Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 6 on keskeinen osa Salpausselän liikennekäytävää ja kuuluu osana Euroopan komission päättämään Suomen kattavaan liikenneverkkoon (TENT-T). Kouvolassa sijaitsee Suomen ainoa TENT-T-ydinverkon rautatie- ja maantieterminaali, jonka keskeisiä yhteyksiä ovat valtatiet 6 ja 15.
Valtatie 6 on tärkeä yhteys Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun sekä satamien välillä. Valtateiden 6 ja 12 muodostama reitti on tärkeimpiä poikittaisyhteyksiä Suomen länsi- ja itäosien välillä. Valtatie 6 on erityisen tärkeä Kaakkois-Suomen suurteollisuudelle. Yhteysväylillä kuljetetaan myös poikkeuksellisen paljon vaarallisia aineita ja suuria erikoiskuljetuksia.
Valtatiellä 6 on keskeinen rooli Kouvolan seudun liikennejärjestelmässä alueen maankäyttöä sekä seudullista ja paikallista liikennettä palvelevana väylänä. Kouvolan pääliittymän, Puhjon eritasoliittymän alueella on seudun suurin, jatkuvasti laajentuva kauppakeskittymä, joka lisää liikennettä valtatiellä ja korostaa parantamistarvetta. Valtatie 6 ei täytä tällä hetkellä Suomen pääteille asetettuja vaatimuksia. Tieverkon jäsentelyssä on puutteita, ja valtatieliikennettä kulkee osittain alemman tason tie- ja katuverkossa lähellä asutusta. Valtatien liikennemäärät vaihtelevat 9 000—12 000 ajoneuvoon vuorokaudessa, josta vilkkain osuus on Keltin ja Puhjon välillä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,