Viimeksi julkaistu 22.10.2024 14.30

Valiokunnan mietintö LiVM 10/2024 vp HE 167/2024 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Ilmatieteen laitoksesta annetun lain 1 ja 2 §:n sekä puolustusvoimista annetun lain 11 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Ilmatieteen laitoksesta annetun lain 1 ja 2 §:n sekä puolustusvoimista annetun lain 11 §:n muuttamisesta (HE 167/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • budjettineuvos Panu Kukkonen 
    valtiovarainministeriö
  • professori Eija Tanskanen  
    Oulun yliopisto
  • viestintäneuvos Ulla Kaleva 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • yksikön johtaja Kaisa Laitinen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • erityisasiantuntija Taruanne Lindevall 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • sotilaslakimies Marika Järvenpää 
    Pääesikunta
  • ylijohtaja Jarkko Koskinen 
    Maanmittauslaitos
  • maanmittausneuvos Markku Markkula 
    Maanmittauslaitos
  • Avaruustutkimus ja havaintoteknologiat -yksikön päällikkö Ari-Matti Harri 
    Ilmatieteen laitos

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • sisäministeriö
  • puolustusministeriö
  • opetus- ja kulttuuriministeriö
  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Maanmittauslaitos
  • Liikenne- ja viestintävirasto
  • Huoltovarmuuskeskus

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi Ilmatieteen laitoksesta annettua lakia sekä puolustusvoimista annettua lakia. Esityksen tavoitteena on tehdä lainsäädäntömuutokset, jotta avaruustilannekeskuksen perustaminen voitaisiin aloittaa vuoden 2024 joulukuusta.  

Esitys liittyy valtion vuoden 2024 kolmanteen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.12.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

(1) Valiokunta pitää esityksessä ehdotetun avaruustilannekeskuksen perustamista erittäin tärkeänä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perusteina avaruustilannekeskuksen perustamiselle painottuivat erityisesti turvallisuusnäkökohdat. Avaruustoiminnan kasvava yhteiskunnallinen, taloudellinen sekä turvallisuus- ja puolustuspoliittinen merkitys edellyttää, että Suomella on omaa kansallista kyvykkyyttä reagoida avaruustoimintaan liittyviin riskeihin ja uhkakuviin. Kansallinen avaruustilannekeskus mahdollistaa sen, että Suomessa voidaan jatkossa mahdollisimman hyvissä ajoin havaita, tunnistaa ja ennakoida maan lähiavaruuden esineiden ja kappaleiden liikkeistä, avaruussäästä sekä satelliittijärjestelmien toiminnasta yhteiskunnan turvallisuudelle, yrityksille ja omaisuudelle, ympäristölle sekä sotilaalliselle maanpuolustukselle aiheutuvia häiriö- tai vaaratilanteita.  

Toimijat.

(2) Oulun yliopisto esitti asiantuntijakuulemisessa, että Oulun yliopiston alainen valtakunnallinen erillislaitos, Sodankylän geofysiikan observatorio (SGO), nimettäisiin kansallisen tilannekuvan tuottajaksi yhdessä Ilmatieteen laitoksen, Maanmittauslaitoksen ja Puolustusvoimien kanssa. Samaten esitettiin, että SGO:n rooli avaruustilannekuvakeskuksen palveluiden tuottajana tulisi kirjata muutettavaan lakiin. Samalla Oulun yliopisto esitti huolensa siitä, että uudella lainsäädännöllä siirrettäisiin jo olemassa olevia SGO:n pitkäaikaisia kansallisia avaruustehtäviä jollekin toiselle taholle. 

(3) Saadun selvityksen mukaan kummallakaan hallituksen esityksessä muutettavaksi esitettävällä lailla ei oteta kantaa kaikkiin kansallisen avaruustilannekuvan mahdollisiin tuottajiin. Kun avaruustilannekeskus aloittaa toimintansa, se tekee yhteistyötä tarvitsemiensa tahojen, kuten yliopistojen ja elinkeinoelämän, kanssa. Näitä ei katsota tarpeelliseksi erikseen määritellä laissa. Edelleen kyseessä olevalla hallituksen esityksellä ei millään tavoin vaikuteta SGO:n nykyisiin tehtäviin. Valiokunta pitää hyvänä, että tavoitteena on SGO:n ja muiden avaruustilannekuvan tuottamiseen osallistuvien toimijoiden hyvä yhteistyö siten, että niiden toiminnot tukevat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

Laki Ilmatieteen laitoksesta annetun lain 1 ja 2 §:n muuttamisesta

2 §. Tehtävät.

Oikeusministeriö on katsonut, että Ilmatieteen laitoksesta annettavaan lakiin lisättäväksi ehdotetun 2 §:n uuden 4 momentin tiedonsaantioikeussäännös jää väljäksi perustuslakivaliokunnan salassa pidettävän tiedon luovuttamista koskevan vakiintuneen lausuntokäytännön valossa, sillä pykälässä mainittujen viranomaisten tehtävistä säädetään useissa laeissa eikä iso osa kyseisten viranomaisten tehtävistä liity lainkaan avaruustilanteisiin. Asiantuntijakuulemisessa liikenne- ja viestintäministeriö on pitänyt täsmentämistä asianmukaisena. Tämän vuoksi valiokunta on täsmentänyt pykälän muotoilua koskemaan avaruustilanteeseen liittyvää tietoa, joka on välttämätöntä kyseisille viranomaisille niiden avaruustilanteeseen liittyvien laissa säädettyjen tehtävien hoitamista varten. 

Laki puolustusvoimista annetun lain 11 §:n muuttamisesta

11 §. Yhteiskunnan turvaaminen.

Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu, että Maanmittauslaitos olisi Ilmatieteen laitoksen ohella avaruustilannetiedon vastaanottajana. Valiokunta on tämän vuoksi lisännyt pykälään Maanmittauslaitoksen avaruustilannetiedon vastaanottajaksi. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 167/2024 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki Ilmatieteen laitoksesta annetun lain 1 ja 2 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan Ilmatieteen laitoksesta annetun lain (212/2018) 1 § ja 2 §:n 1 momentti sekä  
lisätään 2 §:ään uusi 4 momentti seuraavasti:  
1 § 
Asema ja toiminta-ajatus 
Ilmatieteen laitos on liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle kuuluva palvelu- ja tutkimuslaitos, joka tuottaa havainto- ja tutkimustietoa ilmakehästä, avaruustilanteesta ja meristä sekä sää-, meri-, avaruustilannekuva- ja ilmastopalveluita yleisen turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. 
2 § 
Tehtävät 
Ilmatieteen laitoksen tehtävänä on: 
1) tuottaa sää-, ilmasto- ja avaruustilannekuvapalveluita sekä fysikaalisia meripalveluita maan yleisen turvallisuuden, liikenteen, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin; 
2) hankkia ja ylläpitää luotettavaa tietoa ilmakehän ja merien fysikaalisesta tilasta ja kemiallisesta koostumuksesta, ilmastosta, avaruustilanteesta sekä niiden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan eri osa-alueilla ja kansainvälisesti; sekä 
3) tehdä ja edistää ilmatieteellistä tutkimusta, fysikaalista merentutkimusta, polaarialueiden ja avaruuden tutkimusta sekä muuta alaan läheisesti liittyvää tutkimusta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Ilmatieteen laitoksella, Puolustusvoimilla, Maanmittauslaitoksella ja Liikenne- ja viestintävirastolla on salassapitosäännösten ja muiden tietojen luovuttamista koskevien rajoitusten estämättä oikeus luovuttaa Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi toisilleen avaruustilanteeseen liittyvää tietoa, joka on välttämätöntä edellä mainituille viranomaisille niiden avaruustilanteeseen liittyvien laissa säädettyjen tehtävien hoitamista varten. Tiedot voidaan luovuttaa toisen viranomaisen pyynnöstä tai oma-aloitteisesti. Muutosehdotus päättyy 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki puolustusvoimista annetun lain 11 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan puolustusvoimista annetun lain (551/2007) 11 §:n otsikko, sellaisena kuin se on laissa 1684/2009, sekä  
lisätään 11 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 1684/2009, uusi 2 momentti seuraavasti:  
11 § 
Yhteiskunnan turvaaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Puolustusvoimat tuottaa ja hankkii tietoa avaruustilanteesta maanpuolustuksen tarpeisiin sekä Ilmatieteen laitokselle Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja Maanmittauslaitokselle Muutosehdotus päättyy
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 22.10.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Jouni Ovaska kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Timo Furuholm vas 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Heikki Autto kok 
 
jäsen 
Tiina Elo vihr 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Mats Löfström 
 
jäsen 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
jäsen 
Jani Mäkelä ps 
 
jäsen 
Pinja Perholehto sd 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Mika Boedeker