Senast publicerat 10-02-2025 12:42

Betänkande FsUB 1/2025 rd RP 185/2024 rd Försvarsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av territorialövervakningslagen och till lagar som har samband med den

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av territorialövervakningslagen och till lagar som har samband med den (RP 185/2024 rd): Ärendet har remitterats till försvarsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • äldre regeringssekreterare Anna Gau 
    försvarsministeriet
  • lagstiftningsråd Tiina Ferm 
    inrikesministeriet
  • chef för gränsbevaknings- och beredskapsenheten, överste Jussi Napola 
    inrikesministeriet
  • avdelningsofficer, kapten Jaakko Rissanen 
    Huvudstaben
  • polisinspektör Konsta Arvelin 
    Polisstyrelsen
  • beredskapschef, överste Mikko Sarantola 
    Flygstaben
  • militärjurist Teemu Ahola 
    Flygstaben
  • överinspektör Esa Stenberg 
    Transport- och kommunikationsverket.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • utrikesministeriet
  • justitieministeriet
  • arbets- och näringsministeriet
  • skyddspolisen
  • Trafikledsverket
  • Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår ändringar i territorialövervakningslagen. Ändringarna gäller bestämmelserna om ankomsten till finskt territorium av en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg. Syftet med ändringarna är att beakta Finlands medlemskap i Nordatlantiska fördragsorganisationen. 

Även vissa andra ändringar samt ändringar av teknisk natur föreslås. 

Vidare föreslås det ändringar i militärfordonslagen, lagen om export av försvarsmateriel och skjutvapenlagen. De beror på de ändringar som föreslås i territorialövervakningslagen. 

Genom propositionen genomförs helheten ”En internationell och aktiv Natomedlem” i regeringsprogrammet för regeringen Orpo. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

(1) Till en stats suveränitet hör dess territoriella integritet, av vilken följer att de statliga myndigheterna med stöd av lag är behöriga att upprätthålla och vid behov försvara statens territoriella integritet och vid behov ingripa i handlingar som kränker den. Rikets territoriella integritet övervakas, och den tryggas genom att man vid behov använder maktmedel. Bestämmelser om övervakningen och tryggandet av Finlands territoriella integritet, dvs. territorialövervakningen, finns i territorialövervakningslagen. I den föreskrivs det också om förutsättningarna för ankomst till finskt territorium av främmande staters militärpersoner och militärfordon samt statsluftfartyg och statsfartyg och för deras uppehåll där, om tillståndsförfaranden, om de myndigheter som deltar i övervakningen och tryggandet av den territoriella integriteten samt om myndigheternas uppgifter och befogenheter. 

(2) Övervakningen och tryggandet av rikets territoriella integritet ombesörjs av militär-, gränsbevaknings-, polis-, tull-, sjöfarts- och luftfartsmyndigheterna. Ledningen och samordningen av territorialövervakningsmyndigheternas verksamhet hör till försvarsministeriets uppgifter. 

(3) I regeringen Orpos regeringsprogram finns flera skrivningar med anknytning till lagstiftningen inom försvarsministeriets förvaltningsområde och därmed också till lagstiftningen om territorialövervakning. Enligt regeringsprogrammet ska regeringen bedöma behoven av ändringar i den lagstiftning som gäller Natomedlemskapet och omedelbart inleda de förberedelser som behövs. Enligt erhållen utredning medför Finlands Natomedlemskap behov av ändringar även i territorial-övervakningslagen. 

(4) I propositionen föreslås det att territorialövervakningslagens bestämmelser om tillstånd till ankomst till landet preciseras. Vidare föreslås det att militärfordonslagen, lagen om export av försvarsmateriel och skjutvapenlagen ändras till följd av de ändringar som föreslås i territorialövervakningslagen. Som huvudregel i territorialövervakningslagen gäller dock även fortsättningsvis att militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg från en främmande stat i princip får ankomma till finskt territorium och uppehålla sig i landet endast med stöd av tillstånd till ankomst till landet som beviljats på ansökan. Tillstånd behövs emellertid inte, om något annat föreskrivs i ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland. Ett sådant internationellt avtal är till exempel DCA-avtalet mellan Republiken Finlands regering och Amerikas förenta staters regering om försvarssamarbete. 

(5) Enligt inkommen utredning ger propositionen Huvudstaben fler verktyg för att bevilja tillstånd till ankomst till landet för militärpersoner och trupper samt för att reagera smidigt i olika situationer som gäller ankomst till landet. En betydande förändring är att propositionen gör det möjligt att årligen bevilja alla Natoländer tillstånd till militär ankomst till landet. Ändringarna minskar belastningen på tillståndsförvaltningen både i Finland och i alliansen och snabbar upp tillståndsbehandlingen. 

(6) Utskottet påpekar att förflyttning av allierade länders trupper och materiel till Finland måste göras så smidig som möjligt, och den aktuella propositionen bidrar till att säkerställa att detta mål uppnås. Propositionen stöder också EU:s projekt för militär rörlighet. Sammantaget anser försvarsutskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslagen, men med preciseringarna nedan. 

Territorialövervakningslagen och bestämmelserna om lämnande av och begäran om internationellt bistånd

(7) I enlighet med 1 § i lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet (418/2017) omfattar lagen bland annat begäran om internationellt bistånd och samverkan som inbegriper betydande militära resurser, som kan inbegripa användning av militära maktmedel, som är betydelsefulla i utrikes- och säkerhetspolitiskt hänseende eller som är vittsyftande och principiellt viktiga. Enligt 2 § fattas beslutet om att lämna eller begära bistånd vid statsrådets allmänna sammanträde efter föredragning från ministeriet i fråga. Om lämnandet av eller begäran om bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet är en internationell fråga som är betydelsefull i utrikes- och säkerhetspolitiskt hänseende, fattas beslutet till denna del av republikens president utifrån statsrådets förslag till avgörande. 

(8) Försvarsutskottet anser därför att det inte råder oklarhet om när den lagen är tillämplig. Lagen ska tillämpas i de situationer som avses i dess 1 §. Det är därför inte möjligt att kringgå bestämmelserna om lämnande och mottagande av internationellt bistånd med stöd av exempelvis territorialövervakningslagens bestämmelser om tillstånd till ankomst till landet. 

Bestämmelser om militärpersoners skjutvapen

(9) Utskottet påpekar att Försvarsmakten och polisen bör ha så heltäckande information som möjligt om skjutvapen och patroner som innehas av en främmande stats väpnade styrkor. I propositionsmotiven sägs dessutom att Huvudstaben ska komma överens med Polisstyrelsen om information som lämnas till Polisstyrelsen, till exempel om skjutvapen som åtföljer militärpersoner som kommer till Finland samt om transporter av vapen och ammunition. Tillståndsmyndigheten för territorialövervakningen sköter informationsutbytet med polisen. Utskottet anser att det är nödvändigt att Huvudstaben också på eget initiativ informerar om händelser som påverkar polisens uppgifter. 

DETALJMOTIVERING

Lagen om ändring av territorialövervakningslagen

4 §. En främmande stats militärpersoners, militärfordons, statsluftfartygs eller statsfartygs ankomst till och uppehåll i landet

 

Enligt 80 § 1 mom. i grundlagen kan republikens president, statsrådet och ministerierna utfärda förordningar med stöd av ett bemyndigande i grundlagen eller i någon annan lag. Bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter samt om frågor som enligt grundlagen i övrigt hör till området för lag ska dock utfärdas genom lag. 

Med stöd av bemyndigandena att utfärda förordning i den föreslagna 4 § får bland annat bestämmelser om tillstånds giltighetstider utfärdas genom förordning. Sakkunniga har lyft fram att ett tillstånds giltighetstid bör bedömas som ett ärende som hör till området för lag åtminstone när det är fråga om tillstånd som tillåter långvarigt uppehåll i landet. 

Utskottet påpekar att det inte har ansetts ändamålsenligt att i den gällande lagen eller i de föreslagna bestämmelserna uttryckligen föreskriva om hur länge tillstånd gäller. Territorialövervakningslagen bör i vissa situationer göra det möjligt att bevilja tillstånd även för långvarigt uppehåll på finskt territorium, exempelvis om en främmande stats militärpersoner kommenderas till Försvarsmakten eller till Natos kommandostruktur. Därmed är det inte ändamålsenligt att i lagen begränsa för hur lång tid tillstånd till ankomst till landet kan beviljas. Situationerna ska alltid bedömas från fall till fall när det föreligger ett behov av ankomst till och uppehåll i landet. 

Försvarsutskottet föreslår därför att omnämnandet av tillståndets giltighetstid stryks i bemyndigandet att utfärda förordning i 4 § 5 mom. 

14 §. Undersökning från luftfartyg av objekt som är av betydelse för försvaret

 

I 14 § i territorialövervakningslagen föreskrivs det om undersökning från luftfartyg av objekt som är av betydelse för landets försvar. Enligt förslaget ska 1 mom. 2 punkten ändras så att förbudet mot fotografering eller bildupptagning från luften ska gälla områden som används av Försvarsmakten i stället för kasernområden. Bestämmelsen i den lag som gäller omfattar också Gränsbevakningsväsendets kasernområden (Immola, Onttola och Ivalo). Den föreslagna ändringen innebär att förbudet mot fotografering eller bildupptagning av dessa områden från luften slopas. Enligt uppgift har detta inte varit syftet med propositionen. Försvarsutskottet föreslår att också Gränsbevakningsväsendet nämns i 1 mom. 2 punkten. 

I den föreslagna 14 § 1 mom. 6 punkten används begreppet militär övning. Enligt uppgifter till utskottet övar Gränsbevakningsväsendet inte endast uppgifter inom det militära försvaret i terrängen, till havs och i luften utan även bland annat gränssäkerhetsuppgifter, sjöräddningsuppgifter och uppgifter som gäller bekämpning av miljöskador. Övningar i gränskontroll innefattar också övningar i övervakning av den territoriella integriteten. Försvarsmakten övar också exempelvis sjöräddningsuppgifter eller bekämpning av fartygsolja på öppet hav. Det är också möjligt att man övar ovan nämnda åtgärder samtidigt under samma övning. Försvarsutskottet föreslår därför att begreppet militär övning i 14 § 1 mom. 6 punkten ersätts av begreppet övning. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Försvarsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2—4 i proposition RP 185/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 185/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av territorialövervakningslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i territorialövervakningslagen (755/2000) 4 och 5 §, det inledande stycket i 6 § 1 mom., det inledande stycket i 7 § 1 mom., 8, 10 och 14 §, 19 § 1 mom., 22 § 2 mom., 23 § 1 mom., 24 § 1 och 3 mom., 24 b §, 24 d § 1 mom., 34 § 2 mom. 2 punkten och 35 § 1 mom., 
av dem 5 och 14 § samt 19 § 1 mom. sådana de lyder i lag 195/2015, 22 § 2 mom. sådant det lyder i lag 933/2015, 23 § 1 mom. sådant det lyder i lag 945/2018, 24 b § sådan den lyder i lag 575/2018, 24 d § 1 mom. sådant det lyder i lag 1305/2022 och 34 § 2 mom. 2 punkten sådan den lyder i lag 502/2017, samt 
fogas till lagen en ny 4 a §, till 6 § ett nytt 3 mom., samt till 7 § ett nytt 2 mom. som följer: 
4 § 
En främmande stats militärpersoners, militärfordons, statsluftfartygs eller statsfartygs ankomst till och uppehåll i landet 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg ankomma till finskt territorium och uppehålla sig i landet endast med stöd av ett för dem på ansökan beviljat tillstånd till ankomst till landet. Ett statsfartyg från en främmande stat behöver inte tillstånd till ankomst till landet, om det är fråga om oskadlig genomfart. 
Tillstånd att ankomma till finskt territorium kan utan ansökan beviljas militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg från en medlemsstat i Nordatlantiska fördragsorganisationen, från en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller från en stat som tillämpar Schengenregelverket. Huvudstaben ska innan tillstånd beviljas göra en anmälan till försvarsministeriet. 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en militärperson från en främmande stat inte inneha skjutvapen på finskt territorium, om inte tillstånd därtill har beviljats. 
Vad som föreskrivs i 3 mom. gäller inte en främmande stats militärperson som befinner sig på finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet (418/2017) eller lagen om försvarsmakten (551/2007). 
Närmare bestämmelser om inlämnande av en tillståndsansökan, om utredningar som ska bifogas ansökanUtskottet föreslår en strykning , om tillståndets giltighetstid Slut på strykningsförslaget och om andra tillståndsbestämmelser och tillståndsvillkor utfärdas genom förordning av statsrådet. 
4 a § 
Tillstånd till återkommande ankomst till landet 
Tillstånd att under en bestämd tid om högst ett kalenderår i sänder ankomma till finskt territorium kan på ansökan beviljas militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg från en medlemsstat i Nordatlantiska fördragsorganisationen, från en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller från en stat som tillämpar Schengenregelverket. 
Giltighetstiden för ett tillstånd som avses i 1 mom. kan förlängas utan ansökan, om det inte har skett väsentliga förändringar i förutsättningarna för beviljande av tillståndet. 
Närmare bestämmelser om inlämnande av en tillståndsansökan, om utredningar som ska bifogas ansökan, om förlängning tillståndets giltighetstid och om andra tillståndsbestämmelser och tillståndsvillkor utfärdas genom förordning av statsrådet. 
5 § 
Undantag från tillståndsplikten 
När ett statsluftfartyg eller ett statsfartyg med en främmande stats statsöverhuvud ombord anländer till Finland på officiellt besök får fartyget ankomma till finskt territorium och uppehålla sig i landet utan tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a §. 
Ett tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a § 1 mom. förutsätts inte av en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg eller statsfartyg, om ankomsten till landet hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium, som beslut har fattats om med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. 
En främmande stats statsluftfartyg eller statsfartyg får på begäran av en territorialövervakningsmyndighet eller en annan myndighet utan tillstånd enligt 4 § 1 mom. eller 4 a § komma in på finskt territorium för ett brådskande räddningsuppdrag, ett gränssäkerhetsuppdrag, ett uppdrag som gäller avvärjande av miljöskador eller för att assistera vintersjöfarten. Andra myndigheter än territorialövervakningsmyndigheterna ska utan dröjsmål underrätta Huvudstaben om sin begäran. 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, ska en tillbörlig färdplan över en flygning som företas av en främmande stats statsluftfartyg sändas till leverantören av flygtrafikledningstjänster före ankomsten till finskt territorium. Dessutom ska en främmande stats statsfartyg som ankommer till finskt territorium i annat syfte än oskadlig genomfart före ankomsten till finskt territorium meddela territorialövervakningsmyndigheten tid och plats för överskridandet av territorialvattengränsen. 
Av en främmande stats statsluftfartyg förutsätts inte att en färdplan sänds, om ankomsten till landet hänför sig till en i 3 mom. avsedd situation, eller till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium, som beslut har fattats om med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. Försvarsmakten är skyldig att samordna flygtrafiken tillsammans med leverantören av flygtrafikledningstjänster. 
En anmälan om att en främmande stats militärpersoner, militärfordon, statsluftfartyg och statsfartyg ankommer till finskt territorium och uppehåller sig i landet ska i situationer som avses i 1 och 2 mom. göras på förhand till Huvudstaben. 
Närmare bestämmelser om inlämnande av en anmälan enligt 6 mom. och de utredningar som ska bifogas anmälan utfärdas genom förordning av statsrådet. 
6 § 
Särskilda begränsningar som gäller statsluftfartyg 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats statsluftfartyg inte inom finskt territorium utan tillstånd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte statsluftfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. 
7 § 
Särskilda begränsningar som gäller statsfartyg 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, får en främmande stats statsfartyg inte utan tillstånd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte statsfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. 
8 § 
Särskilda begränsningar som gäller ubåtar 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, ska ubåtar och övriga undervattensfarkoster från en främmande stat inom Finlands territorialvatten vara i övervattensläge, om inte tillstånd för dykning har beviljats. 
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller inte ubåtar som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. 
10 § 
Tillståndsmyndigheter samt tillståndsförfarandet 
Tillståndsärenden som avses i 4, 4 a och 6–8 § handläggs och avgörs av Huvudstaben. Försvarsministeriet avgör ett i 9 § avsett tillståndsärende och kan dessutom förbehålla sig beslutanderätten i ett ärende som avses i detta moment och som annars ska avgöras av Huvudstaben. 
Närmare bestämmelser om inlämnande av ett i 6–8 § avsett tillstånd, om utredningar som ska bifogas till ansökan och om tillståndets giltighetstid och andra tillståndsbestämmelser utfärdas genom förordning av statsrådet. 
14 § 
Undersökning från luftfartyg av objekt som är av betydelse för försvaret 
Om inte något annat följer av ett internationellt avtal som är förpliktande för Finland, är det inom finskt territorium utan tillstånd förbjudet att från luftfartyg eller andra anordningar som rör sig i luften under flygningen med elektromagnetiska eller akustiska metoder för fotografering eller bildupptagning ta upp information om 
1) områden där luftfart med stöd av 11 § 1 mom. i luftfartslagen (864/2014) varaktigt är inskränkt, 
2) fästningsområden, fort samt sådana områden som används av Försvarsmakten Utskottet föreslår en ändring eller Gränsbevakningsväsendet Slut på ändringsförslaget, 
3) örlogshamnar eller militära flygplatser, 
4) Försvarsmaktens depåer eller upplag, 
5) Försvarsmaktens signalstationer, antennfält, eller försvarsanläggningar eller försvarsanordningar, 
6) Försvarsmaktens eller GränsbevakningsväsendetsUtskottet föreslår en strykning  militära Slut på strykningsförslaget övningar. 
Bestämmelserna i 1 mom. gäller också upptagning som riktas mot en främmande stats väpnade styrkor som befinner sig på finskt territorium. 
Bestämmelserna i 1 och 2 mom. gäller inte upptagning av information för privat bruk från ett luftfartyg i allmän trafik. 
Bestämmelserna i 1 och 2 mom. gäller inte statsluftfartyg som befinner sig inom finskt territorium med stöd av ett sådant beslut som hänför sig till ett beslut om mottagande av bistånd som Finland begärt eller till samverkan inom finskt territorium och som fattats med stöd av lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet eller lagen om försvarsmakten. 
19 § 
Förutsättningar för beviljande och återkallande av tillstånd 
Tillstånd att undersöka och kartlägga havsbottnen enligt 12 §, undersöka marken enligt 13 §, undersöka objekt från luftfartyg enligt 14 § och utöva aktivitet enligt 17 § 1 mom. beviljas, om verksamheten inte utsätter den finska territorialövervakningen för risker eller om riskerna väsentligt kan minskas genom tillståndsbestämmelser. Tillståndsmyndigheten kan ansöka om att en i säkerhetsutredningslagen (726/2014) avsedd säkerhetsutredning av företag görs om den som ansöker om tillstånd, om det i den verksamhet som bedrivs med stöd av tillståndet uppkommer sådan information om landets försvar som enligt lag är sekretessbelagd om den skulle vara antecknad i en myndighetshandling. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
22 § 
Ändringssökande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
23 § 
Territorialövervakningsmyndigheterna 
Territorialövervakningsmyndigheter är Försvarsmakten, Gränsbevakningsväsendet, polisen, Tullen och dessas tjänstemän som förordnats till territorialövervakningsuppdrag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
24 § 
Territorialövervakningsmyndigheternas uppgifter 
Försvarsmakten ska svara för verkställandet av territorialövervakningen samt för samarbetet mellan territorialövervakningsmyndigheterna. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
De övriga territorialövervakningsmyndigheterna deltar i territorialövervakningen i samband med sina egentliga uppgifter. De ska meddela Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet territorieförseelser och territoriekränkningar samt hot därom, samt med de medel som står till buds vidta åtgärder i syfte att förhindra territorieförseelser och territoriekränkningar. 
24 b § 
Anmälan om territorieförseelser och territoriekränkningar 
Leverantören av fartygstrafikservice, leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering ska anmäla territorieförseelser eller territoriekränkningar som de har upptäckt och hot om territorieförseelse eller territoriekränkning till Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet samt med till buds stående medel vidta åtgärder för att förhindra territorieförseelser och territoriekränkningar. 
24 d § 
Territorialövervakningssamarbete 
Bestämmelser om begärande av stöd av en annan stat, Nordatlantiska fördragsorganisationen, någon annan internationell organisation, eller Europeiska unionen vid territorialövervakningen samt om samverkan med en annan stat, Nordatlantiska fördragsorganisationen, någon annan internationell organisation, eller Europeiska unionen vid territorialövervakningen finns i lagen om beslutsfattande om internationellt bistånd, samverkan eller annan internationell verksamhet och i lagen om försvarsmakten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
34 § 
Avvärjande av fientlig verksamhet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med fientlig verksamhet avses: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) överskridande av gränsen till finskt territorium av örlogsfartyg eller militära luftfartyg som tillhör en främmande stat eller en militär styrka utan beteckningar eller av ett militärfordon som tillhör en främmande stat eller en militär styrka utan beteckningar trots varning som utfärdats av en territorialövervakningsmyndighet, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
35 § 
Undersökning av territorieförseelse och territoriekränkning 
En territorialövervakningsmyndighet sköter den preliminära utredningen av territorieförseelser och territoriekränkningar. Vid behov överförs den närmare utredningen av saken till Försvarsmakten eller Gränsbevakningsväsendet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 1 och 2 § i militärfordonslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i militärfordonslagen (332/2023) 1 § 1 mom. 3 punkten och 2 § 2 punkten som följer: 
1 § 
Tillämpningsområde 
I denna lag föreskrivs det 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) om konstaterande av överensstämmelse med kraven och om tillsyn över trafikdugligheten för internationella militärfordon som tillhör en främmande stat eller en internationell organisation och som befinner sig i Finland. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) internationellt militärfordon en utländsk stats eller en internationell organisations militärfordon som befinner sig i Finland, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 2 § i lagen om export av försvarsmateriel 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om export av försvarsmateriel (282/2012) 2 § 4 punkten som följer: 
2 § 
Avgränsning av tillämpningsområdet 
Denna lag tillämpas inte, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
det för verksamheten har beviljats tillstånd med stöd av territorialövervakningslagen (755/2000) eller om tillstånd inte förutsätts enligt den lagen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om ändring av 17 § i skjutvapenlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i skjutvapenlagen (1/1998) 17 § 1 mom. 10 punkten underpunkt c, sådan den lyder i lag 486/2024, som följer: 
17 § 
Undantag från tillämpningsområdet 
Denna lag gäller inte 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10) överföring till eller från Finland, införsel, utförsel, tillverkning, reparation, modifiering och innehav av skjutvapen, vapendelar, patroner och särskilt farliga projektiler som hör till en främmande stats väpnade styrkor, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
c) det för verksamheten har beviljats tillstånd med stöd av territorialövervakningslagen (755/2000) eller om tillstånd inte förutsätts enligt den lagen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 6.2.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Jukka Kopra saml 
 
vice ordförande 
Mikko Savola cent 
 
medlem 
Timo Heinonen saml 
 
medlem 
Tomi Immonen saf 
 
medlem 
Mika Kari sd 
 
medlem 
Pauli Kiuru saml 
 
medlem 
Jani Kokko sd 
 
medlem 
Juha Mäenpää saf 
 
medlem 
Riitta Mäkinen sd 
 
medlem 
Jari Ronkainen saf 
 
medlem 
Hanna Räsänen cent 
 
medlem 
Tuula Väätäinen sd 
 
ersättare 
Niina Malm sd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Heikki Savola.