Puhemiehen valinta ennen ja nyt
Puhemiehen valintaa koskevat säädökset ovat perustuslaissa
(731/1999) ja eduskunnan työjärjestyksessä
(40/2000).
Perustuslain 34 §:n mukaan
Eduskunta valitsee keskuudestaan valtiopäiviksi kerrallaan puhemiehen ja kaksi varapuhemiestä.
Eduskunnan puhemiehen ja varapuhemiesten vaalit toimitetaan umpilipuin. Vaalissa valituksi tulee kansanedustaja, joka saa enemmän kuin puolet annetuista äänistä. Jos kukaan ei ole saanut kahdessa ensimmäisessä äänestyksessä tarvittavaa enemmistöä annetuista äänistä, valituksi tulee kolmannessa äänestyksessä eniten ääniä saanut edustaja.
Eduskunnan työjärjestyksen 4 §:ssä on säädetty tarkemmin puhemiesvaalin järjestämisestä:
Valtiopäivien ensimmäisessä täysistunnossa toimitetaan iältään vanhimman eduskunnan jäsenen johtaessa puhetta puhemiehen ja varapuhemiesten vaalit. Ennen toimeensa ryhtymistä puhemies ja varapuhemiehet antavat eduskunnalle seuraavan juhlallisen vakuutuksen:
"Minä N.N. vakuutan, että minä puhemiehenä voimieni mukaan puolustan Suomen kansan ja eduskunnan oikeutta valtiosäännön mukaan."
Vaalikauden viimeisillä valtiopäivillä valittujen puhemiehen ja varapuhemiesten toimikausi kestää, kunnes uudet eduskuntavaalit on toimitettu.
Jos puhemies tai varapuhemies valtiopäivien aikana kuolee tai eroaa toimestaan, valitaan viipymättä uusi puhemies tai varapuhemies. Jos puhemies tai varapuhemies on estynyt hoitamasta tehtäviään, voidaan puhemiesneuvoston ehdotuksesta päättää valita tilapäinen puhemies tai varapuhemies.
Säädösten mukaan kuka tahansa eduskuntaan valittu kansanedustaja voidaan valita puhemieheksi tai varapuhemieheksi. Puhemiehen vaalissa edustajilla on vaalivapaus ja oikeus äänestää ketä tahansa eduskunnan jäsentä puhemieheksi.
Käytännössä puhemiehen valintaa ohjaavat kuitenkin monet parlamentaarisen kulttuurin kirjoittamattomat säännöt. Yksikamarisen eduskunnan yli satavuotisessa historiassa säännöt ovat useaan kertaan myös muuttuneet poliittisen tilanteen tai säädösmuutosten myötä. Yksikamarisen eduskunnan alusta aina vuoteen 1923 asti saattoi esimerkiksi käydä niin, että sosialidemokraatit jättivät äänestämättä puhemiesvaaleissa, ellei ryhmän oma edustaja ollut ehdolla. Tällöin äänestyksissä jätettiin paljon tyhjiä äänestyslippuja. Kun P.E. Svinhufvud valittiin puhemieheksi vuoden 1910 valtiopäivillä, kuusikymmentä kansanedustajaa jätti tyhjän lipun.
Suurimman äänisaaliin vaaleissa on saanut SDP:n Rafael Paasio, joka vuonna 1966 valittiin puhemieheksi 196 äänellä. Yhteiskunnan poikkeustilanteissa puhemiehiä on valittu erilaisten rajoitusten tähden pienilläkin äänimäärillä. Vuonna 1918 Paavo Virkkunen valittiin puhemieheksi kaikkien aikojen pienimmällä äänimäärällä (53). Vuonna 2021 Anu Vehviläinen valittiin Korona-rajoitusten säätämässä vaalissa puhemieheksi 55 äänellä.
Alusta lähtien selvänä on pidetty sitä, että hallituksen jäsen ei voi olla puhemies. Jos hallituksen jäsen on valittu puhemieheksi, hän on pyytänyt eroa valtioneuvoston jäsenyydestä; jos puhemies on nimetty hallitukseen, hän on pyytänyt eroa puhemiehen tehtävästä. Esimerkiksi eduskunnan pitkäaikaisin puhemies K.-A. Fagerholm valittiin kaksi kertaa puhemieheksi pääministerin tehtävästä ja kerran hän siirtyi puhemiehen paikalta pääministeriksi.
Vakiintunut käytäntö on ollut myös se, että puhemies valitaan kahden suurimman eduskuntaryhmän joukosta. Yksikamarisen eduskunnan aikana puhemies on valittu keskustan (maalaisliiton) joukosta 23 kertaa, sosialidemokraateista 21 kertaa, kokoomuksesta (suomalainen puolue) 18 kertaa ja perusuomalaisista yhden kerran. Viime vuosisadan alussa myös kolme nuorsuomalaista kansanedustajaa toimi puhemiehinä.
Lähes yhtä vakiintunut periaate on se, että puhemies ja varapuhemiehet valitaan eri puolueista. Vuonna 1917 puhemies Manner ja toinen varapuhemies Jokinen edustivat kuitenkin molemmat sosialidemokraatteja, koska ryhmällä oli enemmistö kaikista edustajista. Ensimmäiseksi tai toiseksi varapuhemieheksi on valittu keskustalainen 37 kertaa, sosialidemokraatti 35 kertaa ja kokoomuslainen 33 kertaa. Varapuhemies on edustanut kahdeksan kertaa myös SKDL:ää, seitsemän kertaa RKP: ta, kuusi kertaa perussuomalaisia ja kaksi kertaa myös edistyspuoluetta.
Yksikamarisen eduskunnan ensimmäisinä vuosikymmeninä valtiopäivät olivat koolla huomattavasti harvemmin kuin nykyisin. Moni edustaja teki kansanedustajan työn ohella toista työtä. Täysistuntoja oli vähän ja puhemiehellä oli pääasiallinen vastuu niiden johtamisesta. Eduskunnan työkuorman lisääntymisen myötä varapuhemiesten rooli täysistuntojen johtajana alkoi kasvaa 1960-luvulta lähtien. Nykyisin puhemiehet johtavat täysistuntoja hyvin tasavertaisesti. Vaalikaudella 2019–2023 eduskunnan täysistunnoissa pidettiin yhteensä 44 203 puheenvuoroa. Ensimmäinen varapuhemies johti puhetta 16466 kertaa (37,3 %), puhemies 15370 (34,8 %) ja toinen varapuhemies 12367 (28,0 %) kertaa.
Yleensä puhemieheksi on valittu kansanedustaja, joka edustaa eri puoluetta kuin pääministeri. Tästä kirjoittamattomasta säännöstä on kuitenkin olemassa lukuisia poikkeuksia. Eduskuntahistorian toiseksi pitkäaikaisin puhemies, Kyösti Kallio, toimi puhemiehenä vuosina 1931–1932, vaikka samaan aikaan pääministerinä oli toinen maalaisliittolainen, J.E. Sunila. Samanlainen tilanne oli kahteen kertaan myös 1960-luvulla, kun maalaisliiton Kauno Kleemola valittiin puhemieheksi vuosien 1962–1965 valtiopäivillä, vaikka pääministerit Ahti Karjalainen ja Johannes Virolainen edustivat samaa puoluetta. Näitä valintoja poikkeuksellisesti ohjattiin eduskunnan ulkopuolelta. Tasavallan presidentti Urho Kekkonen tahtoi pitää molemmat paikat maalaisliitolla ja toi voimakkaasti ilmi tahtonsa myös puolueen eduskuntaryhmälle.
Myös 1970-luvulla toistui kahteen kertaan tilanne, jossa pääministeri ja puhemies edustivat samaa puoluetta. Vuoden 1975 toisilla valtiopäivillä puhemies V.J. Sukselainen ja pääministeri Martti Miettunen olivat molemmat keskustapuolueen jäseniä. Vuosina 1977–1978 puhemiehenä oli sosialidemokraattien Veikko Helle ja pääministerinä saman puolueen Kalevi Sorsa.