Senast publicerat 29-05-2024 15:24

Utlåtande ShUU 5/2024 rd RP 40/2024 rd Social- och hälsovårdsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om utvidgning av arbetslöshetskassornas uppgifter

Till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om utvidgning av arbetslöshetskassornas uppgifter (RP 40/2024 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för utlåtande till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • specialsakkunnig Joni Rehunen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • specialsakkunnig Eveliina Vainikka 
    arbets- och näringsministeriet
  • äldre övervakare Jussi Pearlman 
    Finansinspektionen
  • enhetschef Raisa Erma 
    Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
  • expert Mikko Räsänen 
    Finlands näringsliv rf
  • jurist Samppa Koskela 
    STTK rf
  • chef för sociala frågor Pirjo Väänänen 
    Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC rf
  • verksamhetsledare Aki Villman 
    Arbetslöshetskassornas Samorganisation rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Akava ry.

Inget yttrande av 

  • Finlands Kommunförbund

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslås att lagen om arbetslöshetskassor (608/1984) ändras så att arbetslöshetskassorna ges möjlighet att för sina medlemmar tillhandahålla tjänster som stöder sysselsättningen. Arbetslöshetskassan föreslås kunna tillhandahålla arbetsförmedling, informations-, rådgivnings- och handledningstjänster, sakkunnigbedömningar, träning och andra med dessa jämförbara tjänster. Syftet med ändringarna är att främja sysselsättningen bland arbetslösa som hör till en arbetslöshetskassa och möjligheten att stanna kvar i arbetet för dem som hotas av arbetslöshet. 

Social- och hälsovårdsutskottet välkomnar att arbetslöshetskassorna ges möjlighet att tillhandahålla sina medlemmar tjänster som främjar sysselsättningen. Utskottet tillstyrker lagförslaget med följande kommentarer. 

Social- och hälsovårdsutskottet betonar att arbetslöshetskassornas främsta uppgift även i fortsättningen bör vara att för sina medlemmar ordna förtjänstskydd enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002). Propositionen medför inte någon ny lagstadgad uppgift för kassorna, utan tillhandahållandet av tjänster är baserat på frivillighet. Enligt propositionen kan arbetslöshetskassan själv genom kassamötets beslut bestämma om den ska ordna tjänster som stöder sysselsättningen. Tjänsterna ska finansieras med arbetslöshetskassans egna medel, alltså i praktiken huvudsakligen med medlemsavgifter som tas ut av kassans medlemmar och utan offentlig finansiering. Det är också frivilligt för arbetslöshetskassans medlemmar att delta i tjänsterna och en försummelse av tjänsterna kan inte leda till att någon går miste om en förmån och det betalas inga förhöjningsdelar eller kostnadsersättningar för deltagandet. 

Social- och hälsovårdsutskottet ser det som viktigt att de tjänster som arbetslöshetskassan tillhandahåller inte på något sätt ersätter de offentliga arbetskrafts- och företagstjänsterna. Arbetslösa ska även i fortsättningen ha rätt att vid behov få offentligt finansierad, verkningsfull och personlig arbetskraftsservice i rätt tid. Utskottet betonar att såväl arbetslöshetskassorna som arbets- och näringstjänsterna ska ordna den rådgivning som de tillhandahåller så att skillnaden mellan arbetslöshetskassornas frivilliga tjänster och den lagstadgade, offentliga och förpliktande arbetskraftsservicen är förståelig och tydlig. 

Enligt specialmotiveringen till propositionen (s. 37) föreläggs inte med stöd av 2 a kap. 9 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa någon tid utan ersättning, även om den arbetssökande väljer att inte delta i den service som arbetslöshetskassan ordnar för att stödja sysselsättningen eller om den arbetssökande avbryter sådan service. Bestämmelser om de tjänster som arbetslöshetskassan ordnar finns i lagen om arbetslöshetskassor och inte i de lagar som nämns i 2 a kap. 9 § 1 mom. 7 punkten i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Enligt propositionen är avsikten inte heller att det i sysselsättningsplanen avtalas om service som arbetslöshetskassan ordnar. Således föreläggs inte heller några påföljder inom utkomstskyddet för arbetslösa med stöd av 2 a kap. 9 § 1 mom. 9 eller 12 punkten eller någon annan bestämmelse i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. I propositionen anges också att detta vid behov säkerställs genom att det inledande stycket i 2 a kap. 9 § 1 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa tolkas på ett sätt som tryggar likabehandlingen av arbetssökandena. 

Sakkunniga har påpekat att det i praktiken kan vara möjligt att man i sysselsättningsplanerna kommer överens om arbetslöshetskassans tjänster antingen av misstag eller för att det i sammanhanget inte framgår att det uttryckligen är fråga om service som arbetslöshetskassan ordnar. Då kan vägran att delta i servicen och avbrytandet av den omfattas av 2 a kap. 9 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Dessutom har sakkunniga ansett att det är oklart vad som avses med en jämlik tolkning av det inledande stycket i 2 a kap. 9 § 1 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa på det sätt som avses i specialmotiveringen till propositionen. Social- och hälsovårdsutskottet framhåller att det är viktigt att arbetslivs- och jämställdhetsutskottet bedömer om man för att förhindra eventuella tolkningsoklarheter bör föreskriva på lagnivå att tjänsterna enligt lagen om arbetslöshetskassor inte omfattas av 2 a kap. 9 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa och att de inte är förpliktande. 

Enligt propositionen (s. 17–21) är bedömningen av konsekvenserna av den föreslagna ändringen förenad med stor osäkerhet. Eftersom tjänsterna är frivilliga är det svårt att förutse hur arbetslöshetskassornas tjänster skulle se ut och i vilken omfattning de skulle tillhandahållas. Utskottet anser det vara viktigt att bevaka vilka konsekvenser ändringen har för sysselsättningen av arbetslöshetskassornas medlemmar och för arbetslöshetskassornas kostnader och verksamhet. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Social- och hälsovårdsutskottet föreslår

att arbetslivs- och jämställdhetsutskottet beaktar det som sägs ovan
Helsingfors 29.5.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Krista Kiuru sd 
 
medlem 
Li Andersson vänst 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Terhi Koulumies saml 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf 
 
medlem 
Päivi Räsänen kd 
 
medlem 
Oskari Valtola saml 
 
medlem 
Henrik Wickström sv 
 
medlem 
Ville Väyrynen saml 
 
ersättare 
Mari Kaunistola saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Sanna Pekkarinen.