vaasan yliopiston julkaisuja.
Alkoholi maailmalla : kansainvälistä alkoholi- ja huumetietoa. [Helsinki] : STAKES, Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, 1996-.– julkaisu on saatavilla Eduskunnan kirjaston kokoelmassa
Nordisk alkohol- & narkotikatidskrift / Stakes, Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården i samarbete med Nordiska nämnden för alkohol- och drogforskning (NAD). Vol. 14, 1 (1997)–. – Nordisk alkohol- & narkotikatidskrift -lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta Eduskunnan kirjastossa
Adressit.com: Hallituksen on kiellettävä alkoholin mielikuvamainonta
Viinamainos.info: Vapaus alkoholimainonnasta – tilaa kasvaa
Alkoholimainontaan tulossa rajoituksia. Eduskunnan tiedote 5.12.2013
Professori: Viinamainonta lisää nuorten juomista. Helsingin Sanomat 12.9.2013
Enkät: Få vill ha totalförbud mot alkoholreklam. Hufvudstadsbladet 29.8.2013
EHYT ry selvitti: Suomalaiset haluavat alkoholipolitiikan pohjaksi terveysnäkökulmat. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry 12.6.2013
Enemmistö suomalaisista vähentäisi alkoholimainontaa. Keskisuomalainen 12.6.2013
Myös sosiaalisen median alkoholimainontaa halutaan suitsia. Suomen lääkärilehti 6.6.2013
Alkoholimainonta yleisillä paikoilla loppuu. Länsi-Savo 12.4.2013
Hallitus on kieltämässä alkoholin ulkomainonnan. Heli Suominen, Helsingin sanomat 9.4.2013
Järjestöt: Viivyttely alkoholimainontaa koskevissa ratkaisuissa lopetettava. Irti huumeista ry. Tiedote 17.1.2013.
Alkoholilain uudistus antaa uutta virtaa myös Alkoholiohjelmalle. Jaana Miettinen, THL 13.11.2012
Järjestöt vaativat alkoholimainontaan täyskieltoa. Helsingin Sanomat 1.10.2012
Järjestöt kiirehtivät alkoholimainonnan rajoittamista. Kansan uutiset verkkolehti 26.9.2012
Alkoholipolitiikan tutkija: On käynyt täsmälleen päinvastoin kuin ajateltiin. Savon Sanomat 17.7.2012
Panimoliitot: Mainontakielto tappaa kotimaiset brändit. Helsingin sanomat 9.5.2012
Tuore lakiluonnos vaatii tiukkoja rajoja alkoholin mainonnalle. Helsingin sanomat 27.4.2012
Alkoholin mielikuvamainonta saa kansan enemmistön tuomion. Kansan uutiset 14.3.2012
Kolme neljästä ei hyväksy alkoholin mielikuvamainontaa. Helsingin sanomat 14.3.2012
Kysely: Alkoholimainonta vetoaa nuoriin. Helsingin sanomat 11.10.2011
Alkoholreklam på internet påverkar främst unga. IQ rapport 2013:2
Alkoholiohjelma. Alkoholiohjelmassa valtiovalta, kunnat ja järjestöt kokoavat voimansa alkoholihaittojen vähentämiseksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on ohjelman pääkoordinaattori.
Valvira: Alkoholijuomien mainonta
EU:n alkoholistrategia
Sveriges Annonsörer: Nya rekommendationer för marknadsföring av alkohol
Tietopaketteihin on koottu hankkeen valmisteluaineistoa ja taustatietoa.
Tietopaketit ovat Eduskunnan kirjaston laatimia.