Kundtjänst på distans. Foto: Riksdagen

​Biblioteket och pandemin

Bibliotekets kundlokaler var stängda en stor del av året. Då blev det viktigare att kunna anlita bibliotekstjänsterna på andra sätt. Webbinnehållet användes flitigt, vilket kan påvisas med hjälp av den förbättrade webbanalysen.

Kundtjänsten fungerade på distans: låne- och rådgivningstjänsten, informationstjänsten, arkivet och fjärrlånetjänsten svarade på telefonsamtal och e-post, sökte fram information och skickade fjärrlånen till de bibliotek som beställt dem. Undantagsregler gällde för kunderna i fråga om lånetider och principer för fjärrlån.

När pandemirestriktionerna lättade öppnades biblioteket i november för alla kunder. Så småningom dök det upp kunder i bibliotekets lokaler, vilket vi väntat länge på.

I biblioteket ordnades en utställning för att fira det 90-åriga Riksdagshuset I anknytning till utställningen arrangerades också föreläsningar. Utställningen och föreläsningarna var öppna för alla och de påminde besökarna om öppenheten i biblioteket.


Infopaket: biblioteket och arkivet 2021​ | ​Biblioteket och pandemin | Material- och webbtjänster | Arkivet och ärendehanteringen | Experttjänster | Organisationsreformen