Lähetekeskustelu
Eduskunnan käsiteltäväksi annetun asian käsittely alkaa lähetekeskustelulla. Sen lopuksi esitetään puhemiesneuvoston ehdotus siitä, mihin valiokuntaan asia lähetetään mietinnön antamista varten. Lisäksi voidaan ehdottaa, että asia lähetään myös yhteen tai useampaan valiokuntaan lausunnon antamista varten. Lähetekeskustelussa on mahdollista tehdä puhemiesneuvoston ehdotuksesta poikkeava ehdotus valiokuntaan lähettämisestä. Jos valiokuntaan lähettämisen ehdotusta kannatetaan, siitä äänestetään. Puhemiesneuvosto voi myös tarkistaa kantaansa muutosehdotuksen mukaiseksi, jolloin äänestystä ei tarvita.
Valiokuntakäsittely
Valiokuntakäsittely alkaa, kun täysistunto on lähettänyt asian valiokuntaan. Valiokunta antaa käsittelyn lopuksi lakiehdotuksesta joko mietinnön tai lausunnon sen mukaan kuin lähetekeskustelussa on päätetty. Mietintö sisältää valiokunnan näkemyksen ja perustelut kyseisen asian päättämisestä. Mietintöön voi sisältyä myös lausumaehdotuksia eli ehdotuksia eduskunnan kannanotoiksi. Lisäksi mietinnön antavan valiokunnan jäsen voi liittää mietintöön vastalauseen, jos hän ei kannata mietintöä sellaisenaan.
Yksi tai useampi valiokunta voi ennen mietinnön valmistumista antaa asiasta myös lausunnon, joka toimitetaan mietinnön antavalle valiokunnalle. Lausunnon antavan valiokunnan jäsen voi liittää lausuntoon eriävän mielipiteen.
Valiokunta päättää asioista yksimielisesti tai äänestämällä. Äänestys on toimitettava jokaisesta käsittelyn pohjasta eroavasta ehdotuksesta, jota on kannatettu.
Talousarvion käsittelyn osalta valiokunnassa käydään talousarvion pääluokittainen yleiskeskustelu ja yksityiskohtainen käsittely äänestyksineen. Asia otetaan aina myös erilliseen ratkaisevaan käsittelyyn.
Mietinnön pöydällepano
Kun valiokunnan mietintö on valmistunut, se esitellään täysistunnossa pantavaksi pöydälle johonkin tulevaan täysistuntoon. Puhemiesneuvosto tekee ehdotuksen pöydällepanon ajankohdasta.
Ensimmäinen käsittely
Ensimmäisessä käsittelyssä päätetään lakiehdotusten sisällöstä. Ensin käydään yleiskeskustelu ja sen jälkeen yksityiskohtainen käsittely, jossa lakiehdotus tai lakiehdotukset otetaan yksityiskohtaiseen tarkasteluun. Käsittelyn pohjana on valiokunnan antama mietintö ja sen mukainen päätösehdotus. Valiokunta on voinut tehdä mietintöön huomattaviakin muutoksia hallituksen esitykseen verrattuna. Valiokunta voi ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään, hyväksytään muutettuna, hylätään tai että hyväksytään uusi lakiehdotus.
Yleiskeskustelu
Yleiskeskustelun kuluessa kansanedustaja voi lausua käsityksensä asiasta ja tehdä halutessaan muutosehdotuksia valiokunnan mietinnön kokonaisuuteen tai lakiehdotuksen pykäliin. Yleiskeskustelun päätyttyä asian käsittely keskeytetään, jos on tehty mietinnöstä poikkeava ehdotus, jota on myös kannatettu. Ehdotuksista äänestäminen tapahtuu yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Yksityiskohtainen käsittely
Yleiskeskustelussa tehdyistä kannatetuista ehdotuksista äänestetään yksityiskohtaisessa käsittelyssä. Jos mietinnöstä poikkeavia ehdotuksia ei ole, lakiehdotusten sisältö todetaan hyväksytyksi mietinnön mukaisena.
Jos valiokunnan mietinnössä oleva ehdotus häviää äänestyksessä, asia lähetetään suureen valiokuntaan. Suuren valiokunnan mietinnön valmistuttua asian ensimmäinen käsittely jatkuu. Käsittelyn pohjana on tällöin suuren valiokunnan mietintö.
Suuri valiokunta voi päätyä samaan lopputulokseen kuin täysistunto. Tällöin täysistunnossa käydään vain keskustelu, aiempi eduskunnan tekemä päätös hyväksytään, minkä jälkeen ensimmäinen käsittely todetaan päättyneeksi. Suuri valiokunta voi myös ehdottaa eduskunnan päätökseen muutoksia, jolloin eduskunta päättää niiden hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Jos asiassa tehdään kannatettu ehdotus, siitä äänestetään. Tällöin äänestyksen voittaneesta ehdotuksesta tulee eduskunnan lopullinen kanta kyseisessä asiassa.
Toinen käsittely
Lakiehdotuksen toisessa käsittelyssä päätetään lakiehdotusten hyväksymisestä tai hylkäämisestä sekä mahdollisista eduskunnan lausumista. Käsittelyn pohjana on ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytty lakiteksti.
Valiokunta voi mietinnössään ehdottaa eduskunnan hyväksyttäviksi lausumia, joissa hallitusta voidaan velvoittaa esimerkiksi seuraamaan voimaan tulevan lainsäädännön vaikutuksia. Myös kansanedustaja voi ehdottaa lausumaa. Jokaisesta lausumasta päätetään erikseen. Mikäli mietinnöstä poikkeavia lausumaehdotuksia ei ole, mietinnön lausumaehdotukset todetaan hyväksytyiksi mietinnön mukaisina.
Keskustelussa on mahdollista tehdä lakiehdotuksen hylkäysehdotus ja mietinnöstä poikkeava lausumaehdotus. Ehdotuksia on myös kannatettava, jolloin niistä äänestetään. Asia voidaan panna toisessa käsittelyssä kannatetusta ehdotuksesta myös pöydälle, jos eduskunta niin äänestämällä päättää.
Yksinkertainen enemmistö ja määräenemmistö
Pääsääntöisesti eduskunnassa toimitettavat äänestykset ratkaistaan annettujen äänien kesken yksinkertaisella enemmistöllä, mikä tarkoittaa yli puolta läsnä olevien antamista äänistä.
Jos lakiehdotus koskee perustuslain säätämistä, muuttamista tai kumoamista taikka perustuslakiin tehtävää rajattua poikkeusta, noudatetaan niin sanottua vaikeutettua säätämismenettelyä. Tällöin laki hyväksytään tavalliseen tapaan, mutta se jätetään lepäämään seuraavalle vaalikaudelle. Se tarkoittaa, että seuraava vaaleilla valittu eduskunta käsittelee lepäämään jätetyn lakiehdotuksen vielä toisen kerran.
Asian käsittelyä ja lain voimaantuloa voidaan nopeuttaa siten, että asian toisessa käsittelyssä julistetaan ehdotus ensin kiireelliseksi vähintään viiden kuudesosan enemmistöllä annetuista äänistä, minkä jälkeen lakiehdotus on hyväksyttävä kahden kolmasosan enemmistöllä. Määräenemmistöä vaativissa äänestyksissä annettujen äänien määrään ei lueta tyhjiä eikä hylättyjä ääniä.
Jos lakiehdotus on jätetty lepäämään, se lähetetään seuraavien vaalien jälkeen valiokuntaan, joka laatii siitä mietinnön. Lakiehdotukseen ei saa ehdottaa sisällöllisiä muutoksia, vaan valiokunta voi ehdottaa vain, että lakiehdotus hyväksytään tai hylätään. Asia käsitellään yhdessä menettelyssä, ja se on hyväksyttävä määräenemmistöllä eli kahdella kolmasosalla annetuista äänistä.
Talousarvion käsittely
Valtiovarainvaliokunnan talousarviomietintö vastalauseineen valmistuu valtiopäivittäin joulukuun alussa, minkä jälkeen asia siirtyy täysistuntokäsittelyyn. Eduskunnan täysistunnossa käydään jokaisesta talousarvion eli budjetin pääluokasta yleiskeskustelu ja kaikista kansanedustajien tekemistä muutosehdotuksista äänestetään.