Förhållandet mellan kyrkorna och staten är unikt och ett arrangemang där kyrkorna har hand om att sköta samhällsuppgifter. Arrangemanget är betydande också med tanke på religionsfriheten och de religiösa samfundens autonomi.
Vi anser att propositionen ensidigt ingriper i finansieringen av de samhällsuppgifter som man avtalat om mellan kyrkorna och staten. Propositionen leder till att allt fler medlemmar i kyrkan finansierar exempelvis begravningskostnaderna för personer som inte hör till kyrkan med den kyrkoskatt som medlemmarna själva betalar. Det är problematiskt med tanke på religionsfriheten och jämlikheten.
Regeringens förslag är dock en sparlag som syftar till att minska den statliga finansiering som betalas den evangelisk-lutherska kyrkan för skötseln av vissa samhällsuppgifter och statsunderstödet till den ortodoxa kyrkan med sammanlagt 20 miljoner år 2025. Nedskärningen av nivån blir bestående.
Den av Samlingspartiet och Sannfinländarna ledda regeringen har såväl i denna som i många andra propositioner genom sina beslut samtidigt både höjt kostnaderna och minskat finansieringen, men utan att lätta på några skyldigheter. Vi fördömer att statsrådet inte har begärt ett sådant yttrande av kyrkomötet om propositionen som kyrkolagen förutsätter, när det är uppenbart att regeringens förslag är en betydande fråga som gäller kyrkans förhållande till staten.
Det väsentliga är att notera att det i lagen har skrivits in ett flertal samhällsuppgifter för den evangelisk-lutherska kyrkan och den ortodoxa kyrkan, bland annat i fråga om begravningsplatser och begravningsväsendet (också för dem som inte hör till kyrkan), folkbokföringen och bevarandet av kulturhistoriskt värdefulla byggnader och värdefullt lösöre. Statsunderstöd har betalats för skötseln av ovan nämnda lagstadgade åligganden, eftersom de inte är bundna till medlemskapet i kyrkorna i fråga.
År 2023 uppgick nettokostnaderna för den evangelisk-lutherska kyrkans ovan nämnda lagstadgade samhällsuppgifter till sammanlagt 162,5 miljoner euro. Under året i fråga täckte den statliga finansiering som betalades till kyrkan (122 661 000 euro) cirka 75 procent av kostnaderna.
Den permanenta nedskärning av finansieringen som nu föreslås minskar de statsandelar som beviljas våra nationella kyrkor för skötseln av sina lagstadgade skyldigheter med upp till 10 procent. Efter nedskärningen täcker den statliga finansieringen endast lite mer än 60 procent av kostnaderna för de lagstadgade skyldigheterna, medan den av Samlingspartiet ledda regeringen 2014 i samband med statsunderstödsreformen kom överens om en finansieringsnivå på cirka 80 procent. Dessutom minskar Samlingspartiets och Sannfinländarnas regering de årliga indexhöjningarna med ungefär en procentenhet mellan 2024 och 2027. Det bidrar ytterligare till att försämra finansieringsbasen för den evangelisk-lutherska och den ortodoxa kyrkan att fullgöra de samhälleliga förpliktelser som skrivits in i lagen.
Problemet med propositionen framhävs av att regeringen endast överlämnar ett förslag till nedskärning till riksdagen, som inte ens ska genomföras stegvis utan på en enda gång. Däremot lindrar regeringen varken de nationella kyrkornas åligganden som gäller skötseln av samhällsuppgifter eller över huvud taget berättar vad kyrkorna förväntas göra i denna situation. De har begränsade möjligheter att anpassa sin ekonomi till följd av regeringens brutala nedskärningspolitik.
Regeringspartiernas oansvariga och kortsiktiga spariver samt oförmåga att lösa utmaningar återspeglas också i att regeringen först nu börjar göra upp en utredning om förhållandet mellan den statliga finansieringen och kostnaderna för den evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter och om förhållandet mellan det statsunderstöd som beviljas den ortodoxa kyrkan och de kostnader som föranleds av den ortodoxa kyrkans verksamhet. Det hade varit klokare att först göra en utredning och sedan se över uppgifterna tillsammans med båda kyrkorna och fastställa nivån på statsandelarna.
Genom ändringen av finansieringen av skötseln av de samhällsuppgifter som skrivits in i lagen försätter regeringen också dem som betalar kyrkoskatt i en ojämlik ställning i förhållande till dem som inte hör till kyrkan. Man kan redan nu med säkerhet säga att åtminstone begravningskostnaderna kommer att öka ytterligare när de stora årskullarna går bort. Samtidigt är regeringen på väg att antingen medvetet eller i sitt oförstånd öppna upp en debatt om varför församlingsmedlemmar blir tvungna att bekosta begravningen av personer som inte hör till kyrkan.