Senast publicerat 10-05-2024 14:42

Betänkande ShUB 4/2024 rd RP 39/2024 rd Social- och hälsovårdsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Folkpensionsanstalten och vissa andra lagar

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om Folkpensionsanstalten och vissa andra lagar (RP 39/2024 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • effektivitetsrevisionschef Anna-Liisa Pasanen 
    Statens revisionsverk
  • lagstiftningsråd Lauri Koskentausta 
    justitieministeriet
  • regeringssekreterare Annika Juurikko 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • specialsakkunnig Jussi Syrjänen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • ordförande Mira Nieminen 
    Folkpensionsanstaltens fullmäktige
  • direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma 
    Folkpensionsanstalten.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • finansministeriet
  • social- och hälsovårdsministeriet.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås det ändringar i lagen om Folkpensionsanstalten, lagen om elektroniska recept och 15 andra lagar. 

Genom propositionen genomförs skrivningen i regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering om att ändra lagen om Folkpensionsanstalten utifrån parlamentariskt arbete i fråga om Folkpensionsanstaltens förvaltning, och därtill så att Folkpensionsanstaltens tjänster kan tillhandahållas andra aktörer i samhället för att förbättra säkerheten och försörjningsberedskapen. 

Enligt propositionen görs i lagen om Folkpensionsanstalten behövliga ändringar för att uppdatera och precisera bestämmelserna om Folkpensionsanstaltens förvaltning och revision. Till lagen fogas också en bestämmelse om Folkpensionsanstaltens handräckning. 

Vidare föreslås det att finansieringen av Folkpensionsanstaltens styrnings- och tillsynsuppgift i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel ska separeras från fördelningen och finansieringen av Folkpensionsanstaltens övriga verksamhetskostnader. 

I förmånslagarna föreslås ändringar av teknisk natur som föranleds av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. 

De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Regeringen föreslår att det i lagen om Folkpensionsanstalten (731/2001) görs sådana ändringar i Folkpensionsanstaltens förvaltning och revision som grundar sig på enhälliga förslag av den parlamentariska arbetsgrupp som utrett behoven av att revidera lagstiftningen om Folkpensionsanstalten (Slutrapport från den parlamentariska arbetsgrupp som utreder behoven att revidera lagstiftningen om Folkpensionsanstalten den 23 februari 2022). Syftet med ändringarna är att uppdatera Folkpensionsanstaltens förvaltning och verksamhet och göra dem smidigare. 

Syftet med propositionen är dessutom att Folkpensionsanstaltens tjänster genom en ny bestämmelse om Folkpensionsanstaltens handräckning ska kunna tillhandahållas andra aktörer i samhället för att förbättra säkerheten och försörjningsberedskapen. 

Vidare föreslås det att bestämmelser om finansieringen av Folkpensionsanstaltens styrnings- och tillsynsuppgift i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel i fortsättningen ska finnas i lagen om elektroniska recept så att denna finansiering separeras från verksamhetskostnaderna för Folkpensionsanstaltens förmånsfonder. Dessutom föreslås det att bestämmelser om tekniska gränssnitt i 15 olika lagar upphävs som onödiga, eftersom bestämmelser om användningen av tekniska gränssnitt i dagsläget finns i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). 

Utskottet anser att propositionen behövs och fyller sitt syfte och tillstyrker lagförslagen. Utskottet föreslår dock en teknisk korrigering i ingressen till lagförslag 1. 

Syftet med de ändringar som gäller val av Folkpensionsanstaltens ledning och styrelsens ställning är att harmonisera regleringen av statens högsta ledning och stärka ställningen för Folkpensionsanstaltens styrelse. Enligt den gällande lagen utnämner republikens president Folkpensionsanstaltens generaldirektör och direktörer på framställning av fullmäktige. För att förtydliga styrelsens och den operativa ledningens roller föreslås det att fullmäktige i fortsättningen utser generaldirektör på framställning av Folkpensionsanstaltens styrelse och att styrelsen väljer de övriga direktörerna. Det föreslås också att generaldirektörens och direktörernas anställningsförhållanden ändras så att de blir tidsbundna. Dessutom föreslås det att uppgifterna för Folkpensionsanstaltens styrelse kompletteras med fastställande av Folkpensionsanstaltens strategi och beslut om ställföreträdare för den högsta ledningen samt möjlighet att tillsätta delegationer som styrelsen anser vara relevanta. 

Enligt propositionen är det inte tillåtet att anföra besvär över utnämningsbeslut som gäller Folkpensionsanstaltens högsta ledning. Besvär får inte heller anföras över de utnämningsbeslut om Folkpensionsanstaltens generaldirektör eller direktörer som i nuläget hör till republikens presidents behörighet, alltså motsvarar de föreslagna bestämmelserna den nuvarande lagstiftningen i fråga om besvärsförbudet. Förbudet är dock ett undantag från den allmänna rätten att överklaga beslut om tillsättande av tjänster. 

Förbudet mot anförande av besvär motiveras i propositionen (s. 14–15) med Folkpensionsanstaltens ställning som en offentligrättslig inrättning, vars tillsyn sköts av en av riksdagen vald fullmäktige, vilket begränsar andra statliga organs möjligheter att ingripa i Folkpensionsanstaltens verksamhet. Besvärsförbudet har dessutom motiverats på motsvarande grunder som undantagsbestämmelsen i 59 § 2 mom. i statstjänstemannalagen (750/1994), som lämnar utnämningarna till statens tjänstemannaledning, de centrala sakkunnigtjänstemännen och cheferna för vissa ämbetsverk utanför besvärsförbudets tillämpningsområde (RP 77/2018 rd, FvUB 8/2018 rd). Utskottet instämmer i det som konstateras i propositionen om att Folkpensionsanstaltens direktörstjänster kan betraktas som särskilt viktiga för ledningen av och den planmässiga verksamheten inom statsförvaltningen. Den tid som går åt till besvärsprocesser i fråga om utnämning av Folkpensionsanstaltens direktörer kan försvåra och medföra osäkerhet i skötseln av Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter som är viktiga för samhällets funktion. Besvärsförbudet kan således anses motiverat. 

Regeringen föreslår att det till lagen om Folkpensionsanstalten fogas en ny bestämmelse om Folkpensionsanstaltens handräckning. Syftet med bestämmelsen är enligt propositionen att säkerställa att Folkpensionsanstalten kan bistå en annan myndighet eller organisation, om den är förhindrad att sköta sina lagstadgade offentliga förvaltningsuppgifter i störnings- eller krissituationer, till exempel om informationssystem slutar att fungera på grund av en cyberattack eller ett elavbrott. Handräckningen får dock inte störa skötseln av Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter. 

Utskottet anser att det med tanke på försörjningsberedskapen och den nationella säkerheten är motiverat att även andra myndigheter och organisationer som sköter offentliga uppdrag ska kunna utnyttja Folkpensionsanstaltens satsningar på it- och informationshanteringstjänster i samhälleliga störningssituationer. Sakkunniga har dock påpekat att ordalydelsen i förslaget till bestämmelse om handräckning (”Handräckningen ska anknyta till Folkpensionsanstaltens uppgifter enligt 2 §.”) i viss mån lämnar det öppet i vilka alla situationer handräckning kan ges, särskilt med beaktande av att bestämmelserna om Folkpensionsanstaltens uppgifter i 2 § i lagen om Folkpensionsanstalten är av rätt så allmän natur. Utskottet ser det som viktigt att bestämmelserna om Folkpensionsanstaltens uppgifter och användningsområdet för handräckning preciseras vid den fortsatta beredningen av lagstiftningen som berör Folkpensionsanstalten. 

I propositionen föreslås det i enlighet med den parlamentariska arbetsgruppens förslag att organet som består av revisorer valda av Folkpensionsanstaltens fullmäktige slopas eftersom det finns överlappande verksamhet mellan Folkpensionsanstaltens fullmäktige och de av fullmäktige utsedda revisorerna. I fortsättningen ska en professionell revisor eller ett revisionssamfund som fullmäktige utser ansvara för Folkpensionsanstaltens årliga revision. De ändringar som gäller revision ska enligt propositionen tillämpas på den första räkenskapsperioden som börjar efter lagens ikraftträdande. 

Sakkunniga har påpekat att propositionen trots ändringarna i fråga om revision inte innehåller den ändring som den parlamentariska arbetsgruppen föreslagit om att Statens revisionsverk ges rätt att utföra en extern och oberoende revision av Folkpensionsanstalten. Enligt en sakkunnigutredning som den parlamentariska arbetsgruppen beställt skulle en effektivitetsrevision som utförs av Statens revisionsverk komplettera och förbättra tillgången till information, stödja riksdagens budgetmakt och främja utvecklingen av arbetssätten och lagstiftningen. 

Enligt uppgifter från social- och hälsovårdsministeriet valde man att i den aktuella propositionen ta med endast de mest tekniska ändringarna som fastställts i de enhälliga riktlinjerna i den parlamentariska arbetsgruppens slutrapport. Enligt utredning till utskottet har revisionsverkets granskningsrätt ett nära samband med Folkpensionsanstaltens författningsrättsliga ställning och därför kräver frågan noggrannare beredning. Enligt erhållen utredning ingår både Statens revisionsverks granskningsrätt och andra åtgärdsförslag som den parlamentariska arbetsgruppen enhälligt lagt fram om bland annat Folkpensionsanstaltens uppgifter samt behovet av ändringar i rätten att få och behandla information i nästa fas av revideringen av lagstiftningen om Folkpensionsanstalten. 

Social- och hälsovårdsutskottet påpekar att utskottet vid behandlingen av verksamhetsberättelserna från Folkpensionsanstaltens fullmäktige flera gånger har understrukit behovet av att utreda om bestämmelserna om Folkpensionsanstaltens tillsyn och styrning samt Folkpensionsanstaltens ställning behöver ändras (ShUB 3/2018 rd, ShUB 40/2018 rd, ShUB 43/2020 rd, ShUB 35/2021 rd och ShUB 55/2022 rd). Utskottet anser det vara viktigt att de ändringar i lagstiftningen som behövs för att genomföra den parlamentariska arbetsgruppens förslag och som inte ingår i den aktuella propositionen bereds utan dröjsmål och så snart som möjligt föreläggs riksdagen för behandling. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2—17 i proposition RP 39/2024 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 39/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av lagen om Folkpensionsanstalten 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om Folkpensionsanstalten (731/2001) 5 § 4 punkten, 7 § 1 mom., 9 §, rubriken för 12 § och 12 § 1 mom. samt 12 f § 3 mom., av dem Utskottet föreslår en ändring 5 § 4 punkten sådan den lyder i lag 1162/2015, Slut på ändringsförslaget 7 § 1 mom. sådant det lyder delvis ändrat i lagarna 1192/2003 och 1342/2007, 9 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 1342/2007 samt 12 f § 3 mom. sådant det lyder i lag 1201/2013, och 
fogas till 18 §Utskottet föreslår en ändring , sådan den lyder i lagarna 1342/2007 och 1162/2015, Slut på ändringsförslaget ett nytt 3–5 mom. och till lagen en ny 22 b § som följer: 
5 § 
Fullmäktiges uppgifter 
Fullmäktige ska 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) utse en revisor och vid behov en revisorssuppleant för att granska Folkpensionsanstaltens bokföring, bokslut och förvaltning, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7 § 
Styrelsens uppgifter 
Styrelsen leder och utvecklar Folkpensionsanstaltens verksamhet. Styrelsen ska utöver annat 
1) årligen fastställa en verksamhets- och ekonomiplan för anstalten, 
2) årligen upprätta en verksamhetsberättelse och ett bokslut för anstalten, 
3) fastställa anstaltens arbetsordning, i vilken meddelas närmare bestämmelser om förvaltningen och om behandlingen av ärenden, 
4) besluta om allmänna principer för placeringen av anstaltens medel, 
5) besluta om köp och försäljning av fast egendom, 
6) besluta om arbetsfördelningen mellan generaldirektören och direktörerna, 
7) anställa de ledande tjänstemännen i ledningsgruppen i arbetsavtalsförhållande, 
8) fastställa generaldirektörens och de övriga direktörernas löneförmåner och andra förmåner, 
9) fastställa grunderna för tjänstemännens löner, arbetstid, semester och resekostnadsersättningar, 
10) avgöra andra frågor av principiell natur eller annars viktiga ärenden, 
11) fastställa Folkpensionsanstaltens strategi; 
12) besluta om ställföreträdare för den högsta ledningen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 § 
Högsta ledningen 
Folkpensionsanstalten leds av generaldirektören. Folkpensionsanstalten kan också ha andra direktörer. 
Generaldirektörens tjänst och direktörstjänster ska förklaras lediga att sökas innan de tillsätts. Generaldirektören utnämns av fullmäktige på framställning av styrelsen. Generaldirektörens mandatperiod är sju år. Övriga direktörer utnämns av styrelsen. Direktörernas mandatperiod är fem år. Ett beslut om utnämning av generaldirektören eller en direktör får inte överklagas genom besvär. 
Bestämmelser om generaldirektörens och direktörernas behörighetsvillkor utfärdas genom förordning av statsrådet. Statsrådet kan av särskilda skäl bevilja dispens från de behörighetsvillkor som anges genom förordning. 
Generaldirektören svarar för Folkpensionsanstaltens strategiska planering samt dess operativa ledning och utveckling, för föredragningen av ärenden för styrelsen och verkställandet av styrelsens beslut, samt utarbetar en arbetsordning som styrelsen fastställer. 
12 § 
Folkpensionsanstaltens delegationer 
Folkpensionsanstaltens styrelse kan tillsätta delegationer som har till uppgift att främja och utveckla samarbetet mellan de myndigheter och sammanslutningar som deltar i verkställigheten när det gäller social trygghet samt beaktandet av serviceanvändarnas synpunkter. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12 f § 
Fördelning och finansiering av övriga verksamhetskostnader 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. tillämpas dock inte på verksamhetskostnaderna för kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård och inte heller på verksamhetskostnader för styrnings- och övervakningsuppgiften i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel enligt lagen om elektroniska recept (61/2007). Bestämmelser om finansieringen av kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård finns i lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård (1201/2013). Bestämmelser om finansieringen av Folkpensionsanstaltens styrnings- och övervakningsuppgift i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel finns i lagen om elektroniska recept. 
18 § 
Revision 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Revisorn och dennes suppleant ska vara CGR- eller OFGR-revisorer. Om en revisionssammanslutning väljs till revisor behöver en revisorssuppleant inte väljas. Då ska den huvudansvariga revisorn och dennes ersättare vara en CGR- eller OFGR-revisor. 
Revisorn är samtidigt övervakningsrevisor för Folkpensionsanstalten. 
Revisorns mandatperiod eller sammanlagda mandatperioder i en följd får uppgå till högst sex år. Efter den maximala mandattiden får revisorn på nytt delta i revisionen av Folkpensionsanstalten tidigast två år från det att revisionsuppdraget upphörde. Om en revisionssammanslutning har valts till revisor, tillämpas detta moment endast på den huvudansvariga revisorn. 
22 b § 
Handräckning av Folkpensionsanstalten 
Folkpensionsanstalten kan på begäran ge handräckning till andra myndigheter eller organisationer som är förhindrade att utföra en lagstadgad offentlig förvaltningsuppgift. Handräckningen ska anknyta till Folkpensionsanstaltens uppgifter enligt 2 §. Handräckningen får inte störa skötseln av Folkpensionsanstaltens lagstadgade uppgifter. 
En begäran om handräckning ska specificeras och av den ska framgå 
1) för vilket uppdrag handräckning begärs, 
2) hur brådskande uppdraget är, uppdragets tidpunkt och uppskattade varaktighet, 
3) en motiverad bedömning av den personal och utrustning som krävs för att uppdraget ska kunna utföras på ett ändamålsenligt sätt, 
4) grunderna för begäran. 
En begäran om handräckning ska göras skriftligen. En begäran kan göras muntligen, om det är nödvändigt på grund av att ärendet är brådskande. En muntlig begäran ska utan dröjsmål också göras skriftligen. 
Beslut om handräckning fattas av generaldirektören. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Bestämmelserna i 9 § 2 mom. tillämpas inte på anställningsförhållanden som inletts före ikraftträdandet av denna lag. Lagens 18 § 3–5 mom. tillämpas från den första räkenskapsperioden som börjar efter lagens ikraftträdande. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om elektroniska recept 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till lagen om elektroniska recept (61/2007) en ny 24 c § som följer: 
24 c § 
Finansiering av styrnings- och övervakningsuppgiften i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel 
Staten finansierar kostnaderna som styrnings- och övervakningsuppgiften i fråga om förskrivning av biologiska läkemedel orsakar för Folkpensionsanstalten. Dessa medel fördelas inte som omkostnader för Folkpensionsanstaltens förmånsfonder. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 22 § i lagen om pensionsstöd 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om pensionsstöd (1351/2016) 22 §, sådan den lyder i lag 225/2020, som följer: 
22 § 
Bestämmelser om förfarandet i fråga om pensionsstöd och ändringssökande 
På pensionsstöd som verkställs av Folkpensionsanstalten tillämpas det som i lagen om garantipension föreskrivs i fråga om meddelande av beslut, dröjsmålsförhöjning och dröjsmålstid, erhållande, utlämnande och hemlighållande av uppgifter, begränsning av den registrerades rätt, användning av uppgifter, återbetalning av förmåner som betalats efter att en person har avlidit, återkrav och preskription av fordran som återkrävs samt rättelse av beslut, förfarandet vid ändringssökande och undanröjande av ett lagakraftvunnet beslut. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

4. Lag om upphävande av 19 kap. 7 § 2 mom. och 10 § i sjukförsäkringslagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i sjukförsäkringslagen (1224/2004) 19 kap. 7 § 2 mom. och 10 §, sådana de lyder, 19 kap. 7 § 2 mom. i lag 513/2010 och 10 § delvis ändrad i lag 1319/2018. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

5. Lag om upphävande av 48 § i lagen om bostadsbidrag för pensionstagare 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om bostadsbidrag för pensionstagare (571/2007) 48 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 1154/2007. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

6. Lag om upphävande av 13 kap. 5 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) 13 kap. 5 §. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

7. Lag om upphävande av 46 § i lagen om allmänt bostadsbidrag 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om allmänt bostadsbidrag (938/2014) 46 §. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

8. Lag om upphävande av 24 a § i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) 24 a §, sådan den lyder i lag 693/2002. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

9. Lag om upphävande av 16 a § i barnbidragslagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i barnbidragslagen (796/1992) 16 a §, sådan den lyder i lag 694/2002. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

10. Lag om upphävande av 37 § i lagen om underhållsstöd 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om underhållsstöd (580/2008) 37 §. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

11. Lag om upphävande av 14 a § i lagen om moderskapsunderstöd 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om moderskapsunderstöd (477/1993) 14 a §, sådan den lyder i lag 695/2002. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

12. Lag om upphävande av 22 d § militärunderstödslagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i militärunderstödslagen (781/1993) 22 d §, sådan den lyder i lag 690/2002. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

13. Lag om upphävande av 62 § i lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner 

I enlighet med riksdagens beslut 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005) 62 §. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

14. Lag om upphävande av 45 a § i lagen om handikappförmåner 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om handikappförmåner (570/2007) 45 a §, sådan den lyder i lag 1331/2011. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

15. Lag om upphävande av 29 § 2 mom. i lagen om vuxenutbildningsförmåner 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om vuxenutbildningsförmåner (1276/2000) 29 § 2 mom. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

16. Lag om upphävande av 22 e och 22 g § i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) 22 e och 22 g §, sådana de lyder, 22 e § i lagarna 542/2012 och 522/2018 samt 22 g § i lagarna 363/2006 och 522/2018. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

17. Lag om upphävande av 94 § i folkpensionslagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i folkpensionslagen (568/2007) 94 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 1151/2007. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 8.5.2024 

I den avgörande behandlingen deltog

vice ordförande 
Mia Laiho saml 
 
medlem 
Li Andersson vänst 
 
medlem 
Kim Berg sd 
 
medlem 
Bella Forsgrén gröna 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Terhi Koulumies saml 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Ville Merinen sd 
 
medlem 
Ilmari Nurminen sd 
 
medlem 
Minna Reijonen saf 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf 
 
medlem 
Päivi Räsänen kd 
 
medlem 
Pia Sillanpää saf 
 
medlem 
Oskari Valtola saml 
 
medlem 
Henrik Wickström sv 
 
medlem 
Ville Väyrynen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Sanna Pekkarinen.