Onko teidän koulussanne hyvä oppimisympäristö? Puhutaanko esimerkiksi toisille usein rumasti?
Emilia Alila (Saloisten koulu): "Minun mielestäni ei ainakaan kauhean usein puhuta rumasti opettajille. Tietenkin joskus tapahtuu jotain, mutta minun mielestäni meidän koulussamme, Raahessa eli Oulun vieressä, ei ainakaan tapahdu kauheasti semmoista".
Alex Troshkov (Kotkansaaren koulu): "Meidän koulussamme tilanne ei ole hirveästi muuttunut, ja meillä on kaikki suurinpiirtein hyvin, eli ei ole mitään tosi huonoa käytöstä. Jonkin verran oppilaita on poissa tunneilta, mutta ei mitään vakavaa".
Anne Tiilikainen (opettaja, Kotkansaaren koulu): "Pääsääntöisesti koen, että meillä on koulussa hyvä ilmapiiri ja työrauha. Toki on aina sellaisia ajanjaksoja, jolloin oppilaat ovat levottomampia, ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen aiheuttaa haasteita, koska siihen meidän, koulun aikuisten, on paljon vaikeampi puuttua, kuin perinteiseen kiusaamiseen".
Anne Lahtinen (opettaja, Lahden kristillinen koulu): "Tietysti kun olen kristillisestä koulusta, meillä kielenkäyttö on aika hyvää minun mielestäni. Ei kauheasti ole rumaa kielenkäyttöä, mutta ehkä suurin ongelma meillä ovat runsaat poissaolot. Se on ihan koronan jälkeinen ongelma. Luulen, että korona-ajasta on ehkä jäänyt sellainen tapa, että helpommin voi jäädä pois. Ja sitten kyllä myös nuorten pahoinvointi." Erilaisista syistä jäädään pois
Miten hyvään työrauhaan voi vaikuttaa? Mikä siihen vaikuttaa?
Emilia Alila: "Minun mielestäni oppimisympäristöön varmaan vaikuttaa juuri se, kuinka isot luokkaryhmät on. Meillä esimerkiksi on vain 18 oppilaan luokka, ja koulukaan ei ole niin iso".
Alex Troshkov: "No siihen voi vaikuttaa selkeillä säännöillä, kuten meidän koulussamme. Työrauhaan vaikuttaa myös se, että porukka jaksaa käydä koulua".
Anne Tiilikainen: "Siirtymät välituntitilanteista ovat varmasti niitä, milloin sattuu ja tapahtuu paljon asioita, mutta aktiivisella puuttumisella voidaan parantaa oppilaiden viihtyvyyttä. On myös pyritty luomaan sisä-välitunteja, osallistavia luku-välitunteja, ja sen tyyppistä toimintaa, millä ehkä saataisiin oppilaiden omaa vaikutusmahdollisuutta lisättyä, ja sitä kautta ehkä sitten työ- ja välituntirauhaa paremmaksi".
Anne Lahtinen: "Meillä on suhteellisen pieni koulu. Meillä on ykkösestä ysiin suunnilleen 150 oppilasta ja pienet opetusryhmät. Opettajat tuntee suunnilleen kaikki oppilaat nimeltä. Kyllä se auttaa, kun kaikki tuntevat toisensa".
Miten tulevaisuuden hyvän oppimisympäristön voi varmistaa?
Emilia Aila: "Jos me teemme kaikki asiat juuri niin, miten ne ovat nyt, eli jatkamme samaan malliin, niin tilanne ei ainakaan huonone".
Alex Troshkov: "Riippuu ihmisestä. Joskus saattaa olla ongelmia kurssien kanssa. Aina ei ole täydellistä, mutta meillä ainakin kaikki on hyvin".
Anne Lahtinen: "Minun mielestäni oppilashyvinvointiin pitää panostaa, ja tietysti yleensäkin työhyvinvointiin. Silloin on kaikilla hyvä olla, ja ennen kaikkea jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi".
Vanessa Kovalenko, Impi Vahvelainen
Nuorten Ääni -toimitus
Nuorten Ääni -toimitus on osa Helsingin kaupungin nuorisotoimintaa. Toimituksessa 13–19-vuotiaat nuoret pääsevät tekemään lehti- ja tv-juttuja Suomen suurimpiin medioihin, kuten Helsingin Sanomiin ja MTV:lle. Toimituksen tavoitteena on saada nuorten ääni kuuluviin.