I bibliotekets entréhall finns riksdagshandlingar, hyllor med nyutkommet material samt låne- och returautomater. Foto: Riksdagen

​​​​Material- och webbtjänsterna

Biblioteket är uppbyggt kring sitt bestånd och anknytande tjänster. Med undantag för några tillfälliga svårigheter med tillgången till material i början av pandemin har beståndsutvecklingen fortsatt som normalt. Beståndet är fortfarande starkt både i historisk omfattning och tack vare principen för aktiva förvärv. Rättsvetare, samhällsvetare och de som behöver riksdagsinformation vet var de ska söka.

Med tanke på användningen av samlingen med tryckt material var det en stor förändring att vi införde ett låne- och retursystem med stöldskydd och RFID-teknik under sommaren när biblioteket var stängt. I och med den här reformen förbättrades kundernas möjligheter till självbetjäning avsevärt. Bibliotekssystemet förnyades 2020 och nu har vi moderna system för att hantera och använda beståndet.

Biblioteket och arkivet har under årens lopp producerat en hel del permanent innehåll för riksdagens webbtjänster. Riksdagen inledde ett mångårigt projekt för nya datasystem till de publika webbtjänsterna. Biblioteket och arkivet bidrar med expertis framför allt i utvecklingen av söktjänsterna och tjänsten för öppna data. Projektet avses bli slutfört 2024. Målet är att finna nya sätt att stödja demokratin med webbinnehåll, genom visuella metoder och med hjälp av utvecklade e-tjänster för allmänheten.

Via sitt Twitterkonto EdariFi fick biblioteket uppmuntrande återkoppling. När bibliotekslokalerna var stängda var det många kunder som tog kontakt och ville veta när biblioteket skulle öppna, vilket också vittnar om bibliotekets betydelse för allmänheten.


Infopaket: biblioteket och arkivet 2021​ | ​Biblioteket och pandemin | Material- och webbtjänster | Arkivet och ärendehanteringen | Experttjänster | Organisationsreformen​​